Hoken kanssa hieman erimieltä tuosta moottoriasiasta. Eli siitä että olisi ollut enemmän porukkaa jos millä tahansa mosalla olisi saanut olla mukana. Silloin olisi varmasti kaikki ns. RTR-kuskit ja aloittelijat minä mukaanlukien jääneet pois kilpailuista. Kaikenlisäksi sarjan "suola" ja tarkoitus on olla se, että pienillä kuluilla saadaan näyttävä ja tasaväkinen sarja aikaiseksi. Mielestäni mentiin aivan oikein päin eli katsottiin ensin, mihin vakiopannuista oli, ja nyt mietitään parempia vaihtoehtoja.
Miksi et olisi ossallistunut RTR pannulla???
Kuten tullut niin moneen kertaan ja niin monessa eri lajissa todettua niin ei se pieni teholisäys tarkoita että on ylivoimainen.
Kuski sen tahdin määrää jokatapauksessa.
Nythän varsinkin kun renkaat eivät todellakaan ole mitkään ökypitävät niin ei pienestä teholisäyksestä oikeasti voi sanoa edes hyötyvän.
Pääsuoralla jos saat kaveriin metrin venytettyä etumatkaa, niin mutkassa se kaveri ottaa kuitenkin kiinni... jos vaan osaa ajaa.
Tämänkin totesin tattiksella ajellessani ihan perus RTR koneella... perus välityksillä jne.
Ekassa ajamassani kisassa ajamani auto ei todellakaan ollut suoralla se nopein auto.
Silti ratakierroksella selkeästi nopein.
Tokassa kisassa ei myöskään ollut nopein... joskin nopeimmasta päästä... Mutta jälleen ratakierroksella nopein.
Ja joka kerta ratakierroksella senverran nopeampi että aivan sama mikä tonnin tuuninki pannu siellä olis jollain ollu... Silti olisin edelleen ollut nopein.
Molemmissa kisoissa ajoin vieläpä käytännössä ilman ykkösvaihdetta.
Kakkonen meni siis silmään välittömästi kun auto vain liikahti.
Silti mutkasta tultiin luistolla ulos jne.
Kiihtyvyys oli jopa parempi kuin muilla kisatovereilla joilla oli vaihteet ihan kunnolla toiminnassa.
Ja tämä ratkasu oli mulla siis sen takia koska tehoa oli "liikaa".
Kakkosella sai senkin tehon paremmin tiehen, kun ei mennyt turhaan suditteluun ja sladitteluun homma.
Pito se on joka on ollut ainoa hidaste autoille.
Ja kun se pito on mitä on, ei sillä teholla edelleenkään olisi mitään voittanut.
Ja siis... Kun se olisi ollut eka kausi... Moni olisi saanut auton halvalla... ilman sähköjä ja moottoria.
Polttiskrossarista moottori ja sähköt...
Eiku baanalle.
Ja kuten sanoin... Sillä kaudellahan oltais opittu erittäin monesta moottorista aivan itsestään.
Siitä olisi ollut helppo sanoa että mikä on liian tehokas ja karsia kyseiset vaihtoehdot pois.
Sillon olis myös nähty nimenomaan niitä V-Speckejä radalla ja olisi saatu ihan suoranaista kokemusta kisatilanteessa että onko tehoa liikaa vai ei.
Tähänasti kyseiset koneet on tyrmätty käytännössä ihan suoraan ilman testausta.
Sanottu että ovat liian tehokkaita jne...
No jos ovat liian tehokkaita niin sittenhän eivät pysy radalla, ja ovat siis hitaita... joten mitä väliä??
Ja ihanko tosissaan tätäkin lajia harrastaa moni joka ajaa sitä vain sijoitusten takia???
En usko.
Et varmasti tturku sinäkään.
Vai jätätkö leikin sikseen jos joku vetää paremmin säädetyllä koneella susta pääsuoralla ohi?
En vieläkään usko.
Ensinmäinen kausi... Monia kiinnostaa... Moni myös tietää että siellä ei todellakaan mennä ajamaan hampaat irvessä siitä palkintopalli sijasta.
Sinne mentiin ajamaan alokaskausi läpi ja kokeilemaan minkälaisia autot on ja mihin niiden kehityksessä päästään...
Minä ainakin uskon että suurin osa ajoi tämän kauden aika rennolla meiningillä, eikä ollut niin kummosesti väliä mikä sijoitus oli.
En oo nähny formuloissa, rallissa tai missään muussakaan käyneen niin että kun kyseinen luokka on alottanut, on moottorit ollut rajoitetut niihin perus tuotantomoottoreihin.
Ja vasta ajan myötä lähdetty hölläämään nyörejä moottoreiden suhteen.
EI... vaan kaikessa on ensin sallittu... Todettu liian tehokkaiksi jne ja seuraavalle kaudelle rajoitettu... tämän jälkeen katsottu josko pitäis rajoittaa entisestään.
No mutta... Hyvä että saatiin ihan mielipide KESKUSTELU aikaiseksi.
Kiitos.
Ps: tuli mieleen viimetalvelta jälleen hyvä esimerkki kuinka sillä teholla ei oikeesti voita mitään.
Lippulaivassa jose voitti erään nelkkukrossi kisan, ajaen selvästi lussuimman pään moottorilla jne.
Hänellä oli 9.5T harjaton ja ikivanhat nimh akut.
Samassa kisassa oli ties kuinka lukematonmäärä kuskeja joilla oli jotain 5.5 tai jopa 3.5T moottoreita ja siihen päälle lipo akut.
Tehoeroa tuplaten.
Silti jose paukutteli nopeita kierrosaikoja ja voitti kyseisen kisan.
Toiseksi tuli Ari joka ajoin 8.5T koneella.
Jätkät ajo lussuimman pään tehoilla, mutta vei kisaa aika näytöstyyliin.
Muut kun eivät meinanneet pysyä radalla tehojensa kanssa.
Tuhlas tehoa suditteluun, keulimiseen jne.