Lupasin itselleni pysyä erossa tästä keskustelusta, mutta kun ei malta. Tässä mun 5 cents:
Mitä tulee krossiin, niin onhan sielläkin luokkia vaikka millä mitalla kuten Koheltaja kirjoitti. Se oleellinen ero vaan on, että krossin kokonaiskuljettajamäärä on niin paljon isompi että kuskeja tuntuu riittävän useampaan luokkaan. Toki sielläkin kuskimäärät ovat tulleet alas, ja esim. SC-sarja pyörii aika pienellä kuskiporukalla ja myös Maastosarjan kisoissa on paljon vähemmän kuskeja kun aikaisemmin.
Ratapuolella olen samaa mieltä siitä, että luokkia on ollut kuskimäärään nähden liikaa. Osittain tämä ongelma on jo korjaantunut, kun nitroluokista kuskit keskittyy ratakasiin ja TP-10 ja GT-8 ovat kokeneet ”luonnollisen” kuoleman. Femmapuolella on kaksi luokkaa, mutta niille näyttäisi löytyvän omat kuskinsa ja ”ministereiden” määrä tuntuu vaan kasvavan. Sähkötouring on hieman eri tapaus, koska samoilla autoilla ajetaan sekä sisällä ja ulkona ja sarja on ylivuotinen. En siis heti keksi, mitä tuosta pitäisi ottaa pois.
Treenipäivinä radoilla näkyy mitä erilaisempaa kalustoa. Esim. torstaina tattiksella nähtiin
- LS5
- FG minejä
- Nitroratakasi
- Sähköratakasi
- Sähkötouring (sekä viri että porosähköillä)
- Mikan GT-10
Mielestäni tämä ei ole mikään ongelma, kunhan ajovuorot katsotaan auto/kuskiyhdistelmän vauhdin mukaan.
Aamen!