Kirjoittaja Aihe: Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?  (Luettu 13320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 25.05.03 - klo: 11.21 »
Tämä aihe on ollut esillä ennenkin, mutta nyt on taas sen aika. Otsikon kysymys on suunnattu kaikille kelvollisen rc-auton omistajille, joilla olisi mahdollisuus osallistua kisoihin, mutta eivät osallistu.

Tiedossa on, että maassa on myyty ja myydään jatkuvasti kunnollisia autoja sekä touring- että crossiluokkaan. Mikä kilpailemisessa on niin pelottavaa, että suurella osalla niistä ajetaan vain kerhoilloissa, takapihoilla ja montuissa?

Jos ostaisin hyvät kalastusvälineet, saattaisin jokusen kerran harjoitella heittovavan käyttöä kuivalla maalla, mutta luulisin jossakin vaiheessa kuitenkin meneväni oikein veden äärelle kokeilemaan. Vaikka se hirmuisen pelottavaa onkin ja pelkäisin, että nauraakohan kaikki minulle siellä :lol:

Ihan vakavasti, kisaaminen on niin hauskaa, että sen koettuaan ei perinteinen nurkissa ajo ole mitään. Eikä kisoissa kenenkään tarvitse arkailla omia taitojaan. Jopa nykyinen EM-voittaja Juho Levänen ja kaikki muutkin huippumme ovat olleet joskus aloittelijoita ja ekaa kertaa kisoissa. Rohkeita poikia siis.

Osallistuin eilen itse ensimmäistä kertaa crossikisaan junnuluokassa. Oli se melkoista ähellystä, mutta kivaa.

Kertokaa ajatuksianne ja syitä, miksi ette osallistu kisoihin?

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #1 : 25.05.03 - klo: 11.32 »
Luulempa, että kisauksen kalleus hirvittää monia ja se eka kisa, mitäs jos mä en osaakkaan ajaa??

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #2 : 25.05.03 - klo: 11.42 »
Juho: Ei se kisaaminen ole kallista, jos ei itse tee siitä sellaista.
Olen henk.koht. seurannut sivusta, miten, sittemmin kaksinkertainen maailmanmestari, Jukka Steenari aloitti samalla tavalla kompuroiden ja halvalla kalustolla, kuten varmaan lähes kaikki meistä, joten eiku rohkeesti baanalle.
Kuten VesaK totesti, on se vaan niin kivaa, ettei meikäläinenkään malta lopettaa ;)
-Pekka

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #3 : 25.05.03 - klo: 11.44 »
Kun mä menin ekaan kisaan 2kk sitten muo jännitti ihan sikana että miten mun käy. Kaikki meni hyvin ja tulin kolmanneksi. Ei muo ainakaan pelota nimittäin jos vaikka ajaa kisassa ulos tai ottaa yhteen toisen kanssa niin tiedän että se kuuluu asiaan. Ei sitä kannata ujostella että meneekö kisaan vaan menee ja sen jälkeen vasta miettii  :wink:
täysii

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #4 : 25.05.03 - klo: 12.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Luulempa, että kisauksen kalleus hirvittää monia ja se eka kisa, mitäs jos mä en osaakkaan ajaa??

Hyvä, että otit "kalleuden"esiin!

Osallistumismaksut: kerhokisoihin 0-6€. Lisenssiä ei tarvita. Siitä on hyvä aloittaa. Pääkaupunkiseudulla suosittelen VAU:n touring- ja crossikisoja ja Hyvinkään crossikisoja! Ne ovat rentoja ja hauskoja tapahtumia.

Kalusto: Jos käytettävissä on 3 akkua ja auto, muuta ei tarvita. Hulvattoman hauskaa kisaamista saa nimittäin harrastaa aktiivisesti parikin vuotta, ennenkuin kalliilla kalustolla (moottori, akut) on yhtään mitään merkitystä. Siksi, että itse ajaminen ratkaisee niin paljon enemmän.
Vasta sitten, kun ajotaito ja -varmuus ovat niin hyviä, että pystyy ajamaan koko erän virheettä (TJ:n A-finaalin aivan kärkitaso, 3-4 parasta), kalustolla alkaa olla jotakin merkitystä. Kaikki muut tekevät ajossaan jatkuvasti "virheitä", ja sijoittuminen tulee ainoastaan niiden määrästä.

Ekan kisan "mää en osaa ajaa" on varmasti se suurin pelko. Muistan ekat kerhokisat omalla ja juniorin kohdalla, jolloin juuri nuo tuntemukset saivat koko perhosyhdyskunnan vatsassa liikkeelle.
Kaikki kisaajat ovat käyneet läpi ihan samat tunteet! Eikä siinä oikotietä ole, sillä jokainen on joskus ekassa kisassaan, suoraan toiseen kisaansa ei pääse kokematta ensin sitä ekaa :D Mutta toinen onkin sitten jo paljon "helpompi", ja ekan kisan hermoilut alkavat naurattaa jo vähän itseäkin.
Kisoissa jokainen puslaa oman autonsa kimpussa niin tiiviisti, että muita eriä ei juuri ehdi seuraamaan. Ja ne, jotka seuraavat, kilpailun järjestäjät, ovat enemmän kuin onnellisia siitä, että mukana on ekakertalaisia!

Kysymys: auttaisiko asiaa, jos kisoissa olisi oma "leirialueensa" ja opastusta & helpdesciä ekakertalaisille?

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #5 : 25.05.03 - klo: 14.54 »
Varmasti auttais. Esim :mun mielestä harjoitus opetus kilpauluita vois järjestää eka kertalaisille
täysii

Poissa hensau

  • Jäsen
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #6 : 25.05.03 - klo: 16.09 »
Ekat kisat hermostuttaa kyllä kaikkia mutta jos saa tarpeeks
tukea kerholta/isältä nii kyllä sitä uskaltaa lähtee ajamaan.
Mulla ainaki tuli vastaa se hintapuoli auto akut on kyllä mutta osallistusmismaksu 20e! Mun viikkorahoilla ei kyllä monessa kisassa
käydä. :cry:
Aalla alkavat  autot rulaa!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #7 : 25.05.03 - klo: 16.24 »
Jep, kyllä tässä lajissa sen verran mania palaa, että viikkorahoilla sitä ei rahoiteta. Terveisiä vaan sinne kotijoukoille: junioreiden hyvää harrastusta on oltava valmis tulemaan myös rahallisesti. Suurista summista ei tarvitse olla kysymys.

Mitä osallistumismaksuihin tulee, niin mielestäni TJ-luokan maksu alle 16-vuotiaille voisi aivan hyvin olla pienempi kuin TS:ssä. Esim 10€.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #8 : 25.05.03 - klo: 18.17 »
No jos nyt puhutaan esim. touring auto kisailusta. Mitä olen seurannut tätä foorumia, niin olen saannut käsityksen että joka kesä kisaan tarvii uudet renkaat, että pärjää. Toki nyt on omalta osaltani tarkoitus aloittaa tuon syndicate sarjan ajaminen. Mutta tuo "tosi" kisaus voi tulla kalliiksi juuri akkujen ja renkaiden osalta (ainakin kesäsin).

Poissa ieatdirt

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.monkeyminds.se8.org
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #9 : 25.05.03 - klo: 18.29 »
pidetäänkö 1/8 polttismonstereille jonkinlaisia kisoja? oon kyllä niin laiska etten varmaan jaksais lähtee minnekkään kauemmas kisaamaan, vaikka se onkin varmasti todella hienoa.
be smart. don't be a retard

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #10 : 25.05.03 - klo: 21.54 »
Ei se kalleus yhtään minua ainakaan pelota, sillä olethan jo varmaan siinä vaiheessa kun kisaamista harkitset hankkinut kaluston. Eivätkä nämä kilpailu maksut ainakaan kerhokisoissa paljoa ole. En ainakaan ymmärrä miksi pitäisi ostaa joka kisaan uudet renkaat, jos vanhatkin ovat ehjät eikä esim. kolarin tuloksena vanne vääntynyt.

Kilpailu jännitykseen auttaa se jos käy kerhoillassa muutaman kerran ennen kisoja ja tuntee sen jälkeen joitain tyyppejä. Tällöin myös huomaa, että ei olekkaan niin huono kuin mitä luuli. Helpdeskitkin auttaa varmaan, mutta yhtä hyvinhän sitä voi joltain muultakin kysyä apua. Ratkaiseva merkitys on myös siinä, että jos kisoista ilmoitetaan esim. täällä niin ilmoituksesta saa mielikuvan avoimuudesta ja että on tervetullut kisaamaan, jolloin on helpompi lähteä kisaan. Tämä ei välttämättä aina toteudu.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #11 : 25.05.03 - klo: 22.19 »
Noh, heinäkuusta saakka ollaan käyty ajelemassa ja nyt olisi tarkoitus aloittaa tuo kerhokisa kisaaminen niin kuin jo mainitsin jo.

Niin tuosta rengas jutusta, että tuskin niitä tuossa kerhokisaamisessa menee, mutta miten sitten finntrackeissä? sun muissa "kovatasoisissa" kisoissa. Kun ollaan puhuttu, että uusi rengassääntö helpottaa kustannuksissa ja toisin päin eli tulee kalliimmaksi. Minulla taitaa vielä finntrackit olla kaukan ehkä joskus syksyllä...

EDIT: hieman kirjoitus vihreitä pois.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #12 : 25.05.03 - klo: 22.33 »
Itse olen lähdössä ajamaan TP-10 heti kun saan auton ajettavaan kuntoon, sekä vielä muutaman kierroksen lisää kokemusta.

Ehkä kaikkein eniten helpottaisi uusia harrastajia joku ensikilpailun käsikirjan julkaiseminen vaikkapa täällä jonain FAQ tyylisenä (sticky thread?). Muistaakseni joskus näin (oliko VesaK:n kirjoittama?) jonkun tämäntyylisen, mutta nykyisin kuitenkin kadonnut tuonne viestiketjujen sekaan..

Offtopic/osittain on-topic: Sinä jolla on joskus ollut Kyoshon kalustoa käytössä - voit auttaa nyt uutta harrastajaa pääsemään menoon mukaan... kts. tekninen probleema ;-).
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #13 : 25.05.03 - klo: 23.06 »
Renkaat on tosi hyvä aihe kustannuskeskusteluun! Tästä ollaan ehkä montaakin mieltä, mutta itse luulen asian olevan näin.

Kärkikuskit, jotka satsaavat paljon kisaamiseen, tai joiden ei itse tarvitse kalustokulunkejaan maksaa, laittavat joka kisaan uudet renkaat. Kenties kahdetkin? Uuden säännön mukaiset CS-27:t eivät tietenkään ole muutaman erän jälkeen vielä kovin kuluneet, ja ne käytetäänkin sitten treenirenkaina loppuun.
Pitää muistaa, että osaavan virikuskin käsissä renkaat myös kuluvat monta kertaa nopeammin kuin aloittelijan TJ-autossa.

"Keskisarjan" kuskeista, joilla taitoa riittää saamaan uusien renkaiden hyöty, mutta joilla viulut maksetaan omasta/tallipäällikön pussista, osa laittaa uudet rinkulit alle jokaiseen FT-kisaan, osa ei. Luulisin.

Mutta sitten me höyhensarjalaiset, joka tässä yhteydessä ei mitenkään viittaa kuskin elopainoon: meidän ajamisemme muodostuu niin suuresta määrästä hiomattomia ajolinjoja, varomatonta kaasun käyttöä, tumpelointia auton säätämisessä, pitkin ja poikin vipeltämistä rataa pitkin ja vähän sen sivussakin, että meille ei missään nimessä ole mitään hyötyä uusista renkaista! Me ajamme samoilla rinkuloilla tyytyväisinä niin kauan, kun insertin päällä vähänkään löytyy ohutta kumikalvoa. Ja se on kauan se  :wink:

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #14 : 25.05.03 - klo: 23.15 »
Noniin tämä valoitti minulle PALJON. Kiitos siitä kuuluu VesaK:lle!

Hmm, vielä tuosta huoltajalisenssistä.. Eli kun olen alle 16-vuotias niin pitääkö isäni hommata tuo lisenssi?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #15 : 25.05.03 - klo: 23.17 »
Kyllä pitää.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #16 : 26.05.03 - klo: 00.26 »
Aivan mahtava topic! Minä ajattelin tulla kesällä ainakin fintrackeihin, mutta nyt ei ole koneita muutakuin Reedy rage ja kohta Trinity Monster horse power. Minua ainakin hämää, jos auto ei toimikaa lähdössä,jostain kumman syystä, jää vain paikalleen. Minulla meinaan oli juuri tuollaisia häiriöitä, LRP-hpi Syndicate koneen kanssa, eikä tiedä vielläkään mikä siinä on. Ja jos ei saa ennen erää autoa kuntoon, eli säätöjä. Oikeastaan on itsekkin vaikea ymmärtää mikä siinä on, etten ole jo kisaamassa. No, kun saan moottorin, akun ja 27 renkaat niin tuun löylyttämään teidät TJ-10 sarjan A-finalistit.  :mrgreen:

Edit: Kuinka usein muuten kannattaa moottori sorvata? Kuka sorvaa kisoissa?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Selvyyden vuoksi...
« Vastaus #17 : 26.05.03 - klo: 08.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Noniin tämä valoitti minulle PALJON. Kiitos siitä kuuluu VesaK:lle!

Hmm, vielä tuosta huoltajalisenssistä.. Eli kun olen alle 16-vuotias niin pitääkö isäni hommata tuo lisenssi?


Mikäli isäsi on myös sinun kilpailunaikainen huoltaja, silloin hänellä tulee olla lisenssi.

Mikäli isäsi on muuten vain siellä katselemassa mitä tapahtuu, ja sinulla on joku toinen kilpailun aikainen huoltaja/mekaanikko, silloin isäsi ei mitään lisenssiä tarvitse.

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #18 : 26.05.03 - klo: 08.57 »
Tiedon puute, eli:

Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Uusien kilpailijoiden mukaan liittymiseksi saisi RC Maailmakin tehdä osansa.

Pääsivulle, vasempaan laitaan (Etusivu, Tulokset jne.) olisi syytä lisätä linkki Kilpailemaan tms.

Tämän linkin takaa löytyisi asiat joita uusi kilpailija tarvitsee.

Ensinkin:

1. Lisenssin hankinta ohjeet: puh. numerot, tarvittavat tiedot, hinnat
2. Kilpailunumeron "tilausohjeet": yhteystiedot
3. Yleisohjeet menettelyksi kilpailussa, kuten pöydät, aikataulut, miten ajetaan (vapaat harjoitukset, eräharjoitukset jne.)
4. Katsastus
5. Transponderi käytäntö
6. Nostotehtävät

Lista on pitkä...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #19 : 26.05.03 - klo: 09.31 »
Varmastikin on niitä henkilöitä, joilla syy kilpailemattomuuteen ei ole pelko vaan jokin muu. Itsekin lukeudun tähän kastiin. Minulla on varmastikin melkoisen kilpailukykyinen kalustu monessakin luokassa osallistuakseni ensimmäiseen kilpailuun. Olen myöskin melkoisen varma, että ajotaitoni ei olisi porukan huonointa. Lisäksi innostumisessani ei ole valittamista. Kuitenkaan en ole vakavasti miettinyt kilpailuhin osallistumista. Syitä on monia, mutta ehkä tärkeimmät syyt on alle kaksi vuotias lapsi, vaimo, omakotitalo ja muut intressit.

Ehkä minä voisinkin osallistua johonkin kilpailuun, joka olisi lähellä. Jotta tämä onnistuisi minun tulisi ensin hommata lisenssi ja liittyä seuraan, jonka edustajana voisin osallistua itse kilpailuun. Ilman asianmukaiseen seuraan kuulumista osallistuminen on käsittääkseni mahdotonta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Tiedoksi... Lisenssistä ....
« Vastaus #20 : 26.05.03 - klo: 09.40 »
Ennen kuin voit tilata lisenssin, sinun tulee kuulua johonkin AKK:n alaiseen seuraan. ( kenties joudut maksamaan ko. seuran jäsenmaksun, joka maksaa ??€, ihan vain tiedoksi, niin on olemassa AKK:n alaisia seuroja myös, joilla ei ole ko. maksua ollenkaan !)

Ja kun kuulut johonkin seuraan, niin silloin ensisijainen vastuu tuosta asiasta kuuluu ko. seuralle, sen tulee informoida, kuinka ja mistä ko. lisenssi tilataan ja mistä sen sitten saa !

Monilla seuroilla on semmoinen sopimus, että lisenssi lähetetään suoraan lisenssin haltijalle kotia asti ! Mutta varsin monilla seuroilla tuo lisenssi menee ko. seuran yhteyshenkilölle/lisenssiasioita hoitavalle henkilölle, jonka tulisi sitten toimittaa ko. lisenssi perille asti ! Olen kuullut kyllä tapauksia, joissa lisenssi on ikään kuin "unohtunut" ties minne...

Minne seuraan sitten  liittyä ? Se olkoon sitten jokaisen oma asia... sitä voipi näiltä sivuiltakin kysellä ja kun sopiva osuu kohdalle niin tuolta löytyy yhteystiedot :
http://www.akk-motorsport.fi/seurat/yhteystiedot/

ja selkeät RC -yhteystiedot:
http://www.kolumbus.fi/heuli/linkit.htm

ja kaikki lisenssiin tarvittava info:
http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/

noista tuossa varmaan kaikki tärkeimmät lisenssiin liittyen.. joku niitä voi sitten sinne ja tänne linkeiksi liittää...  
esim. otsakkeen "LISENSSI" alle ? kuten "hoj" toive oli....

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #21 : 26.05.03 - klo: 10.37 »
Erittäin hyvä aloitusluokka on esim. Touring-Ralli (TSR-10), jossa kaluston merkitystä on säännöillä saatu vähennettyä.
Aiheesta lisää täällä
Tai jokamiehen luokka, jonka ensimmäinen koeluontoinen kisa ajetaan samaan aikaan kesän esnimmäisen TSR-10-kisan kanssa Kuusankoskella 7.6.
Tervetuloa katsomaan vauhdikasta ja rentoa kilvanajoa ja rohkeimmat tietysti itse viivalle mukaan :)
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #22 : 26.05.03 - klo: 12.37 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Aivan mahtava topic! Minä ajattelin tulla kesällä ainakin fintrackeihin, mutta nyt ei ole koneita muutakuin Reedy rage ja kohta Trinity Monster horse power. Minua ainakin hämää, jos auto ei toimikaa lähdössä,jostain kumman syystä, jää vain paikalleen. Minulla meinaan oli juuri tuollaisia häiriöitä, LRP-hpi Syndicate koneen kanssa, eikä tiedä vielläkään mikä siinä on. Ja jos ei saa ennen erää autoa kuntoon, eli säätöjä. Oikeastaan on itsekkin vaikea ymmärtää mikä siinä on, etten ole jo kisaamassa. No, kun saan moottorin, akun ja 27 renkaat niin tuun löylyttämään teidät TJ-10 sarjan A-finalistit.  :mrgreen:

Edit: Kuinka usein muuten kannattaa moottori sorvata? Kuka sorvaa kisoissa?

Silloin tällöin näkee, että yksi autoista ei lähdekään liikkeelle startissa. Johtuu usein hiilien huonosta kosketuksesta, jos hiilikanavat ovat likaiset. Pieni tönäisy autoon yleensä auttaa. No, onhan niitä muitakin syitä, ja varmasti jokainen kokenut kisaaja on joskus kokenut vastaavaa. Puhumattakaan ajon aikaisista vikaantumisista ja renkaiden tai pinionien irtoamisista, joita sattuu jokaiselle, aivan huippukuskeja myöten!

Moottorin sorvaustarve vaihtelee jonkin verran ajajasta, välityksestä, hiilistä ym. riippuen. Aloittelevalle TJ-kuskille riittää, kun hän sorvaa/sorvauttaa koneen kerran isossa kisassa, jossa eriä ajetaan 6 + harjoitukset. Olen ajanut kisoja läpi sorvaamatta kertaakaan. Kärkikuskit sen sijaan sorvaavat joka toisen akullisen jälkeen.

Kisoissa on paljon sorveja esillä, ja jokainen, joka ehtii, on yleensä valmis pyydettäessä sorvaamaan, kun olet itse irroittanut ankkurin valmiiksi.

Poissa macconen

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.piruracing.net
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #23 : 26.05.03 - klo: 15.35 »
Huh, osuipas ajankohtainen aihe.

Omalta osaltani tilanne on sellainen, että kisaamaan haluttaisi (TP-10),
taidot jne. on mitä on (1v. ajoa takana), kaluston pitäisi olla kisakelpoista (Mugen MTX-12), mutta ei se niistä ole kiinni.

Pahin este tällä hetkellä on yksinkertaisesti se että nuo kisat tykkää
olla sen verran kaukana (asun Oulussa) että vaatii hieman työ- + muun elämän organisointia (1/1 auto lainaan kun ei omaa ole, vaimokkeen lepyttelyä :) jne.) ennenkuin edes kisapaikalle pääsee.

Mutta, vahvasti uskon että tänä kesänä käyn jossakin kisassa ainakin hieman pakkaa sekoittamassa jos en muuta :)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #24 : 26.05.03 - klo: 16.58 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Ehkä kaikkein eniten helpottaisi uusia harrastajia joku ensikilpailun käsikirjan julkaiseminen vaikkapa täällä jonain FAQ tyylisenä (sticky thread?). Muistaakseni joskus näin (oliko VesaK:n kirjoittama?) jonkun tämäntyylisen, mutta nykyisin kuitenkin kadonnut tuonne viestiketjujen sekaan..


Jep, tulin viime syksynä kirjoittaneeksi pala palalta jonkinlaista opastusta Alue 8 -kisasarjaan tuleville aloittelijoille.
Minulla on ollut ajatuksena kaivaa se esiin, ja muokata FT-sarjaan sopivaksi.

Sääntökirjassakin on asiat kerrottu hyvin, mutta silti voisi täällä Foorumissakin olla paikka helposti avattavalle "kisakäsikirjoitukselle", nimenomaan uusien kisaajien vinkkelistä?

Katsotaan... lähiaikoina... ehkä...

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #25 : 26.05.03 - klo: 17.56 »
Itselläni oma "kynnys" mennä kisoihin kulkee/kulki siinä että en joko kerennyt tai minulla ei ollut kyytiä. Nyt asia on toisin, äitini sanoi/lupasi että kesäsarjan
saan kiertää kokonaan, jos löytyy kuljettajaa.

FTK1: en päässyt, ei kyytiä, Äiti barcelonassa, Faija tampereella.
FTK2: sinne olen tulossa toistaiseksi ei ole estettä, kunhan Atala-RC hoitaa mulle ne kiteet.
FTK3: tulossa jos ei estettä!

Kunhan nyt päästään tähän touhuun mukaan niin siellä ilmeisesti pysytään, ja pitkään.

Heti kun on sen ensimmäisen "kynnyksen" ylittänyt eli osallistunut ensimmäiseen kisaan kerho tai FT niin uskon että tästä tulee ns. helpompaa.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #26 : 26.05.03 - klo: 19.44 »
Sitten vielä tuosta kilpailun kulusta...eli ensin ajetaan eräharjoittelu, 3(?) alkuerää ja finaali. Näinkö se menee: Eräharjoituksissa katsotaan radiohäiriöt yms. 1 alkuerässä kaikkilähtevät samanaikaisesti ja katsotaan, kuka pääsee mihinkin lähtöruutuun. 2 alkuerässä lähdetään 1 AE:n ratkaisemista lähtöruuduista. 3 alkuerässä...?! ja sitten finaali...

Selittäkääpä nyt tarkasti mulle tämä kilpailun kulku, kun se on periaatteessa enää ainoa asia mikä on epäselvä ennen kisoja. Lukeeko "ajovuorot" missään, vai kuulutetaanko ne vain ja sitten matkaan?

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #27 : 26.05.03 - klo: 23.02 »
Yleensä ensin on vaapaa harjoittelu, jossa saa ajaa jos haluaa ja voi samalla tarkasta toimiiko auto.

Vapaan harjoituksen jälkeen eräharjoitukset, joissa tarkistetaan pääasiassa radiohäiriöt.

Näiden jälkeen alkaa alkuerät, joita on FinTrackeissä yleensä 3kpl (onko tämä sitten sääntöjen mukainen määrä ?)
Alkuerissä lähdetään auto kerrallaan. Yleensä kuuluttaja kuuluttaa auton numeron ja silloin lähdetään. Alkuerä tuloksista vain paras huomioidaan (aika ratkaisee), ja tämän mukaan luokitellaan A,BC, jne. finaaleihin.
A finaaliin voi siis päästä vaikka ajaisi vain yhden alkuerän.

Ja lopuksi on ratkaisevat finaalit.

Ensimmäisen kisan jälkeen kaikki onkin sitten paljon helpompaa.

Kilpailuaikataulut ja kiteet  jaetaan yleensä paikan päälle, taikka julkaistaan täällä foorumissa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #28 : 26.05.03 - klo: 23.03 »
Jep.

FinTrack-kisoissa ajetaan eräharjoitus, 3 alkuerää (aika-ajoa), ja finaalit: A ajaa 3 finaalierää, muut 2 finaalierää.

Eräharjoitus on pakollinen ja sen tarkoituksena on tosiaan todeta, esiintyykö radiohäiriöitä, varsinkin kilpakumppaneiden radioista johtuvia. Vaikka auto ei olisi ajokunnossa, ajajakorokkeelle on siksi mentävä ja radion on oltava erän ajan päällä.

Eräharjoituksen lähtö tapahtuu yhteislähtönä vapaassa muodostelmassa, mutta hosua ei tarvitse.

Kaikissa kolmessa alkuerässä lähtö tapahtuu auto kerrallaan, kuulutusten mukaan.

1. alkuerässä lähtöjärjestys määräytyy kunkin auton eräharjoituksessa ajaman parhaan kierrosajan perusteella, siis yhden ainoan parhaan kierrosajan. Ideana on se, että nopeimpien ei tarvitsisi heti ryhtyä ohittelemaan hitaampia. Lähtöjärjestys kerrotaan kuuluttamalla ennen varsinaista lähtöä, josta tietää, monentenako oma auto on lähtemässä liikkeelle.

Alkuerien tulos ilmoitetaan "xx kierrosta yy sekuntia", ja tulos tulee siitä hetkestä, kun ajoajan (TJ: 4min) täytyttyä auto seuraavan kerran ylittää maalilinjan. Paremmuus määräytyy sen mukaan, kenellä on eniten ajettuja kierroksia. Saman kierrosmäärän ajaneiden välillä paremmuus määräytyy sekuntien perusteella: pienempi sekuntimäärä voittaa.

2. alkuerän lähtöjärjestys määräytyy 1. erässä ajetussa paremmuusjärjestyksessä.

3. alkuerän lähtöjärjestys määräytyy siihen astisten tulosten paremmuusjärjestyksessä.

Alkueriin lähdetään siis yksittäin, kuulutuksista, ajanottolinjan (maalin) edestä, ei lähtöruudusta.

On tärkeätä tietää, että alkuerissä jokainen kilpailija on velvollinen antamaan tilaa selvästi nopeammalle autolle.
Ei ole juuri tehokkaampaa tapaa hankkia itselleen itsekkään tumpulan mainetta kavereiden silmissä, kuin hidastaa kierroksella ohittavien autojen menoa kisaamalla heidän kanssaan ja tekemällä heidän ohituksensa vaikeaksi ja "vaaralliseksi". Tämän ymmärtää kunnolla sitten, kun itse on ensimmäistä kertaa nopeamman auton kuskina.

Finaalieriin autot jaetaan alkuerien paremmuusjärjestyksen mukaan, A-finaali, B-finaali jne. Miten monta autoa missäkin erässä on, löytyy FT-säännöistä. A-finaalissa on aina kymmenen autoa, mikäli osanottajia on vähintään 12.
Finaalilähdöt tapahtuvat lähtöruuduista yhteislähtönä, joko lippu- tai äänimerkkilähetyksellä.

-----------

Kirjoitettu sepustus on ehkä vaikeatajuinen, mutta käytännössä systeemi on selkeä ja helppo, ja sen ymmärtää heti.
Ja paikan päällä neuvotaan.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« Vastaus #29 : 26.05.03 - klo: 23.50 »
Okei. Nyt on kaikki asiat suunnilleen selvillä. Varmaan turusssa olen jo kisaamassa.  :)