En mitannut, vaan laskin sitä varten olevilla kaavoilla ja tiedoilla. SKF:n laakerikirjasta löytyy laskentakaavat laakerien ja tiivistimien kitkan laskemiseen. Lopputuloksena saadaan laakerien vierintäkitka ja tiivistimien liukukitka, joista voidaan laskea myös hukattu teho. Ensin pitää tietty selvittää eri laakereille ja tiivistimille keroimet, laskea radiaali- ja aksiaalivoimat, selvittää tai mitata tärinän voimakkuus, laskea voitelurasvan aiheuttama kitka käyttölämpötilassa, selvittää pyörintänopeudet yms. Mutta, loppujen lopuksi kohtuu simppeliä matikkaa. Mittaaminen olisi kallista ja vaikeaa, joten siksi tyydyin "simuloimaan" sen matemaattisesti valmiiksi mietityillä kaavoilla. Mutta, kuten sanottua, hyötyjä saadaan vasta keveillä sähköautoilla. Tosin, mikroautopuolella ovat ottaneet myös tämän huomioon, siellä haetaan nuokin kitkat pois laakeroinneista.