Päävalikko

projekti: HPI Savage XL-E

Aloittaja Janezki, 07.12.08 - klo: 17.29

Jabe

Parempi varmaan ettei renkaat käänny kauheasti, saisit olla vetareita muuten uusimassa vähän väliä. Eikös se riitä että vaihteiston vaihtaa kerran viikossa? :)
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Joo, tuo vetarihomma voipi kyllä olla totta.
Semmoseen varttiin ottaa nyt laatikon pois, purkaa ja vaihtaa rattaat ja heittää autoon takaisin. Ensimmäisellä kerralla piti vähän miettiä että mitä kaikkea sitä pitääkään irrottaa että saa tuon lootan pois...  :laugh:

Tuossa on muuten vertailukuva noista kaksi- ja kolmivaihteisen idler ja drive/maingear rattaista. Liekkö noissa materiaalieroja, mutta ainakin kaksivaihteisen rattaat (ylemmät) ovat "hieman" vahvemman näköiset...

Jabe

Varmaan painon takia, että ei nousis ihan älyttömästi kun tulee vaihteita lisää...
Eikö noi ole karkastuja vai minkä takia ne kokoajan hajoilee? Ja ei, tehoja ei ole koskaan liikaa...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Sarjassamme "Joutavalla jotain teetättää", osa 428:
Näin pimeän aikaan harrastaminen vaatii omat sovelluksensa, joten valohoitoahan sitä piti autolle antaa...
Etuvalot väkersin 20mm halkaisijaltaan olevista sinisistä jumboledeistä Savagen puskurissa olevien "valoaihioiden" paikalle ja takavalot 12mm halkaisijalla olevista punaisista ledeistä takapuskurin aukkoihin. Takaset eivät ole superkirkaat "aidomman" tyylin luomiseksi.
Etulamppujen ympärille nappasin vielä pikaliimalla fluoresoivat 20mm O-renkaat.  :grin:
Ledit siis ovat kokonaisuudessaan auton rungossa, joten ne eivät hankaloita korin poistoa millään lailla. Virta tulee vastariakulta vastarin kolmoskanavasta, joten nyt ei ainakaan enää unohdu virrat päälle.

etuset päällä:



ja pois:


(ei oikeasti ihan noin kirkkaat, pitkä valotusaika hämää)

takaset:



Tuohon MGM:n nopariin saisi muuten jarruvalotkin, joten kaippa ne pitää vielä rakentaa.  :laugh:

Tarvikkeet joutoajan tappamiseen toimitti www.dealextreme.com (ledit ja o-renkaat) sekä www.bebek.fi (vastukset)

Janezki

Päivän paraatikuvat - eli rivissä Sava, eRevo (jamBe) ja Hobao Hyper ST (örtsi).





Omalta osalta ajot jäivätkin noiden kuvien ottoon - jostain syystä Feigao ei enää suostunut autoa kunnolla liikuttamaan, hyvä jos paikaltaan pääsi liikkeelle ja heti vähänkään kaasua antaessa loppui kulku. Noparia ensin epäilin kulun heikkouteen, mutta kokeiltiin moottoria vielä örtsin Hobaossa (kun korkkasi ensin päädyn omasta moottoristaan...) ja vika pysyi samana, joten uutta kiuasta metsästämään siis.
Kyllä taas köyhää kokeilee...  :undecided:

4wdkanootti

Mun feigaot heikkeni ku
-laakerit oli kypsät (vautsi huomasin ennenku pesä suli)
- pääty korkkas
- oli vedet käämien seassa

Viimenen häikkä läx ku kuivas
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Janezki

Aika outo on vika kyllä. Viime ajelusta on viikko ja ihan toimivana pistin virrat silloin pois, paksussa lumessa kyllä mentiin välillä. Auto on ollut viikon ensin pesuhuoneessa kuivumassa ja sitten lämpimässä eteisessä. Roottori pyörii sormin todella herkästi, eikä ylimääräisiä kahinoita kannusta kuulu.
Tyhjänä ilman kuormaa pyörii hyvin, mutta tuo MGM:n nopari tekee sitä kuuluisaa jarrukaasua, eli kaasulta jarrulle siirryttäessä ei jarruta vaan antaa lisää kaasua. Ei aikaisemmin ole tuolla moottorilla moista vielä tehnyt. Nyt myös autossa ollessaan moottori ja nopari lämpesivät reilusti normaalia enemmän kun "väkisin" koetin ajaa.

Kokeilin autoa vielä kaapissa olleella kiinan 9XL 1900kv motilla, ja sillä pelitti virheettömästi.  :tongue:
Ottaa vaan kuudella kennolla tuo kiinankone jo ihan kivasti joikua, joten hieman miedompi pannu olisi kiva...

Janezki

Savage pääsi vaihteeksi tänään ulkoilemaan. Moottorin virkaa toimittaa nyt KD36-74-15XL 1100kv, joka 20/47 välityksillä liikuttikin autoa ihan kivasti. Pikkusen alakanttiin on tuo kv kyllä, kuudella kennolla motti ei kierrä kuin 24420rpm. Positiivista jos haluaa hakea, niin eipähän ainakaan moottori lämmennyt - hyvä jos lumi suli päälle... :tongue:
Tilasin samantien kaksi noita moottoreita, niin ei ainakaan ajelut mottirikkoon katkea. Jospa noilla pääsisi talvikauden yli, katsellaan sitten kesälle vähän jäykempää konetta tilalle.  :wink:

Kershawin laatikon julkaisu on taas lykkäytynyt (nyt 23. päivä), joten vakiolla mennään toistaiseksi.



hamietti

mikä sulla on virta lähteenä noihin ledeihin?.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

hamietti

joo jos oisin edellisiä kirjotuksia lukenu niin hokasin että vastarin 3 navasta.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Janezki

Tjoo, valot tulikin riisuttua kun ei nuo oikein tuntuneet omalla ajotavallani kyydissä pysyvän. Aina sai olla kiinnittämässä uudelleen. Lumipenkasta lentäen puskuri edellä puuhun ei tietysti ainakaan edesauta kiinnipysymistä...  :grin:
Tuossa sunnuntaina pikku ajelut tuli otettua, jolloin alkoi vaihteeksi rutinaa kuulua voimansiirrosta.
Laatikkoa alkuun epäilin, mutta lähempi tarkastelu osoittikin äänien lähteeksi etudiffin. No eipä mitä, uutta osaa vaan tilaukseen. Fluxin diffit varmaan tulee hommattua, kunhan niitä saapi varaosina.
Jaa niin, ohjausservollekkin tuli kääntyilyt täyteen, joten vaihtoon sekin.

Kershawin vaihteisto on matkalla jenkeistä, toivottavasti tässä ihan lähipäivinä kotona.

hamietti

tos revos kehittelin noi valot pikku teholedeistä jotka upotin tohon etu ja takapuskuriin sopivasti jäävät syvennyksiin niiin ei heti ota osumaa.  :mrgreen:
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 03.02.09 - klo: 16.56
Tuossa sunnuntaina pikku ajelut tuli otettua, jolloin alkoi vaihteeksi rutinaa kuulua voimansiirrosta.
Laatikkoa alkuun epäilin, mutta lähempi tarkastelu osoittikin äänien lähteeksi etudiffin. No eipä mitä, uutta osaa vaan tilaukseen. Fluxin diffit varmaan tulee hommattua, kunhan niitä saapi varaosina.

Tämä on seurausta siitä kun tehdään ylitehokas konversio, eikä päivitetä samantien muuta autoa vastaamaan kasvaneita tehoja.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-rcmh-

#43
Niitä Fluxinkin diffejä on jotkut jo saanut hajoitettua, mutta se johtuu varmaan käyttäjän tyhmyydestä.

http://www.hpiracing.com/products/en/102246/
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

hamietti

onko noi lapa renkaat hyvät revossa kun tos yhes kuvas näkyy revos olevan ne?
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

-rcmh-

Laparenkaat on hyvät kunhan on alusta pehmeää mihin lavat pääsee pureutumaan, pehmeällä hiekalla ja lumella ne on hyvät.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Janezki





Kershawin direct drivehän se siellä.
Laatikko tuli ns. Ikea-mallina, eli piti kasata itse. Olikin melkoinen puuhastelu tuossa kasauksessa - osissa kun oli sellainen lievä käsityön maku, joten ihan heittämällä ei lootasta olisi toimivaa tullut. Rattaita piti shimmailla akselilla ja slipperiäkin hieman siirtää että rattaat pyörivät ilman isompaa vastusta.

Tuossa asennossa se on suunniteltu käytettäväksi, eli slipperi eteenpäin. Joudun kuitenkin kääntämään laatikon vielä toisinpäin, että saan lipot tuonne taakse runkolevyjen sisään. Tämä taas meinaa sitä, että radioboksi lentää mäkeen ja ohjausservolle tulee oma kiinnityslevynsä (kun aletaan modaamaan, niin ei sille sitten tahdo loppua tulla...)

Aikataululla ei ole kiirusta, tahtoo nuo työkiireet jo rajoittaa harrastamista.  :sad:

Jabe

Hieno se on, ei voi muuta sanoa, meinasin jo kysyä että onko pidennetty runko, tuo uusi "laatikko" sai näyttämään siltä, kun on niin paljon tyhjää.
Modaamaan vaan, kyllä sen auton pitää olla käyttäjän näkönen...
PS. Kumma juttu että tuntee tulevan töihin kiireitä näin ennen lamaa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

No nyt se vasta pitkältä näyttääkin.  :grin:
Spurriakselin päästä mitattuna vapaata tilaa on 16 senttiä, joten eiköhän tuonne akkua saa jo sopimaan.



Pientä hienosäätöä vaatii, toista runkolevyä täytyy hieman avartaa spurrin kohdalta että saan hieman enemmän motin takapäätä vielä ylöspäin ja laatikon ylemmille kiinnitysruuveille täytyy porata uudet reiät. Tilasin Fastlane Machinen servolevyn, jos siitä saisi käypäsen ohjausservon kiinnitykseen.

Jabe

Mitkäs akut tässä on, ilmeisesti 2x 3S sarjassa vai? Kapasiteetti ja purkuvirrat kiinnostaa myös.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Zippyjä on ollut ajossa, alunperin 6S 4000mAh 20C ja 6S 5000mAh 15C, jotka piti puolittaa noita "sivulaukkuja" varten.  :tongue:

Akut, moottori ja nopari tulenevat kokemaan myös muutoksia kunhan projekti etenee, kuitenkin vähintään kuudella kennolla on meininki mennä eteenpäin.

hekekorte

#51
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Janezki

Tarvittavat modifikaatiot runkoon tuli tänään tehtyä, joten laatikko on nyt (ainakin toistaiseksi) lopullisella paikallaan.
Tuossa hieman arvioin tuota painopistettä, mikä tietysti suurelta osin riippuu käytössä olevan akun kapasiteetista, mutta noin 700 gramman 6S akulla painopiste tulee sijaitsemaan spurrin ja moottorin kiinnityslevyn tienoilla, eli melko tarkalleen keskellä autoa.
Akku keulassa auto olisi ehkä hieman etupainoinen, mikä tietysti antaisi etusille pitoja, mutta ratkaisu ei ehkä ole omaan ajotyylin sopivin mahdollinen.


hekekorte

#53
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Jabe

Oma mielipide on, että ei se kannata, pienempi kv-lukuisen moottorin "käyntialue" on niin lyhyt että pitkillä välityksillä tulee ongelmia, eikä siitä saada sitä hyötyä irti kun välityssuhteet menee liian isoiksi.
Virtaakin kulkee lähes saman huippunopeudessa, kun toinen joutuu tekemään enemmän töitä vauhdin eteen.
Näin siis jos vertaa matala kv, korkeat välitykset VS korkea kv, matalat välitykset.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

hekekorte

#55
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

hekekorte

#56
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Janezki

Ei siinä mukana spurria tai pinioneita tullut, ihan pelkkä vaihteisto vain. 47-hampainen spurri + slipperi on HPI:n orginaaliosia.
Tuossa viikolla tuli tuo Fastlanen servolevykin (www.addicted2rc.com) jota jo alustavasti sovittelin paikoilleen. Etupään kiinnitys käypi ihan suoraan, takaosan kiinnitystä varten täytyy runkolevyihin porata uudet reiät.




hekekorte

#58
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Janezki

#59
Aaah joo, elikkäs laatikon rattaat ovat 20- ja 45-hampaiset.

edit: Näin ollen laatikon välityssuhde on 2.25, kun kakkoselle lukitun vakiolootan välityssuhde on ~1.89.