Aluksi sinun pitäisi päättää, missä ajattelit/pystyt ajaan. Esim. rata-autoilla ei kannata edes kuvitella pärjäävänsä asfaltin ulkopuolella.
Krossari: omimmillaan maastoradalla, joka on savea tai hiekkaa. Voi myös ajaa esim. asfaltilla, mutta auton ominaisuudet eivät todellakaan ole häikäisevät. Kilpa-luokkia löytyy useita.
Rata-auto/touring: tarkoitettu nimenomaan radalle. Voimansiirrot yms. ovat melkoisen suojaamattomia, joten puhtaan radan ulkopuolella saat vain tuhoa aikaan, jos ylipäätään maavara antaa edes periksi. Kilpa-luokkia löytyy useita
Monsteri: voi periaatteessa ajaa missä vain. Kivasta ulkonäöstä huolimatta innostus loppuu kuitenkin melkoisen helposti.
Ralli-auto: periaatteessa rata-auto, jossa on hieman enemmän maavaraa ja auto hieman suojatumpi. Sopii esim. hiekalle ja asfaltille, mutta ei kuitenkaan vielä kunnon krossiradalle.
Seuraavaksi olisi vuorossa se ainainen valtataistelu - ostaisiko sitä sähköllä vai polttomoottorilla kulkevan pelin. Kummastakin löytyy rutkasti etuja ja haittoja.
Polttis:
- Äänekäs
- Vain ulkokäytöön
- Vaikeampi säätää ja ylläpitää
- Ajoajat voivat olla pitkiäkin pelkällä tankkaamisella
- Realistisempi
- Yleensä tehokkaampi
- Yleensä kalliimpi
Sähkö:
- Sopii myös sisäkäyttöön
- Helpompi
- Ainaista akkujen vaihtamista
- Ajoajat voivat olla lyhyitäkin, jos akkuja on vähän
- Ännettömämpi
- jne.
Sitten pitäisi paneutua tarjontaan. Kannattaa ehdottomasti valita merkki ja malli, jolla on kunnon edustus Suomessa. Varaosien tilaaminen ulkomailta voi kestää huomattavasti kauemmin kuin vastaavien osien saanti ulkomailta. Hintatasokin on yllättävän samankaltainen. Lisäksi kannattaa miettiä samanlaisen auton hankkimista kuin kavereillakin, koska varaosien määrä ja tietotaito on suurempi ryhmässä. Auto kannattaa melkein koota itse, jos se peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä. Tällöin autosta saa jo kokoamisvaiheessa hyvän käsityksen, jolloin ylläpito ja korjaaminen on helpompaa. Lisäksi valmiiksi tai osittain kootut autot ovat yllättävän usein koottu huonosti. Käytetyn kanssa puolestaan kannattaa melkein purkaa se auto atomeiksi ja koota se uudestaan, jolloin vastaava käsitys syntyy. Auto tulee samalla puhdistettua ja rikkinäiset/kuluneet osat vaihdettua.
Käytetyn ostaminenkaan ei ole huono ajatus. Esim. puolella hinnalla voi saada erinomaisen (jopa uutta paremman) paketin. Aloittelijoiden on kuitenkin melkoisen vaikeata päätellä, onko tarjottu yksilö pyydetyn summan arvoinen. Siis käytettyä hommatessa kannattaa kääntyä jonkun asiasta enemmän tietävän kaverin tms. puoleen. Toisaalta uusi on aina uusi, jolloin negatiivisen yllätyksen riski on pienempi. Kannattaa muistaa myös se perinteinen toteamus: "halvalla ei saa hyvää". Toisaalta aloittelijan on turha panostaa myöskään niihin todellisiin kisa-autoihin. Eli oikea valinta löytyy sieltä jostakin keskeltä. Seuraavassa on luettelo hyviksi todetuista RC-liikkeistä Suomessa. Lista ei siis ole mitenkään kattava.
RC-Piste: Asso (
www.rcpiste.pp.fi)
Power-Racing: Yokomo (
www.power-racing.net)
Hobbylinna: HPI (
www.hobbylinna.fi)
Future-RC: Mugen ja Corally (
www.rc-kauppa.com)
Dantom: Xray ja Serpent (vain puhelin)
Medasec: Schumacher (
www.medasec.com)
RC-Superstore: Losi, Traxxas, Xpress (rc-superstore.com)
Sanderssona: Hobao (
www.sanderssona.com)
Iso-Hepa: Hobao (
http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/)
Hobby People: Thunder Tiger, Crono... (
http://www.hobbypeople.com/)
Kyoshon autoja saa vähän sieltä sun täältä. Katso vaikka Aku-Ankan takakantta. Näistä Kyoshon mainoksista on tullut melkoisen suuri osa Suomen harrastajista.