Kirjoittaja Aihe: Tarvitsisin vähän aloitus apua!?  (Luettu 3918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« : 11.06.03 - klo: 22.52 »
Eli siis, olen jo pitkään ollut kiinnostunut näistä pienois autoista, nuo isot kun ovat jo niin tavallisia..

Mistä liikkeistä kannattaisi katsella uusia autoja?
Kannattaisiko ostaa sähkö vai polttis, koota itse vai valmis paketti..
olen mielestäni jonkin sortin räpeltäjä ja uskon voivani rakentaa auton itse jos ohjeet löytyy,
Mutta mistä saisin näitä paketteja!?
Vai kannattaako ostaa käytetty?

en oikein tiedä mitä etsiä ja mistä.. googlella oon surffannut ja etsinyt tietoo harrastuksesta..

mutta joo, kiitos etukäteen vastauksista..

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #1 : 11.06.03 - klo: 23.00 »
Jos on käytettävissä sorarata, hobaon polttiscrossari.
Jos haluaa ajella missä tahansa, polttismonsteri. (kaliita suomessa)
Asfaltista ei kokemusta.
Jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, kannattaa kasata itse.
Kasauksen laatu on varmasti vähintääkin sama kuin kiinalaisella lapsella ( ei nääs ole kiire).
Polttis on yllättävän helppo ( tosin sisällä vähän haisee).

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #2 : 12.06.03 - klo: 00.16 »
mistäköhän vois katella tollast crossarii?

Miten tuo tilaus ulkomailta onnistuu?

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #3 : 12.06.03 - klo: 01.43 »
En suosittelisi heti aluksi crossaria mutta oma on aisiasi.
En myöskään rupeis tilaa ulkomailta koska suomestakin kyllä löytyy paikkaja joista voi ostaa!!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #4 : 12.06.03 - klo: 08.29 »
Aluksi sinun pitäisi päättää, missä ajattelit/pystyt ajaan. Esim. rata-autoilla ei kannata edes kuvitella pärjäävänsä asfaltin ulkopuolella.

Krossari: omimmillaan maastoradalla, joka on savea tai hiekkaa. Voi myös ajaa esim. asfaltilla, mutta auton ominaisuudet eivät todellakaan ole häikäisevät. Kilpa-luokkia löytyy useita.

Rata-auto/touring: tarkoitettu nimenomaan radalle. Voimansiirrot yms. ovat melkoisen suojaamattomia, joten puhtaan radan ulkopuolella saat vain tuhoa aikaan, jos ylipäätään maavara antaa edes periksi. Kilpa-luokkia löytyy useita

Monsteri: voi periaatteessa ajaa missä vain. Kivasta ulkonäöstä huolimatta innostus loppuu kuitenkin melkoisen helposti.

Ralli-auto: periaatteessa rata-auto, jossa on hieman enemmän maavaraa ja auto hieman suojatumpi. Sopii esim. hiekalle ja asfaltille, mutta ei kuitenkaan vielä kunnon krossiradalle.

Seuraavaksi olisi vuorossa se ainainen valtataistelu - ostaisiko sitä sähköllä vai polttomoottorilla kulkevan pelin. Kummastakin löytyy rutkasti etuja ja haittoja.

Polttis:
- Äänekäs
- Vain ulkokäytöön
- Vaikeampi säätää ja ylläpitää
- Ajoajat voivat olla pitkiäkin pelkällä tankkaamisella
- Realistisempi
- Yleensä tehokkaampi
- Yleensä kalliimpi

Sähkö:
- Sopii myös sisäkäyttöön
- Helpompi
- Ainaista akkujen vaihtamista
- Ajoajat voivat olla lyhyitäkin, jos akkuja on vähän
- Ännettömämpi
- jne.

Sitten pitäisi paneutua tarjontaan. Kannattaa ehdottomasti valita merkki ja malli, jolla on kunnon edustus Suomessa. Varaosien tilaaminen ulkomailta voi kestää huomattavasti kauemmin kuin vastaavien osien saanti ulkomailta. Hintatasokin on yllättävän samankaltainen. Lisäksi kannattaa miettiä samanlaisen auton hankkimista kuin kavereillakin, koska varaosien määrä ja tietotaito on suurempi ryhmässä. Auto kannattaa melkein koota itse, jos se peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä. Tällöin autosta saa jo kokoamisvaiheessa hyvän käsityksen, jolloin ylläpito ja korjaaminen on helpompaa. Lisäksi valmiiksi tai osittain kootut autot ovat yllättävän usein koottu huonosti. Käytetyn kanssa puolestaan kannattaa melkein purkaa se auto atomeiksi ja koota se uudestaan, jolloin vastaava käsitys syntyy. Auto tulee samalla puhdistettua ja rikkinäiset/kuluneet osat vaihdettua.

Käytetyn ostaminenkaan ei ole huono ajatus. Esim. puolella hinnalla voi saada erinomaisen (jopa uutta paremman) paketin. Aloittelijoiden on kuitenkin melkoisen vaikeata päätellä, onko tarjottu yksilö pyydetyn summan arvoinen. Siis käytettyä hommatessa kannattaa kääntyä jonkun asiasta enemmän tietävän kaverin tms. puoleen. Toisaalta uusi on aina uusi, jolloin negatiivisen yllätyksen riski on pienempi. Kannattaa muistaa myös se perinteinen toteamus: "halvalla ei saa hyvää". Toisaalta aloittelijan on turha panostaa myöskään niihin todellisiin kisa-autoihin. Eli oikea valinta löytyy sieltä jostakin keskeltä. Seuraavassa on luettelo hyviksi todetuista RC-liikkeistä Suomessa. Lista ei siis ole mitenkään kattava.

RC-Piste: Asso (www.rcpiste.pp.fi)
Power-Racing: Yokomo (www.power-racing.net)
Hobbylinna: HPI (www.hobbylinna.fi)
Future-RC: Mugen ja Corally (www.rc-kauppa.com)
Dantom: Xray ja Serpent (vain puhelin)
Medasec: Schumacher (www.medasec.com)
RC-Superstore: Losi, Traxxas, Xpress (rc-superstore.com)
Sanderssona: Hobao (www.sanderssona.com)
Iso-Hepa: Hobao  (http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/)
Hobby People: Thunder Tiger, Crono... (http://www.hobbypeople.com/)

Kyoshon autoja saa vähän sieltä sun täältä. Katso vaikka Aku-Ankan takakantta. Näistä Kyoshon mainoksista on tullut melkoisen suuri osa Suomen harrastajista.  :wink:

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #5 : 12.06.03 - klo: 08.45 »
l150040:ltä hyvä vastaus. kyllä se taitaa vähän niin olla että isot pojat leikkii mielummin polttiksilla kuin sähköillä.

henk. koht. voisin suositella ostamaan jonkun "kisa"krossarin jolloin varmistuu, että auto ei ole kokoajan rikki ja jos homma ei kiinnostakaan saa käytettynä myydystä autosta paremmin rahat takaisin.
---

Poissa mastermind

  • Jäsen
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #6 : 12.06.03 - klo: 10.02 »
Tuossa tulikin aika hyvin vastauksia, mutta korostaisin sitä, että sähköauto on huomattavasti helpompi. Polttis on kuitenkin hauskempi ja nopeampi, eikä siinä akkuja tarvitse kokoaikaa ladata. Mutta tässäkin forumissa on muutama "miksi auto ei käynnisty?"-thread, joka vihjaa siitä, että polttis tarvii enemmän säätämistä/osaamista. Tosin kyllä sitä oppii käyttämään.
Jos haluaa ostaa hyvää ja halpaa, on ostettava molemmat.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #7 : 12.06.03 - klo: 10.07 »
Tuossa olikin jo todella hyvä vastaus, tuli mieleen että tuollaisen pohjalta voisi laatia jonkinlaisen lyhyen pysyvän valintaoppaan johon olisi hyvä viitata kun vastaavia kysymyksiä ilmenee. Itse korostaisin omien tarpeiden punnitsemista tarkkaan ennen päätöstä ja myös sitä että käytetystä laitteesta saa epävarma kaveri helpommin rahansa suunnilleen takaisin, jos homma ei otakaan ilmaa siipien alle. Täällä on surullisen tiuhaan epätoivoisia myynti-ilmoituksia kun kovalla rahalla ostettu auto ei keulinutkaan tarpeeksi ja nyt siitä sitten pitäisi saada ovh takaisin.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #8 : 12.06.03 - klo: 10.20 »
Tosiaan kysymyksinä sähkö/polttis, soralle/asfaltille, uutena/käytettynä muodostavat niin laajan kokonaisuuden, että hyvää vastausta ei synny runoilematta kunnon romaania, viitaten l150040:aan.

Clodzin käytettynä oston pointtia korostaisin, käytetystä tosiaan rahat saa huomattavasti paremmin pois, etenkin täällä foorumilla oletetaan uuden tavaran myyntihinnan käytettynä olevan jokseenkin puolet ostohinnasta..

Ja jos haluaa auton jolla rällätä ympäriinsä, niin mikään touring ei tule kysymykseen, yksin parkkipaikalla pyörittelyyn kyllästyy huomattavasti nopeammin, kuin esim. monipuolisemmassa ympäristössä viihtyvään 2wd krossiin. Noh tämähän oli minun mielipiteeni mutta..

Sitten sähkö/polttis. Jos laitetaan viivalle 250e maksavat setit joista toinen on polttis ja toinen sähkö. Niin uskoisimpa että tuolla hinnalla saa huomattavasti varmatoimisemman setin sähkönä, tietty onhan noita ketkä polttiksella aloittavat ja ovat sinut sen kanssa alusta asti. Mutta se vaatii kuitenkin jonkinlaista ymmärrystä polttiksista, sekä ehkä kärsivällisyyttä. Voi olla että sähköllä ei ihan yhtä lujaa pääse, riippuen autoista, mutta varmatoimisempi se on. Lisäksi sähköllä voi ajaa ympäri vuoden radalla, autosta riippuen.
Lahti Rock City

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #9 : 12.06.03 - klo: 10.42 »
aika huono verrata noita 250e hintaluokan vehkeitä. painotan vielä että halvalla ei saa hyvää ja noista halvoista ready-seteistä ei saa kuin itkua ja hammastenkiristystä. hintaerokin johonkin hobao-pakettiin jää minimaaliseksi parin pakollisen viripalikan ostamisen jälkeen.
---

Mika R

  • Vieras
Re: Jep
« Vastaus #10 : 12.06.03 - klo: 10.52 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ja jos haluaa auton jolla rällätä ympäriinsä, niin mikään touring ei tule kysymykseen, yksin parkkipaikalla pyörittelyyn kyllästyy huomattavasti nopeammin, kuin esim. monipuolisemmassa ympäristössä viihtyvään 2wd krossiin. Noh tämähän oli minun mielipiteeni mutta..


Mun on pakko olla vähän eri mieltä. minusta polttistouring asfaltilla on ihan sika hauskaa, ei välttämättä yksinään mutta kavereiden kanssa. "oikea" rata ei ole must, mutta eduksi, tosin keiloillakin saa riittävän haastellisen radan aikaan parkkikselle. Tietty jos kavereita ei ole, niin sitten homma painottuu virittelyyn ja ajolinjojen ym hakemiseen. En lähtisi kuitenkaan luokittelemaan mikä on parempaa kuin toinen; kyllä siihen hiekan pöllyttämiseen kyllästyy yhtälailla. Asfalttiautojen etu on
- siisteys
- nopeus
- kestävyys (osat ei kulu samalla tavalla kuin krossissa)
- makeet korit
- virittely samaan tyyliin kuin 1/1 autoissa

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #11 : 12.06.03 - klo: 10.58 »
Mika, totta, tämä olikin oma mielipiteeni, jossa vertasin kokemuksiani parkkipaikkasähköturistista (rataa merkkailin tikuilla..=)) sähköcrossiin, jotka tietenkin pitäisi omana tietona pitää... :wink: Ja tuon 250e taisin vetäistä toisesta vastaavasta uuden harrastajan budjetista. Moni kun ei ole välttämättä 500-1000e heti valmis sijoittamaan. Mutta jos mahdollisuus on, niin ehkä kannattaisi käväistä kurkkaamassa touhua käytännössä vaikka radalla, saisi jonkinlaisen käsityksen.
Lahti Rock City

Mika R

  • Vieras
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #12 : 12.06.03 - klo: 11.54 »
toi on aivan totta, tosiaan jos mahdollista käy kattomassa krossi- ja asfalttiradoilla miltä homma näyttää

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #13 : 12.06.03 - klo: 12.21 »
Rc-autot on kyllä siitä todella mielenkiintoinen ostokohde, että ostaja ei pääse yleensä kokeilemaan liikkeessä vaihtoehtoja millään tavoin, hyvä kun pakettiin saa kurkata. Kuinkahan moni ostaisi 800 euron fillarin kokeilematta ollenkaan miltä se tuntuu? Tai mopoa, silloin kun niidenkin hinnat oli vielä tuolla vanhassa rahassa 5 tonnin kieppeillä, uutena. Syythän tähän ovat melko selvät, mutta niiden tiedostaminen ei paranna laisinkaan sokko-ostajan asemaa.
XC - Poor boys Bruiser

Mika R

  • Vieras
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #14 : 12.06.03 - klo: 12.30 »
täsmälleen! poikkeuksena joitakin malleja on valmiiksi kasattuna kauppiailla tai sitten ready-settinä paketissa, mutta ajamaanhan ei pääse. Kandee siksi yrittää esim lehdistä lukea arvosteluja tai tsekkailla esim tätä forumia. tosin mielipiteitä on yhtä monta kuin kuskejakin

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #15 : 12.06.03 - klo: 12.34 »
Siinä on muuten sitten yksi todella iso plussa käytetyn ostamiselle, vakavissa ostoaikeissa oleva kaveri saa varmasti puhuttua itselleen koeajon.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #16 : 12.06.03 - klo: 20.02 »
Lainaus käyttäjältä: "una"
mistäköhän vois katella tollast crossarii?

Miten tuo tilaus ulkomailta onnistuu?
Katso http://www.sanderssona.com sieltä saat hobaon crossarin ja 21sarjan motin tasan 500€? siihen vielä radiot 100€ ja muuta niin pääset tolla 700€

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #17 : 12.06.03 - klo: 20.08 »
just, ekaks autoks joku 700? vehje.. varmasti..
ajattelin jotain niinq 200 - 350?..

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #18 : 12.06.03 - klo: 20.54 »
no sit sun pitää tyytyä sähköön. emmä tiiä minkälaisen sillä saa mutta ainakin käytettynä saisit varmaan kohtalaisen?  Muista ettei nää oo mitään leluja ja siksi vähäinenkin ylimääräinen raha ei oo pahitteeksi tässä harrastuksessa.   Nikkobiilit on eri asia

Otsomaani

  • Vieras
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #19 : 12.06.03 - klo: 20.58 »
Lainaus käyttäjältä: "una"
just, ekaks autoks joku 700? vehje.. varmasti..
ajattelin jotain niinq 200 - 350?..


Kannattaa katsoa esimerkiksi käytettyä sähkötouring autoa. Monet tiimikuskit myyvät hyväkuntoisia autoja sopuhintaan aina tiimin vaihtaessa autoa. Sähkötouring on erittäin hauskaa kunhan jaksaa lähteä radalle :wink: . Sitten vielä jos joskus kisakärpänen purasee niin sillä autolla pystyy kilpailemaan. Suosittelen sähköä nyt alkuun koska hyvä polttis on yleensä kalliimpi kuin hyvä sähköauto.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #20 : 13.06.03 - klo: 11.20 »
Todellakin sähkötouring on hyvä vaihtoehto jos radalle on mahdollisuus lähteä ajamaan. Mutta jos ajot jää parkkipaikalle, niin sittenpä kannattaa hommata siihen sopiva turisti. Vimosen päälle viritetystä turistista ei parkkipaikalla paljoa iloa ole, etenkin jos on hihnavetoinen. Parkkipaikalla kuitenkaan olosuhteet esim. pidon puolesta eivät aivan optimaaliset ole, joten parkkikselle varmasti sopisi jokin vanhempi, vähemmän pro pirssi mainiosti. Mieleen tulee esim. Yokomon remmivetoinen turisti, missä voimansiirto on koteloitu (itselläni mukana oli vielä tarrakiinnitteinen tiivis sisäkoppa, mikä piti pölyt ja kivet tiessään). Kyseisen vehkeen luulis saavan halvalla, jos nyt sattuu tarjolla olemaan.
Lahti Rock City

Mika R

  • Vieras
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #21 : 13.06.03 - klo: 11.37 »
Jees, toi on varmaan hyvä. Yleisesti ottaen keppivetoinen on kestävämpi parkkisolosuhteissa (kiviä ja hiekkaa), esim Asso NTC3, HPI RS4 Nitro ja Mugen MTX-3 ovat hyviä parkkisautoja

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #22 : 13.06.03 - klo: 12.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Jees, toi on varmaan hyvä. Yleisesti ottaen keppivetoinen on kestävämpi parkkisolosuhteissa (kiviä ja hiekkaa), esim Asso NTC3, HPI RS4 Nitro ja Mugen MTX-3 ovat hyviä parkkisautoja


Tarkoittanet varmaankin Mugen MSX-3, koska tuo MTX-3 on remmivetoinen.

Mika R

  • Vieras
Tarvitsisin vähän aloitus apua!?
« Vastaus #23 : 13.06.03 - klo: 13.08 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"

Tarkoittanet varmaankin Mugen MSX-3, koska tuo MTX-3 on remmivetoinen.

joo hyvä, just niin MSX-3, sorry.