Jooo. Ennenkö lähtee ihan käsistä niin...
Paljonko teiän äxät painaa? Oma painaa n.1530g ja autossa on 100g lyijyä kiinni. Akun osuus on 255g.
Minun auto painaa kaikkine hiluineen 1790g, jos tykkäät ajaa kevyemmällä autolla niin kannattaa käyttää löysempiä jousia, esim. hopea eteen ja taakse.
Itellä oli joskus ensimmäisessä tuupissani tuommonen Hydradrive. Ei kyllä ollu sillon hajua toimikose hyvin vaiko huonosti :D
Millaisilla aluistoilla näistä hyrräpunteista on nyt sitten hyötyä? Ite jotenkin skeptinen niitä kohtaan. Auttaako nämä jos pirssi on jo muutenkin "raskas" eli ihannepainoissa. Tietenkään ei ole mitään kokemusta näistä..vielä.
Kovalla pidolla saadaan tuon puntin avulla auto kääntymään paremmin vetopäällä.
Eli auttaa suurinopeuksisissa mutkissa.
Ero on huomattava, ja juurikin Ellis setup painoisessa autossa.
Puntista on hyötyä mutkien ulostuloissa, sekä sisään tulossa. Parhaimmillaan tuo on kovapitoisella syherö radalla. On aivan sama onko paino kiinni vai ei kun vauhtia on paljon! Pelkät kiihdytykset ja jarrutukset ovat tuon vaikutus aluetta. Kiihdytettäessä auton takapää ei painu niin alas kuin normaalisti ja siten antaa eturenkaille pitoa = lisää kääntyvyyttä. Jarrutettaessa taas keula ei painu liian alas ja auto pysyy "levelissä". Kovapitoisilla radoilla efektin huomaa selkeämmin koska kiihdytykset ovat räväkämpiä ja auton nyökkimistä tapahtuu enemmän. Auton kokonaispainon vaikutuksesta hyrräpuntin yhteydessä en osaa sanoa koska äxä toimii parhaiten painavana ja oma auto painaa aina _paljon_.
Nyt ois slipperi punttikin, siis toi tasainen puoli ulospäin? Entäs, kun mulla on toi 15g puntti, mää käsitin, että siitä saa painoa pois vaan 2g, poramaalla yht. 12 reikää, kuvittelis että lähtis vähän enemmän.
Tasainen ulos ja poraamalla 3 reikää paino vähenee 0.5g. Kun mittaat painon paksuuden ja vähennät siitä n.1mm jonka merkkaat poraan jolla teet reiän saat painoa vähennettyä ja kaunis tasainen ulkopinta pysyy siistinä =) Testasin painoja viimetalven , sekä tätä talvea jonkun matkaa ja suosikki painoksi valkkaantui 10g. 5g vähemmän kuin x-factoryn puntissa, mutta suomen sisäradoille 10g on paras!
Laitanpa vielä liitteeksi valmiin setupin sisäkaudelle. Siinä on poimittu parhaat puolet Ellisin säädöistä ja aiemmin laittamistani omista säädöistä. Tuolla kaavalla viedään WJ-mestaruus kotiin, olkaapa hyvät...
-Goldi