Kirjoittaja Aihe: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON  (Luettu 26808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #30 : 19.03.09 - klo: 00.25 »
Tuo mitä JQ kommentissaan kertoo RC-auto alan toiminnasta on melko tyypillistä monella muullakin toimialalla.
Tieto kulkee nopeammin kuin tuote.

Milloinkahan radio-ohjaimet muuttuvat nykyisten videopeliohjaimien suuntaan; kuten Nintendo Wii esimerkiksi.
Tekniikka mahdollistaisi jo sen, mutta taitaa olla tällä vuosikymmenellä liian radikaali muutos.


Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #32 : 19.03.09 - klo: 01.03 »
Mitäs JQ luulet, onko tulevaisuus minkä näköinen 10 luokan 4wd .ssä. Kummalla on se parempi tulevaisuus keppi vai hihnalla. Voisin itse kuvitella että keppi olis varmasti suuremmalle kansalle kuin hihna ja hihna olis sitten se parempi vaihtoehto kisaajalle, vai olenko väärässä.
Olen aina kuvitellut että kepissä on liian paljon kitkaa joka poistaa auton suorituskykyä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #33 : 19.03.09 - klo: 09.17 »
Ja tuohan kun on juuri toisinpäin.
Keppihärveli kihtyy ärhäkämmin ja rullaa pidempään.
Hihnassa on kitkaa, eikä hihnavetoinen rullaa yhtä pitkälle.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #34 : 15.06.09 - klo: 16.27 »
Onko mitään mullistavaa näkynnyt markkinoilla joka olis maininnan arvoinen  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #35 : 15.06.09 - klo: 18.33 »
Ei hinnastossa näy ainakaan sitä ratakohtasta kaasunhallintaa, jonka olemassaoloa F1 puolella on spekuloitu  :afro:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #36 : 10.10.12 - klo: 10.36 »
No nyt näyttää siltä että sähkö rossi nelkussa hallitsee kepit aika vahvasti.
Turisti puolella awesomatix on jo näyttänyt että kepillä pääsee siinä missä hihnakin.
Akku puolella nuo shortit tekee kovaa tuloaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #37 : 11.10.12 - klo: 10.56 »
Leluihin on tullut kaikenlaisia ajokorkeuden säätöjä ajon aikana sekä lukittavia diffejä. Jokin sähköisesti lukittava/kiristyvä diffi voisi toimia kisoissakin?
Aktiiviset camber kulmat ovat olleet jossain konsepti 1:1 autossa.

Milloin RC autoihin tulee Forcefeedbackit kuin tietokonepeleissä/ohjaimissa on.



Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #38 : 11.10.12 - klo: 11.13 »
Jos en nyt väärin muista niin.-80 kimbro teki ohjauspalat ultimaan ja rc10 jossa oli actiivi tsamberi.
Miten oli noissa schumi autoissa -90 luvulla. Jos en väärin muista niin niissäkin oli actiivinen tsamberi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa FrOZ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #39 : 11.10.12 - klo: 11.36 »
Leluihin on tullut kaikenlaisia ajokorkeuden säätöjä ajon aikana sekä lukittavia diffejä. Jokin sähköisesti lukittava/kiristyvä diffi voisi toimia kisoissakin?
Aktiiviset camber kulmat ovat olleet jossain konsepti 1:1 autossa.

Milloin RC autoihin tulee Forcefeedbackit kuin tietokonepeleissä/ohjaimissa on.

Eikö M8 autoihin oo saatavana jo ns. smart diffejä jotka veto päällä lukittuvat ja taas kun veto on pois niin aukeavat jolloin esim. etupäässä saadaan parempaa kääntöä. Ainakin mielestäni Losilla ja XRayllä on tällaiset diffit olemassa.
Nämä tietysti ovat mekaanisia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #40 : 11.10.12 - klo: 11.52 »
Niissä ohjauspaloissa oli aktiivinen casteri, ei samperi.

Ja onhan takanakin nähty viritelmiä joissa camber pysyy pystyssä melkein tilanteessa kuin tilanteessa.

Aina vaan palataan tähän perinteiseen systeemiin sen varmatoimisuuden takia.
Ja monesti perinteiset myös toimivat paremmin koska auto on näillä tyyleillä parhaiten ennustettavissa ja siis kuski saa parhaiten autoon luoton ja pystyy ajamaan kovia kierroksia peräjälkeen.

Kiristyvä diffi on jo vanha keksintö ja käytössä polttiksissa tälläkin hetkellä esim Xray krossarissa.

Actiividiffi kiristyy kun sille syötetään vetoa, sekä kierrosten noustessa.
Eli väännöstä ja keskipakovoimasta.
Etudiffissä toimiva, keskellä ja takana todella ääritilanteissa.

Kyosho kokeili muutamia vuosia sitten jarrusysteemiä missä ohjauksen asento vaikutti etujarruihin.
Kun painoit jarrun pohjaan niin jarrut toimivat normaalisti, mutta kun käänsit eturenkaita tarpeeksi niin mekanismi vapautti etujarrua, eli esim renkaat täysin käännettynä oli vain ns. käsijarru.
Ja jälleen kyseisestä mekanismista luovuttiin, koska perinteisellä saadaan edelleen se paras luotto autoon.

Elektroniset ajoa helpottavat apuvälineet on kilpailuissa kielletty.
Säädettävää takasiipeäkin on rakenneltu, mutta säännöt kieltävät sen.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #41 : 11.10.12 - klo: 13.27 »
Sähköisesti ohjatussa diffissa voisi kohtuu helpolla määritellä miten ja milloin se lukittuu. Olisi mielenkiintoista tietää miten ralliautojen aktiividiffit säädettiin.

Toinen vaihtoehto olisi sähköllä säädettävä viskositeetti. Tämä onnistuu silikoniöljyllä, johon sekoitetaan esim maissijauhoa. Kun nesteeseen johdetaan korkea jännite, niin viskositeetti nousee salamannopeasti ja sama päinvastoin.
Jotkin urheiluautot käyttävät kyseisiä menetelmiä diffeissä ja/tai iskareissa.

Mutta luultavasti aina päädytään takaisin yksinkertaiseen helppoon mekaniikkaan.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #42 : 01.10.14 - klo: 12.09 »
Nostetaas tätä aihetta hieman. Viidessä vuodessa on jo taas paljon kehitystä tapahtunut.

Hauska on katsoa ollaanko osattu spelukuloida oikeita asioita kehityksen suunnasta.
Olisi mielenkiintoista kuulla vaikkapa Josen ja muidenkin ammattilaisten ajatuksia mitä
viidessä vuodessa on kehitetty.

Näin tänään tällaisen artikkelin sähkömoottorin kehittämisestä. Nano(hiili)lanka ovat tulevaisuutta, mutta
kaupallinen toteutus vaikkapa RC-auton moottoreihin saattaa olla vielä (oman arvioni mukaan)
7-10 vuoden päässä. Ja tämä tarkoittaa siis sitä, että valmistushinta tulee sopivalle tasolle. Kun
valmistustekniikat kehittyvät, niin voihan olla että silti vielä käytetään kuparia, mutta erittäin ohuina
lankoina.

Sitä ennen kehitetään ehkä lisäämällä vielä useampia napoja kuin tähän mennessä, jolloin
ainakin kokonais hyötysuhde kasvaa. Kun napoja on käytössä tarpeeksi, niin tarvitaan sitten ohuempaa "lankaa".

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/mullistus+sahkomoottoreihin+lappeenrannasta+ndash+kuparikaamitys+korvattu+hiilinanolangalla/a1016012

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #43 : 01.10.14 - klo: 13.36 »
Itse olen ihmetellyt pitkään, miksi näyttää siltä, että aerodynamiikkaan tai pikemminkin sen kehittämiseen ei panosteta sen enempää kuin nyt.

Esimerkiksi crossivehkeissä on mielestäni paljon mahdollisuuksia vieläkin käyttämättä.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #44 : 01.10.14 - klo: 14.01 »
Heitä nyt joku esimerkki. Olis kiva kuulla. Krossivehkeitä on monelaisia, 1/10 vai 1/8 ? Buggy vai SC vai ST ?

Jos nyt ajattelen 1/10 2WD tai 4WD krossia niin oma rajallinen mielikuvitus ei keksi oikein yhtään kunnon kehityskohdetta. Etutornikin on niin pieni ettei se paljo ilmanvastusta aiheuta vs. tehot ja pito. Lokasuojiasta olis vaan haittaa. Siivenmuotoiset tukivarret ehkä joo.. mitä se vois olla? Joku avaruusajan koriko ?
« Viimeksi muokattu: 01.10.14 - klo: 14.04 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #45 : 01.10.14 - klo: 14.03 »
Itse olen ihmetellyt pitkään, miksi näyttää siltä, että aerodynamiikkaan tai pikemminkin sen kehittämiseen ei panosteta sen enempää kuin nyt.

Esimerkiksi crossivehkeissä on mielestäni paljon mahdollisuuksia vieläkin käyttämättä.
DEX-210 v3 etutukivarret on muotoiltu ILMEISESTI aerodynamiikkaa silmälläpitäen. Ihan oma käsitys, en edes googlannut...

Koreja on jo pitkään muotoiltu nimenomaan ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Nykyiset etuohjaamoiset (jotka monen mielestä näyttävät kauheilta) on tehty nimenomaan aerodynamiikkaa silmälläpitäen.

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #46 : 02.10.14 - klo: 09.32 »
Kyllä, etuhyttikopat on osoittautunut ehdottomasti nopeammiksi kuin takahyttikopat, dexissä ehkä tukivarsiin yritetty saada jotain aero-ominaisuuksia jne. Mutta aika vähäistä silti.

Nyt oli ilo huomata, että esim. niinkin vanhaan keksintöön kuin takasiipeen on ympätty lisää säätömahdollisuuksia, ei mitään uutta mutta kuitenkin vanhan toimivan soveltamista ja nimenomaan mahdollisuuksia muuttaa siiven ominaisuuksia enemmän, gurney-läppää, hallittua ilman vuotamista jne.



Samoin Heikki Naulapään Cosmic Industriesin uusi Balancer-koppa JQ:n autoon on saanut aero-featureita.



Mielestäni asenne "en minä nyt ainakaan keksi äkkiä mitä parannettavaa on" on hyvä käsijarru kehitykselle ja uusien ideoiden toteuttamiselle. Miten kauan kesti, että joku huomasi lopulta niinkin yksinkertaisen parannuksen kuin sen, että siirretään hyttiä vähän eteenpäin niin saadaan balanssia muutettua ja päästään taas vähän kovempaa ja varmemmin?

SC-autot ne vasta kauheita ovatkin aerodynaamisesti, mutta säännöt ei valitettavasti salli kovin kummallisten aero-ominaisuuksien lisäämistä, ainakaan ilmanohjureiden ja siipien muodossa kopan päälle. Auton alle saisi helposti mm. ominaisuuksia hypyissä parantavia ominaisuuksia jne.

Krossareista, mitä se voisi olla? No melkein mitä vaan, miksi olisi tyhmä idea muotoilla tukivarsia aggressiivisemmin?

Kehitys loppuu tyytyväisyyteen :-)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #47 : 02.10.14 - klo: 10.06 »
Olen hiukan pohdiskellut seuraavaa aerosetuppia rc autoihin. (toki säännöt kieltää taas kaiken)

Mitä jos siipi painaisi suoraan rengasta kohti maata eikä runko, joka välittää taas sitten voiman jousien ja iskarien kautta tukivarsiin ja sieltä renkaisiin.

Saisi renkaan pysymään paremmin maassa siipi ei vaikuttaisi rungon elämiseen.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #48 : 02.10.14 - klo: 10.15 »
Predatorin neliveto sähkökrossiautossa 90-luvulla ei ollut iskarintukia vaan jousitus oli formula tyyliin vipujen kanssa.
Samoin Schumacher kokeili tuuppi krossissa edessä samanlaista.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #49 : 02.10.14 - klo: 10.20 »
On niitä vieläkin.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #50 : 02.10.14 - klo: 10.22 »
Predatorissa oli jo etusiipi.

http://www.rctech.net/forum/attachments/electric-off-road/335192d1210380866-team-xtreme-predator-x11-a_131.jpg

Aika mielenkiintoinen paketti siis aerodynaamisesti.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #51 : 02.10.14 - klo: 10.31 »
Jon:Missä nykyisistä krossareissa on formula jousitus?
Myös Serpentin Vector C-8 autossa oli aikanaan yritystä.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #52 : 02.10.14 - klo: 10.35 »
Laro rush m8 autossa ei ollut lainkaan etuiskarintornia.

Mielestäni akkuihin ei ole tullut muuta kehitysti kuin nuo shortyt. Milliampit virallisissa akuissa ollaan jo yli 7000mah joku voisi varmistaa mikä on suurin määrä. C arvoa on vissiin hiukka saatu korkeammaksi.
Moottoreissa en ole nähnyt kehitystä, vai onko tullut jotain.

Autot sitäpaitsi on muuttunut aika radikaalisesti siis m2-10.
Eli ne jotka ajavat kovalla pidolla.
Auton etupää on tuupista suoraan ja keskeltä taakse on suoraan nelkulta.
Eli moottori in keskellä autoa.
Team c tm2 taisi olla eka tuotanto versio markkinoilla ja nyt on pikkupajoja markkinat täynnä jotka rakentavat sekasikiöitä josta monet ovat todella hyvän näköisiä toimivia pelejä.

Miellestäni suurin juttu mikä on yleistynyt rc auto businekseen on 3d tulostimet.
Niistä kuullaan vielä ja paljon.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #53 : 02.10.14 - klo: 11.11 »
Jerry on oikeassa, että 3D tulostus muuttaa maailmaa. Kohta jo seurallakin on oma 3D tulostin ja tulostellaan varaosia.

Nyt on olemassa jo palveluita, joihin voi lähettää omia suunnitelmia jne.

Esim.

http://www.shapeways.com/search?q=losi

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #54 : 02.10.14 - klo: 11.13 »
Aerolokarit voisivat olla krosseissa kova juttu, jos niissä olisi integroitu siipi
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #55 : 02.10.14 - klo: 11.25 »
Jon:Missä nykyisistä krossareissa on formula jousitus?
Myös Serpentin Vector C-8 autossa oli aikanaan yritystä.

Ei krossareissa kai missään. Jos tarkoitat formulajousituksella makaavia iskareita. Perinteisiä vehkeitä jotka tuntuvat kehittyvän hitaasti.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #56 : 02.10.14 - klo: 11.40 »
Aerolokarit voisivat olla krosseissa kova juttu, jos niissä olisi integroitu siipi

En tiedä mutta veikkaan että säännöt kieltää tuon mutta olishan se aika erikoinen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #57 : 02.10.14 - klo: 12.23 »
Predatorin neliveto sähkökrossiautossa 90-luvulla ei ollut iskarintukia vaan jousitus oli formula tyyliin vipujen kanssa.
Samoin Schumacher kokeili tuuppi krossissa edessä samanlaista.

Honkkarin GT autossa myös. Kumma juttu että kaikki korvasi ne perus torenilla, ei vaan toimi?

Itse olen ihmetellyt pitkään, miksi näyttää siltä, että aerodynamiikkaan tai pikemminkin sen kehittämiseen ei panosteta sen enempää kuin nyt.

Esimerkiksi crossivehkeissä on mielestäni paljon mahdollisuuksia vieläkin käyttämättä.

Kyllä, etuhyttikopat on osoittautunut ehdottomasti nopeammiksi kuin takahyttikopat, dexissä ehkä tukivarsiin yritetty saada jotain aero-ominaisuuksia jne. Mutta aika vähäistä silti.

..

Mielestäni asenne "en minä nyt ainakaan keksi äkkiä mitä parannettavaa on" on hyvä käsijarru kehitykselle ja uusien ideoiden toteuttamiselle. Miten kauan kesti, että joku huomasi lopulta niinkin yksinkertaisen parannuksen kuin sen, että siirretään hyttiä vähän eteenpäin niin saadaan balanssia muutettua ja päästään taas vähän kovempaa ja varmemmin?

..

Krossareista, mitä se voisi olla? No melkein mitä vaan, miksi olisi tyhmä idea muotoilla tukivarsia aggressiivisemmin?

Kehitys loppuu tyytyväisyyteen :-)

Ei se tarkoita että jos mä en keksi parannettavaa ettei sulla tai jollain voisi olla ideoita - siksihän kysyin että minkälaisia kun sanoit että PALJON ... ??

Minä olen tyytyväinen :) mutta en olekaan mikään auton kehittäjä. Kehityskoheet ovat ihan muualla.
« Viimeksi muokattu: 02.10.14 - klo: 12.28 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #58 : 02.10.14 - klo: 12.46 »
Krossareissa makavien iskareiden linkustojen jumittamiset pölyn takia on ongelma, samoin niiden kuluminen. Myös iskarin männän iskunpituus on selkeästi lyhyempi kun perinteisellä kepillä, tämä taas tekee omat haasteet iskarin sisäisen toimivuuden kanssa. Linkitetyn iskarin männän liike voi olla jopa puolet perinteisen männän liikevarasta, tässä alkaa vaikuttamaan hyvinkin pienet asiat kuten linkustojen toimivuus.

Kun katsoo isoissa värkeissä olevia jousituksia ja iskunvaimentimien rakenteita niin vaakaiskarit on monessa vehkeessä sisäkaluiltaan selkeästi monimutkaisempia kun perinteiset suorat kepit.

Sitä mä olen ihmetellyt miksi mm. takasiivet on edelleen tehty tasapaksusta materiaalista ilman aerodynaamista muotoilua. Femmoissa on sentään nähty aerodynaamisesti muotoiltuja takasiipiä mutta pienemmissä muotoillut siivet loistaa poissaolollaan. Onko saatava hyöty liian pieni painoon/kestävyyteen nähden ettei siiven muotoon kannata panostaa?
Kylätason RC-kuski.

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: RC-autojen kehitys ja keksinnöt MISSÄ RAJAT ON
« Vastaus #59 : 02.10.14 - klo: 12.48 »
Awesomatixin jousi/vaimennin ratkaisu oli pitkään aikaan jotain uutta.
Formula iskareilla tarkoitin juurikin makaavia.
Kaikki niitä käyttäneet ovat aika pian palanneet perinteiseen.
3D tulostus helpottaa kehitystyötä mutta edellyttää perehtymistä suunnitteluohjelmiin joten ei vielä soveltune kaikille.
3D tulostimen rinnalle ainakin itse kaipaisin nc-jyrsintä(jos tulostimen joskus hankin) koska nykyiset halvat tulostimet liimaavat kerroksia jolloin esim.iskaritorniin on vaikea saada pyöreitä reikiä vaan ne joutuu kuitenkin avaamaan poralla,koskee myös muita tulostettuja osia.

--Esa
Cannondale Scalpel Team Replica