No itseasiassa jos sääntöjä tulkitaan ihan pilkulleen, niin silloin ikkunoiden pitäisi olla kyllä läpinäkyvät. Mutta tästä on nyt joustettu muistaakseni vuodesta 2007 lähtien, jonka jälkeen sääntöä on tulkittu erilailla. Lähinnä sen takia, että RTR autoissa ikkunat on lähes poikkeuksetta tehty tarroilla ja on haluttu, että RTR krossarilla / trukilla voi lähteä suoraan kisaamaan.
Tosiasiahan on, että on vaikeata kuvitella autoa jossa ei ole ikkunoita (esikuvan mukainen auto joka voisi olla olemassa).
On hyvä muistaa, että meidän oma sääntökirja on Suomen kisoissa pätevämpi kuin EFRA:n sääntökirja ja siitä johtuen ei hirveästi ole merkitystä mitä EFRA sääntökirjassa lukee. Tosin tämäkin käytäntö vaihtelee, koska on riippuvainen siitä mitä sarjasäännöissä lukee.
Kannattaa siis aina ensimmäisenä lukea sarjasäännöt mihin on ottamassa osaa. Sieltä selviää mikä on sääntöjen "pätemisjärjestys", eli siis mitkä säännöt ovat määräävät, mitkä täydentävät jne. Lähes poikkeuksetta sarjasäännöt ovat kaikista oleellisimmat ja niiden jälkeen sitten tulevat hieman vaihtelevassa järjestyksessä AKK ja EFRA sääntökirjat. Tämä järjestys on kerrottu sarjasäännöissä.
Mutta juu, asia kuitenkin on niin että ikkunat pitää olla jollain tapaa autossa. On ne sitten maalattu, tarralla taikka läpinäkyvät, niin sillä ei ole merkitystä. Halusin vain tuoda hieman perspektiiviä sääntöjen tulkintaan tällä viestilläni.