Tuo on jopa ihan sääntö... (taitaa olla kirjoittamaton sääntö, mutta ohjaaja kokouksessa yleensä mainitaan)...
Autoa joka kaasuttaa katollaan, ei tarvitse koskea.
Autoon voi erittäin helposti teloa itsensä mikäli kuljettaja vimmatusti kaasuttaa sillä hetkellä kun siitä kiinni otat... Ja tietenkin lentelevät kivet jne.
Jos / kun nostaessasi törmäät tilanteeseen josa kuski kaasuttaa niin juokse autolle, levitä kädet levälleen tai huido vaikka... Mikäli hän ei kaasutusta lopeta niin älä koske... Tai mikäli huomaat että autoon on tullut häiriö, ja se huutaa kaasu pohjassa katollaan tekemättä mitään muuta niin tuki pakoputki äkkiä.
Mikäli taas olet huitonut, auto edelleen kaasuttaa kaasu pohjassa ja sammutat sen pillin tukkimalla ja saat tämän jälkeen huutoa että olet sammuttanut auton niin älä välitä.... olet toiminut aivan oikein.
Tietysti tähän ei kannata sotkea tilannetta että joku kaataa auton ja kaasuttaa esim päästääkseen ääntä jotta nostaja huomaa, juokset auton luokse ja kuski painaa jarrua niin tietenkin käännät auton renkailleen.
Eli jos auto kaasuttaa niin sen luokse mennään silti aina, mutta sitä ei tarvitse renkailleen kääntää mikäli kuski kaasuttaa... Sammuttaakkaan ei kannata ellei ole varma tosiaan että auton kaasu on hirttänyt kiinni tai siinä on jotain muuta vikaa.
Maalaisjärkeä siis kannattaa käyttää.
Tämä kaasuttelu on sinäänsä kummallista välillä.
Joskus huomaa tilanteen kun kuski polkee kaasua hulluna, juokset auton viereen, kumarrut jopa sitä kohti ja levittelet käsiäsi että lopettaisi kaasun huudattamisen niin ei vaan lopu...
Kerran olen jopa huitonut käsiäni niin kauan, kunnes kaasuttelu loppui, käänsin auton renkailleen ja se sammui...
No autossa oli jotain vikaa tai mitälie.
Nostin sammuneen auton radan viereen ja mekaanikko juoksi autolle...
Ottaessaan auton käsiin, tuli eirttäin naurettavaa mussutus kommenttia (olisit nostanu sen auton vaikka renkaat pyöri, tun urpo)...
No moni minut tietävä varmaan arvaa minkälaista palautetta kävin kyseisen erän jälkeen antamassa...
Eihän sitä kaasua tarvitse pohjassa huudattaa jos auto ei tyhjäkäynnillä käynnissä pysy jne.
Nostajan ei missään nimessä tarvitse riskeerata omaa turvallisuuttaan viallisen auton tai viallisen kuskin takia.
Nimim... monta kertaa sormensa silponut, palovammoja saanut ja iho vereslihalle kun rengas on hulluna sudittanut käsivartta vasten... Lukematon määrä kiviä silmiin, suuhun, otsaan you name it...
Palautetta olen joka kerta käynyt antamassa ja yleensä palaute on myös ymmärretysti vastaan otettu.