Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

AKKUJEN PURKU JA LATAUS

Aloittaja CAi, 03.07.03 - klo: 21.43

Tatti

Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?

Tatti

Itse omistan myös tuommoisen eagle racingin purkulaitteen. Minull aon myös tuo ongelma, että se lopettaa kaikki kennot yhtäakikaa, purettaessa 0.6 tai 0.1. Mistähän moinen todellisuudessa johtuu?

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Kysymys viisaammille:

Kumpi kuluttaa akkua enemmän?
Se jos lataan kotona 4.5a ja piikkaan radalla sen 4.5a:lla, vai lataan sen radalla 5.5a ja en piikkaa sitä missään välissä?
Viisaampia edelleen odotellessa oma mielipiteeni:
Lataustavoilla tuskin on muuta kuin ns. akateemista eroa akun hyvinvoinnin kannalta.
Jos toinen on nimettävä toista paremmaksi, niin 5,5A on NiMH-akuille korkeahko, ja valitsisin 4,5A + 4,5A.
Mutta jos akku on NiCd, valitsisin latauksen 5,5A:lla, ilman piikkausta.


Thormax

Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?
See it. Feel it. Drive it.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Thormax"Mitä itse asiassa toi "piikkaus" on?
Ladataanko akku täyteen ja myöhemmin ns. herätetään se?

Aikaisemmin täyteen ladattu akku ladataan uudestaan juuri ennen kisan alkua. Tällä tavalla akku antaa hieman enemmän potkua aluksi.

Tatti

Kuinka kovalla virralla kannattaa ladata lähettimen akkuja( 8 kpl, 1900 mah)? Laturi ei pysty lataamaan 0.5A pienemmällä virralla, onko virta turhan  suuri?

Heuli

Lähettimen akkuja (8 x GP 1800 mAh) oon lataillut 0,5-1 ampeerin virroilla, riippuen kuinka kiire on ollut  :wink:

pete||

~300mAh on hyvä latausvirta. 0.5-1A lyhentää akkujen elinikää, mutta tuleehan ne täyteen noinkin  :wink:

Tatti

Tänään kokeilin ihan huvin vuoksi ladata gp:n patterit 6.3a ja jäähdyttää kone tosi kylmäksi(prf:ällä).  Kyllä stanu kulki n. 1 minuutin ujeltaen ja siitä eteenpäin myös kovaa!

Tuo iso virta auttaa huomattavasti tehoon, toivottavasti ei kovin paljoa käyttö ikään.  Akut eivät olleet mitään uusia, mutta kuitenkin hyvin potkivia.

Ehdottomasti kun kisaamaan menee, niin täytyy ladata akut kovilla virroilla!

CAi

Nm kisoissa 2002 latasimme 8 - 9 ampeerilla sen aikaisia 3000 akkuja kierrosajat olivat rapeita 14 sekunttisia.
Hyvinkään radalla kisoissa 2002 meidän paras kierrosaika oli 22.4 s 8)

Muistan kun Similän Erkki Laukaan NM:ssä ihmetteli latausvirtoja Tenhusen Artolle tyyliin...Akut ei tuota kauan kestä, johon Arto, mitäs sitten, me ajetaan kilpaa :lol:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

niko.lindvall

No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Mikko M

AKUT PITÄISI LADATA 40 ASTEESEEN

l150040

Lainaus käyttäjältä: "niko.lindvall"No niin taas kysymyksiä:
Kuinka paljon NiMh akut lämpenevät latauksessa?
Annoin lämmetä 62 asteeseen asti, laturi ei katkaissut, olisiko jotain vialla? Akut ihan uudet WECin
Kuinka pitkät johdot on LRPn micro laturissa?

Todennäköisesti sinulla on nyt entinen akku tai ainakin huomattavasti lyhytikäisempi. Akkuja ei kannata siis ladata liian kuumiksi. Sopiva arvo on siis maksimissaan 45 astetta. Jossain kilpaluokissa ja joillain akkutyypeillä tämä saatetaan ylittää, mutta tällöin akkujen elinikä on huomattavasti lyhyempi.