Kirjoittaja Aihe: 1/5 rata-autot  (Luettu 126360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #180 : 02.02.11 - klo: 22.32 »
Ois hianoo jos noihin kertseihin otettais mukaan myös "kilpaluokka" täyteluokaksi.
No JOS tästä jotain tulee ja kertsimoittelöt ajettaisiin, niin ilman muuta mukana olis myös LS5 - kisajärjestäjiä löytyy huomattavasti helpommin jos edes teoriassa paikallisella seuralla on mahdollisuus kattaa kilpailun järjestämisestä aiheutuneet kulut...
Old fart

Poissa ismo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #181 : 03.02.11 - klo: 20.45 »
jossain luki että ajettaisiin 1/5 mineillä omaa sarjaa???mistähän sen löytäis ku pääs häviämää?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #182 : 03.02.11 - klo: 21.30 »
jossain luki että ajettaisiin 1/5 mineillä omaa sarjaa???mistähän sen löytäis ku pääs häviämää?

Edelliseltä sivulta....?


 :grin:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ismo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #183 : 03.02.11 - klo: 21.54 »
ei oo koskaa tullu kokeiltuu kyseisen kokoluokan asfaltti-autoo ...eikä paljo muitakaa asfaltti vehkeitä mut jos kyseinen kisaluokka toteutus ni kiinnostusta ois.kisat varmaa ois pääasiassa pk-seudulla vai?

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #184 : 03.02.11 - klo: 22.15 »
1:5 autoille on käytännössä suomessa 3 vakituista rataa: Hyvinkää, Tattis (Helsinki) ja Kouvola, Lisäksi LS-5 yksi (tai kaksi) luokan kisa(a) ajetaan Ylistarossa parkkipaikalle tehdyllä radalla. Normi parkkiksella ei taida pystyä näillä takavetoisilla oikein ajelemaan. On liian likaista asfaltti ja liian vähän pitoa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #185 : 04.02.11 - klo: 11.58 »
Iloisia uutisia MINI lovereille! Minit ja ehkä mahdollisesti muitakin lyhyemmän rungon koreja tullaan hyväksymään LS-5 luokan yhteyteen. Säännöt kuitenkin vielä auki joten ei hötkyillä. Eli samoissa kinkereissä ajellaan ens suvena.
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #186 : 04.02.11 - klo: 13.11 »
Itseäni ei se Minin koppa siinä touhussa niin puhuttele, vaan budjettiautoilla ajettava nyypiöluokka. Oikeastaan jos valita saa, niin mieluummin joku muu koppa kuin mini  :mrgreen:
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #187 : 04.02.11 - klo: 14.46 »
Koko "miniluokka" on vielä tukevasti työpöydällä ja onko koppa mini, joku muu ja onko alusta esim 4WD on vielä harkinnassa   :wink:

Ydinajatus joka tapauksessa on pitää kustannukset alhaisena, saada edullisempi porras/ vaihtoehto LS5 luokalle.

Tässä kun näistä tuoreimmista ajatuksista (4WD) kuulin niin alkuun tuntui hieman vieraalta, mutta olisi siinä toisaalta aivan toisenlaisia mahdollisuuksia laajentaa femma ajeluita - eikä kustannukset ilmeisesti, välttämättä kohoaisi juurikaan. FG Sportsline 08 2WD vs. 4WD on noin +200 € hankintahinnassa, minkälaisia kustannuksia 4WD tuo muutoin...

Ilmoilla oli jo ajatuksia jäärata-ajoista  :shocked:
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #188 : 04.02.11 - klo: 14.52 »
Itseäni ei se Minin koppa siinä touhussa niin puhuttele, vaan budjettiautoilla ajettava nyypiöluokka. Oikeastaan jos valita saa, niin mieluummin joku muu koppa kuin mini  :mrgreen:

Sanotaan tässä vaiheessa vaikka näin, paletti on vielä levällään ja alkaa pikkuhiljaa hahmottua. Se, onko kori Mini, Porsche, tai joku muu, on vielä auki. Perusidea on se että kyseessä on budjettiluokka ja säännöillä rajataan ettei kulut lähde lapasesta varustelukierteen osalta. Eli, periaate on se että "RTR" autolla voi kisata tasaväkisesti kaikkien kanssa. Tässä on vielä pitkä kevät edessä ja nyt selvitellään kuumeisesti muutamia juttuja, tärkeintä on saada luokasta lompakolle sopiva sekä helppo lähteä liikkeelle vaikka Wille 55v ensikertalaiselle.

Tänään käytiin erittäin rakentavia keskusteluja Hobby Factoryssä ja uskoisin että kun saadaan joitain juttuja selvitettyä niin sen jälkeen uskaltaa kertoa enemmän mitä tuleman pitää. Mä ainakin odottelen innolla ensi kesää ja miksei myös kesän jälkeen tulevaa talvea :grin:

EDIT:

Ei se nelikon meno hullummalta näytä: http://www.youtube.com/watch?v=srG4UXr8N2w&feature=related

Ja juskalle ensi talveksi patterifemma :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=LMUQrtMrggQ
« Viimeksi muokattu: 04.02.11 - klo: 18.59 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #189 : 04.02.11 - klo: 20.06 »
Ja juskalle ensi talveksi patterifemma :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=LMUQrtMrggQ

Riittäisköhän myyrin rata  :afro:

Tohon 2wd vs 4wd... Jos saa antaa äänen niin äänestäisin 2wd.
Ja perustelu tuolle, ei välttämättä hankinta kustannuksia muuta oleellisesti.
Rengasta kuluu ihan toiseen tahtiin niin kuin myös voimansiirron osia.
Tämä tärkeipänä, helpompi siirtyä "kisaluokkaan" jos sinne haluaa siirtyä. Takaveto on kuitenkin täysin oma maailma jossa ei ole mitään samaa kuin nelivedossa tai no onhan ohjaimen pyörä.

EDIT:
Jos 2WD niin harkitsen erittäin vakavasti juuri ajolitrojen takia. EDIT2: kisaluokan lisäksi
Racers Group Finland Team

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #190 : 04.02.11 - klo: 20.11 »
Ei se nelikon meno hullummalta näytä: http://www.youtube.com/watch?v=srG4UXr8N2w&feature=related

Näyttäis rata olevan kohtuullisesti pidotettu, ainakin tummuusasteen mukaan.
Racers Group Finland Team

karvanaama

  • Vieras
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #191 : 04.02.11 - klo: 20.15 »
Femmat on puhuttanut täällikin ja tämän rtr-luokan (2wd) mahdollinen tulo lyö kyllä tiukasti lisää vettä myllyyn. Vahva ehkä sille, että näiltäkin kulmilta ko. auto kesällä löytyy.

Poissa pivo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #192 : 04.02.11 - klo: 20.30 »
Melko suurella varmuudella ilmoittaudun myöskin mukaan, jos tällainen budjetti 1/5 luokka tosiaan saadaan aikaiseksi. Näin Hyvinkääläisenä jo tuon erinomaisen radan läheisyys puoltaa ajokin hankintaa.
Ainakin tällä hetkellä SM-luokka on liian kallis meikäläisen budjetille.

Ja minä myös äänestän 2wd ajokin puolesta vaikkakin omat kokemukset autoista on vain krossareiden puolelta. Ovat vain omaan makuun eläväisempiä ja haasteellisempisia ajettavia. Parempia perusteluja ei tällä kertaa tule.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #193 : 04.02.11 - klo: 20.45 »
Hyvä hyvä, nythän tässä ollaan tekemässä luokkaa meille emmekä kenellekkään muulle, joten lisää kannanottoja esimerkiksi vetotavasta, 2WD vai 4WD perusteluiden kera?


Kylätason RC-kuski.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #194 : 04.02.11 - klo: 20.54 »
Hyvä hyvä, nythän tässä ollaan tekemässä luokkaa meille emmekä kenellekkään muulle, joten lisää kannanottoja esimerkiksi vetotavasta, 2WD vai 4WD perusteluiden kera?

Täältäkin ääni 2WD luokkaan.

Se olisi siten lähempänä tätä 'oikeeta' LS-5 luokkaa.

Jos haluaa ajaa budjetti 4WD luokkaa niin siihen on jo olemassa luokka, eli GT-8. Tiedän kyllä, että GT-8 on hiukan eri tekniikalla, ja eri kokoluokka, mutta ymmärtänette pointin.

2WD kyllä saattaa sitten jäädä tuo ylempänä mainittu jäärata homma pois.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #195 : 04.02.11 - klo: 20.58 »
Nelikkoja lähinnä tullut ajettua ja se tuntuisi ehkä helpommalta, mutta oma vaaka on hivenen kallellaan tuupin suuntaan. Perustelut samat kuin jo tuossa muut ovat maininneetkin (LS-5, ilmeisesti hintakin, GT-8 nelikko löytyy jo)
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #196 : 04.02.11 - klo: 21.40 »
Mitenkäs muut merkit kuin FG,
Vai onko kyseessä 2wd merkkiluokan suunnitelu?
MCD:ltä on jo tullut markkinoille 4wd auto.
Tosin auto toimitetaan valmiiksi koottuna mutta ilman konetta& sähköjä.
Siis lähes RTR. Vain koneen koko olisi ratkaiseva pointti.
Säköissä ei lie ole ongelmia. Noita 4wd autoja on sitäpaitsi jo myyty joten
niiden kuskitkin saataisivat olla kiinostuneita.
 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

karvanaama

  • Vieras
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #197 : 04.02.11 - klo: 21.46 »
Perustelenpa minäkin omaa kantaani 2wd puolesta. Uudesta rtr-luokasta puhuttaessa lajiin mukaantulo tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi. Näin ollen yksinkertainen tekniikka, luotettavuus, ajankäytön jakaantuminen ajamisen/huoltamisen/säätämisen välille on vaikuttavia tekijöitä. Jotenkin oma maalaisjärki antaa ymmärtää, että samalla rahalla ei saa yhtä luotettavaa 4wd autoa kuin mitä 2wd:n saa. Lisäksi jonkin verran jo harrastustaustaa krossipuolelta omaavana 2wd vaan tuntuu siltä omalta vetotavalta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #198 : 04.02.11 - klo: 22.01 »
Lauantaina olen Myyrin A8 kisoissa ja saa tulla juttusille asian tiimoilta, jokaisen mielipide on tärkeä ja mielellään otan palautetta vastaan. Saa tulla nykäisemään hihasta, paitsi erän aikana kun olen lauteilla  :smiley:


Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #199 : 04.02.11 - klo: 22.02 »
Itsellä oli kanssa ensireaktio nelkkua kohtaan varsin epäileväinen, mutta kuultua "kokeneempien" kommentteja vaakakuppi alkoi olemaan jo aika tasalla. Toisaalta monista asiosta ei tällä hetkellä ole vielä kunnollista kokemusta, joten perustelutkin ovat ainakin jollain tasolla mutua.

Joka tapauksessa voitanee olettaa, että nelkku on

+ helpompi ajettava
+ säätöjen puolesta helpompi
+ hallittavissa liukkaammissakin olosuhteissa (pöly, vesi, lumi, jää, jne)
+ antaisi mahdollisuuden erilaisiin kilpailuihin (rallikrossi, jäärata)
+ olisi jotain uutta

- kalliimpi
- enemmän kuluvia osia (kuinka nopeasti..?)
- renkaiden kulutus varmasti suurempaa kuin 2WD
- jotain uutta

Kyllä edelleen vaakakupin 2WD puolella painaa tukevasti jo edellisissä kommenteissa esille tulleet seikat synergiasta LS5 luokan kanssa, mutta toisaalta...

Miettikää nyt oikeesti jos taivaalta tulee muutama tippa vettä niin tuupilla ajamisesta tulee selviytymistaistelua - nelkulla driftin:grin:

Ja kun nää nyt on moottorisahoja niin talviajeluissa ei pitäisi olla ongelmia - jäärataa - ajokausi pitenee merkittävästi.

Mutta kuitenkaan en ole satavarma kumpaan koriin äänestyslipukkeeni loppupeleissä laittaisin  :shocked:
Old fart

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #200 : 04.02.11 - klo: 22.14 »

Miettikää nyt oikeesti jos taivaalta tulee muutama tippa vettä niin tuupilla ajamisesta tulee selviytymistaistelua - nelkulla driftin:grin:

Ja kun nää nyt on moottorisahoja niin talviajeluissa ei pitäisi olla ongelmia - jäärataa - ajokausi pitenee merkittävästi.

Mutta kuitenkaan en ole satavarma kumpaan koriin äänestyslipukkeeni loppupeleissä laittaisin  :shocked:

Kyllä se on selviytymistä sateella ihan joka laitteella oli sitten puikkomiäs/nainen tai ei.

Jos nää ois siimaohjattavia niin silloin saattais talviajo onnistua :afro: kyl ne sähköt vaan talvella hajoo. Servot on kuitenkin 50-100€ kipale.

Miks ei nelkut vois ajaa seassa ja sit vaan pisteyttäis maaliin tulon jälkeen erilleen. Tähän sisältyy vaan aika paljon epäkohtia.
Racers Group Finland Team

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #201 : 04.02.11 - klo: 22.22 »
Täältäkin tulisi vahva ehkä osallistumiselle "budjetti/rtr" luokkaan. Etenkin jos 2WD. 2WD tuntuu vain mielekkäämmältä. Olin jo harkinnut bensa krossia ihan vakavissa, mutta alueelta puuttuu radat ja kilpailut. Tätä taas pääsisi ajamaan kohtuu lähellä.

Tohon 2WD vs 4WD en osaa perustella. Takatuuppi vaan tuntuu mielekkäämmältä.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #202 : 05.02.11 - klo: 08.46 »
Joka tapauksessa voitanee olettaa, että nelkku on

+ säätöjen puolesta helpompi
Tuupeista kun ei ole verrokkikokemusta niin avaisiko joku vielä vähän miten nelkku on säätöjen puolesta helpompi? Itse kun kuvittelin, että nelkussa tulee etudiffistä väkisinkin yksi säätökohde lisää. Vai luetaanko tämä niin, että säädöissä ei tarvitse olla niin lähellä optimia (eli selittyy helpommalla ajettavuudella)?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #203 : 05.02.11 - klo: 11.43 »
Joka tapauksessa voitanee olettaa, että nelkku on

+ säätöjen puolesta helpompi
Tuupeista kun ei ole verrokkikokemusta niin avaisiko joku vielä vähän miten nelkku on säätöjen puolesta helpompi? Itse kun kuvittelin, että nelkussa tulee etudiffistä väkisinkin yksi säätökohde lisää. Vai luetaanko tämä niin, että säädöissä ei tarvitse olla niin lähellä optimia (eli selittyy helpommalla ajettavuudella)?
Mutuahan tämä on, mutta perustuu joo juuri siihen, että nelkku ei ole niin kranttu säädöilleen ja on edelleen ajettavissa. Eli vaikka säädöt olisi hiukan metässä niin autolla pystyy kiertämään rataa.

Tuupissa jos jarrut on pielessä niin spinnailu on herkemmässä - kun taas nekussa on kiinteä voimansiirto, eli jos joku jarru toimii niin teoriassa muutkin pyörät jarruttavat.
Old fart

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #204 : 05.02.11 - klo: 20.02 »
Sanoisin tuohon ajettavuuteen että 4wd:n ominaisuudet pysyvät jotenkin hanskassa ja auto ajettavampana likaisella alustalla. Säädöjen ei tarvitse olla niin tarkkoja välttämättä. Kyllähän te tiedätte kuinka kranttuja tuupparit on pölylle ym lialle radalla. Pito on nopeasti menetetty. Muistattehan jutut tattiksen radan yhteyteen suunitellusta krossiradasta ja silloin ajatus osittain torpattii juuri pölyn siirtymisen takia. Nelarilla tuo pöly haitta ei olisi niin merkitsevä. 4WD autoille radan saa melkempä mille tahansa tasaiselle alustalle. Takatuupille ei taida naapurimarketin piha oikein kelvata.
Märällä, lumisella asfaltilla (tahi kun keli muuttuu) autoa on jopa messevä viedä.
Muutama näkökanta lisää.
 
Oli miten oli, olisi kuitenkin hyvä jos jonkinlaiset säännöt/tekniset speksit saataisiin aikaan
jotta olisi helpompi nahdä mihin ollaan menossa ja mitä on ajateltu RTR/ ARTR autojen
pitämiseksi luokan hengessä (budjettiluokkana). 


 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #205 : 05.02.11 - klo: 20.20 »
Pakko törkkää tähän pikku kevennys
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F0A8KKoJNBg&feature=related[/youtube]

-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #206 : 05.02.11 - klo: 20.24 »
Toi kevennyshän toi niinku saman tien mieleen 80-luvulla jokkisratoja kiertäneet kleinbussit.

Ehdottomasti sallittujen korien listalle  :shocked:
Racers Group Finland Team

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #207 : 05.02.11 - klo: 20.33 »
Ja kukas muukaan sillä klainarilla veti kahella pyörällä aina jm-kisojen väli-ajoilla,esim.leppävaaran maxin pihalla,kuin suntan mikko,tämä meni nyt jo aika paljon ohi aiheen,mut.....


Itse olen kyl 2wd auton linjoilla,ihan noin hankinta ja kustannus hintoja ajatellen
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #208 : 05.02.11 - klo: 20.40 »
Tästä linkistä löytyy Saksanmaalta peräisin olevat Mini/Porche Cupin säännöt vuodelle 2010. Näyttäisi olleen sielläkin uusi luokka.

Säännöissä puhutaan tietyistä osa numeroista yms.


http://forum.1zu5onroad.de/viewtopic.php?f=49&t=704  Siitä kun rullaa pari viestiä alaspäin niin löytyy.

Ton voi yrittää kääntää esim Googlen käänöstyökalulla. http://translate.google.com/#


Yleensä kääntyy Englanniksi paremmin kuin suomeksi. Saa suomen käännöksestäkin jotain selvää.

Saksassa näköjään on 2WD. Ja korit siis Mini ja Porsukka.

Jos tarvii johonkin tarkemman käännöksen niin mun avovaimo on Saksalainen asianajaja, eli käännös olisi taattua germaanista laatua.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #209 : 05.02.11 - klo: 21.33 »
Toi kevennyshän toi niinku saman tien mieleen 80-luvulla jokkisratoja kiertäneet kleinbussit.

Jos en väärin muista niin eka kisa Kleinillä oli Leppävaarassa Maxin parkkiksella pidetyt jokkiskisat, kukaan ei uskaltanut ohittaa Illua kun se vetäisi Kleinin poikittain mutkaan. Kyseinen auto rakennettiin pajalla missä vietin paljon aikaa erilaisten kilpureiden parissa :wink:

Oli miten oli, olisi kuitenkin hyvä jos jonkinlaiset säännöt/tekniset speksit saataisiin aikaan
jotta olisi helpompi nahdä mihin ollaan menossa ja mitä on ajateltu RTR/ ARTR autojen
pitämiseksi luokan hengessä (budjettiluokkana).

Tekniset säännöt on alustavasti jo tehty mutta tässä vaiheessa niitä ei vielä julkaista käytännön syistä, ei ennen kun kaikki asiat on selvillä. Kuten Stonde jo tuolla vihjaisi niin hänellä on myös työn alla jotain uutta LS-5 luokkaan joten nyt ei kannata hötkyillä sääntöjen julkaisussa tai päätöksien teossa. Ilmeisesti tässä on pari eri tahoa rakentamassa samankaltaista luokkaa joten nyt on syytä ottaa hetkeksi aikalisä ettei tule turhia päällekkäisyyksiä. Ollaan kuulolla :wink:

Kylätason RC-kuski.