Kirjoittaja Aihe: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?  (Luettu 41573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #30 : 30.04.09 - klo: 10.42 »
Tätä ketjua tavaillessani näyttää että ne jotka kisoissa ovat käyneet suosittelevat niitä kaikilla mahtavana kokemuksena ja taas aloittelijat jotka eivät vielä ole mukana olleet, ihmettelevät mitä siellä kilpailuissa oikein tapahtuu. Yksi tapa täytää tuota kuilua voisi olla esim tälle foorumille naputellut kisapäiväkirjat. Siis kilpailijoiden ihan omin sanoin kertoma tarina siitä mitä kisapäivän/-viikonlopun aikana tapahtui. Kun en vielä itsekään ole kisaamista kokeillut, niin en tiedä paljonko siinä jää aikaa moiseen, mutta lukeminen kiinnostaisi kyllä. Poistaisi varmaan tehokkaammin "mystiikkaa" tapahtumien ympäriltä kuin oppaiden lukeminen.

Meidän tiimi on menossa ekaan polttis kisaan ensi viikonloppuna.... Viikonlopusta tulee meidän sivuille jonkun näköinen kisaraportti ja ehkä jopa muutama kuva...
-Henry Mort

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #31 : 30.04.09 - klo: 10.48 »
Tämän topikin alkupään keskustelu oli erittäin lupaava ja asia on erittäin tärkeä.
Kiitinkin Samia erinomaisen aloitteen tekemisestä.

Sitten...
EDIT: JA tehkää se innostaminen jollain muulla tavalla kuin MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ, MINUN AUTO MINUN AUTO MINUN AUTO, MINUN OSAT MINUN OSAT MINUN OSAT!..........

Niinpä...  Valitettavasti tässäkin ketjussa turhan pian harhauduttiin aiheesta ja esiin alkoi nousta jos mitäkin EGO-pullistelua.

Mika R muistutti oivasti, että kannattaa pitää erillään uusien porukoiden saaminen mukaan harrastamiseen ja Pro'na itseään pitävien päteminen.

Omasta mielestäni on hyödyllisempää jatkaa tätä pohdintaa otsikon pohjalta "Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?. Jospa huippukisaamisen pohdinta tapahtuisi vaikka omassa ketjussaan ettei taas toisteta samaa perusvirhettä eli haudataan itse asiat muun pätemisen alle.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #32 : 30.04.09 - klo: 10.56 »
Lainaus
Karvajalka: Oletko tutustunut kisaoppaaseen? Vaikka se onkin aika vanha niin pääpiirteissään pitää paikkaansa edelleen.

Jep jep, on tullut katsottua ja hyvää informaatiota siinä on edelleen. Meinasin noilla kisapäiväkirjoilla vähän samaa kuin matkaoppaalla ja matkakertomuksella. Oppaista selviää faktat, hyvin kirjoitetusta päiväkirjasta irtoaa huomattavasti persoonallisempi versio siitä miten hommat ihan oikeasti toimii. Esim. Itselläni olisi haaveena joskus päästä Kilimanjarolle pari matkakertomusta luettuani...

No joo, mutta kun tässä ketjussa ideoita harrastajien saamiseksi kisaamaan kysyttiin, niin tuo saattaisi auttaa madaltamaan kynnystä lähteä mukaan kun on jo vähän elänyt mukana tapahtumaa tai paria kertomusta lukiessa. Nykyaikaisempi versio olisi tietenkin kirjoitella blogia kisasta...

Kiitoksia jo etukäteen kisaraporteista. Minne niitä kasattaisiin etteivät huku kiinnostuneiden silmistä, kisan oman ketjun painuessa unholan puolelle?


Yleisesti ottaen tehokkain tapa saada lisää kilpailijoita on hankkia lisää harrastajia ja saada harrastajat lähimmille radoille käymään enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Esimerkiksi osallistuminen kilpailuun vähän pidemmällä helpottuu kummasti kun radalla tapaa lähettyvillä asuvan ja samaan kisaan lähdössä olevan kaverin jonka autossa olisi tilaa järjestää kimppakyyti... Eikä varmasti pahenna nuorempien harrastajien mahdollisuuksia jos heidän "mekaanikot" tapaavat toisiaan ratavarikoilla :wink:
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #33 : 30.04.09 - klo: 11.08 »
Tässä lajissa on sama ongelma kuin muissakin....Eli nykyään ihmiset on niin laiskoja että eivät jaksa lähteä katsomaan mihinkään pitkälle kisoja...

1. Kisat pitää saada ostoskeskuksiin missä on ne ihmiset...

2. Tai sitten pitää mainostaa kisoja..Olen monesti huomannut että vaikka itse olen menossa kisoihin on vaikea löytää koko kisa aluetta....Ei se ole ylivoimasta laittaa tien varteen pieniä kylttejä RC-kisat..

3. Messut...No nyt olikin Model Expossa hyvin esillä porukkaa ja autoja..

4. FIRMAT mitkä myyvät RC-Tavaraa.... Seiniin mainoksia kisoista ja myyntipuheita ihmisille että lähtevät mukaan kisoihin kun ostavat osia tai autoja...

5. Ja "Pro kuskit" jeesatkaa aloittelijoita "näin on jo tapahtunutkin"...

Tässä muutamia eväitä millä saadaan kisoihin yleisöä ja ehkä uusia harrastajia..
-Henry Mort

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #34 : 30.04.09 - klo: 11.42 »
Tämän topikin alkupään keskustelu oli erittäin lupaava ja asia on erittäin tärkeä.
Kiitinkin Samia erinomaisen aloitteen tekemisestä.

Sitten...
EDIT: JA tehkää se innostaminen jollain muulla tavalla kuin MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ, MINUN AUTO MINUN AUTO MINUN AUTO, MINUN OSAT MINUN OSAT MINUN OSAT!..........
Niinpä...  Valitettavasti tässäkin ketjussa turhan pian harhauduttiin aiheesta ja esiin alkoi nousta jos mitäkin EGO-pullistelua.
Se ei ole EGO-pullistelua, vaan asiasta sanomista! Pointti on lähinnä se että esimerkiksi sinun auton säädöt ei välttämättä toimisi minulla ollenkaan ja toisin päin. Oma auto säädetään itselleen, ei naapurille. Joku kisaaja saattaa tykätä jäykemmästä alustasta, toinen löysemmästä. Ei ole mitään ohjesääntöä siitä että auto olisi säädettävä juuri näin. Tietenkin ymmärrän sen että kun säädöistä kysytään, niin yleensä omasta autosta ne esimerkit annetaan.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #35 : 30.04.09 - klo: 11.54 »
sori että korjaan mutta ymmärsitköhän tuon Jarkon viestin väärin - hän ei tarkoittanut EGO pullistelulla sinun viestejäsi. Ainakaan minusta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #36 : 30.04.09 - klo: 11.59 »
sori että korjaan mutta ymmärsitköhän tuon Jarkon viestin väärin - hän ei tarkoittanut EGO pullistelulla sinun viestejäsi. Ainakaan minusta.
Saattaa olla että ymmärsin väärin, Jarkko korjatkoon asian.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #37 : 30.04.09 - klo: 12.52 »
EDIT: JA tehkää se innostaminen jollain muulla tavalla kuin MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ, MINUN AUTO MINUN AUTO MINUN AUTO, MINUN OSAT MINUN OSAT MINUN OSAT! Minulla oikeasti palaa päre joihinkin tyyppeihin ihan sillä, että he vaan moittivat muita ajajia ja pitävät itseään jumalina, totta on se että itseään saa kunnioittaa,mutta se on täysi i*iootti joka tekee omien saavutuksiensa myötä mulkun

Mua jäi oikeesti häiritsemään tämä kommentti.
En tässä topikissa ainakaan tällaiseen törmännyt vaikka kuinka uudelleen lueskelen...
En kyllä myöskään ymmärrä tuota Jarkon ego pullistelu heittoakaan...

Selittäkää pliis tarkemmin mistä/keistä on nyt kyse?

Pääsääntösesti kuitenkin olen nähnyt vain kannustavaa tekstiä ja ainakin omalla kohdallani pyrkinyt vain ja ainoataan kannustamaan uusia kuskeja mukaan...
Kertonut että aloittelevia kuskeja autetaan se minkä pystytään ja tarjonnut jopa omaa apua kiinnostuneille.

Mä oon ihmeissäni mistä nää kommentit juontaa.
Voitteko siis hieman tarkentaa kommenttejanne ettei saa ainakaan väärää kuvaa.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #38 : 30.04.09 - klo: 12.58 »
........
Se ei ole EGO-pullistelua, vaan asiasta sanomista! Pointti on lähinnä se että esimerkiksi sinun auton säädöt ei välttämättä toimisi minulla ollenkaan ja toisin päin. Oma auto säädetään itselleen, ei naapurille. Joku kisaaja saattaa tykätä jäykemmästä alustasta, toinen löysemmästä. Ei ole mitään ohjesääntöä siitä että auto olisi säädettävä juuri näin. Tietenkin ymmärrän sen että kun säädöistä kysytään, niin yleensä omasta autosta ne esimerkit annetaan.

Sori snakepoison, ilmaisin kantani hieman huonosti.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi ja osuva kommenttisi sai minut jatkamaan samaan suuntaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #39 : 30.04.09 - klo: 13.20 »
Kilpailutoiminnasta vielä sanon sen verran. Vaikka itse olenkin jo lähelle 30vuotias, niin silti kynnykseni lähteä kisoihin on erittäin korkea. Syynä tähän on se, että en ole kiertänyt kisoja saati sitten oikein SM tai EM-kisoja. Ajokaavakkeet ja itse ne pakolliset toimet jotka on huolehdittava ennen radalle menoa ja radalta tultuaan arveluttavat minua. Olisin varmasti aivan hukassa siellä ihmisvilinän keskellä. Vaikka kuinka olen lukenut hyviäkin sivustoja, jossa selitetään tarkasti mitä kisoissa tapahtuu olisi aivan varma asia että jotain unohtuisi itse kisapaikalla. Ja kun on lukenut tuota kisaajien kanavaa ja jälkipuinteja niin valitettavasti minulle tulee sellainen olo, että jotkut tulevat mollaamaan aloittavaa kuskia joka ei kaikkea vielä ymmärrä mitä kisatapahtumissa tapahtuu. Muutamissa videoissa olen myös huomannut todella törkeää asenetta nostajia kohtaan. Nosta nyt se v*tun auto hemmetti, ompa todella kannustavaa! Tuolla keinolla ainakin saadaan ne aloittavat ja ekakertalaiset lopettamaan koko kisatoiminta. Ja mikä huvittavinta, ite eka ajetaan se auto sinne metikköön ja sitten kirotaan nostajalle kun mikäkin hullu. Mitä todennäköisemmin tulen itse ajamaan "epävirallisia kisoja" joissa saan ainakin opetella kisatoiminnan ja missä on rento hyvä meininki. CORR ja Minikisat ovat varmasti oiva kisamuoto josta aloitella. Minä en kuitenkaan sano sitä, että verenmakusuussa kisaaminen ei olisi hyvä asia. Tämähän on autourheilulaji siinä missä ralli, formulat ja muut, tottakai radan tapahtumat nostattavat sykettä ja adrenaliini virtaa. Olisi kuitenkin hyvä että näytetään hyvää esimerkkiä muillekin. Mielestäni rangaistukset saisivat tulla tähänkin lajiin. Ja tarkoitan että tällä pureuduttaisiin radan ulkopuolisiin asioihin. Otat 2 rangaistusta ja olet seuraavista kisoista ulkona kokonaan. On aika kaukaa haettu, mutta silti
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo: 13.28 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Mika R

  • Vieras
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #40 : 30.04.09 - klo: 13.26 »
Tsekkaa tämä kisavideo http://www.youtube.com/watch?v=36d9_M308v0

..CORR ja Minikisat ovat varmasti oiva kisamuoto josta aloitella.

ehdottomasti
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo: 13.42 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #41 : 30.04.09 - klo: 13.40 »
Juuri tätähän saminkin tekstissä painotetaan ja olen myös itse yrittänyt painottaa että apua varmasti saa kun sitä kysyy... ja monesti myös kysymättäkin.

Ja juuri tämä samin mainitsema "kummi" toiminta on puhtaasti auttamista nimenomaan siihen mitä kisoissa tapahtuu milloinkin, millon pitää olla ajamassa, miten erät etenee, milloin nostetaan yms yms.
Näitä asioita myös jonkinverran kerrotaan ohjaajakokouksessa...
Joka tosin omankin kokemuksen mukaan on ekakertalaisena vaikea sisäistää, koska asioita on paljon.

Juuri nimenomaan kaikkiin näihin kysymyksiin saa parhaiten vastauksen juuri kisapaikalla käytännön opin kautta kokeneemman opastamana.
Mikäli tosiaan homma yhtään vähääkään kiinnostaa niin ei muuta kuin kisoihin ilmoittautumaan rohkeasti.
Kysyy vaikka ennen kisoja tämän foorumin kautta josko joku voisi lupautua "kummiksi".
Varmasti löytyy vapaaehtoisia.
Tai jos ei foorumilta löydy niin kisapaikalla vaikka mainintaa kisojen järjestäjille, josko voisivat vaikka ohjaajakokouksessa ilmoittaa että paikalla on aloittelijoita jotka mielellään ottavat kaikki neuvot vastaan...
Aivan varmasti nousee tusinan verran käsiä pystyyn kavereilta jotka hyvinkin mielellään neuvovat kädestä pitäen kilpailun kulun, tulee jopa mekaanikoksi varikolle jne joten kuskin ei tartte pahemmin muuta tehdä kuin ajaa, nostaa ja huoltaa omaa kalustoaan.

Oma esimerkki...
Menin ekoihin kisoihin jotka olivat SM arvoiset...
Olin pihalla kuin lumiukko enkä tajunnut touhusta yhtään mitään.
Katsoin kisapaikalta tuttuja kasvoja joilta menin kysymään että voiko joku kertoa mulle millon mun pitää ylipäätään ajaa.
Välittömästi tuli apua ja tultiin jopa varikolle ajon aikana hoitamaan varikkotoimintaa josta siitäkään ei ollut pienintäkään tajua minulla tai kaverillani joka oli mukaan lähtenyt minua tankkailemaan.
Pari alkuerää oli avulias kaveri varikolla lähettämässä autoani radalle ja huutamassa minua varikolle tankkaukseen jne...

Kisoissa on toki paljon monimutkaista opittavaa, mutta erittäin yksinkertaista kun joku homman osaava avustaa kädestä pitäen.

Eli ei muuta kuin Snakepoison M8 kalustoa kasaan ja kisoihin...
Voin henkilökohtaisesti lupautua opastamaan sinua kaikessa kisaamiseen liittyvässä sen minkä pystyn, ja mikäli aika ei minulla kaikkeen riitä niin hankin kaveriporukasta auttavia silmäpareja...

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #42 : 30.04.09 - klo: 13.54 »
Siis en tarkoita pelkästään polttissarjaa vaan puhun asiasta yleisesti ja koko kisatoiminnasta. En minä polttistouhuun mukaan lähde. Ennemin sähkökrossi, mutta kun en senkään kisatoiminnasta tajua mitään. Jaahas ja ylläpito näköjään pamautti oman mielipiteensä asiaan. Sanoin vain oman mielipiteeni, ehkä hieman kovastikkin mutta silti. Vihtori mua kiinnosta mikään RC-juttu enään, lähden vappukaljalle.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #43 : 30.04.09 - klo: 13.55 »
Ohessa mieleeni tulleita epäkohtia, joihin voisi mielestäni kiinnittää huomiota:

- Kilpailupäivän pituus (Kauhavan kilpailukutsu ilmestyi juuri äsken. Paikalla pitäisi olla kello 07.30-20.00. Tähän lisättynä matkat ja majoitukset ja pakkaamiset yms.) Mun duunikaverin poika pelaa paikallisseurassa potkupalloa. Jos niillä on lauantaina peli, niin harrastuskerran pituus on ehkä kello 12.00-16.00 ja lisäksi ne pelailee vaan tässä lähiseudulla (kauimmainen paikka taitaa olla 50km päässä). Kumpikohan harrastus on lapsiperheen juniorin vanhemmille mieluisampi??

- Kilpailupaikkojen ulkonäkö/yleinen viihtyvyys. Suomessa on Vaasan sähkökrossirata, joka on kuvien perusteella hienon näköinen. Asvalttiradoilla tilanne on keskimäärin kohtalainen/välttävä, krossiradoilla olosuhteet vastaavat liian usein armeijan leiriolosuhteita/rakennustyömaaolosuhteita. Tämä kohta on siis taas tarkoitettu luettavaksi uuden mahdollisen harrastajan näkökulmasta, jotka eivät ole vielä päättäneet mitä lajia heidän perheensä rupeaisi harrastamaan (lapsiperhe ei voi viettää kokopäivää sellaisessa paikassa, missä ei ole vessaa jossa on juokseva vesi, se sensijaan kyllä onnistuu että isä ja poika käyvät illalla töiden jälkeen pari tuntia pörräämässä sillä uudella Trukilla silläaikaa kun äiti käy muiden lasten kanssa kaupassa) Itse olen tietoinen olosuhteista ja hyväksynyt ne täysin, tämä ei siis ole minun purnaamistani siitä että kaiken pitäisi olla hienompaa ja mukavampaa. (Uusia ratoja minulle tänäkeväänä ovat olleet Lahti ja Tampere, molemmat tosikivoja ratoja ajaa ja harrastaa)

- AKK/lisenssit:  Satunnaisia uusia naamoja näkyisi kisoissa enemmän, jos kisoihin tuleminen olisi helpompaa. Finnish-open sarja on hyvä sarja siinä mielessä että sinne ei tarvitse lisenssiä, eikä Efrapilliä, ei tarvitse osata ilmoittautua Kitissä, eikä sarjalla ole mitään mestaruusstatusta. GT-8 luokka oli melkein tulossa ratapuolelle vastaavaksi helpoksi luokaksi aloittaa kisaaminen, mutta viimehetkellä se muuttui kuitenkin aloittelijan kannalta liian viralliseksi luokaksi, jotta sitä voisi käydä koklaamassa sillä Jumbon Kyoshokaupasta ostetulla RTR-autolla ilman sitoumuksia.

- sarjamuotoiset kisat/yksittäisiä irrallisia kisoja===> Edelleen se lapsiperheen äiti on se joka asioista päättää siellä kotona. Se äiti ei halua sitoutua mihinkään kovin pitkäaikaiseen eikä kovin pitkällä kalenterissa olevaan juttuun. (Tilanne on ihan sama riippumatta siitä onko se uusi harrastaja niiden pienten lasten 30v isä vai se 12v poika) Kaikilla näillä sarjamuotoisilla SM-kisaformaateilla on perusajatuksena se että kilpailija sitoutetaan/pakotetaan kiertämään koko sarja, jotta kilpailunjärjestäjät saisivat varmasti pidettyä ns. täysiä kisoja, joissa on maksimimäärä osallistujia. Tai siis niin että kaikkien jotka ajavat kilpaa, niin niiden on pakko tulla joka kisaan, jotta eivät menetä paikkaansa hyvässä alkuerässä yms. Tämä palvelee ihan hyvin ns. aktiivikisaajaa, joka kuitenkin käy kaikki kisat läpi. Se vaatii kuitenkin perheeltä sitoutumista, joka on sille perheenäidille se punainen vaate..

- Ns. harrastajille tarkoitetuissa edullisissa "merkkiluokissa" (Tamiya-Mini, Jerry-Vintage, Mika8R-GT ja sen oheisluokat yms..) ei pitäisi mennä liian tarkkaan kalustonrajaamiseen (sähkömoottori/akku). Se johtaa siihen että aloittelijan on vaikeampi päästä mukaan kisaan. Nämä kisat voittaa kuitenkin joku pro-jamppa riippumatta siitä millä kaikille-sama-moottori-ja-akku vehkeillä ajetaan. Eli pitäisi ajatella vain sitä että sen aloittelijan auton pitää kelvata sellaisenaan siihen kisaan, jos halutaan että hän yleensä osallistuu.

- Pro-harrastajien kisaaminen pitää olla samanmuotoista, kuin mitä se on ulkomaan arvokisoissa, mutta uusien harrastaja-kilpailijoiden suhteen mielestäni pitäisi lähestyä tätä asiaa toisella tapaa. Tämä harrastus kilpailee suosiosta muiden ajanvietteiden/harrastuksien kanssa ja jos ei se ole tarpeeksi viihteellistä, mukavaa ja helppoa, niin moni perhe valitsee viikonloppujen ajanvietteeksi jonkun muun lajin joka vaan tuntuu kivemmalta.

-A-
« Viimeksi muokattu: 30.04.09 - klo: 14.17 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #44 : 30.04.09 - klo: 14.14 »
Miten saada lisää harrastajia RC-autoilun pariin?

Harrastajat kilpailutoimintaan eivät tule mistään eri tuutista kuin harrastajat lajin pariin ylipäänsä. Perusharrastajien määrää kasvattamalla saamme myös kilpailijoita lisää.

Esimerkiksi näin: http://rc10.fi/index.php?topic=35698.0

Kaikki joukolla mukaan, ilman meidän harrastajien omaa osallistumista ja panostusta ei joukkomme kasva!
Tiim Lahti

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #45 : 30.04.09 - klo: 14.32 »
Toi on hyvä juttu:

Erityisesti pidin näistä:

näkyvä paikka:
PAIKKA
Lahti, Tavaratalo Kärkkäisen piha, Pasaasi 2
Ajoalustana parkkipaikan asfaltti "au naturel".

Ei liian tiukat tekniset säännöt:
TEKNISET SÄÄNNÖT
http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf
Poikkeukset em. sääntöihin:
AKUT
- NiMH pötköakku, 6 kennoa , kapasiteetti vapaa
- LiPo akku (kapasiteetti vapaa)  7,4 v (pehmeäkuoriset akut kielletty ja latauksessa järjenkäyttö sallittu; lipon pössäytyksestä seuraa välitön sulkeminen kilpailusta)
KORIT
- M03 autoon tarkoitettu , esikuvan mukainen kori sallittu; esim. Tamiya Suzuki Swift , uusi Mini, Fiat 500 jne. Suosituksena perinteinen Mini Cooper.  Korisääntö muuten em. teknisten sääntöjen mukainen.

ja lopuksi järkevä päivänpituus:
AIKATAULU
Vapaat harjoitukset klo 11.00-12.00.
klo 12.30 alk.      Alkuerät 3-4kpl a´ 6-8 min (riippuen osanottajamäärästä)
klo 16.00 alk.      Finaalit (kaikille)
klo 17.00      Tapahtuman päätös ja palkintojen jako

-A-

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #46 : 30.04.09 - klo: 14.48 »
Tätä ketjua tavaillessani näyttää että ne jotka kisoissa ovat käyneet suosittelevat niitä kaikilla mahtavana kokemuksena ja taas aloittelijat jotka eivät vielä ole mukana olleet, ihmettelevät mitä siellä kilpailuissa oikein tapahtuu. Yksi tapa täytää tuota kuilua voisi olla esim tälle foorumille naputellut kisapäiväkirjat. Siis kilpailijoiden ihan omin sanoin kertoma tarina siitä mitä kisapäivän/-viikonlopun aikana tapahtui. Kun en vielä itsekään ole kisaamista kokeillut, niin en tiedä paljonko siinä jää aikaa moiseen, mutta lukeminen kiinnostaisi kyllä. Poistaisi varmaan tehokkaammin "mystiikkaa" tapahtumien ympäriltä kuin oppaiden lukeminen.

Lukekaa hei keijot pienoismalli lehteä.... :afro:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #47 : 30.04.09 - klo: 14.49 »
Karvajalalta kohtuullinen ja järkevä pyyntö. Minäpä kirjoitan pienen sepostuksen M8:n osalta tässa vapun aikoina. M8 tarkoittaa Maasto, 1/8 kokoa ja moottorina 3,5 cm3 nitrokone.

t. M8 luokkayhteyshenkilö (täman luokan osalta viestin viejä rc lajijohdon ja kenttäväen välissä, molempiin suuntiin)

Tuukka lue sinäkin sellanen on jo.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #48 : 30.04.09 - klo: 15.28 »
Pistätkö JQ linkin. Jos nimittäin tarkoitat tässä topicissa olevaa opaslinkkiä, niin se on sähköautoilua.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #49 : 30.04.09 - klo: 16.24 »
Pienoismalli lehti on tiedätkös sellainen paperinen lehti. niitä löytyy kirjastosta tai voi tilata -> www.pienoismalli.com

Sieltä voi katsoa sisällysluettelot ja löytää oikeat lehdet jotka kannattaa sit tilata.

JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #50 : 30.04.09 - klo: 18.07 »
Pienoismalli lehti on tiedätkös sellainen paperinen lehti...

 Juuri näin ... Tervetuloa harrastamaan.  Ai niin piti ensin tilata/ostaa se lehti.
Tuo ivallinen lausahdus kertookin jo paljon. Pitäisikö kerhojen, aktiivien ym katsoa peiliin,
miettiä syitä miksi moni ei viitsi edes ajatella kisapaikalle tulemista.

 Aikoinani menin kisoihin ja koska olin ulkopuolinen ampui lauma aktiiveja ympärille
Ja sitten se alkoi, arvostelu. En sit ajanut kun oli kuulema takasiimpi 3mm liian leveä tjsp.
Eipä se ois mun taidoilla mitään vaikuttanut. Neuvoja tosin sain, MISTÄ mennä ostamaan ja mitä.
"Ilman niita ei kuulema ees kannata". Tuntui aivan lobbaajien armejalta. 

 Sitten kun löysin mukavan tuntuisen kaverin kuka hieman neuvoikin ja samalla auliisti myi
minulle hyväuskoiselle noobille "vähänkäytettyjä" osia.
Huomasin kuitenkin ostaneeni tosiasiassa vanhaa romua. Se siitä.
Sen jälkeen en ole kisoihin tunkenut.
Omassa kaveripiirissä vaan.
 Olen myös huomannut että huippukuskit(?), ei niinkään perusharrastajat, pitävät monasti
rataa/ ajopaikkaa kuin omanaan eivätkä halua sinne ulkopuolisia sotkemaan.
Menee nääs kierrosajat persiile.

 Tosiasiassa olin jo hankkimassa 1:5 rata pirssiä mutta ne vanhat muistot tulivat mieleen ja
jätin koko homman.
Voihan olla että maailma on muuttunut niistä päivistä mutta suuresti epäilen.

 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #51 : 30.04.09 - klo: 18.41 »
Itse sain kokea myös viimetalvena tuota ylimielisyyttä ja kaluston mollaamista Raision lukiolla!
Ei oikein hyvä maku jäänyt turisti kuskeista,ja heidän tausta joukoista.
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #52 : 30.04.09 - klo: 18.52 »
Kyllä noissa tarinoissa on paljon totuutta.

Puheissa toteamme joka iikka, että lämpimämpää vastaanottoa, kuin mikä ujoa ja mitään tietämätöntä aloittelijaa odottaa pienoisautoradalla saa hakea. Todellisuudessa täälläkin kerrottujen kokemusten mukaista vähättelevää, kritisoivaa, piikittelevää tai muuten ei-rohkaisevaa käytöstä näkee ja kuulee liian usein. Se ei ole jokapäiväistä, mutta silti sitä ilmenee liikaa.

Se, joka väittää ettei ole koskaan em. tyyppistä kommentointia tai käytöstä havainnut, ei osaa asettua aidosti ujon aloittelijan asemaan. Konkarin mielestä letkeä heitto on vain letkeä heitto, mutta aloittelijalle se voi tuntua ihan joltain muulta.

Itse voisin katsoa peiliin siltä osin, että en ole kerhoa vetävänä henkilönä koittanut aktiivisesti puuttua tuon tyyppiseen käytökseen. Jatkossa tulen tekemään niin.

Edelleen kerhoa vetävän henkilön roolissa tiedän hyvin kuinka arvokas lajille on jokainen varikolle tai radalle tuleva uusi harrastaja tai aloitusta harkitseva henkilö.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #53 : 30.04.09 - klo: 19.49 »
no haloo oikeesti. Kyllä tuukalle saa avautua.

Ja keskustelupalstat ovat tunnetusti ihan hanurista monestakin syystä. EI täällä kirjoitettua kannata uskoa aina. Mutta tietenkin seuraava kirjoitus on täyttä faktaa: ->

Oikeesti jos joku haluaa harrastaa niin sitten harrastaa, ei kukaan voi olla niin vellihousu ettei aloita koska joku iso poika voi sanoa rumasti. Ei tarvi kädestä pitäen taluttaa korokkeelle, tai näyttää että tässä on mekkauspaikka, vähän rajaa. Itsekkin starttailin autoa starttiboksin piuhat väärinpäin, ja jotkut karveset ukkelit (jerry ja jouni, tais olla, ja muutama muu) naureskeli vieressä. No voi hitto, en tajunnutkan et mun olis pitäny lopettaa tää harrastus siihen. Lopettakaa se itkeminen mitättömistä asioista ja tulkaa radalle ajamaan. Ja jos on jotain epäselvää ihan mistä vain niin kysykää ihan keneltä tahansa niin saatte vastauksen. Jos pannu ei käy pyytäkää jmlauta apua, mieluiten sellaiselta henkilöltä jolla on tietotaitoa asiasta. Seuratkaa vaikka vähänaikaa että kenen moottorit käy hyvin, ja kysykää häneltä. Ja jos joku osa menee rikki niin kysykää ihan keneltä tahansa niin saatte sen osan jostain. Ei stana, mä oon nähny ku kaveri ruuvas OMASTA autosta jonkun palikan irti niin että aloittelija pääs ajamaan.

KERTOKAA MISSÄ MUUSSA LAJISSA OTETAAN MUUT HUOMIOON SAMALLA TAVALLA.

Niin, ja onhan meillä ollut polttiscrossikoulun tynkää viime kesänä vai oliks se toissa kesänä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #54 : 30.04.09 - klo: 19.55 »
No esim.Jokamiesluokan kilpailuissa on sama henki, kuin kirjoitit :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #55 : 30.04.09 - klo: 20.22 »
 Tämä seuraava on omakohtainen mielipiteeni:

 Täällä eri keskusteluita lukeneena olen ihmetellyt juuri tuota MINÄ MINÄ ajatusmallia. Tietysti se on mukava pärjätä kisoissa, mutta opetelkaa myös häviämään. Kaikki eivät voi voittaa.

 Ja ne gurut voisivat pysyä taka-alalla aloittelija luokissa esim mini luokka. Ei mikään vähennä innostusta nuorelta aloittelevalta harrastajalta niin paljon kuin ns "pujottelu keppinä" olo, eli nopeampia, pitkään harrastaneita menee kahta puolta ohi sadatellen isoon ääneen noobin tolloilua. Eli gurut noobi luokkiin avustamaan, eikä ajamaan ja voittamaan joka kilpailun.

 Epä urheilijamaisesta käyttäytymisestä rangaistaan muissakin lajeissa, miksei siis myös RC kisoissa.

 Meillä (Meri-Lapin pienois autoilijat) uutena kerhona on vielä vähänlaisesti harrastajia ja vasta alkajia on monta, ite oon kanssa noobi porukkaan luettavissa. Guruja on vähänlaisesti. Opastusta olen saanut ja olen pyrkinyt sitä myös antamaan.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #56 : 30.04.09 - klo: 20.22 »
hieno homma. Top Gear kävi muuten ajamassa jokkista. Oli hyvä jakso
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #57 : 30.04.09 - klo: 22.04 »
Kyllä noissa tarinoissa on paljon totuutta.

...vähättelevää, kritisoivaa, piikittelevää tai muuten ei-rohkaisevaa käytöstä näkee ja kuulee liian usein. Se ei ole jokapäiväistä, mutta silti sitä ilmenee liikaa.

Itse voisin katsoa peiliin siltä osin, että en ole kerhoa vetävänä henkilönä koittanut aktiivisesti puuttua tuon tyyppiseen käytökseen. Jatkossa tulen tekemään niin.

Edelleen kerhoa vetävän henkilön roolissa tiedän hyvin kuinka arvokas lajille on jokainen varikolle tai radalle tuleva uusi harrastaja tai aloitusta harkitseva henkilö.

Pieni lista lisää ongelmia:
1. Tämä on ainoa tietämäni laji, missä se ekaakertaa radallaoleva aloittelija ja Räikkös/Schumacher-tason maailmanluokan tähdet joutuvat harjoituksissa ajamaan samaan aikaan samalla radalla huonoin seurauksin.
 
*** sensuroin tästä yleisön pyynnöstä ikäviä esimerkkitilanteita vuosien varrelta pois ***

==> tässä on pysyvä ongelma. Toiset tulevat radalle viihtymään ja toisille se on ammatti että jokainen kierros pitää mennä täysillä. Krossiradalla ongelma ei ole niin iso, koska tähtienkin ajaminen treeneissä on enemmän ajoharjoittelua, kuin sekuntikellon kanssa testaamista. Rata-autoissa tähdet eivät harjoittele vaan testaavat kalustoa ja säätöjä. testi on onnistunut vain jos koko erän pystyy ajamaan virheettömästi ja häiriöttömästi täysillä maaliin asti. Hitaampien kanssa hippaleikin pitämiseen ei ole aikaa, vaan testi menee heti pilalle jos tilanne osuu eteen.
==> Harjoituspaikan vastuuhenkilön tehtäväksi kuuluisi pitää huoli siitä että jonkinlainen ajovuorojärjestelmä on käytössä ja kaikki sitä kunnioittavat. Näin ei tule kenellekkään paha mieli.

2. Lelut eivät kuulu kilparadalle. Tämä asia olisi kauppiaiden vastuulla, kun johtavat ihmisiä harhaan mutta eipä tällekkään mitään varmaan voi.

3. Verrattuna moneen muuhun lajiin, tämä laji ei ole millään tavalla ohjattu laji. Tässä lajissa ei juniorilla ole valmentajaa eikä kukaan luonnostaan neuvo ja pakota noudattamaan sääntöjä jo harjoituksissa. Tämä asia voisi olla toisinkin, jos se vaan haluttaisiin olevan toisin.
 
-A-
 
« Viimeksi muokattu: 01.05.09 - klo: 00.11 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #58 : 30.04.09 - klo: 22.55 »
Voi, voi sentään. Jos olette aivan varmoja siitä, että em. muisteluiden kirjoittaminen vie lajia eteenpäin niin siitä vaan. Voidaan vaikka laittaa pystyyn kilpailu siitä, kuka muistaa eniten erikoisia tapahtumia vuosien varrelta. Luulen, että niitä kyllä riittää. Melko tuoreena harrastajana ja harrastajan isänä kuitenkin toivoisin, että voisimme mieluummin yhdessä katsoa eteenpäin ja miettiä keinoja ja väyliä viedä hienoa lajiamme eteenpäin. Näin olen itsekin ystävieni kanssa tehnyt ja tulosta alkaa vähitellen syntyä.

Henkilökohtaisen menestyksen hakemiseen keskittymällä ei edistetä kollektiivisia tavoitteita. Minulle harrastajana on aivan yksi hailea, kenellä on minkäkin verran meriittejä, pokaaleja ja sponsoreita, jos toiminta ja käyttäytyminen on sellaista, että uusien harrastajien mukaantuloa ei helpoteta. Mestarien mussutus on samaa mussutusta kuin kenen tahansa muunkin. Kilpailumenestys sinänsä ansaitsee kunnioituksen, mutta todelliset lajin eteenpäinviejät löytyvät niistä henkilöistä, jotka käytännön tasolla mahdollistavat uusien harrastajien mukaan tulemisen. Ja kyllä tähän joukkoon mestaritkin mahtuvat. Tämä vain ei ole mahdollista ilman omien intressien taka-alalle asettamista. Kokeilkaa - tuntuu aika mukavalta kun saa ohjattua lajin pariin pari uutta ihmistä - silläkin uhalla että jää itseltä pari hiittiä ajamatta.
Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Miten saada lisää harrastajia kilpailutoimintaan?
« Vastaus #59 : 30.04.09 - klo: 23.55 »
Pienoismalli lehti on tiedätkös sellainen paperinen lehti...

 Juuri näin ... Tervetuloa harrastamaan.  Ai niin piti ensin tilata/ostaa se lehti.
Tuo ivallinen lausahdus kertookin jo paljon. Pitäisikö kerhojen, aktiivien ym katsoa peiliin,
miettiä syitä miksi moni ei viitsi edes ajatella kisapaikalle tulemista.

 Aikoinani menin kisoihin ja koska olin ulkopuolinen ampui lauma aktiiveja ympärille
Ja sitten se alkoi, arvostelu. En sit ajanut kun oli kuulema takasiimpi 3mm liian leveä tjsp.
Eipä se ois mun taidoilla mitään vaikuttanut. Neuvoja tosin sain, MISTÄ mennä ostamaan ja mitä.
"Ilman niita ei kuulema ees kannata". Tuntui aivan lobbaajien armejalta. 

 Sitten kun löysin mukavan tuntuisen kaverin kuka hieman neuvoikin ja samalla auliisti myi
minulle hyväuskoiselle noobille "vähänkäytettyjä" osia.
Huomasin kuitenkin ostaneeni tosiasiassa vanhaa romua. Se siitä.
Sen jälkeen en ole kisoihin tunkenut.
Omassa kaveripiirissä vaan.
 Olen myös huomannut että huippukuskit(?), ei niinkään perusharrastajat, pitävät monasti
rataa/ ajopaikkaa kuin omanaan eivätkä halua sinne ulkopuolisia sotkemaan.
Menee nääs kierrosajat persiile.

 Tosiasiassa olin jo hankkimassa 1:5 rata pirssiä mutta ne vanhat muistot tulivat mieleen ja
jätin koko homman.
Voihan olla että maailma on muuttunut niistä päivistä mutta suuresti epäilen.

 


Missä kisaluokassa näin???

Ei nimittäin millään osu M8 touhuun, mistä siis tässä topikissa enimmäkseen puhutaan.


Käsittämätöntä toimintaa olet omalle kohdallesi saanut.