Eikös pv:t tule kiinasta/japanista 60cm3 pytyllä 16mm kaasarilla ja viidennellä vaihteella ?
ainakin viidennellä vaihteella , sen muistan varmasti :)
Kyllähän tuolla speksissäkin sanotaan tosiaan, että 50cc, mutta se oli kyllä läppäventiilillä varustettu sylinteri, jossa oli huomattavasti enemmän virtauskanavia, kuin Suomi-PV:n pytyssä. Tuollainen "alkuperäinenkin" oli joskus omassa mopedissa kiinni, kun 80cc:t söivät liiaksi löpöä.
Ja mä kyllä väitän, että japaniversiossa oli 15/16mm kaasarikin, koska sen 50cc läppispytyn imukaulassa oli 15mm kaasarille riittävä aukko ennen avartamista.
Samaa koneen runkoa käytettiin myös jossain Suzukin 50cc minikrossipyörässäkin. Itse sellaisen koneen rungon joskus aikanaan hankin, koska siellä sisällä oli paremmat välitykset omaava 5-lovinen laatikko. Suomi PV:n laatikossa kun tuo 4. vaihde oli vähän liian pitkä verrattuna tuohon 5. vaihteeseen.
http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-series/index.html?RM50.shtml~isoraamiNaapurin poijjaan kanssa saatiin poliisin tutkaan (poliisin pyynnöstä, suljetulla alueella) ajettua 141km/h. HUOM!! PV:n omalla koneella!! Vaan eipä tuolla koneella sitten päästykään kuin 150km, jonka jälkeen sisukalut tulivat kurkkimaan ulkomaailmaa vähän joka puolelta konetta...
(Ei onneksi käynyt kuinkaan naapurin pojalle!)
Ai niin... Onko tässä Suzukin RM80 mallissa tutun näköinen moottorin runko? :p
http://www.suzukicycles.org/photos/RM-RMX-series/RM80/1978_RM80_Aus_720.jpg