Kirjoittaja Aihe: krossipolttista aloittelijalle  (Luettu 2099 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nrm

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.more-gaming.net/more
krossipolttista aloittelijalle
« : 17.08.03 - klo: 20.08 »
joo eli krossaripolttista oisin ostamassa ja jotain ehdotuksia kaupoista jotka näitä myyvät + autoista tietysti

vaatimuksina ainoastaan että aloittelijalle olisi sopiva.
-24 hours in a day, 24 cans of beer in a carton. Coincidence? i think not!-

Poissa KuollutSika

  • Tulokas
    • Profiili
krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #1 : 18.08.03 - klo: 18.34 »
meeppä kattoo tonne hobbylinnaan tuota Ale pakettia.
vois olla sulle sopiva :twisted:
Ainahan sitä kokeilla täytyy!

Mika R

  • Vieras
Re: krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #2 : 18.08.03 - klo: 20.34 »
Lainaus käyttäjältä: "nrm"
joo eli krossaripolttista oisin ostamassa ja jotain ehdotuksia kaupoista jotka näitä myyvät + autoista tietysti

vaatimuksina ainoastaan että aloittelijalle olisi sopiva.


Jos haet krossaria ns pihasuditukseen, kandee katsoa 1/10 crossaria kuten Kyoshon TR-15 tai vastaavaa, sen sijaan jos aiot kisailemaan radalle niin 1/8 koon HoBao, Kyosho tai Mugen esimerkiksi on oikeampi vaihtoehto. Jälkimmäiset ovat edellisiä paitsi nopeampi myös vaativampia ja edellyttävät tyypillisesti laajempaa kalustoa starttiboxi ym mukaanlukien.

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Re: krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #3 : 19.08.03 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
...1/8 koon HoBao, Kyosho tai Mugen...


Ei saa unohtaa Thunder Tigeriä!! :x
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Mika R

  • Vieras
krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #4 : 19.08.03 - klo: 22.26 »
Joo, oli sekin mielessä mutta en jaksanut nimetä kaikkia, onhan siellä Ofnaa ja mitä niitä nyt vielä muita onkaan. Alan liikkeistä varmaan selviää parhaiten. Itse kun en silleen aktiivisesti harrasta Crossareita, mitä nyt lehdistä silmään osuu. Thuder Tiger on kuitenkin marginaali merkki suomessa, jos vertaa noihin muihin mainittuihin.

Poissa Mikke

  • Tulokas
    • Profiili
Krossari
« Vastaus #5 : 22.08.03 - klo: 02.50 »
Millä pudjetilla....Itselläni on ollut nyt auto reilun kuukauden ja jos nyt ostaisin auton niin valitsisin 1/10 kokoluokan siksi että osat ovat huomattavasti edullisempia kuin 1/8 kokoluokkaan..Mutta en ole pitänyt 1/8 kokoluokkaa ollenkaan huonona vaihtoehtona jos jätetään toi hintapolitiikka toisarvoiseen asemaan mitä tulee käyttö osien hinnoitteluun.1/10 auto varmasti tyydyttää varmasti monen ajohalut ainakin hetkeksi siis tämmöiseen piha suditteluun.Mutta kuten aina nälkä kasvaa syödessä ajattelin että oma vakio pannu riittää vallan mainiosti mutta.....Kyllähän se riittää mutta kovenpaa sais kyllä kulkea vielä.Tosin vauhdissa on se vaara että sitten kun lipee täydestä muulista seinää tms kiinteään esteeseen voi jälki olla todella rumaa..Itse lähdin käytetyllä Landmaxilla liikkeelle koska hinnat ovat aivan poskettomia ainakin mitä 1/8 kokoluokan autoihin tulee. Mutta käytetyssä on aina  se vaara kuin oikean auton ostossa koskaan et tiedä mitä saat...Sillä itseltäni on mennyt jo jonkin verran rahaa tuon raadon korjaamiseen eli kandee ottaa joku joka todella tietää polttiksista jos meinaa ostaa käytetyn auton. Onpa merkki ja malli mikä hyvänsä niin kandeis ostaa ainakin sellainen malli/merkkinen että varaosien saanti olisi helppoa/nopeaa sillä ainakin minulla on vapaata sen verran vähän että en jouda odotteleen postilähetystä joka nippelin takia. Sillä se jos mikä syö miestä jos auto ei ole kunnossa ja ajokeli olisi mitä parhain.Tosin täytynee muistaa että eipä niitä kaikkia nippeleitä myöskään aina siellä kaupan hyllyllä ole aina ja joutuvat tilaamaan. Joten kun on ostanut kaikki oletettavat ja olemattomat nippelit nappelit jne ...Voisi ajatella ostavansa netinkautta esim renkaita tulppia tms tms tarpeellista tavaraa...Mutta kaikesta huolimatta voin suositella lämmöllä 1/8 koko luokan auto sillä ainakin oma autoni käy hyvin eikä mielestä ollenkaan vaikea säätää ainakaan konetta sillai että voin jättää huoletta tyhjäkäynnille ja ropeltaa koppaa pois ja päälle esim tankatessa tms tms ja käyntiin lähteminen on onnistunut narustartilla aivan loistavasti enkä ole enää kaivannut startti boxia vaikka alkuun meni hermo kun ei meinannnut lähteä käyntiin mutta ongelma oli aina (lähes) siinä ettei hehku saanut tarpeeksi virtaa. Mutta kun keinot keksii niin ei oo enään virrasta kiinni ja kone käynnistyy parilla vedolla :)
Yrittänyttä ei laiteta. :)

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #6 : 22.08.03 - klo: 12.57 »
Aihe on sekä henkilökohtaisesti ajankohtainen sekä ongelmallinen, niin sanonpa jotain.

Ensinnäkin kiva, että aloitat jotain näin mukavaa. Toiseksi sitten pitäisi pähkäillä aiotko pitää jatkossa tästä harrastuksesta. No sitähän ei sitten kokeilematta tiedä. Tämä on tyypillinen muna-kanaongelma. Jos kuvittelet jatkavasi harrastusta pitempään sekä osaat ja haluat roplata autoa, niin silloin suosittelen 1/8 luokkaa.

Itse me (isä&poika) aloitimme 1/10 luokalla, mutta pian totesimme a) siinä ei kilpailla b) Lavangon radalle se on hieman alimittainen. Autossa sinänsä ei ole mitään vikaa, kulkee mukavasti. Me koimme, että on kivempaa ajaa seurassa sekä rataa, koska pihasudittelussa katoaa haaste.

Eli nyt kun on hankittu 1/8 auto, niin olemme maksaneet kahdesta autosta. Ei se näinkään edulliseksi tule!

1/8 ja 1/10 investointikustannukset (ainakin käytettyinä) ovat aika lähellä toisiaan, mutta isompi auto tarvitsee ehdottomasti paremmat servot, jotka maksavat. Lisäksi käyttökuluja on enemmän polttonesteen ja renkaiden muodossa. Molemmat autot kuluvat ja hajoavat, joten kuski/ajo-olosuhteet ratkaisevat sen kulupuolen.

Eli ostaisin 1/8 uutena tai käytettynä. Mutta oppirahat jokainen maksaa joka tapauksessa muodossa jos toisessa...

Mika R

  • Vieras
krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #7 : 22.08.03 - klo: 13.35 »
Näin on .. sitten on vielä se tosiasia, että mitä nopeampi auto, joka
a) edellyttää enemmän tekniikkaa
b) paremmat osat
c) tehokkaamman moottorin
ja siis maksaa huomattavasti enemmän kuin vakio, tuppaa silti kulumaan monta kertaa enemmän kuin "hitaampi" vastava vaikka laadukkaammista osista koostuisikin. Tyyppillisesti menee kevyemmät alumiiniset pinjonit, nyloniset spur gearit, renkaat, korit (jos mällejä tulee),moottorista sisukalut,ilmanputsarit,tulpat jne jne joten nopeus maksaa. Itse olen tässä jopa harkinnut ajamista parkkisoloissa huonommalla setupilla tarkoituksellisesti, koska siinä säästää pitkän päälle melkoisesti. Mutta on se nopea setuppikin syytä olla plakkarissa "tosikoitoksiin" :-)

Poissa Eagle

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.mmsite.cjb.com
krossipolttista aloittelijalle
« Vastaus #8 : 22.08.03 - klo: 23.29 »
Sinuna ehkä ostaisin infernon halvimmasta päästä, Inferno tr-15.
Se on helppo huoltaa, ajaa ja on yksinkertaisen halpa.
Kokoluokassa 1:10. Hintaluokassa 310-400€ aloitus välineineen.
Esim. Pro hobby:n eukolta, joka tekee hyviä alennuksia kun vaan lompakossa ei okkaan 370 € vaan 350 € mutta kauppa käy ja halpa paketti tulee käteen.
Pro hobby:lla tarkoitan sitä siellä kaisaniemen metroaseman yläpuolella olevaa kuppaa en sitten muista tiedä... :D
PH.url: http://www.prohobby.fi