Kirjoittaja Aihe: Umpi- vai avovanne?  (Luettu 3118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« : 25.09.03 - klo: 10.54 »
Nykyinen harrastelija - ensi kauden M-8 kilpailija kysyy.

Jos hankin nipun renkaita liimattavaksi, niin onko väliä vanteilla mihin liimaan. Onko avo- ja umpivanteilla eroa? Kaupunkilaisjärjellä ajateltuna harvapiikkiset renkaat (jotka ilmeisemmin toimivat märällä mutaradalla parhaiten) kannattaa laittaa avovanteille, jotta mutaa jäisi mahdollisimman vähän kiinni. Onko näin?

Umpivanteinen auto näkyy radalla paremmin. Onko aukottomuudesta mitään muuta hyötyä?

Kisoissa näyttää olevan molempia vanteita, joten kysymykseni lienee enemmän teoreettinen, mutta olisi mukava tietää mikä on "oikein". Onko muilla vanteen ominaisuuksilla merkitystä?

Vinkki:
RB:n keskustelupalstalla oli kirjoitus siitä miten kolhuja saaneen pakoputken voi entistää. Putki irti, putki täyteen vettä, tulpatataan huolella esimerkiksi muokatuilla viinipullon korkeilla ja pakastimeen. Senkun toistaa niin pakoputki pitäisi olla entisen muotoinen. Ei ole kokemusta ja tarvetta moiseen, mutta jos jollain on...

Mika R

  • Vieras
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #1 : 25.09.03 - klo: 12.33 »
on kai siinä umpivanteessa parempi aerodynamiikka ja pienempi ilmanvastus

toi pakastus -vinkki on hyvä! kiitti. Itsellä onkin yks pakari lommollaan, vois testata

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #2 : 25.09.03 - klo: 13.03 »
Mika,

Jos testailet niin kerro miten kävi. Itsellänikin vaatisi yksi oikomista lievän loikan jäljiltä  :)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #3 : 19.12.03 - klo: 13.10 »
No eipä kirvottanut umpi/avovannekeskustelu kipakoihin varmoihin mielipiteisiin. No kysynpähän muuta asiaa.

Huomasin, että M-8 vanteita on eri ulkohalkaisijaisia. Kuitenkin tietääkseni myytävät kumit on samankokoisia. Onko jokaisella automerkillä oma vannekoko? Eikös tästä seuraa huonoja pyörä/vanne yhdistelmiä?

RC sisältöisiä joululahjoja vaan kaikille kilteille harrastelijoille!

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #4 : 19.12.03 - klo: 23.12 »
Käytin umpi vanteita varmaan ekana Suomessa(-98)kisoissa ja hitsi että niille naurettiin. Ne keräävät kyllä kaiken p*skan sisään ja ei se sieltä ulos tuu jos se viellä on märkää se ajo alsusta. En ole huomannut että olis eri kokoisia vanteita.
Jerzi

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #5 : 20.12.03 - klo: 12.20 »
Aika hyvin jerzi, nyt niitä käyttää kaikki... :).
Niissä on tosiaankin hyviä ja huonojapuolia, ne näkyy paremmin radalla , kuin tavalliset, mutta
ne keräävät myös kaikki roskat sinne sisälle.
Sadekelillä ne ovat tavallisia vanteita huonompia, sillä ne keräävät kaiken mudan sisälle.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #6 : 20.12.03 - klo: 23.04 »
Sähkökrossilla ajaessani huomasin että noi umpi- / levy- / disc-vanteet kestää pidemmälle.
Tuli tuolloin käytettyä vanteita niin pitkälle kun vain kestivät. Pakissa oli toistakymmentä erilaista takarengasta ja vannepari maksoi 40mk.. Keittämällä rengasta ja vannetta joku 15-30 minuuttia rengas lähtee ottamalla pois. En tiedä miten kannattavaa tuo kierrätys polttiskrossarilla on, iskut on kovempia, renkaat kestää pidemmälle (vaihtoväli pidempi) ja Hoban vanteet maksaa 8e kierros.. Sähkön kanssa takarenkaat kuluivat parhaimmillaan parissa akussa "loppuun".

Mut joo, puolavanteilla oli paha tapa murtua tai lohjeta just puolista ja p*skan keräämisen suhteen eivät olleet yhtään parempia. Riippuu paljon siitä puolan rakenteesta.

BTW. jossain jenkkilehdessä näin "pro" kuskin laittaneen lexan-palat tukivarsiin (tai hubeihin) kaapimaan mudat vanteiden sisältä. Ei hassumpi idea varsinkaan märällä kelillä..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #7 : 21.12.03 - klo: 09.25 »
Joo, itsekkkin olen tehnyt näin, ja moni muukin suomalainen on tehnyt samoin.

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #8 : 21.12.03 - klo: 12.20 »
Minun ekassa TURBO BURNSISSA oli hubeissa valmiit reiät jotta sen lexan palan sai asennettua siihen. Eli tuo viritys on ainakin 11 vuotta vanha keksintö. Minä tein jopa hiilikuidusta ne palat siihen.
Jerzi

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #9 : 21.12.03 - klo: 13.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
...kolhuja saaneen pakoputken voi entistää. Putki irti, putki täyteen vettä, tulpatataan huolella esimerkiksi muokatuilla viinipullon korkeilla ja pakastimeen. Senkun toistaa niin pakoputki pitäisi olla entisen muotoinen....

Kokeiltu on, toimii kun unelma. Putkesta tuli aivan alkuperäisen muotoinen, vaikka klommo oli kohtuullisen suuri. Eli kohtuullisen suurikin mollu lähtee kertakäsittelyllä.

Vuoleskelin paksusta kumilevystä tulpat jokaiseen reikään, kaikki -paitsi yksi- tulpat paikalleen ja vettä sisään. Viimeinen tulppa paikalleen ja pakkaseen. Muistaisin, ettei edes vaatinut kovin kauaa. Kannattaa välillä tarkkailla, että lähtee pullistumaan oikein.
Power-Save-Racing Team

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #10 : 21.12.03 - klo: 13.35 »
Tuosta putken entistämisestä vielä sen verran, että jos on se pakoaukko murtunut törmäyskohdasta, niin miten sen saa kuntoon?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #11 : 21.12.03 - klo: 15.04 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
...jos on se pakoaukko murtunut törmäyskohdasta, niin miten sen saa kuntoon?

Jos ymmärsin oikein, että se lyhyt putki pilllin kyljessä, josta kaasut tulee lopullisesti pihalle, on murtunut alkupään kiinnityksestään, siihen vois kokeilla jotain kemiallista metallia, tms. Alumiinia varten on joku oma myrkkynsä, jolla saa matalassa lämmössä 'hitsattusa' alumiinia. Jos joku muistaa tökötin nimen, niin saa ilmaista. Mielestäni TapHaapin sivuilla oli joskus mainos/linkki aineeseen.
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Keittämällä rengasta ja vannetta joku 15-30 minuuttia rengas lähtee ottamalla pois.

Ja lähtee todella helposti. Senkun repii renkaan irti ja molemmat säilyy ehjänä.
Power-Save-Racing Team

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #12 : 22.12.03 - klo: 22.54 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
...jos on se pakoaukko murtunut törmäyskohdasta, niin miten sen saa kuntoon?

Jos ymmärsin oikein, että se lyhyt putki pilllin kyljessä, josta kaasut tulee lopullisesti pihalle, on murtunut alkupään kiinnityksestään, siihen vois kokeilla jotain kemiallista metallia, tms. Alumiinia varten on joku oma myrkkynsä, jolla saa matalassa lämmössä 'hitsattusa' alumiinia. Jos joku muistaa tökötin nimen, niin saa ilmaista. Mielestäni TapHaapin sivuilla oli joskus mainos/linkki aineeseen.
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Keittämällä rengasta ja vannetta joku 15-30 minuuttia rengas lähtee ottamalla pois.

Ja lähtee todella helposti. Senkun repii renkaan irti ja molemmat säilyy ehjänä.


Ostin juuri taannoin purkin alumiinijuoksutetta ja alumiinijutetta. Maksoi aika mukavasti, mutta on kyllä kätevää. Voi juottaa vaikka kosaanilla ja tulee vahva ja siisti sauma (käyttö vaatii harjoittelua). En tiedä mistä vermeet ovat kotoisin, sillä kaveri hommasi tarpeet vanhojen haljenneiden O.S.:n moottorirunkojen juottamiseen (3,5 cc venekoneita).

Levyvanteet ovat kyllä ainakin helpommat pyyhkäistä puhtaaksi päälipuolelta. Sitä sen sijaan en ole vielä keksinyt, miksi levyvanteita käyttetään palloripustuksellisissa autoissa, joissa on ideana myös se, että setuppeja voidaan muuttaa vanteen puolien välistä ruuvimeisselillä tai kuusiokoloavaimella. Koko säädön helppoushan menee hukkaan. Tietty joillekkin voi olla ulkonäkö etusijalla  :wink:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa gekko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Umpi- vai avovanne?
« Vastaus #13 : 01.01.04 - klo: 23.29 »
Tästä Tuukan vannekyselystä vielä...Jostakin luin että umpivanteet antaa paremman downforcen. En sitten muista että oliko se just jonkun tyyppinen umpivanne....