Kirjoittaja Aihe: FIN LS-5 2010 Ohjeisto  (Luettu 15718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #30 : 08.03.12 - klo: 21.43 »
Aake hyvä.

En puhunutkaan tilanteesta että joku saisi kierroksen mitä ei ole ajanut.

Esimerkiksi ylistaro.

Lähtosuoran jälkeen heti ekassa mutkassa oli ponderilinja.
Eihän kukaan ajanut vielä kierrosta.

Varikko oli myös välittömästi tämän mutkan jälkeen.
Eli kun varikolta lähdetään letkan perään niin silloin on jäänyt se eka hitti pois koska ponderilinja oli ennen varikkoa.
Kun letka on ajanut ensimmäisen kokonaisen kierroksen niin tuloksiin ilmestyy se eka kokonainen kierros.
Mutta tämä joka starttasi letkan perältä, ei saa vielä kierrosta, koska ei ole tosiaan ajanut vielä kokonaista kierrosta.

Katsokaa vaikka kaikki oikeiden autojen kisatilanteet missä joku on joutunut starttaamaan varikolta letkan perään.
Formulat jne jne...
Krossikisat tai mitkä tahansa missä lähtösuora sijaitsee varikon vieressä.
Varikolta lähtenyt starttaa letkan perään.
Kyllä... hän on silloin tuloksissa viimeisenä.
Mutta hän on samalla kierroksella... aivan kuten sen jokainen voi ihan omalla silmälläänkin nähdä.

Mikäli polttisrata kisoissa ei lisätä sille varikolta lähteneelle kierrosta niin hän on kierroslaskennan mukaan jäänyt kaikista kierroksen, vaikka on siinä letkan perässä.
Hänen siis pitää ensin ohittaa kaikki... ottaa kierroksella kiinni ja ohittaa vielä kerran kaikki ennenkuin on tuloslistan mukaan kärjessä.
Tämähän ei ole oikein.

Säännöissähän on nimenomaan että starttaa muiden perään.
Ei siellä mitenkään mainita että kyseisen kuskin kuuluu kärsiä kierros sen takia että ponderilinja on radalla pöljällä paikalla.


Eli tässä pissii vain ja ainoastaan se lähtöpaikka mikäli se sijaitsee siten että starttaavat autot saavat kierroksen jo ennenkuin ovat edes kiertäneet kokonaista kierrosta.
Eli juuri esimerkiksi ylistaro missä paalulta startannut sai ekan hitin ajamalla kymmenisen metriä.

Tottakai tuloslistat pitää korjata niihin sijoituksiin kuin ne radalla oikeasti ovat, eikä varikolta startanneen pidä jäädä yhtä kierrosta jo ennenkuin on edes saanut lupaa startata.

Hyvin yksinkertainen asia ja joka kerta on kierroslaskenta tajunnut homman kun olen käynyt huomauttamassa että kyseinen auto starttasi varikolta...
Olen monta kertaa todistanut kun tulokset on manuaalisesti korjattu kesken hiitin vastaavasta syystä.
Joko sen on kierroslaskenta huomannut tehdä heti, tai sitten on huomannut homman kun joku on käynyt hihkaisemassa.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #31 : 08.03.12 - klo: 21.47 »
On se kumma kun "tietyt tahot" jauhavat näistä LS-5 säännöistä. just kidding. Tää oli lähinnä Jeppelle vaikka tuskin edes lukee tätä aihetta (vs GT8)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #32 : 09.03.12 - klo: 11.56 »

Aina ponderilinja on ennen varikkoa. Muuten saa kierroksen, jos auto kannetaan varikolle ja lähdetään uudestaan liikkeelle.

Suomessa ei ole noin. LS-5 SM-radoista kolmella linja on ennen varikkoa ja yhdellä sen jälkeen.

Sääntöihin tulisi määritellä kuinka menetellään. Jompikumpi tilanne, linja ennen/jälkeen varikon pitää korjata ajanotossa, muuten rangaistuksen suuruus riippuu liikaa siitä millä radalla ajetaan.

Kilpailunjohtaja tuskin haluaa olla se joka määrittelee tulkinnan. Kuskien ohella kisaorganisaatio tarvitsee kisan läpivientiin selkeät lajikohtaiset säännöt. Kilpailunjohtajan mielipide kyllä tarvittaessa löytyy, mutta onko se oikea tapa ratkoa tällaisia tilanteita.

Tässä nyt puhutaan aika harvoin esiintyvästä tilanteesta, mutta ratkaisu tarvitaan silti.
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo: 12.02 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #33 : 09.03.12 - klo: 13.08 »
Juuri näin...
Tätä tarkoitin.

Riippuen radasta / ponderilinjan sijainnista lähtösuoran ja varikon välillä, varikolta starttaava ei joko menetä mitään, tai sitten kierroksen.

Polttiskrossi on siitä hyvä esimerkki että siinä startataan ponderilinjan edestä ja varikko on vieressä.
Jos starttaat varikolta letkan perään niin olet silloin letkan perässä eikä kukaan ole saanut hittiä linjan ylityksestä ennenkuin on ajettu kokonainen kierros.
Tällöin se varikolta startannut on kierroslaskennankin mukaan ihan sillä omalla sijoituksellaan.

Mutta jos esim lavangossa lähdettäis sieltä piiiiiiitkästä mutkasta ennen pääsuoraa...
Ponderilinja sijaitseekin lähtöruudukosta starttaavien edessä.
He saavat ekan hitin välittömästi startin jälkeen... mutta se varikolta starttaava ei.
Vaikka hän lähtee letkan perään niin kierroslaskenta saa hänestä hitin vasta kun on kiertänyt kokonaisen kierroksen.
Ja siinä samassa kaikki muut saavat jo toisen hitin.

Eli... Aina jos lähtöruudukon ja varikon välissä on ponderilinja niin varikolta starttaavalle pitää lyödä eka hitti manuaalisesti... tai jokatapauksessa lyödä se yksi kierros lisää.
Muutoin hän on tosiaan yhden kierroksen muiden perässä jo ennenkuin on edes päässyt liikkeelle.

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #34 : 09.03.12 - klo: 13.36 »

Mutta jos esim lavangossa lähdettäis sieltä piiiiiiitkästä mutkasta ennen pääsuoraa...
Ponderilinja sijaitseekin lähtöruudukosta starttaavien edessä.
He saavat ekan hitin välittömästi startin jälkeen... mutta se varikolta starttaava ei.
Vaikka hän lähtee letkan perään niin kierroslaskenta saa hänestä hitin vasta kun on kiertänyt kokonaisen kierroksen.
Ja siinä samassa kaikki muut saavat jo toisen hitin.

Eli... Aina jos lähtöruudukon ja varikon välissä on ponderilinja niin varikolta starttaavalle pitää lyödä eka hitti manuaalisesti... tai jokatapauksessa lyödä se yksi kierros lisää.
Muutoin hän on tosiaan yhden kierroksen muiden perässä jo ennenkuin on edes päässyt liikkeelle.
Lavangossa lähtöpaikat oli viimekesänä niin että 8-9 ekaa autoa lähti linjan etupuolelta (kuten myös varikolta lähtevä), ja loput linjan takaa.
Oikeampi ratkaisu olisi linjan takaa lähdettäessä poistaa kaikilta eka hitti jolloin linjan etupuolelta varikolta letkan perään lähtevä ei menetä muuta kuin lähtöpaikkansa.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #35 : 09.03.12 - klo: 14.27 »
Totta, mutta kumpi on helpompaa... Lisätä sille yhdelle yksi kierros vai poistaa 11 kuskilta eka hitti  :wink:
Ja siis kun täysin sama lopputulos syntyy kun sille varikolta starttaavalle lisätään se puuttuva hitti.

Niinpäs taisi lavangossa olla joo... Lähtöruudukko venyi ponderilinjan yli asti.
Mitenkähän siellä ratkaistiin tuo homma kun tosiaan linjan takaa startanneet saivat ekan hittinsä heti ja edeltä lähteneet ei?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #36 : 09.03.12 - klo: 14.44 »
Totta, mutta kumpi on helpompaa... Lisätä sille yhdelle yksi kierros vai poistaa 11 kuskilta eka hitti  :wink:
Ja siis kun täysin sama lopputulos syntyy kun sille varikolta starttaavalle lisätään se puuttuva hitti.

Niinpäs taisi lavangossa olla joo... Lähtöruudukko venyi ponderilinjan yli asti.
Mitenkähän siellä ratkaistiin tuo homma kun tosiaan linjan takaa startanneet saivat ekan hittinsä heti ja edeltä lähteneet ei?

Joudutaan laittamaan viime kesän kisan tulokset uusiksi kun tuo paljastui, hups!!!

No ei onneksi, vaan ajanotto pisti laskennan käyntiin vasta sen jälkeen kun kaikki olivat ylittäneet linjan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #37 : 31.03.12 - klo: 21.22 »
Säännöt tulee tämän kuun aikana.

No no
Racers Group Finland Team

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #38 : 13.05.12 - klo: 10.11 »
Onkohan kyseiselle luokalle valittu valvojat kisoihin? Vai pitääkö sellanen ettiä jostain?
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/

Poissa kaitsu82

  • EPUArc
    • Profiili
    • Kerhokisat
Vs: FIN LS-5 2010 Ohjeisto
« Vastaus #39 : 25.05.12 - klo: 09.54 »
nyt tarvittaisiin kiireesti valvoja Ylistaron LS-5 Kisoihin... 18.4.12 alkaen yrittänyt selvittää valvojaa kisoille ja eilen sen tiedon sain :grin: ainut miinus oli että myöhemmin oli sitten päätetty pitää samana päivänä maastosarjan kilpailu ja meidän valvoja on sielä ajamassa. on tää kilpailujen järjestäminen AKK:n kanssa vaan aika mahdotonta hommaa. 
Tamiya m06, Tamiya mini x2, Tamiya F104, Tamiya TT-01, axial scx10,
http://kerhokisat.fi http://racingfactory.fi http://epuarc.fi/