Kirjoittaja Aihe: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta  (Luettu 11857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #30 : 03.05.10 - klo: 12.38 »
Itse suosin ohjauksessa -5% - -10% expoa, kaasussa en käytä expoa koskaan. Mielestäni liiallinen expo tekee ohjauksesta/kaasusta niin epäloogisen, että on vaikea arvioida missä vaiheessa tuo "pykälä" tulee vastaan. Mutta makuasioita, itse muiden autoja testatessa huomaa yleensä parin mutkan jälkeen, jos expoa on omaan makuun liikaa. Ilmenee esim. ylimäääräisinä korjausliikkeinä tai vähemmän jouhevina ajolinjoina.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #31 : 03.05.10 - klo: 22.26 »
Täytyy kokeilla tuota Veskun käyttämää -5 ja -10 säätöä. Ja vielä selitys sillekin miksi hänen mielestään liiallinen Expo ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, kiitos.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #32 : 04.05.10 - klo: 14.11 »

Sama ilmiö liikkeissä muuten on, jos ei ole expoa tarpeeksi. Liiallinen expo tuskin viehättää ketään.
OT: vähän sama kun se että kehuu pitävänsä kaikesta hyvästä ruuasta. Aika harva sanoo syövänsä mieluiten pahaa ruokaa. ;-)

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #33 : 04.05.10 - klo: 22.51 »
Kannattaa myös varmistaa että miten ohjaimessa se säätö menee, miinus ei aina ole miinus, nimimerkillä kokemusta on  :grin:.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #34 : 05.05.10 - klo: 11.55 »
Kannattaa myös varmistaa että miten ohjaimessa se säätö menee, miinus ei aina ole miinus, nimimerkillä kokemusta on  :grin:.

Juu. Itse olen (tikkuradiiossa tosin) laittanut pienen poikkeutuksen, pitänyt keppuiä paikallaan ja sitten silmä kovana katsonut mitä tapahtuu kun expon määrää sorkitaan. Ja poikkeutuksen siis pitäisi vähetä ;-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #35 : 25.11.10 - klo: 13.57 »
Noniin... vähän vanhan aiheen nostamista, mutta tarkoituksella.


Nyt on turisti tullut hankittua ja sillä jo pyöreä kuukaus ajeltu.

Expot on kokeiltu, eri arvoja vaikka kuinka.

Lopputulos oli että nyt ajan expo 0% ja dualrate 100%

Exposta luopuessani ajamninen muuttu tarkemmaks ja korjausliikkeet alkoi onnistumaan.

Toki alussa tuo expo helpotti minunkin ajamista enenkuin sai setuppia mieleiseen suuntaan ja kuskin tottumaan hätäiseen ohjaukseen.

Auto hyvässä (ei lähelläkään täydelliessä) setupissa kuskille ja kuski alkaa jo päästä jyvälle touhuun niin kävi juuri kuten tähänkin mennessä oli aina käynyt...
Expo ei ole mun juttu.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #36 : 25.11.10 - klo: 14.21 »
Sama havainto WGT:n kanssa, vielä ei Expo ole nollilla mutta hyvin lähellä. Lähtökohta oli 35 ja siitä on menty jatkuvasti alaspäin kun pieneillä muutoksilla on saatu ohjauksen hätäisyyttä rauhoittumaan.
Kylätason RC-kuski.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #37 : 25.11.10 - klo: 15.21 »
Kuten myös.. 20->10->5%
Turistin jäkeen tuntuu vaan ettei muut autot enää käänny sisään  :grin:
Liikaa Kyoshoja

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #38 : 25.11.10 - klo: 18.24 »
Mattis ja -5 on nyt ohjauksessa, -15:sta lähetty. Vielä se tuntuu tarpeelliselta.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #39 : 26.11.10 - klo: 13.35 »
HOKE tuossa hiukan liippasi dual rate säätöä. Jos sen verran saan kaapata aihetta, että mihin sitä Dual rate säätöä on tarkoitus käyttää? Olen lukenut käyttöohjetta ja olen lukenut netistäkin jotain, mutta en silti ole oikein varma.

Kun expo muuttaa suoran exponentiaaliseksi, niin onko dual rate sitten sen suoran kulmakertoimen muuttamista? Isompi dual rate = isompi kulmakerroin = täysi käännös tulee rattia vähemmän vääntämällä?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #40 : 26.11.10 - klo: 13.40 »
Dual rate on molempiin suuntiin vaikuttava EPA.

Eli vähentämällä dualratea vähennät ainoastaan renkaiden kääntymistä.

Löytyy lähes mistä tahansa rattiradiosta vasemman peukalon kohdalta.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #41 : 27.11.10 - klo: 19.30 »
Jep, dualrate ainoastaan rajoittaa maksimikääntyvyyttä mutta EPA:sta poiketen molempiin suuntiin samanaikaisesti.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #42 : 02.12.10 - klo: 14.16 »
Eikö turisti säädetä muutenkin niin että se kääntyy sopivan määrän kun käännetään renkaat linttaan, ihan sama missä asennossa ruori on :wink:
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #43 : 03.12.10 - klo: 10.39 »
Yksi pointti olisi tässä hyvä huomioida, että jos puhutaan ohjaimen/servon lineaari liikkeestä, niin se ei välttämättä ole sama asia kuin auton renkaiden kääntyminen lineaarisesti suhteessa ohjaimen ratin kääntöön. Nimittäin mitä enemmän servovarsi kääntyy, niin sen vähemmän se tekee liikettä x-akseliston suunnassa vaikka ratista väännät saman verran ja tätä ei ole huomioitu riittävästi auton ohjausgeometrioissa. Tästä johtuu, että todellisuudessa ohjausliikkeet ovat radion 0 expolla kovin agressiivisia alussa ja lopussa ei juuri tapahdukkaan mitään. Itse olen havainnut, että noin 15-25 expoa tekee todellisuudessa ohjauksesta lineaarisen. Tietysti tuo luku on hieman auto kohtainen, koska autoissa on erinlaisia ohjaus geometrioita ja joissakin luku on myös eri käännettäessä eri suuntiin... Itse olen ajanut 25-40 expolla riippuen luokasta, autosta, olosuhteista ja radasta.
« Viimeksi muokattu: 07.12.10 - klo: 16.43 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #44 : 05.12.10 - klo: 14.10 »
Ohjaimen expohan on vain yksi tapa säätää autoa haluamakseen. Toiset käyttää sitä crawlingissa, toiset touringissa ja komannet kaikessa. Ja jotkut ei missään.

Kannattaa myös muistaa että sen sopivan expo-arvon löytäminen riippuu paljon autosta, ohjaimesta, servoista ja noparin käyristä jne.. Mutta tietenkin eniten siitä mistä sattuu tykkäämään ja mikä kenenkin kouraan parhaiten sopii.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu expo-säädön tarpeellisuudesta
« Vastaus #45 : 07.12.10 - klo: 16.20 »
Mä huomasin saman kuin Haze sähkötouringissa. Se auttoi ajamaan paremmin sisällä.

Sen sijaan missään muussa luokassa en ole kokenut siitä hyötyväni mitään enkä ole käyttänytkään (M4-10, SC10, TP10, M8, T8, GT-8, C8 ..)
Kiitos 20 vuodesta!