Kisat ajettu ja kotiuduttu, muutamalla sanalla skaboista.
Sunnuntaina ajettiin 6 rundia treeniä TC2 pitoaineella, joka siis oli ainoa sallittu litku MM:ssä. Rataan ei muodostunut minkäänlaista pitolinjaa, ajaminen oli jotain ihan muuta kuin 1/12 autoilua, autot sladitti miten sattuu ja suurin osa energiasta meni siihen että pysytteli lankkujen välissä. Laitteet eivät edes liikahtaneet mihinkään koska oli liukasta ja renkaat vaan sutivat.
Tuossa vaiheessa oma sijoitus oli 15-18. Simo samoilla sijoilla, sakke n 10 sijaa tuosta ja juho n 5-7. sijalla.
Jengi oli aika "pikkusen" kypsänä moiseen pelleilyyn, kilpailun johto päätti vaihtaa pitoaineen Speedtechin aineeseen, TC2 toki vieläkin sallittu. Maanantaina ajettiin alustavasta poiketen 2x4min treeni ja 1x8min treeni ja 5 alkuerää. Ekassa treenissä 4min ajon jälkeen radassa oli jo mustaa, ja ekalla rundilla mentiin jo sekunttia kovempaa kuin edellispäivänä. Pieni ero. Kun kolme treenirundia uudella aineella oli ajettu, olin vikalla treenirundilla ennen alkueriä 12.
Alkuerissä pito oli jostain syystä taas ihan erilainen, autot meni nelipyörä sladissa, ja en itse saanut minkäänlaista tuntumaa radasta, kaikilla kierrosajat putosivat selvästi, itse olin ekassa hiitissä ajamassa hyvää tulosta, johdin erää, mutta Hohwart blokkasi ohitukset useaan otteeseen vaikka olin johdossa, ja sitten kolahti pienesti ja se tulos meni siinä. Seuraavissa alkuerissä luistelu oli omalla kohdalla entistä pahempaa, aivan kuin ajaisi ilman pitoainetta, jotain tuli siis tehtyä väärin renkaiden ja korin kanssa.
5 alkuerää ajettu ja olin n sijalla 25, eli ei tyydyttävää.
Tiistaina ajettiin yksi treeni ja alkuerä sekä finaalit. Treenissä oli yllättäen taas ihan eri pito kuin edellispäivänä. Jos olisi ajettu Speedtechillä koko ajan, nuo olisivat olleet kaksi ekaa alkuerää siis vasta ja pito oletettavasti ehkä samallainen. Treenirundilla olin yksi harvoja jotka ajoivat alle 13s aikoja, joten vauhti oli kohdallaan (12,8s kun nopein 12,65s naotolla). Viimeisessä alkuerässä ajoinkin ok tuloksen, joskin rata oli taas hitaampi, tulos kuitenkin parani kierroksen edellispäivästä ja ero TQ tulokseen tasan rundi, vaikka ei ollutkaan mikään nappihiitti.
Finaalina C, ja lähtöpaikka 6.... samassa finaalissa viime MM-kisojen 3. ja 2009 EM1. eli Hupo ja takavedon MM1. Hayato.
Tiistaina rataan oli hyvä tatsi koska pito oli about normaali.
Ekassa finaalissa auto pelasi parhaiten koko kisan eristä, voitin finaalin ennen hupoa aika selvällä erolla, tuloksena 35k ja 1s tulos joka oli koko finaalirundin 5. nopein tulos, myös läppiaika oli rundin 5. nopein eli vauhti oli kohdallaan. Tietty turha jossitella, mutta pidon suhteen olisi oltu about tässä tilassa jos olisi alusta asti ajettu kunnon aineella... Muissa finaaleissa ajo meni myös hyvin mutta oli päälleajoja, viimeisessä finaalissa olin saavuttamassa kärjen kunnes Hayato blokkasi mut pihalle ja jäin muutaman sekan, jota en kerennyt ajaa kiinni. Lopputuloksena C-fin 2. lähtöpaikalta 6. Hupo jäi kolmanneksi puhtaasti ajamalla.
Tuloksellisesti tavoite ei täyttynyt, koska vauhtia olisi riittänyt top 15 joukkoon selkeästi aina kun pito oli ajettava eikä kahva edellä sladitusta, sen voi todeta kun vertaa aikoja jotka ajoin finaalipäivänä ja alkueräpäivän alussa ennen kuin pito muuttui ihan ihmeelliseksi. Väärään suuntaan muuttuvasta pidosta ei näköjään ole tarpeeksi kokemusta koska homma siinä vaiheessa itsellä kusi käsille, tosin kukaan tuskin odotti että ajaminen olisi 1/12 MM-kisoissa kuin ajettaisiin pelkillä muovivanteilla vahatulla lattialla. Finaalipäivän ajoihin ja vauhtiin olen kuitenkin varsin tyytyväinen, koska se kesti vertailun suoraan A-finalistien vauhtiin mikä on MM-tasolla ihan jees (max 0.2s parhaassa läpissä kisan nopeimmasta/kisapäivä). Ekaan alkueräpäivään ja sen päivän tuloksiin sen sijaan ei voi olla tyytyväinen, vaikka virheitä ei juuri tullut, mutta pitoa ei vaan jostain syystä tuntunut olevan.
Se mitä Kitawasan hylkäykseen tulee, sitä varotettiin 3 kertaa että pitäs ladata se lipo säkissä, myös japaniksi, ei uskonut > hylkäys kisasta.
Se paukkunut akku oli britti Mark Burgessin akku, mekkas mun takana, tapahtumahetkellä olin nostamassa. Syytä en tiedä, ilmeisesti laturivika tms.
Muistutetaanpa siis, että MM:kisoissa ei ole 1C latausmaksimia virralle, eikä myöskään lämpötiloja mitata. AInoastaan kennon mitat ja volttien mittaus ennen ajoa, max on 4,209V.
Yleisesti 1/12 porukka oli tyytyväinen pitoaineen vaihtoon. Mutta muuten kisasta jäi osittain laimea maku, koska treenipäivä hukattiin luisteluun. Yleisesti pito kisoissa ei missään vaiheessa ollut mikään kovin hyvä, mihin vaikutti kosteus ja lämpötila ulkona/sisällä, minkä vuoksi pito myös vaihteli niin paljon.