2090 pillisarjan mukana tulee 2 erilaista pakokäyrää (normi ja L-mallinen). Mitä ominaisuuksia nuilla eri käyrillä haetaan?
Sillä kulmikkaalla L mallilla saat koneeseen enemmän ns. herkkyyttä... Eli vastaa kaasuun nopeammin.
Ei suoranaista käytännön muutosta vääntöön, mutta koska moottori herää nopeammin niin sitäkautta voidaan sanoa että alatehoa enemmän.
Itse ajan aina L mallilla, koska oli tilanne mikä tahansa niin on tuntunut toimivan aina paremmin.
Suurempi merkitys pillin ulostulon koolla.
Isommalla kone kiertää enemmän ja ajettavuus on jouheampi koska teho jatkuu korkeille kierroksille asti mukavan lineaarisesti.
Alkukäyrän ja ulostulon valinnalla ei loppupeleissä vaikuta tankinkestoon juuri ollenkaan... Johtuen että vaikka periaatteessa sillä pienimmällä ulostulolla tankinkesto on parempi niin koska vaikuttaa kuitenkin myös tehoihin niin kaasua tulee painettua väkisinkin enemmän jotta päästään edelleen se sama hyppyri yli jne... Eli sitäkautta sitten kuitenkin kulutetaan pahimmillaan jopa enemmän.
(Lisäys)
Toki mikäli ajotyyli on kaasun käytön suhteen täysin on/off tyylinen, voi säästöä tulla kun käytetään pienintä pillin ulostuloa.
Kurkuista kysyttiin aikaisemmin...
Pienempi kurkku = vähemmän yleistehoa ja varsinkin yläkierroksilla... Vähentää polttoaineenkulutusta... Mutta taas vastaava homma kuin ylempänä mainitsin pillin ulostulosta.
Mitä pienempi kurkku, sitä pienempi on säätöikkuna... Eli jotta kone olisi oikeasti säädöissään niin mitä pienempi kurkku, sitä tarkempi pitää neulojen kanssa olla ja pienikin säätö voi vaikuttaa koneen toimivuuteen merkittävästi.
Itse olen nähnyt parhaaksi kombinaatioksi helpon säädettävyyden ja yleistoimivuuden näkökulmasta 7mm kurkku, L mallin alkukäyrä ja suurin ulostulo pakoputkessa.
Jos tuntuu että tehoa on jopa liikaa niin pillin ulostuloa pienemmäksi.
Jos vieläkin tuntuu että pienempikin teho riittää oikein mainiosti niin kaasarin kurkkua pienemmäksi.
Mutta kuten mainitsin kurkuista niin jos ei ole täysin varma moottorin säädöistä niin jättää tämän mieluiten viimeiseksi vaihtoehdoksi.