Kirjoittaja Aihe: muoviammeet???  (Luettu 3234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
muoviammeet???
« : 28.11.03 - klo: 12.20 »
Onko jollain fysiikan lakeihin perustuvaa selitystä miksi auton rungon pitäisi joustaa? Ihmettelen miksi jotkut korvaavat FT:n
hiilikuitu rungon muovisella. Onko siis kiertynyt runko muka
parempi mutkissa ääritilanteissa? Mitkä ovat pyörienkulmat
kun runko kiertyy eivät varmaan sitä mihin ovat asetetut?
Mielestäni oiket alustansäädöt on haettava pyörien-/tukivarsienkulmista, iskareista,jousista ja painojakautumasta.
"kieroilu ei auta"? :mrgreen:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #1 : 28.11.03 - klo: 13.48 »
Jospa ne jotkut osaavat ottaa rungon mukaan jousittavaksi elementiksi!  :lol:

Kieroilun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä!  :wink:

Fysiikan lakien toimivuuden, taas näkee ja tuntee auton käytöksestä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #2 : 28.11.03 - klo: 14.09 »
Löysä runko antaa etu ja takapään kiertyä toisiinsa nähden ja siten jakaa painon sisä- ja ulkorenkaalle samalla lailla etu ja takapäässä. ---> Vakaampi auto.
Ikävä vaan, että vakaa auto ei aina ole nopea auto. Samaa efektiä ei voi mitenkään matkia muilla alustan säädöillä.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #3 : 28.11.03 - klo: 16.26 »
kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
muoviammeet???
« Vastaus #4 : 28.11.03 - klo: 18.08 »
Aijaa... kokeilin tota rungon jäykkyyden muuttamista Xrayssani ottamalla keskitukipalan pois ja auto kääntyi paljon helpommin ja oli kaikkea muuta kuin vakaa :? . Tämä tosin kortepohjan liukkailla matoilla, miten se sitten vaikuttaa asiaan.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
muoviammeet???
« Vastaus #5 : 28.11.03 - klo: 18.31 »
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.


Itse asiassahan toissa kaudella huhuttiin että ferrarin pohja joustaisi kovassa vauhdissa aiheuttaen "diffuusorin" auton pohjaan ja lisäten siten mutkavauhtia... Eli ei se jousto ole ihan vieras ilmiö sielläkään...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
muoviammeet???
« Vastaus #6 : 28.11.03 - klo: 18.32 »
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.


Jos lähdetään vertailemaan F1 autoihin varmaan mennään enemmän metsää ku lappalaiset...  :)
F1 autossa tuskin ajetaan samoilla jousituksen geometrioilla ja joustoilla, vastaavasti taas touring RC autossa tuskin ajetaan ihan samalla aerodynamiikan voimalla. Myös renkaiden ominaisuudet/profiilit yms vaikuttaa huomattavasti, kannattaa ihan huvikseen vilasta paljonko mm. Jose sai RC auton renkaiden kitkakertoimiksi koulussa tekemässään tutkimuksessa...

RC autolla sen helpomman ajettavuuden/toimivuuden/paremman pidon vuoksi on hyvä kokeilla eriosa-kokonaisuuksien joustojen hyväksikäyttöä. Itse olen testannut aikoinaan 7 tukivarret/ 4 casterpalat/ 2 ohjauspalat jäykkyys kokonaisuuksia autossani... siitä voi arvata että variaatioita riittää.  

Rungon joustolla saa mukavasti lisää mekaanista pitoa ja useimmiten helpommin ajettavan auton, mutta säätöjen vaihto kavereiden kanssa vaikeutuu, koska jokainen runko joustaa eriverran ja näin samat jousituksen säädöt + erilaiset rungot aiheittavat eri lopputuloksen.
Rungon materiaali vaikuttaa myös miten joustot toimii yhteen ripustusten ja jousituksen kanssa.. hiilikuidun joustoa voi vertaa jouseen ja muovirungon joustoa iskariin.. eli hiilikuidun joustot nopeita ja nopeasti palautuvia, muovirungon taas vaimeampia.. ja tällä voi tietysti säätää autoaan agressiivisemmaksi tai helpommaksi ajaa...  Meniks sekavaks...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
muoviammeet???
« Vastaus #7 : 28.11.03 - klo: 18.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.


Itse asiassahan toissa kaudella huhuttiin että ferrarin pohja joustaisi kovassa vauhdissa aiheuttaen "diffuusorin" auton pohjaan ja lisäten siten mutkavauhtia... Eli ei se jousto ole ihan vieras ilmiö sielläkään...


Mä muistelen että oli puhetta kanssa siitä että johtamalla sähköä tiettyihin auton osiin sitä taivutettiin niin mekaanisesti kuin aerodynaamisesti.. mut eihän ferrari ikinä huijais.. :)

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #8 : 28.11.03 - klo: 19.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
kieroilulla tarkoitin ton rungon kieroilua. letkeällä rungolla tietysti
saa jouhean ajopelin mutta ei välttämättä sitä nopeinta jota
varmasti kaikki kisailijat hakee. mitenhän ton sumin F1 auton
runko kiertyy epäilen että on todella kiertojäykkä. ominaisuuksia
haettane em. komponenteilla + aerodynamiikalla.


Itse asiassahan toissa kaudella huhuttiin että ferrarin pohja joustaisi kovassa vauhdissa aiheuttaen "diffuusorin" auton pohjaan ja lisäten siten mutkavauhtia... Eli ei se jousto ole ihan vieras ilmiö sielläkään...


Mä muistelen että oli puhetta kanssa siitä että johtamalla sähköä tiettyihin auton osiin sitä taivutettiin niin mekaanisesti kuin aerodynaamisesti.. mut eihän ferrari ikinä huijais.. :)


 :roll: Ferrari ei huijais ikinä??? :wink:  Noh enpä tiedä tosta, mutta uskon kyllä, että Ferraritallilla kaikkea muuta kuin puhtaita jauhoja pussissaan... :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Joo, ot.ks alkaa meneen, joten eiköhän lopeteta F-1-keskustelut tässä toppiccissa.... Jos niistä on haluu keskustella, niin voi laittaa uuden toppiccin tonne muun keskustelun (vai mikäs se kolmas osio nyt olikaan) puolelle....
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #9 : 28.11.03 - klo: 20.08 »
ei myöskään ollut siipiä jotka taipuivat sopivasti vähentämään ilmanvastusta kovilla suoranopeuksilla..

Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Mä muistelen että oli puhetta kanssa siitä että johtamalla sähköä tiettyihin auton osiin sitä taivutettiin niin mekaanisesti kuin aerodynaamisesti.. mut eihän ferrari ikinä huijais.. :)


OFFTOPIC:

F1 autossa on varmasti täysin joustamaton runko (uudet moottorin,  vaihteiston ja rungon yhdistävät ratkaisut), mutta jokajätkä ei ole turistinsa kanssa lukemassa akun jälkeen telemetriatietoja läppärillä, joten saatetaan käyttää muitakin keinoja auton säätämisen apuna.
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
muoviammeet???
« Vastaus #10 : 29.11.03 - klo: 19.07 »
Teppo
eläkeläinen

 Lähetetty: 28.11.2003 18:32
 ---------------------------------------------------
Ym. kirjoitus on aika täydellisesti sitä, mitä itsekin ajattelen!

F1 autoissa täytyy muistaa renkaiden olevan yksi todella suuri ja tärkeä jousituksen osa!

Verratkaapa renkaan ilmatilaa minkä tahansa muun kilpa-autosarjan autojen renkaiden vastaavaan.

Nehän muistuttavat leikkuupuimurin takarenkaita!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.