Kirjoittaja Aihe: Startterit  (Luettu 3472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Startterit
« : 06.12.03 - klo: 20.17 »
Mitä startteja suositellaan krosseille? esim. Hobao?

Kuulin itsetehdystä startista. Mimmoinen viritelmä? ohjeita? kuvia itsetehdyistä?

Yleistä keskustelua starteista yms...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: Startterit
« Vastaus #1 : 08.12.03 - klo: 13.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
Mitä startteja suositellaan krosseille? esim. Hobao?

Kuulin itsetehdystä startista. Mimmoinen viritelmä? ohjeita? kuvia itsetehdyistä?

Yleistä keskustelua starteista yms...


Melkein poikkeuksetta krossareissa on kone auton pituuslinjan suuntaisesti, eli vauhtipyörä on autossa poikittain. Tämän takia myös startterissa pitää luonnollisestikin olla vauhtipyörä pitkittäin tai ainakin asennettavissa näin. Merkillä ei ole suurempaa merkitystä. On myöskin mielipide asia pitääkö boxin toimia esim. kahdella pötköakulla vai yhdellä lyijyhyytelöakulla. Molemmilla pystyy kuitenkin käynnistämään auton.

Yleensä itsetehdyt boxit perustuvat käsistartteriin. Eli boxin voi rakentaa esim seuraavasti.

- Hommataan käsistartteri ja siihen autokumi
- Rakennetaan sopivan kokoinen laatikko esim. vanerista
- Laitetaan käsistartteri laatikkoon sopivalle kohdalle siten, että käynnistyskumi yltää hieman laatikon yläpinnan yläpuolella
- laitetaan laatikon yläpintaan ohjurit sopivasti auton etupäälle siten, että moottorin vauhtipyörä osuu täsmälleen käsistartterin kumiin
- Laatikkoon rakennetaan auton takapään kohdalle jousitetut ohjurit, jotka pitävät auton normaalisti irti startterin kumista. Painettaessa vauhtipyörä ottaa kumiin kiinni
- Sitten pitäisi vielä ohittaa käsistartterin kytkin ja tuoda se edellä mainittujen jousiohjureiden yhteyteen, jolloin kytkin käynnistää startterin autoa painettaessa alaspäin ennen vauhtipyörän osumista startterin kumiin. Tietenkin kytkin voi olla erilläänkin.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #2 : 08.12.03 - klo: 14.25 »
Mielestäni aiheesta on jo keskusteltu hetki sitten, joten jos selailet forumia vaan..

Tiivistetään nyt vielä: käsistartteri on täyttä spedeilyä ja itsetehdyt boksit niiden ympärille epäonnistuvat lähes aina ja/tai ovat onnettomia käytettävyydeltään.

Tämäkin taitaa olla niitä ilmiöitä, jotka yksilön täytyy oppia kantapään kautta, kun ei muuten usko :mrgreen:
---

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #3 : 08.12.03 - klo: 16.00 »
Jees, kauppaan vaan.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #4 : 08.12.03 - klo: 17.16 »
Itse käytän itsetehtyä startteria, joka on todella hyvin tehty, ja kaunis.
Itse tehty startteri voi olla kömpelömpi, mutta paljon tehokkaampi kuin sellainen kaupasta ostettu.
 Kaupasta ostetuista starttereista yleensä hajoaa ne pienet sähkömoottorit.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #5 : 08.12.03 - klo: 17.19 »
Asson startteri käy myös hobaoon. Ite käytän sitä siinä mun hobaossa ja  hyvin on tarttaillu. Niitähän saa tietysti Rc-pisteestä
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #6 : 08.12.03 - klo: 18.26 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Tiivistetään nyt vielä: käsistartteri on täyttä spedeilyä ja itsetehdyt boksit niiden ympärille epäonnistuvat lähes aina ja/tai ovat onnettomia käytettävyydeltään....

Parhaat boxit käytettävyydeltään ovat olleet itse tehtyjä, mitä olen nähnyt.

-  tukevia, tehty alumiinista tai teräksestä
-  autolle sopivia, mitoitettu juuri omalle autolla
-  tehokkaita, isossa käsistartterissa riittää voimaa

Toki jos pahvista yrittää tehdä, niin ei varmasti kestä. Olen itsekkin duunannut alumiinista oman boxin ja tuntuu toimivan ihan kelvollisesti, se ei kuulu näihin parhaiden boxien luokkaan.

Tommosta yhdelle autolle mitoitettua ei tietenkään voi käyttää kuin siinä yhdessä autossa. Jos tarvii monia erilaisia autoja käynnistellä (krossi ja touring) niin joku 'heppoinen' valmisboxi on varmasti helpompi.  :roll:
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #7 : 08.12.03 - klo: 18.36 »
Tjaa, itsellä on tuo Unistart 2000 ja kyllä se on ainakin sen luokan boxi ettei sellasta ihan heti itse väsäisi. Hinta oli päälle 115e, mutta kyllä itse tehtyynkin uppoaa jo materiaaleihin jotain - jos ei puusta tee - ja siihen käsistartteri päälle. Tietty jos on kätevä käsistään ja kunnon laitteet millä hitsata/juottaa ym niin mikäs siinä sitten. Mä en tiedä millä peltisillä 540 moottorisilla boxeilla käynnistelette ilmeisesti, mutta tämä Unistart on ainakin todella hyvä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #8 : 08.12.03 - klo: 18.40 »
Tuo mainittu Asson/Thunder Tigerin boksi kyllä soveltuu autolle kuin autolle 1/10 turistista 1/8 krossiin.
---

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #9 : 08.12.03 - klo: 21.05 »
Käsistartteri???


Mistä saa? Mitä maksaa???
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #10 : 08.12.03 - klo: 21.10 »
Unohda, ne on lentsikoille. Pitää olla hyvin sisäänajettu kone että lähtee käsistartterilla helposti. Muuten saa kärsiä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Startterit
« Vastaus #11 : 09.12.03 - klo: 08.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Unohda, ne on lentsikoille. Pitää olla hyvin sisäänajettu kone että lähtee käsistartterilla helposti. Muuten saa kärsiä.


Tsot tsot Mika. Oletko edes koskaan nähnyt hieman isommille lentsikoille tarkoitettua käsistartteria. Mitenköhän luulet, että esim. lentsikan > 20 cc kone käynnistetään, jos se ei pystyisi autoissakin oleviin 3,5 cc koneisiin. Eli kyllä voimakkaitakin käsistartterita löytyy (esim. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXADJ2&P=7 ). Hinnasta en sano tässä yhteydessä mitään.

Olen minä joskus aikoinaan starttaillut paljonkin kireää 3,5 cc ratakonetta pelkällä halvalla käsistartterilla, eikä sekään mikään ihmeellinen suoritus ollut. Piti vain oppia oikea tekniikka.

Itsellä on tuollainen itse tehty vaneriboxi, jossa on hieman voimakkaampi käsistartteri ja lyijyhyytelöakku. Tällä lähtee komeasti käyntiin kireä RB Conceptin 3,5 cc krossarin kone ilman tulpan avaamista. Enemmän minulla oli ongelmia aikoinaan tehdastekoisten boxien kanssa (= hyvin vähän). Ergonoomisesti ja painoltaan tehdastekoiset olivat kuitenkin huomattavasti parempia. Voisihan sitä pimeinä talviöinä rakentaa siihen omatekoiseen uudet kuoret esim. alumiinista, jolloin pääsisi lähemmäksi tuollaista tehdastekoista.

Jos minun nyt pitäisi hommata/rakentaa boxi, niin kallistuisin ehdottomasti ostamisen kannalle. Tekemisessä on senverran homma ja hyvä käsistartterikin maksaa. Tietenkin jos haluaa askarrella, niin miksipä ei rakentaisi boxia itse. Tulisipahan sekin kokeiltua.

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #12 : 09.12.03 - klo: 09.30 »
Ok, odotinkin palautetta..  :lol: Voi olla että lähtee tollakin. Mutta mutta .. mulla oli Ossin RX:n kanssa (.15 BigBlock eli tavallaan .21 kone) alkuun käsistartteri ja sisäänajo .. arvaa onnistuiko, kuten arvaat ei.

Ostin boxin ja homma hoitui. Myöhemmin myin auton ja koska kaverilla ei ollut alkuun mahiksia hommata ihan kaikkea sälää, niin annoin käsistartterin mukaan että pääs ajamaan autoa vielä samana iltana. Tässä vaiheessa kone oli jo sisäänajettu ja säädöissä joten ei tarvinnut kuin vähän näyttää käsistartteria niin lähti käymään.

On se silti pikkasen hankalaan, tämä riippuu autosta, mutta siinä joutuu autoa kallistelemaan jne ja sitten nitrot/öljyt leviää helposti pitkin poikin.

Jos kokemusta ei hirveästi ole niin kyllä boxi on kaikista helpoin, vetariakin helpompi, tosin vetarissa on se käsituntuma joka tavallaan helpottaa hommaa kun tuntee moottorin.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Startterit
« Vastaus #13 : 10.12.03 - klo: 13.59 »
No, itselläni ei ole hirveästi intoa ostaa starttiboxia joka maksaa puolet auton hinnasta osineen. Eli minkätasoinen käsistartteri kannattaa hommata, jos kone on hyvin sisäänajettu ja käytetty?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #14 : 10.12.03 - klo: 14.58 »
Voihan siihen koneeseen laittaa vetarin; käsistartteritkaan ei taida olla ihan halpoja mutta lienee jossain 40e molemmin puolin arvaisin

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Startterit
« Vastaus #15 : 10.12.03 - klo: 16.02 »
Riittävä käsistartteri maksaa melkein saman verran kuin starttiboxi, joten miksi pitäisi lähteä pelleilemään.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Startterit
« Vastaus #16 : 10.12.03 - klo: 16.52 »
Itselläni on hieman erilainen käsitys. TT:n käsistartteri maksaa noin 30€ vähemmän kuin saman merkin boxi. Ja siinä sanottiin, että riittää jopa hyvinajetuille 21:lle.

Revippä jostain vetari tuohon Novamegaan!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #17 : 10.12.03 - klo: 17.02 »
ettei tulis itku, kun yrittää painaa startteria lujaa vauhtipyörään, samalla pitää autoa kyljellään, antaa vähän kaasua ja tukkii pakoputken reikää sormella yhtäaikaa.

kyllä sä sen starttiboksin ostat, eri juttu ostatko heti vai parin viikon taistelun jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Itselläni on hieman erilainen käsitys. TT:n käsistartteri maksaa noin 30? vähemmän kuin saman merkin boxi. Ja siinä sanottiin, että riittää jopa hyvinajetuille 21:lle.
---

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Startterit
« Vastaus #18 : 10.12.03 - klo: 19.07 »
Vaikka olenkin ehdottomasti boxin kannalla, niin ei se käsistartterikaan ihan mahdoton ole. Itse olen käyttänyt sellaista 1/8-luokan rata-auton kanssa yhden kesän. Tekniikan löydyttyä ei se niin vaikeata ole.

- Auton nokka tuetaan jotain vasten (esim. seinä)
- Sähköt jätetään vielä kytkemättä autoon ja väännetään käsin kaasuservolla kaasua sopivasti auki (esim. noin 0,5 mm, jos on ylipäätään tarpeen)
- Laitetaan hehku paikoilleen
- Nostetaan auton toista kylkeä hieman ylös, jotta startteri saadaan asennettua juuri oikealle kohdalle vauhtipyörää vasten
- Toisella kädellä painetaan autoa startteria vasten ja mahdollisesti tukitaan pakoputkea
- Näin se toinen käsi jää pyörittämään startteria

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Startterit
« Vastaus #19 : 10.12.03 - klo: 19.26 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
ettei tulis itku, kun yrittää painaa startteria lujaa vauhtipyörään, samalla pitää autoa kyljellään, antaa vähän kaasua ja tukkii pakoputken reikää sormella yhtäaikaa.

kyllä sä sen starttiboksin ostat, eri juttu ostatko heti vai parin viikon taistelun jälkeen.


Mulla ois myydä yks käsistartteri. Aika tismalleen tuollaisen tarinan seurauksena ;-)

En suosittele käsistartteria, se vetarikin on parempi vaihtoehto. Ihan oikeesti, ei ole kivaa saati sitten helppoa.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #20 : 10.12.03 - klo: 20.33 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"


En suosittele käsistartteria, se vetarikin on parempi vaihtoehto. Ihan oikeesti, ei ole kivaa saati sitten helppoa.



Itse käsistartteri on huono, mutta jos siitä tekee itse starttiboksin se on paljon parempi kuin kaupan startterit.

Mika R

  • Vieras
Startterit
« Vastaus #21 : 10.12.03 - klo: 21.07 »
Just, ja väittely alkaa alusta .. tästähän me lähdettiin. Eiköhän tää jätkät riitä, jokainen tehköön niinkuin haluaa ja maksaa oppirahat itse jos ei usko  :lol:

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #22 : 11.12.03 - klo: 11.31 »
Sori Mika, mutta pakko vielä laittaa oman boxin kuva:



Tämä on tehty (ison) käsistartterin pohjalta, oli ylimääräinen kopterin startteri nurkissa ja mahdollisuus hitsata alumiinia. Itse en olisi edes harkinnut tehdä muusta kuin alumiinista, teräs on painavaa ja puu ei mielestäni kestä tarpeeksi (huomaa "mielestäni", todellisuudessa varmaan kestää). Samalla sain kätevän paikan hyytelöakulle, jonka halusin ehdottomasti liikkuvan mukavasti starttiboxin mukana.

Painamalla autoa startti lähtee pyörimään. Sen toteutin laittamalla startin kyljessä olevan painonapin sisällä olevan 'liuskakytkimen' kutistesukkaan ja sijoittamalle sen sopivaan paikkaan. Painonappi oli modaus ystävällisesti erilläään startin rungosta.
Power-Save-Racing Team

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #23 : 11.12.03 - klo: 16.26 »
RC_seniori, toi on oikeesti tosi hyvin tehty startteri, vrt. muitten itsetekeleisiin.

Minä kuitenkin päädyin ostamaan uuden boksin.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Startterit
« Vastaus #24 : 11.12.03 - klo: 21.44 »
Kiitti Matias.

Itse olen nähnyt vain hyvin tehtyjä boxeja, ilmeisesti käynyt tuuri. Jos vaan viittii nähdä riittävästi vaivaa boxin kanssa, niin siitä saa just omalle autolle sopivan ja kestävän. Varmasti myös ostoboxista.
Power-Save-Racing Team