Päävalikko

Tourerin säädöistä

Aloittaja blenheim, 07.12.03 - klo: 12.27

Mika R

Itse asiassa (vaikka menee vähän off-topic sorry) niin stock slicksit on tuossa autossa ns. M-compound jotka ei belted kuten muut (racing) renkaat
http://www.hpiracing.com/tires/tire-s.htm
Täytyy vissiin hommata tollaset belted :kin noiden foamien lisäksi.

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "late"Sulla on väärä kuva titaanista. Aineen nimi hämää melkeinpä kaikkia. Titaani ei ole kovinkaan jäykkää/kovaa/kestävää.
Jotkut alumiinilaadutkin ovat jäykempiä/kestävämpiä kuin titaani.
Eihän titaania käytetä edes polttisautojen alustoissa.
Titaania käytetään sen takia, että se on kevyttä tavaraa.
Titaani on törkeen kallista, sen takia ei käytetä kovin paljon. Ja kovuuden takia hankala työstää.

Tosiaan kaikkein parhaat alumiinilaadut on kovempia kuin huono titaani. Mutta jopa huonoimmat titaanit on kovempia, kuin suurin osa alumiineista.

Esim:
alumiini 7075, lentokonealumiini, murtoraja 570 MPa
titaani T-A6V, lentokonetitaani, murtoraja 900 MPa

Esimerkeissä käytetty molemmista materiaaleista 'parhaita' normaalisti saatavilla olevia. Materiaalien ero on kuitenkin samassa suhteessa.

Heikoimmat konetitaanit alkaa 240 MPa, kun alumiinit alkaa ~150 MPa. Titaani on painavampaa kuin alumiini, mutta kevyempää kun teräs (reilusti). Normaalin koneteräksen murtolujuus on sitäpaitsi pienempi kuin hyvän titaanin (suurlujuusteräs ~1000 MPa).
Power-Save-Racing Team

jarkkom

UK:ssa (ja ainakin Etelä-Amerikassa) ajetaan kumirenkailla kisaa.

Parkkipaikkarälläyksessä kumit on paljon toimivammat, sekä huonopitoisella ja pölysellä radalla kans; esim. tattarisuo.

Kestävyydeltä ja pidolta ylivoimaiset kumirenkaat oli jotkut kovat Yokomon nakit joiden mallia en todellakaan muista ja löytäminenkin on vaikeeta. CS-27:t toimii ihan ok.

Liimauksista vielä, että sähköillä oon saanut paikkailla paljon useammin, kun taitaa toi pitoaine (?) viemään liimaukset mennessään.

Niin ja vielä tosta huonosta pidosta tai pölysestä ajoalustasta, se tuppaa syömään foami-renkaat tosi nopeesti.

PS. yllä vain omia mielipiteitä.


Lainaus käyttäjältä: "jtp"TP-10 luokan autossa käytetään aina kuivalla solukumi renkaita, koska kumirenkaat ei meinaa pysyä vanteillaan johtuen polttiksen suuremmasta painosta kuin sahköauto. Kylmällä kelilä valitaan renkaaksi pehmeämpi rengas esim 38 shore ja mitä kuumempaa sitä kovempi rengas. Renkaita polttiksessa ei tarvitse lämmittää, koska kisoissa on aina ennen erän alkua 3min lämmittely jossa renkaat saa lämpimäksi. Sadekelillä on hyvät renkaat esim. pitsimizu (ns. käärmerenkaat) ainakin jos on reilusti sitä vettä.
---

late

Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "late"Sulla on väärä kuva titaanista. Aineen nimi hämää melkeinpä kaikkia. Titaani ei ole kovinkaan jäykkää/kovaa/kestävää.
Jotkut alumiinilaadutkin ovat jäykempiä/kestävämpiä kuin titaani.
Eihän titaania käytetä edes polttisautojen alustoissa.
Titaania käytetään sen takia, että se on kevyttä tavaraa.
Titaani on törkeen kallista, sen takia ei käytetä kovin paljon. Ja kovuuden takia hankala työstää.

Tosiaan kaikkein parhaat alumiinilaadut on kovempia kuin huono titaani. Mutta jopa huonoimmat titaanit on kovempia, kuin suurin osa alumiineista.

Esim:
alumiini 7075, lentokonealumiini, murtoraja 570 MPa
titaani T-A6V, lentokonetitaani, murtoraja 900 MPa

Esimerkeissä käytetty molemmista materiaaleista 'parhaita' normaalisti saatavilla olevia. Materiaalien ero on kuitenkin samassa suhteessa.

Heikoimmat konetitaanit alkaa 240 MPa, kun alumiinit alkaa ~150 MPa. Titaani on painavampaa kuin alumiini, mutta kevyempää kun teräs (reilusti). Normaalin koneteräksen murtolujuus on sitäpaitsi pienempi kuin hyvän titaanin (suurlujuusteräs ~1000 MPa).

Veikkaan (väitän), että Rc-autoissa käytetään aivan tavallista teollisuustitaania, joka ei varmasti ole lujuudeltaan ja kovuudeltaan lähelläkään noita lentokoneeseen sovellettuja versioita.

ps. Ainakin polkupyöränrungoissa käytettävää titaania (Ti-3Al-2,5V) kehutaan Fillari.comissa hyväksi hitsattavaksi ja siitä voidaan myös kuumamuokata levyjä, tankoja ja rimoja.
Ja eikös nykypäivänä näillä CNC-koneilla saada vaikka mitä aikaan?
LRP - Ei tulta ilman savua

Alfa

Kiitoksia selvennyksistä en osta sitten niitä uusia vantteja jos ootte tuota mieltä.Voihan sen rahan paremminkin kuluttaa. Alatukivarsia on jo ennestään varalla, mutta ei koritolppia joten niitä satsi pitänee hommata.
Juu mun varmaankin mun "reeni" ajoissa pitää käyttää kumirenkaita alla, kun alusta on likainen/välillä pikkukivinen,mutta ei niin röpölöinen. Olisi ollut parempikin alusta eräässä paikassa, mutta paikalle on pistetty kiellot ja aidat :|

Mika R

Joo, parkkikselle ehdottamasti belted slicksit tai jopa radiaalit. Radalle foamit, vaikkakin Jarkon mukaan kumiset toimisivatkin esim Tattarilla paremmin (menee itselläkin hankintaan) johtuen radan likaisuudesta. Kiitos myös omasta puolestani kaikille vastauksista.

Mitä noihin viriosiin tulee, niin kuten aiemmin sanoin laita rahat renkaisiin, rattaisiin (välityksiin) ym kuluviin osiin ja unohda alkuun kiiltävät metallinpalat ja hiilikuitu (tosin sitä Serpentissä on jo valmiiksi eiks niin)

-Mika

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Mitä noihin viriosiin tulee, niin kuten aiemmin sanoin laita rahat renkaisiin, rattaisiin (välityksiin) ym kuluviin osiin ja unohda alkuun kiiltävät metallinpalat ja hiilikuitu (tosin sitä Serpentissä on jo valmiiksi eiks niin)

-Mika

Näin juuri!

ps. Mika, toivottavasti olis kesällä tarpeeks kuskeja pörräämässä tattarisuolla, ettei tarvi hyvinkäälle asti lähteä pölyä pakoon:)
---

late

Lainaus käyttäjältä: "Alfa"Kiitoksia selvennyksistä en osta sitten niitä uusia vantteja jos ootte tuota mieltä.Voihan sen rahan paremminkin kuluttaa. Alatukivarsia on jo ennestään varalla, mutta ei koritolppia joten niitä satsi pitänee hommata.
Juu mun varmaankin mun "reeni" ajoissa pitää käyttää kumirenkaita alla, kun alusta on likainen/välillä pikkukivinen,mutta ei niin röpölöinen. Olisi ollut parempikin alusta eräässä paikassa, mutta paikalle on pistetty kiellot ja aidat :|

Sähän ajat ulkona polttiksella, eiks je?
No sitten et ehkä koritolppia tartte.
Ne hajoilee lähinnä sisällä kun auto lentelee katto edellä päin seiniä.

Mutta vantit on kyllä niiden viimeisinä hajoavien osien listalla.
Tiesitkös, että jos/kun auton renkaat hyppäävät syystä tai toisesta ilmaan, niin päästä välittömästi kaasu, varsinkin kun on kyse polttiksesta.
LRP - Ei tulta ilman savua

Alfa

Juu ajelen pihalla. Tuo oli hyvä vinkki jos auton vähän pomppii niin kaasu pois, kun se kuitenkin saattaa hyppiä on se senverran epätasainen.

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "late"Veikkaan (väitän), että Rc-autoissa käytetään aivan tavallista teollisuustitaania, joka ei varmasti ole lujuudeltaan ja kovuudeltaan lähelläkään noita lentokoneeseen sovellettuja versioita.
Ainakin Lunsford Racing käyttää vanttiruuveissaan korkealaatuista titaania 6AL 4V, murtoraja 920 MPa. Kuten myös Hardcore Racing titaaniosissaan. Ja miksei käyttäisi, ostajat maksaa osista niin hyviä hintoja ettei materiaaleissa kannata tinkiä, koska ostajat haluavat laatua.

Yleisesti käytetyn 6061 alumiinin murtolujuus 290 MPa, pidetään todella kestävänä. Ja huomaa, tavallisien titaanien alkaen 240 MPa.

Hitsattavuus ja työstettävyys on aivan eri asia. Työstämisellä tarkoitin lastuavan työstön menetelmiä, joita käytetään rc-autojen osien valmistuksessa.

Kuinka paljon hitsattuja RC-auton osia on?

tietoa titaanista:
http://www.hut.fi/Units/Production/Publications/tkk-kpt-8-00.PDF

Nopealla googlettamisella löytyi tuo ylläoleva. Sisältää ainakin tietoa titaanien ominaisuuksista kuten murtorajoista.
Power-Save-Racing Team

late

Ihan sen takia, että kartaani ja vetarit pysyvät suorina.
Varo erityisesti noita pomppuja, jos sulla on onewaylla varustella menopeli. Se on kallis paukku jos se hajoaa.

Mun entisestä pirssistä (Xpress) hajoili kokoajan vetarit ja diffien ulostulot holtittoman kaasunkäytön ansiosta.
LRP - Ei tulta ilman savua

Alfa

Ei ole vielä one wayta, mutta hommaan sen, kun "Juho" sanoi sen olevan hyvä ostos autoon. En tiedä senkään toiminnasta oikeastaan mitään onko se nimensä mukaisesti vain yhdensuuntainen tasauspyörästö, miten se vaikuttaa ajamiseen/ominaisuuksiin?

late

Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "late"Veikkaan (väitän), että Rc-autoissa käytetään aivan tavallista teollisuustitaania, joka ei varmasti ole lujuudeltaan ja kovuudeltaan lähelläkään noita lentokoneeseen sovellettuja versioita.
Ainakin Lunsford Racing käyttää vanttiruuveissaan korkealaatuista titaania 6AL 4V, murtoraja 920 MPa. Kuten myös Hardcore Racing titaaniosissaan. Ja miksei käyttäisi, ostajat maksaa osista niin hyviä hintoja ettei materiaaleissa kannata tinkiä, koska ostajat haluavat laatua.

Yleisesti käytetyn 6061 alumiinin murtolujuus 290 MPa, pidetään todella kestävänä. Ja huomaa, tavallisien titaanien alkaen 240 MPa.

Hitsattavuus ja työstettävyys on aivan eri asia. Työstämisellä tarkoitin lastuavan työstön menetelmiä, joita käytetään rc-autojen osien valmistuksessa.

Kuinka paljon hitsattuja RC-auton osia on?

tietoa titaanista:
http://www.hut.fi/Units/Production/Publications/tkk-kpt-8-00.PDF

Nopealla googlettamisella löytyi tuo ylläoleva. Sisältää ainakin tietoa titaanien ominaisuuksista kuten murtorajoista.

Noinhan se menee.
Myönnän olevani OSITTAIN väärässä.  :)

Eihän noita hitsattuja osia taida kovin paljoa olla.
LRP - Ei tulta ilman savua

Alfa

Niin onko kukaan käyttänyt/käyttää k-factory racingin one wayta onkos se parempi kuin factory teamin one way?

Mika R

Front-one-way.. jaa käyttäkös sitä joku suomen radoilla? Väittävät ettei sovi tänne suomen radoille ja epäilen itsekin samaa. Joku joskus valitteli asson oman onewayn heppoisuutta ja korjasi ongelman lisäämällä lisää laakereita muistaakseni.. oli siitä joku ohjekin. Onewayssa menetät etujarrun ja tuo sopii kai parhaiten oikein nopeille radoille. No assokuskeissahan siis löytyy joten he tietänevät tilanteen paremmin.

late

Oneway yksinkertaisesti lisää auton mutkansisään- ja mutkastauloskääntyvyyttä.
En tiedä sitten käytetäänkö sitä polttiksissa, mutta sähköissä se on 'MUST', ilman sitä harvempi lähtee kisaamaan.
LRP - Ei tulta ilman savua

Mika R

Mielenkiintoista. Ehkä kisakuskit käyttää polttiksissakin, en tiedä tilannetta. Joku kisakuski voisi kommentoida tänne. Harrastelija tuskin tarvitsee ainakaan alkuun. Diffi on parempi, pistää vaan jäykkää silikoni öljyä/rasvaa etudiffin täyteen.

Tatti

Oneway lisää huomattavasti kääntyvyyttä, sekä mutkaan sisää, että ulos. Sähköautoissa se on kuten late sanoi "MUST", totesin kesällä että ilman onewaytä ei tarvinnut ajaa.

Onewayn etu on myöskin se, että se sallii etu- ja taka-akselin nopeuserot.


Linkki asson onewayn "korjaamiseen": http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/Asso_TC3.html

...ja se kaasu todella kannattaa laskea kun auto hyppää tai tekee jotain stuntteja, vetarit ja yksuunta muuten paukkuu...

blenheim

Tämä ei kyllä liity tourereihin mutta kytkimiin kylläkin.

Millä kevennätte kytkinpaloja? Tai miten olette keventäneet tavallisen kaksi/kolmipalaisen kytkimen paloja?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jarkkom

vaikka näin:



Kanattaa harkita tuo operaatio tarkkaan, sillä takasin noita leikattuja osia ei enää saa :)

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Tämä ei kyllä liity tourereihin mutta kytkimiin kylläkin.

Millä kevennätte kytkinpaloja? Tai miten olette keventäneet tavallisen kaksi/kolmipalaisen kytkimen paloja?
---

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Tämä ei kyllä liity tourereihin mutta kytkimiin kylläkin.

Millä kevennätte kytkinpaloja? Tai miten olette keventäneet tavallisen kaksi/kolmipalaisen kytkimen paloja?

Muistutan vielä että keventäminen tarkoittaa myöhäisempää kytkimen kiinniottoa EI aikaisempaa, kuten usein virheellisesti luullaan. Myöhäisempi kiinniottaminen tarkoittaa terävämpää lähtöä koska kytkin ottaa kiinni suuremmilla kierroksilla. Jos haluaa että auto lähtee rauhallisesti, niin kytkinpaloja ei ole syytä keventää.

blenheim

Tuota ärhäkkyyttä kaivataan tuohon alphaan... Kyllä tiedän, että se vaikuttaa jäljentämällä sitä kiinniottohetkeä. Keskipakoisvoima on jo käsitelty fysiikan tunnilla ;)
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jhellman

Moi,

ohessa hyvä linkki rungon säätöihin..

http://users.pandora.be/elvo/

-Juha

blenheim

Kiitos, täyttä asiaa näyttää olevan! Ja paljon!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Alfa

Tuolla touring kohdassa ei ollut sanottu suoraan sitä että minkä vahvuuksisella öljyllä nuo iskarit kannattaa täyttää. Minulla on vielä nuita Crossarin öljyjä käyttämättömänä ja ne taitaa olla liian löysiä, kun ne on 35-50 välillä. Eikös näissä käytetä jotain 800 eessä ja 1000 takana??

Mika R

kyoshon mitotuksissa luvut on 100* kuin muut eli kyoshon öljy 800 vastaa noin suurinpiirtein asson öljyä 80 (ehkä vähän alle)

saitti näyttää mielenkiitoiselta

Alfa

Mulla oli just tuota asson öljyä, mutta tai silti olla vähän liian löysää tourinkiin tuo 35-50 välillä olevat.

TeemuR

Eli jos sanotaan että laita taakse esim 600 öljyt, niin onko se sama kun 60 öljyt, vai miten? kun ihmettelin tuota kun katoin noita polttisten säätö lappuja johin oli joku heppu ajanu säädät ja sinne oli merkattu että 600 öljyt. Ajattelin että onpa aika kovat öljyt koska assossa (sähkö touring)käytetään 30-50 öljyjä  :?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"Eli jos sanotaan että laita taakse esim 600 öljyt, niin onko se sama kun 60 öljyt, vai miten? kun ihmettelin tuota kun katoin noita polttisten säätö lappuja johin oli joku heppu ajanu säädät ja sinne oli merkattu että 600 öljyt. Ajattelin että onpa aika kovat öljyt koska assossa (sähkö touring)käytetään 30-50 öljyjä  :?

No kun se on asso, niin siinä ei tarttis iskareita ollenkaan ku assomaisesti se  koko auto joustaa :wink:

joidenkin merkkien öljyt on laitettu niin että 100=10 jne.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"Eli jos sanotaan että laita taakse esim 600 öljyt, niin onko se sama kun 60 öljyt, vai miten? kun ihmettelin tuota kun katoin noita polttisten säätö lappuja johin oli joku heppu ajanu säädät ja sinne oli merkattu että 600 öljyt. Ajattelin että onpa aika kovat öljyt koska assossa (sähkö touring)käytetään 30-50 öljyjä  :?

niin, just tohon mä vastasin tossa yllä
Lainaus käyttäjältä: "Mika"kyoshon mitotuksissa luvut on 100* kuin muut eli kyoshon öljy 800 vastaa noin suurinpiirtein asson öljyä 80 (ehkä vähän alle)