Kirjoittaja Aihe: purkaus  (Luettu 1584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
purkaus
« : 03.01.04 - klo: 19.44 »
Käyttääkö noi ammattikuskit erillispurkulaitetta joka purkaa joka kennon erikseen vai kehittyneempien latureiden purkutoimintoa???
Mitä hyötyä on purkaa joka kenno erikseen siis todellista eikä
teoreettista hyötyä. Ammattikuskit vastatkaa miten asiat on...
Kun toi LRP:kään ei valmista kenno kohtasta purkulaitetta niin
ovat ilmeisesti todenneet sen turhaksi vai kuinka???

Poissa jallu

  • Jäsen
    • Profiili
purku
« Vastaus #1 : 03.01.04 - klo: 20.08 »
tästä asiasta löytyy tarinaa vaikka kuinka ja paljon..

HAKU -  toiminnolla kannattaa yleensäkin ensin kokeilla,
 oma-aloitteisuutta hieman :)

hakusanaksi esim. akkujen purkaminen

Kokeileppa..

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
purkaus
« Vastaus #2 : 03.01.04 - klo: 21.17 »
Siis ammattikuskit???

Poissa jallu

  • Jäsen
    • Profiili
purku
« Vastaus #3 : 03.01.04 - klo: 22.15 »
Noh, vaikken olekkaan ammattikuski ja  palkkani hommaankin muualta kuin kilparadoilta niin...

 Uskallan väittää että kennokohtainen purku on paras tapa hoitaa akkuja...veikkaisin että mainitsemasi ammattikuskit ovat samaa mieltä.. ja suurin osa myös heistä tekee näin ellei kaikki ??

Kannattaa silti kokeilla haku-toimintoa.. ihan vaikka vaan kokeilu mielessä.  :twisted:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
purkaus
« Vastaus #4 : 03.01.04 - klo: 22.35 »

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: purkaus
« Vastaus #5 : 03.01.04 - klo: 22.54 »
Lainaus käyttäjältä: "ferpor"
Käyttääkö noi ammattikuskit erillispurkulaitetta joka purkaa joka kennon erikseen vai kehittyneempien latureiden purkutoimintoa???
Mitä hyötyä on purkaa joka kenno erikseen siis todellista eikä
teoreettista hyötyä.

Aiheesta on tosiaan kirjoitettu ennenkin, mutta on ihan hyvä, että se nousee esiin aina muutaman kuukauden välein.

Vastuuntuntoiset "ammattikuskit", joilla kai tarkoitat sellaisia team-kuskeja, jotka saavat kalustonsa ilmaiseksi, hoitavat akkunsa hyvin, vaikka käyttävätkin niitä esim. vain 20 latauksen verran. Tämän jälkeenhän akulla on vielä pitkä elämä edessään, ja ehkä monta omistajaakin, ja vain alusta lähtien oikein hoidetut akut ovat pitkään hyviä.

(Offtopic-ideanpoikanen: teamikuskit pitäisi "auditoida" siten, että varmuudella tiedettäisiin, kuka on hoitanut akkunsa hyvin?  :wink: )

Kun kaikki kennot ovat latauksen alussa aina samassa lähtötilassa, ovat ne myös ladattuina lähes samanarvoisia, ja purettaessa (=autolla ajo) purkautuvat lähes yhtäaikaisesti. Näin ne säilyvät hyvinä.

Latauskertojen myötä kennojen eriarvoisuus aina lisääntyy. Tarkoittaa sitä, että jokin kuudesta kennosta tyhjenee ajossa aikaisemmin kuin muut. Tai johonkin kennoon jää ajon jälkeen enemmän latausta kuin toisiin kennoihin. Ellei akulle tehdä ns. tasauspurkua, tämä eriarvoisuus kasvaa jokaisen lataus-purkukerrran myötä. Tasauspurku tarkoittaa, että kennot puretaan erillispurkulaitteella samaan jännitearvoon.  

Jos kennojen välille pääsee muodostumaan huomattavasti eroa, huonoimman kennon jännite pääsee purku-/ajotilanteessa helposti laskemaan nollaan, jolloin sen plus- ja miinusnavat vaihtavat paikkaa, niin pitkäksi aikaa, kun purku jatkuu. Yhtä pitkän aikaa kennon kemiaa tuhoutuu. Josta seuraa se, että seuraavalla lautaus-purkukerralla kenno on vielä vähän huonompi kuin edellisellä kerralla, jolloin sama toistuu, ja kierre jatkuu.

Tästä syystä akkua ei pidä millonkaan ajaa niin tyhjäksi, että auto liikkuu enää hiljaa, koska silloin jokin kenno on jo nollilla. Samoin lampulla purettaessa lamppu pitää irroittaa heti, kun sen kirkkaus alkaa himmetä.

Akku ei ole pilalla, vaikka purkulampun unohtaisi siihen kiinni, mutta yhtä hyvä se ei sen jälkeen enää ole.

Kysyttävää?

Poissa ferpor

  • Jäsen
    • Profiili
purkaus
« Vastaus #6 : 04.01.04 - klo: 11.06 »
Vesa K. kiitos asiallisesta vastauksesta. :D