Kirjoittaja Aihe: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa  (Luettu 10402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« : 06.07.11 - klo: 11.50 »
Suomen joukkue osallistuu kilpailuun hieman vajavaisena, sain kunnian olla historian ensimmäinen joka osallistuu LS-5 luokan EM-kilpailuun 2011. Yritetään pitää mekkari Ekin kanssa Suomenlippu korkeella. Toivottavasti "Donald Duck" tsägä on käytetty loppuun tältä kaudelta.

Matkaan lähdemme 15.7 ja tarinaa laitetaan mahdollisimman paljon sivustolle: http://www.trt-team.com/
Ja heitellään tännekkin jotain.

Kisaa pääsee seuraamaan myös livenä EM- kotisivuilta: http://www.euro-leipzig.de/
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #1 : 06.07.11 - klo: 18.44 »
Tsemppii  kisoihin. Meidän poppoo sitten ensivuonna matkassa  :evil:
Racers Group Finland Team

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #2 : 07.07.11 - klo: 15.55 »
Hahaa, juu näin on että matkaan lähdetään!.
Jo todella varhain keväällä stonde kysyi halukkuutta lähteä mukaan vaikka en enään auto luokkia ajakkaan mutta silti intoa on lähteä jeesaamaan :cool:.

Ja tosiaan yritään pitää mahdollisimman realiaikaista matkapäivä kirjaa jos vaan nettiyhteydet sen sallivat.

JUPEHU

  • Vieras
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #3 : 09.07.11 - klo: 10.25 »
Onnea Team Pernulle kisoihin!!

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #4 : 15.07.11 - klo: 05.29 »
Huomenta kaikille!, matkalla ollaan Stonden kanssa ja suuntana ensiksi naantali josta lautalla kapellskäriin josta matka jatkuu edelleen kohti tanskaa :).

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #5 : 17.07.11 - klo: 07.26 »
Huomenta!, just herätty ja hiljalleen ruvetaan lähtemään kohti rataa.

Hmm, keli on vähän harmaa ja muutama vesipisara tossa tuli. Toivottavasti päästään kuivalla ajamaan........

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #6 : 17.07.11 - klo: 19.11 »
Todella kehnosti toistaiseksi pystyy päivittelemään kun W-Lani ei toimi radalla vielä :(.

Mutta tässäpä vähän tältä päivältä:

17.7.2011

Klo: 8:45-15:00

-Aamun ensimmäinen harjoitus ohi sateen vuoksi
-Toisessa harjoituksessa rata täysin kuiva ja kuuma keli, Stonden auto reilusti yli-ohjaava sekä moottorissa jotain vikaa myös (ei kierrä)
-Kolmannessa harjoituksessa sää edelleen hyvä ja autoon vaihdettu uusi Denson tulppa nro:8 sekä eteen vaihdettu kerran käytetyt renkaat "huonontamaan" yliohjaavuutta. Ajo meni jo selkeästi parhaiten mutta perästä puuttuu pito :(.

Klo: 15:00 alkaa satamaan ja kuskit vetäytyvät varikolle!.

Klo: 16:00 Vettä sataa edelleen (kukaan ei aja)

-Sijoitus ongelmista huolimatta #31, sadetta pidätellessä Stonde osti uudet X-Ray:n iskuvaimentimet joita mm: FG Teami käyttää autoissaan.



Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #7 : 17.07.11 - klo: 19.50 »
Kuvia päivältä:

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #8 : 17.07.11 - klo: 19.52 »
Lisää:

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #9 : 17.07.11 - klo: 19.54 »
More :)

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #10 : 17.07.11 - klo: 19.56 »
Ja pari vielä:

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #11 : 17.07.11 - klo: 20.56 »
Hienoa rapsaa! Toivottavasti myös Suomessa jengi jaksais maalaa korit samaan tasoon, kuin alla olevassa. Ei ainakaan ole pois lajin näyttävyydestä.

---

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #12 : 17.07.11 - klo: 21.58 »

-Sijoitus ongelmista huolimatta #31, sadetta pidätellessä Stonde osti uudet X-Ray:n iskuvaimentimet joita mm: FG Teami käyttää autoissaan.

Hyvä Stonde... tsemppiä. Ei se suomen taso sitten ihan mettässä oo jos kerran menee huonoilla setupeilla jo noin "hyvin".

Reiskan iskarit... siis niinkuin ihan M8 big boret vai?
Racers Group Finland Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #13 : 17.07.11 - klo: 22.06 »
Kyllä.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #14 : 17.07.11 - klo: 22.22 »
Kyllä.

Hoke, tökkäri esiin ja mitat pöytään!
Racers Group Finland Team

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #15 : 17.07.11 - klo: 23.02 »

-Sijoitus ongelmista huolimatta #31, sadetta pidätellessä Stonde osti uudet X-Ray:n iskuvaimentimet joita mm: FG Teami käyttää autoissaan.

Hyvä Stonde... tsemppiä. Ei se suomen taso sitten ihan mettässä oo jos kerran menee huonoilla setupeilla jo noin "hyvin".

Reiskan iskarit... siis niinkuin ihan M8 big boret vai?


Iskarit jotka Stonde osti ovat FG Teamin tekemät että sopivat autoon, FG pomo neuvoi kädestä pitäen kuinka tulee asentaa ja säätää......

No ei noissa iskareissa mitään mutta toi uusi kaasutin on aika pro:n näköinen myös!.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #16 : 17.07.11 - klo: 23.08 »
Mitäköhän muuta ihmeellistä ovat tehneet kuin vaihtaneet alapäät ja jousilautaset...?

Eihän FG porukka ole niitä kuitenkaan tehnyt
Muuten ne ei olis Xray iskarit  :cool:

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #17 : 18.07.11 - klo: 23.33 »
Todays updates!:


18.7.20011

klo: 7:45

Hotelli aamiainen syöty ja mese pakattu

Klo: 8:45

Lähtö radalle (hotellilta n:600 m, yöllä tuli vettä runsaasti mutta jossain vaiheessa aamuyöstä ilmeisesti loppunut kun maa oli kuivunut! ratakin oli täysin kuiva myös. Stonde ei tehnyt autolle eilisen jälkeen vielä mitään vaan ensimmäiseen harjoitukseen lähdettiin eilisellä setupilla, sitä en tiedä oliko järkeä vai koska edelleen perän pito on vähän kateissa :(.

Suunnitelmissa vaihtaa päivän aikana eilen hankitut ja kasatut x-ray:n iskunvaimentimet, myös rengas setuppia muutetaan seuraavaan harjoitukseen.


klo: 11:45

Päivän toisen harjoitus vuoron aika, vastoinmielisesti saan Stonden radalle ajamaan kun meinas ruveta kiukuttelemaan kun ei auto toimi haluamallaan tavalla :). Ihan niin huonolle ei ajo näyttänyt kuin aamulla, varikolta seuratessani huomasin että toinen takapyörä irtoaa välillä mutkissa eli siis ainakin ulosjoustoa tarvitaan lisää. No ajettiin kuitenkin harjoitus loppuun……..


klo: 12:00

Ruokatauko =(taas jälleen kerran ranskalaiset ja naudaliha pihvi) tää tulee jo korvista ulos, rupean loppuviikoksi kasvis syöjäksi :D.

klo: 14:30

Päivän kolmas harjoitus meni ohi koska auto on "osina" pitillä, mm: iskarit ja ulosjoustot Stonde teki uusiksi!. Päivän neljänteen harjoitukseen pitäisi siis olla aikalailla uusi setuppi. Uudet x-ray iskunvaimentimet tuntuvat jo käsissä selkeästi paremmin toimivilta kuin fg:n omat :((.

klo: 16:00

Auto on viimein valmis radalle testattavaksi :), myrhpyn laki tosin iski tässä tapauksessa kun lähes kirkkaalta taivaalta taivaalta tulee kaatamalla vettä ja tuomaristo ilmoittaa että "track is closed" :( no odotellaan koska rata kuivuu ja päästään vhdoin kokeilemaan uutta setuppia. (iskarit ovat hyvät)

klo: 18:15

Päivän neljäs harjoitus, sää on erittäin hyvä ajamiseen ja innolla odotettu että päästään kokeilemaan uutta setuppia!. Uusi setuppi tuntuu toimivan ihan hyvin (jopa) ehkä vähän on vielä peräpito kateissa mutta muuten toimii parhaiten tähän asti kunnes minuutti ennen loppua Stonde kanttaa yhden kanttarin vähän liiaan ahneasti ja auto lentaa kolmen voltin kautta nurmikolle :(, damaget ovat ensisilmäyksellä ainakin yksi jarrulevy.

klo: 19:45

Autosta löytyi vähän enemmänkin vikaa, mm: vääntyneet etuakseli sekä "ball endit", yksi kuningas pultti.

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #18 : 20.07.11 - klo: 01.38 »
19.7.2011

Herätys klo: 6:00 ja aamiaisen kautta radalle jossa klo: 8:00 team manager miittinki. (suomen edustajana oli: Stonde)

klo:  9:45 Aamun ensimmäinen harjoitus, eilen pitkään etu ja takapää uudelleen rakennettuna Stonde odotti innolla että pääsee kokeilemaan kolarin jälkeen autoa uudestaan, näin varikolta seuratessa auto oli ehkä parhain näkemäni tällä viikolla mutta siltikin vielä pito ongelmia perän kanssa…….. No seuraavaan erään muutetaan taas vähän jotain!.

klo:  11:00

Päivän toinen harjoitus, autoon muutettiin ulosjoustoja ja maavaroja tsekattiin myös uudelleen, taas jälleen kerran päästiin lähemmäksi sitä mitä Stonde hakee.

Selkeästi paremman oloinen alusta kuin kertaakaan aiemmin, ei tarvinnut kertaakaan juosta auto nurmikolta tämän harjoituksen aikana! :D.

klo: 14:00

Päivän kolmas harjoitus ja taas mielenkiinnolla kokeilemaan muutoksia radalle, muutettu mm: jousitus geometriaa ja lisää ulosjoustoa. Taas jälleen kerran mentiin parempaa suuntaan!, selkeä ero edelliseen ajoon verrattuna pidossa. Näin ollen saatiin ajettua "suht" puhdas harjoitus ja aika parani jopa kahdella sekunnilla!!!.
Aika 21.823 edellytti sijaa: #3.

klo: 17:00

Neljäs harjoitus vuoro, tähänkin erään tehtiin muutoksia setuppiin mm: maavaraa laskettiin sekä etu iskarien asentoa, pienempi pinjoni. Hmm, mielipiteitä varikolta: ei ehkä niin hyvä kuin edellisessä kolmannessa erässä, vaan hieman "levoton" takapito edelleen tosin tämä liukastelu on oikeastaan parissa "tzikaanissa" jotka ovat haastavia ajaa jos ei pysy ajolinjalla!!!. No seuraavaan erään muutetaan vähän takavakaajan asentoa niin katsotaan joko rupeaa hiljalleen oikea setuppi löytymään.


klo: 18:45

Päivän viimeinen harjoitus vuoro, jep jep auto tuntui jo pöydällä todella hyvältä ja ei muutakuin varikolle odottamaan omaa vuoroa. Moottorin lämmittely meni hyvin ei mitään ongelmia, Stonde lähti ensimmäiselle kierrokselle ja juuri ennen ponderi linjaa auto hyytyi ja luulin että vain sammui?. Toin auton varikolle ja yritin nykästä uudelleen käyntiin mutta kone oli "jumissa", eli se harjoitus vuoro meni sitten siinä ja lähdettiin tutkimaan miksi kone on jumissa. Purettiin moottori autosta ja kaikki muutkin osat ja yllätys oli kun männän ja sylinterin väliin oli mennyt prikka!!!, kyseinen prikka oli irronnut ilmansuodattimen alumiinisesta kiinnikkeestä.

No näille ei voi mitään ja ei auta muutakuin etsiä josko löytyisi moottori kauppias kisapaikalta.

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #19 : 20.07.11 - klo: 08.00 »
Pari kuvaa taas. :))

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #20 : 20.07.11 - klo: 08.16 »
Haha, tänään pitäisi rikkoutuneen M1 modellsportin koneen tilalle tulla uusi "black engine" jota käyttää kaikki FG team!.


Lisää kuvia:

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #21 : 20.07.11 - klo: 18.14 »
Ihanan kalliita tuollaiset ulkomaanreissut.
Harmin paikka että moottori sanoi poks mutta, kuva ei oikein kerro että on mekaaninen rikkoutuminen vai ollut vaan laihalla/liikaa ennakkoa?

Hyvä Stonde!!  Tsemppiä!!

Täällä jo käydään kovasti keskustelua ensi kesän EM:stä ja lähtö vahvistuu kokoajan kun Herrat on siellä vauhdin mittareina.

Racers Group Finland Team

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #22 : 21.07.11 - klo: 00.37 »
20.7.2011

klo:8:00

Tuttuun tapaan kahdeksaksi radalle team meeting paltsuun, ei siellä ihmeempiä uudistuksia tälle päivälle muutakuin että autot pitää katsastaa kisaan.

Aamulla näki jo vilauksen Stonden uudesta "black enginestä", hmm saas nähdä minkälainen moottori on :).

klo: 8:45

Aamun ensimmäiseen harjoitukseen emme kerenneet kun rakensimme uutta moottoria kiinni, itse Martin tuli auttamaan koneen säätämisessä.

Toista harjoitusta odotellaan, tosin se menee kokonaan koneen sisäänajossa.

klo: 11:30

Toinen harjoitus vuoro, uutta moottoria sisään ajaessa meni koko erä. Erän jälkeen katsastettiin myös auto ja saatiin EFRA tarrat kiinni, painoa oli 10,114kg eli aika optimi paino!, ainoastaan puskuri oli joka ei ihan kelvannut (oli 32mm kun pitää olla vähintään 35mm)

klo: 14:45

JESH!!!, päivän kolmas harjoitus uudella koneella:). Martin Lissaun faija sääti koneen ennen radalle menoa ja oli muutenkin katsomassa Stonden ajoa, ajo oli parasta mitä koko viikkona on ollut!. Muutama "turha" sekunti meni yhden auton perässä ja parissa pienessä pyörähtämisessä mutta muuten ajo oli ihan hienoa.

klo: 18:00

"Opening Ceremony"
Kuten tapoihin kuuluu niin isoissa kisoissa on avajais seremonia, tosin en tiedä voiko sanoa että oli kunnia edustaa suomea kun tiimillämme ei syystä tai toisesta ollut "virallisia" kisapaitoja joo tosi hienoa edustaa umbron huppari päällä :D :((.
Mutta joka tapauksessa maammelaulu raikasi :)).

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #23 : 21.07.11 - klo: 01.27 »
Kuullostaa ihan suomen Telemark-maajoukkueen kisaamiselta muutaman vuoden takaa, joukkuekamat kun lopulta saatiin sponssina niin nekin oli lainassa eikä esim. Team Captain:ille (minä) riittänyt ollenkaan.... :)

Koettakaahan potkia muita päihin kunnon ajolla, kyllä se siitä... Junnu jota käytin muutamassa maailmancupin kisassa laskemassa otti 2009 vuonna maailmanmestaruuden vähän niinkuin "puun takaa" :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #24 : 21.07.11 - klo: 07.49 »
Niin joo eihän meillä täällä suomessa ole kuin räikköset ja häkät ynnä muut, no ehkä ensi kerralla sitten...........


Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #25 : 21.07.11 - klo: 07.57 »
More........

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #26 : 21.07.11 - klo: 07.59 »
Yks vielä :)

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #27 : 21.07.11 - klo: 20.44 »
Kyllä me ens vuodeks suomiteamipaidat tehdään. Joku vapaaehtoinenhan vois vaikka ilmoittautua valmiiksi jo maksamaan ne  :wink:.

Eurotrialissa viimevuonna oli lähes koko suomenjoukkueella siniset team vaatteet.
Noissakin kisoissa ruotsissa tuli huomattua että, kyllä maaaailmalla osataan ottaa noista kisahommista kaikki irti... seremonioineen päivineen. Hienoa olla edustamassa omaa maatansa, varsinkin jos ja kun pääsee pokkaamaan. nimim. Pronssi noista eurotrialeista kaapissa.
Racers Group Finland Team

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #28 : 22.07.11 - klo: 00.23 »
21.7.2011

klo: 8:00

Eilisen pitkän illan ja opening ceremonyn jälkeen aamulla pientä kankeutta kammeta radalle, no just sopivasti kasiksi radalle team manager paltsuun…………..

Ensimmäinen aika-ajo oli klo:9:00 ja emme tehneet autolle muutoksia, aamun ensimmäiseksi ajoksi "heatti" meni ihan kohtalaisen hyvin!. Stonde oli muutamaa autoa jopa selvästi nopeampi mutta tilaa ei kovin helposti annettu, joten se piti ottaa :D :D.

klo: 11:15

Toinen aika-ajo, ihan jees meni ja tuli itseasiassa paras kierrosaika. Muttama turha pyörähtäminen mutta kokonaisuudessa puhdas ajo!!!.

klo: 17:00

Huh, todella pitkä tauko ennen päivän viimeistä aika-ajoa. Stonde muutti autosta hieman taka camperia sekä taka napojen paikkaa hieman taaemmaksi, tämä näköjään kannatti koska tää erä oli ihan ehdottomasti jälleen kerran paras koko viikkona!!!, saatiin yksi stopparikin sekä pari pientä pyörähdystä mutta silti näytti siltä että ohitettavia oli kokoajan edessä :)). Ja itse asiassa renkaat olivat jo kertaalleen käytettyjä joten tässä annettiin vähän tasoitusta, sijoitus ennen tätä oli #69 mutta uskon että tällä erällä noustaan varmaan jopa viidenkymmenen joukkoon joka on tällä tasolla jo tosi kova! kyllä noi top20 kuskit ajaa vaan niin perhanan hienosti ja kovaa :D.

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LS-5 EM 17-23.7.2011 - Leipzig, Saksa
« Vastaus #29 : 22.07.11 - klo: 19.26 »
22.7.2011

klo: 8:00-9:30

Viimeinen aika-ajo päivä, kasilta team manager paltsu jossa ei mitään ihmeellisiä muutoksia ohjelmaan. Pari tuntia odottelua ennen ensimmäistä erää, mitään ei juuri tehty autoon.
Oltais voitettu aika helposti erä mutta alussa tuli yksi nurmikolla käynti sekä lopussa käytiin vähän katollaa johon meni noin 15-18 sekuntia turhaan :(.
No toiseen erään laitetaan kaikki peliin jatsotaan mihin se riittää…….

klo: 11:30

Toinen aika-ajo kierros, taas erän alussa tuli pari pientä turhaa pyörähtämistä. Tästä olisi ottanut ihan helposti erä voiton mutta aika ei ihan riittänyt ottamaan lopussa ykköstä kiinni :(. Katsotaan loppuiko tähän ajomme vai pääsemmekö mihinkää finaaliin?.


klo: 12:30--------

Loppupäivä menikin sitten "alimpia finaaleita katsellessa", Stonde ajaa 1/32 finaalissa lauantaina. Edessä auton putsaaminen sillä huomenna laitetaan kaikki likoon kun ei ole mitään hävittävääkään :)).