Kirjoittaja Aihe: noparissa vikaa  (Luettu 1700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ford

  • Jäsen
    • Profiili
noparissa vikaa
« : 21.02.04 - klo: 23.13 »
voiskohan toi mun lrp ipc pro sport digital olla jotenkin rikki kun siitä hävisi jarru kokonaan. eikä sitä saa takisin ees tekemällä setupit uudestaan  :(  kun  on vähän ikävä ajaa ilman jarrua. :lol:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
noparissa vikaa
« Vastaus #1 : 22.02.04 - klo: 09.05 »
Olisitkohan onnistunut tuhoamaan jarrun FET:in.

Poissa Ford

  • Jäsen
    • Profiili
noparissa vikaa
« Vastaus #2 : 22.02.04 - klo: 22.46 »
mikä on feti ja voiko sitä fetiä vaihtaa tai korjata mitenkään :?:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
noparissa vikaa
« Vastaus #3 : 23.02.04 - klo: 08.20 »
Jos et edes tiedä, mikä on FET, niin tuskin pystyt korjaamaankaan noparia.

Ensinnäkin kannattaa selvitää onnistuuko takuuseen saanti. Toisaalta olet todennäköisesti aiheuttanut itse rikkoontumisen esim. kytkemällä moottorin ja akun johdot ristiin. Jos kolvi ei pysy kädessä kunnolla, niin remonttiin on ihan turha ryhtyä.

Kokeillan nyt kumminkin, koska tuossa noparissa asia on melkoisen yksinkertainen.  Siitä noparin päältä törröttää sellaisia metalli liuskoja kuoren läpi. Ne on niitä FET:ejä. todennäköisesti se viallinen niistä on se hieman eri linjassa oleva yksinäinen, eli lähinnä johtoja oleva. Se on siis luultavasti tuhoutunut väärinkäytöksen seurauksena. Eli avaa noparin kuori ja mittaa, että FET on todellakin rikki. Seuraavaksi pitäisi juottaa vanha FET irti ja korvata se samanlaisella ehjällä. Tässä tapauksessa voi käyttää myös samankaltaista, koska jarrufettejä on vain yksi.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
noparissa vikaa
« Vastaus #4 : 23.02.04 - klo: 09.31 »
Todella helppoa ainakin aloittelijalle  :lol:
Taas kehissä.. ;)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
noparissa vikaa
« Vastaus #5 : 23.02.04 - klo: 09.52 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Todella helppoa ainakin aloittelijalle  :lol:


On se todella helppoa, jos osaa asiansa. Toisaalta osaamaton saa enemmän tuhoa aikaan kun tulosta. Ensimmäinen ongelma tulee jo FET:in irroittamisessa, kun pitäisi irrottaa kolmijalkainen komponentti siististi tuhoamatta kontakteja jalkojen kohdalla.

Itse olen korjaillut varmaankin toistakymmentä noparia ja joitain vielä useamman kerran. Onnistumisen todennäköisyys on melkoisen suuri, jos FET:it ovat noita TO-220 koteloituja. Nykyisissä nopareissa alkaa kuitenkin komponentit olemaan huomattavasti pienempiä ja rakenne huomattavasti monimutkaisempi, jolloin asia on hieman hankalampaa.

Poissa DTM_power

  • Tulokas
    • Profiili
noparissa vikaa
« Vastaus #6 : 23.02.04 - klo: 10.58 »
Lainaus
Olisitkohan onnistunut tuhoamaan jarrun FET:in.


Fetti, on ainoastaan transistori tyyppi.  :o

toden näköisesti tuon rankun pystyy korvaamaan saman jalka järjestyksen omaavalla transistorilla, transistorin tiedot ovat sen kyljessä ja niiten perusteella katsoo daatta kirjasta minkälainen transistori on kyseessä,  tehonkestosta riippuu aikapaljon kuinka kauan se kestää jos sinne saa laitettua suurempi tehonkestoisen transistorin niin sillon se ei välttämättä tuhoutuisi vaikka käyttäisi vahälankaisia moottoreita.  8)  8)  8)

Poissa Ford

  • Jäsen
    • Profiili
noparissa vikaa
« Vastaus #7 : 23.02.04 - klo: 18.23 »
emmänyt mikään sähkömies ole kyllä tiedän mikä on transistori mutta en aikaisemmin tiennyt mikä on fet ja nyt tiedän ja siitä kiitos kaikille vastanneille. :lol:  nyt on feti irroitettu ja se oli mustunut ja haljennut mun mielestä se meni rikki kun vaihdoin toisen koneen. oletteko te hakenut niitä fetejä bebekistä ja paljon ne maksaa.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
noparissa vikaa
« Vastaus #8 : 23.02.04 - klo: 22.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Ford"
oletteko te hakenut niitä fetejä bebekistä ja paljon ne maksaa.


Saatavuus riippuu itse FET:istä. Joitain saa bebekistä ja joitain ei. Koska kyseessä on se jarrufetti, niin sen voi korvata myös jollain vastaavalla. Helpompaa on tietenkin etsiä saman tyyppinen. Parempi valikoima löytyy esim Partcosta.

Fettien hinnat liikkuu muutamasta eurosta ylöspäin.