Kirjoittaja Aihe: Harjattoman moottorin kunnostaminen. mm. roottorin vaihtaminen/mitoitaminen.  (Luettu 3919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Olis tuollainen vanhemman mallinen castle creartionsin CMS4600 moottori ja ajatelin vaihtaa uuden roottorin siihen.

Kuinka pitkä roottorin magneetin olis hyvä olla suhteessa käämeihin? Vakiona käämit on noin 32mm matkalla. Magneetti on 18mm ja molemmissa päissä metallipäädyt.  Laakerien sisäreunojen välinen etäisyys 38mm.

Tuonne siis mahtuis reilusti pitempi magneetti. Onko se hyvä jos mittaa on magneetilla samanverran kuin käämeillä? vai onko parempi jos se on pitempi/lyhyempi?

Käämien kunto olis varmasti hyvä tarkistaa. Mikähän olis paras tapa? Olis varmaan tarpeellista tietää ainakin kuinka paljon käämit "vuotaa" eli onko lakoitus kunnossa..? Eristysresistanssimittaria ei oo, mutta onnistuisko tuohon rakennella joku testeri jolla syöttää virtaa ja yleismittarilla sitten mittailee? Normaali vastusmittauksessa yleismittari näyttää 0,6ohm virtajohtojen välillä


Ja toki tuon magneetin kunnonkin vois tarkistaa vielä ennenkuin menee uutta ostamaan.. Mitenköhän sen pystyis tarkistaa? Käsin pyöritellessä ei vastusta juuri lainkaan.. Roottorin irroitamisessa tarvitaan kumminkin reilusti voimaa magneetin voimakkuuden takia.. Mutta siitä nyt ei voi toki varmastikkaan magneetin kuntoa päätellä. :)

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Magneetin halkaisija on näemmä 17,5mm.. Ei taida kauheesti olla vaihtoehtoja tuollaiseen :(

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
En muuta osaa sanoa kuin sen että uudessa ei ainakaan juurikaan ole vastusta jos moottoria pyörität pinjonin kohdalta.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Tää aihe alkoi kiinnostaa, lähinnä virittämisen takia, voiko noita harjattomia kannuja virittää
Eikös noita moottoreiden osia saa varaosina ja saako niitä moldailtua keskenään.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Roottorin voi ainakin vaihtaa helposti. Kunhan se on mitoiltaan sopiva.. Niitä myydään varaosina kyllä.. Novakilta ainakin saa käämejäkin pitää vain olla sopiva runko.

Novakin varaosalista josta löytyy statoria ja roottoria yms..
http://www.teamnovak.com/products/price/index.html#brushless_accessories

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Näyttäs tohon uudemman kannumallin Castlen vihreään olevan saatavana uusia akseleita.
Uudemmasa siis etupää pitkipäisin ruuvein aukeava.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Kuvan perusteella näyttäis olevan ihan samanlainen. Eikä oo edes kovin kallis n.20$

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Tuolla näkyy alussa olevan kyselty käämien ja magneetin kotitestailumahkuja.
Käämit koneena:
epäilyttävässä tapauksessa pistän vaihejohtoihin ajovalohalogeenipolttimot väliin, ja vinguttelen konetta minimikierrosluvuin. Pitää käydä tasasesti ja samanlaista hehkua joka polttimossa. Heitän mäkeen kannun joka väläyttelee kirkkaasti sillointällöin yhtä polttimoa. Oikkari tai induktiopurske, ei nopari kumpaakaan siedä.
Akseli irtona:
1. Esim puuesineen läpi mittaat magneetin voiman verrokkiin nähden. Käytän max 20mm puuta akselinkuopan kohilla.
2. Kattilaan reunoihin/pohjaan esteet ettei tartu seinään, ja akseli uimaan + tulille lämpömittarin kanssa.
 Varmaa sietokykyähän Castlelaisella magneetilla on yli sadan asteen, joten mittariton mieskin pystyy turvallisesti veden kanssa pulaamaan.  Sitten kuumaa akselia ym testipuuhun kiinni ja alta mittailemaan voimaa. Saa heiketä, muttei kadota. Loppuunkuumentuilut pudottaa kentällä pitelemänsä rautaesineen irti, kun ei enää ole ko kenttää. Ja irti kattilasta, ettei metallia pitkin vahingossakaan johdu liikaa lämpöä.
Noita Hobbykingin ja Feigaon koneita on tullut paistettua niin kuumaksi ette kylmänäkään löydy kenttää,
Castlen vihreät ei ole sitä hukanneet, poikki/kieroon/raapiintuneet materiaalia, pois kylläkin.
« Viimeksi muokattu: 14.07.11 - klo: 12.13 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Kiitos vinkistä. Ei se magneettisuus ainakaan paljoa hävinnyt 70c lämmöissä.. Voiskohan tuossa käämien testaamisessa korvata polttimot jännitemittarilla?

Osaiskohan joku sanoa mikä on tää videolla kuuluva ääni pelkkää moottoria pyöritellessä.. Samansuuntainen ääni kuuluu kun pyörittelee moottoria käsin kun sähköt on kytketty. Vaimeampana toki ja ei noin "terävänä"...

http://www.youtube.com/watch?v=kRRw9r5ywxk 
« Viimeksi muokattu: 23.07.11 - klo: 13.25 kirjoittanut Igori »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Ei monella ole laittaa samanlaisia elektroniikkamittareita kolmeen vaiheeseen , kuhunkiin yhtäaikaa, sarjaan.
Niistä joilla on, kaikki ei pistä menemään läpi virtaa noparilla, joka kykenee vaikka 10 kertaa mittarin sietokykyyn? Muutoin ne käämit ei tuota noparille samanlaista infoa kukin.
Polttimolla näkee, toki oskilloskoopillakin jos osaa/omistaa, eikä sillä tartte olla edes yhtäaikaa...
  Tunnustan heti etten osaisi valita oikeita asetuksia oskilloskooppiin..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Okei.. Mietin vain jos tuo viallisuus olis aiheuttanu myös jännitemuunnoksia niin sen olis jopa pystynyt mittaamaan. Virtamäärät on tosiaan niin suuria ettei niitä varmasti kannata lähteä mittaamaan ainakaa millää perus yleismittarilla. :)


Mutta täytynee sitten unohtaa tuo.. :)

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Jos nyt tavallinen harjaton nopari pantasiin kiljuttamaan sitä konetta täysillä, jopa yli 100 000 rpm.
2-napasella akselilla, kolme vaihetta per kierros, ja jokaisella erikseen positiivinen ja negatiivinen käsky.
Siihenhän koko noparin tahdistus perustuu, että tuo magneetin puoliväli lasketaan/valvotaan.
6 sykäystä per kierros, tuottas noilla kierroksilla melko nopeaa jännitteenvaihtelua.
600 000 sykäystä minsassa , about 10 000 hz ... kaipa volttimittari piikin näkee, mutta millasen vaihtelun?
Tietty sitä jännitettä mitattaisiin niin pienillä kierroksilla kuin mahdollista.
Polttimolla näkee myöskin vain keskimääräisen energiamäärän joka valoksi muuttuu, mutta ihmevaihtelut mutuna on näkyneet heti. Eräs otti mun hylkäämän koneen käyttöön, ja kolmannella ajelukerralla saatiin kattella noparikokkoa.
PS
eipä tosin meikän silmäkään nuita kiekkoja käyttäessä näe kuin liki valokaarivoltteja olevan pikin, mutta eipä ole tastauskalustokaan järin kallista.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Igori

  • Tulokas
    • Profiili
Laitoin youtuubbiin tuon pimahduksen..

http://www.youtube.com/watch?v=kRRw9r5ywxk

Tietäiskö joku mikä tuossa on särki?  Lämmöistä se on hajonnut.. Mutta miten ihmeessä se pitää tuollaista ääntä..


käsin pyöritelee tuota moottoria (sähköt kytkettunä) niin silloinki kuuluu häiriöö.. vähä samansuuntaista ku tuo pimahdus mutta ei niin voimakas eikä terävä tietenkää...

Tämä siis ihan harrastuksen kannalta.. Rahallisestihan tuota ei oo järkeä ruveta korjaamaan.. :)