Kirjoittaja Aihe: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun  (Luettu 7839 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« : 13.09.11 - klo: 16.40 »
Yleiseen osioon sillä näitähän saa eri painoisia, myös polttisgrossihifistelijälle  :grin:

Tunnetuimpia rc-käyttöön tarkoitettuja lienee Muchmoren brändäämät vaa'at. Itselle tuli tänään postissa tommoset kiinanpojan vaa'at paikalliseen postiin kannettuna... 4x 0.01x100g/0.1x500g LCD Dual Mini Digital Jewelry Scale
Mukana tuli nahkaset suojapussukat, kantonarut, paristot, ja ite vaa'at suojakansineen. Varsin miellyttävät ja simppelit käyttää, komeet on taustavalot ja näytöstä saa apinaki selvän. Menee itestään kiinni aikanaan eli ei voi pakkiin unohtua päälle. Mitää häjyä en keksi sanoa.  :shocked:
Pikasesti piti toki testata miten hyvin ne pelaa, sanoisin että on ihan riittävän tarkat mun käytössä.  :wink:

3kpl 2€ kolikoita:
25,39gr
25,37gr
25,37gr
25,34gr

Rei'ittäjä:
154,8gr
154,8gr
154,8gr
154,8gr

KUVIA:








« Viimeksi muokattu: 14.09.11 - klo: 21.01 kirjoittanut Divi »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #1 : 13.09.11 - klo: 19.54 »
Tuossa käytössä absoluuttinen tarkkuus ei juuri merkitse mitään vaan suhteellinen, joka näyttääkin olevan kunnossa.

Aikoinaan tein samanlaisia mittauksia mikroautolleni, joskin vaa'at olivat hivenen järeämpiä.

Itseänikin on mietittänyt LOSI STCE:n kulmapainot varsinkin 4s akuilla. Toki mun ajotaidoilla on varmaan ihan sama missä paino on :)

Kannattaa googlettaa painopiste laskureita. Löytyy ohjelmia, joilla voi laskea kulmapainojen avulla myös kolmiulotteisesti paipisteen sijainnin eli korkeus saadaan myös mukaan.

http://www.thedirtforum.com/centergravity.htm
« Viimeksi muokattu: 13.09.11 - klo: 20.16 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #2 : 13.09.11 - klo: 20.04 »
Much More-vaaka ilman logoa maksaa reilut 7 euroa posteineen :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #3 : 13.09.11 - klo: 20.08 »
spottasin kans muchmoren kuvattomana ebaysta noita tilates :D päädyin kuitenki kromisiin hieman pienempiin ;) nää on siis suurinpiirtein luottokortin kokosia, hieman pienempiä jopa. Turistin pyörä sopii ihan nätisti vaa'alle.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #4 : 13.09.11 - klo: 20.20 »
Turistin pyörä sopii ihan nätisti vaa'alle.
Kun laitoit turistin ekaa kertaa vaaoille, niin huomasitko jotain yllättävää? Ts. oliko vaaoista apua?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #5 : 13.09.11 - klo: 20.24 »
Much More-vaaka ilman logoa maksaa reilut 7 euroa posteineen :)

Missä noita sit myydään :huh:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #6 : 13.09.11 - klo: 20.45 »
Turistin pyörä sopii ihan nätisti vaa'alle.
Kun laitoit turistin ekaa kertaa vaaoille, niin huomasitko jotain yllättävää? Ts. oliko vaaoista apua?
jep, painopiste kun on ihan missä sattuu niin näyttäähän ne ihan hulluja. ei muutaku painopistettä parantamaan että saa jousipaineetkin säädettyä niin ettei alusta oo ihan kyljellään ;)

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #7 : 13.09.11 - klo: 21.35 »
Much More-vaaka ilman logoa maksaa reilut 7 euroa posteineen :)

Missä noita sit myydään :huh:

Klikkaa ekan viestin linkkiä :smiley:

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #8 : 13.09.11 - klo: 21.38 »
jaa siinä oli linkki :afro:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #9 : 13.09.11 - klo: 21.58 »
Tämän kaikki löytäis kyllä halutessaan muutenki, ja näinhän se homma toimii kaikkien muidenki tavaroiden kanssa.  :wink:
Muchmore
Merkitön

ps. ei toi bluebeetle ihan noin kallis ole ;)

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #10 : 14.09.11 - klo: 12.29 »
Itselläni kanssa pari kappaletta noita vastaavia vaakoja käytössä, sillä erolla et 1000g asti olevia ja 0,1g tarkkuudella. Ebaystä tilailin alkuvuodesta ja maksoikohan 4kpl rahteineen jotakin 15€ paikkeilla. Itse en käytä neljää vakaa puntarointiin, käytän kahta vaakaa, esim eteen molemmille renkaille ja takana vaan sitten http://www.racing-cars.com/pp/New_Cars_and_Parts/Mi4CX/U3582.html vastaavaa tuotetta. Tullut todettua et saa tällätavoin tarkemman tuloksen ainakin omasta mielestä.
Capricorn Reedy Futaba

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #11 : 15.09.11 - klo: 13.44 »
Heh, laitoin neljä kpl noita tilaukseen. ~19,40 EUR yhteensä.
Tuo kahdella vaa'alla ja korokepalikalla punnitseminen toimii jos alustassa on etu- ja takapäässä ihan keskellä kolo mihin tuon tapin voisi asettaa. Kaikissa autoissani sellaista ei ole. Tarkemmin ajateltuna eihän noilla vaaoilla kauheesti laiteta 1/8 autoja vaateriin ellei tee kikkailuja. Noh, ei ollut kovin kallis sijoitus noiden pienempien autojen punnitsemiseen.

Missäs täällä käytiin sitä keskustelua siitä miten tuo auto pitää punnita? Ilmeisesti jouset olisi hyvä jäykistää tms. ettei se pääse vaikuttamaan balanssiin? Kun auton saa tasapainoon ilman jousien vaikutusta, niin puolin ja toisin identtiset jouset ei sitten sitä tilannetta siitä muuta? Paitsi sitten kun laittaa eteen ja taakse eri jäykkyiset jouset? hmm...

 - Hount

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #12 : 15.09.11 - klo: 13.59 »
1/8 rinkiä kun säädät jousta niin alkaa painot juoksemaan.Riippuu toki kuinka tarkkaa haluat tehdä.
Huomaa myös että jos kiristät tai löysäät jousta niin tulee "ristivaikutus".Eli jos säädät oik etu niin myös vas taka muuttuu :wink:

Jos vaatii yli kierroksen että saat painot kohdilleen,alkaa lisäpainottaminen
FTT sarjassa ajavat tekee tarkemmin.Pihasuddaajat ja muut kilpaluokat ei vaadi ehkä niin tarkkaa.Kun ei ole sitä pitoa välttämättä.

Itse lähtenyt että ensi ajokorkeus,puntariin ja aletaan kattomaan mitä vaatii.

Jos vaihdat eri jäykkyys jouset niin saattaa vaatia pikku hieno säätöä.Edelleen ratkaisee kuinka tarkkaa teet.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #13 : 15.09.11 - klo: 19.20 »
ja alusta asti jos alkaa niin toki ensin puntarit piiloon ja auto piikeille, siinä sähköjä, painoja ja akun paikkaa muuttamalla suunnilleen tasapainoon, sitte jatkaa vaton ohjeilla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #14 : 15.09.11 - klo: 21.10 »
Jos vaakojen kanssa lähtee kikkailemaan niin ihan ensimmäiseksi pitäis muutenkin kaivaa täysin suora alusta ja laittaa se vatupassilla täysin vaateriin.
Mikäli taso on vähänkään kiero, eikä täysin vaaterissa niin se vaikuttaa vaakojen kanssa kikkaillessa selvästi.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #15 : 15.09.11 - klo: 21.44 »
jos niin tarkasti rupee hieromaan niin toki, mutta kyllä tavan työpöydälläkin jo paljon paremmaksi autoa saa kun vähä hieroo vaakojen kans. Kukaan kuitenkaan missään pottupellossa rupee touring autoa säätämään. Tai mistä mä tiedän :grin:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #16 : 15.09.11 - klo: 22.23 »
Mutta eihän pöydän tarvitse kuin vain viettää johonkin suuntaan niin tulokset jo heittää.
Ei tarvita kummoista kallistusta pöydässä kun jo esimerkiksi vaakojen ero on jo 10g mikä taas on jo painona aika iso heitto autossa.

Siis jo hyvin pienellä kallistumalla auton toinen puoli kevenee ja paino siirtyy toiselle puolelle... Tässä tilanteessa kun rupeaa vaakojen kanssa laittamaan auton painoa tasaan niin voidaan todella helposti olla tilanteessa että auton toinen puoli onkin 20g painavampi kuin toinen.

Jos siis sille hifisti linjalle jo lähdetään että aletaan vaakojen kanssa auto punttaamaan niin ensin koko perusta on duunattava kohdalleen että touhussa on oikeasti suurempaa ideaakaan.

Tasainen pinta ja mikä tärkeintä... sen pitää olla vaaterissa.
Ilman sitä saadaan auto pahimmillaan vain enemmän pieleen.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #17 : 15.09.11 - klo: 22.56 »
joo mutta ne lähtökohdat.. meikäläisen autossa heitot oli yli 150gr kun ekan kerran heitin vaa'alle. Tollon työpöydälläkin sai autoa jo huomattavan paljon paremmaksi. En sitä sano etteikö se vaateriin laitettu setuppiboardi olisi vielä parempi, mutta työpöydälläkin saa paljon aikaan kun pitää perusasiat mielessä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #18 : 15.09.11 - klo: 23.36 »
En ole puhunut setuppiboardista sanallakaan...

Tärkein perusasia nimenomaan on että olkoot se nyt sitten työpöytä, tai keittiönpöytä, mutta sen on oltava vatupassilla katsottuna suorassa, tai muuten koko homma mättää jo heti alkujaan.
Se on vaakojen kanssa kikkaillessa tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.
Sen jälkeen heti toisena on alustan tasaisuus.

Mutta olkoot alusta sitten miten tasainen tahansa niin se ei auta tippaakaan, koska jos kyseinen alusta on vähänkään vinossa niin vaakat näyttää poskelleen.

Siksi jos esim auton tasapainoa lähdetään punttaamaan, on paras ratkaisu varsinkin rata härveleissä joissa pohjassa on pienet reiät juuri keskilinjalla, katsoa tasapaino piikkejen päällä.
Tällöin ei ole merkitystä mikäli alusta viettää johonkin suuntaan.
Mutta mikäli auto seisoo renkaiden varassa, on sillä suuri merkitys onko alusta vaakatasossa vai ei...
Muutoin jo pieni kallistuma saa vaakojen eron näyttämään suurta...
Eli vaikka auto olisi täysin tasapainossa niin jo hieman kallellaan olevalla alustalla vaakojen ero voi olla hyvinkin suuri.

Eikä tarvitse olla yhtään vaakojen puolustuskannalla... En ole sanallakaan viitannut siihen että vaakojen kanssa ei pystyisi hommia tekemään... Kyllä pystyy.
Haluan vain varmistaa että ymmärretään se tärkein asia... Taso täysin vaakaan ja mahdollisimman tasainen alusta... muuten mittaustulokset ovat pielessä.

Poissa Jounip

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #19 : 16.09.11 - klo: 19.20 »
Jepjep

 Jos vaa´an "näyttö" on 2 "digittiä" gramman osia, kuten kuvassa näkyy, pitäisi  vaa´assa olla vesivaaka joka kertoo vaakasillan sijainnin. Jos e: tä ei mainita, vaa´alta putoaa kaikki pohja pois. Jos e mainitaan, siirrytään spekseihin tämän jälkeen.

Tuo toistettavuus mikä kuvissa näkyy on juurikin tuon hintatason vaa´an tuloksia.

Kannattaa kiinnittää huomiota vaaka-alustan stabilisuuteen, ettei alusta anna myöten massan lisääntyessä.
Pienikin muutos kulmassa lisää virhettä hirveästi.


Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #20 : 16.09.11 - klo: 20.31 »
100-500g alueella tuo näyttää 0,1g tarkkuudella joten oletan sen olevan oikea jakoväli. sitä mistä tuo arpoo nuo 0,01g tarkkuudet, en tiedä. Mutta eipä nuo 40e muchmoret ole sen tarkempia :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #21 : 16.09.11 - klo: 20.53 »
Ei siitä nyt olekaan ollut kyse että kuseeko kyseinen vaaka minkä verran ja kuseeko kalliimmalla tarrala varustettu enemmän vai ei.

Edelleen kyse siitä että mikäli alusta ei ole suora ja varsinkaan vaaterissa niin tulokset eivät ole luotettavia.
Huono alusta kuten alla mainittu...
Ja vielä jos on vähänkään vinossa.
Siinä ei auta kalliimpikaan vaaka mikäli pohja ei ole kunnossa.

Kannattaa kiinnittää huomiota vaaka-alustan stabilisuuteen, ettei alusta anna myöten massan lisääntyessä.
Pienikin muutos kulmassa lisää virhettä hirveästi.

Poissa JS83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #22 : 18.09.11 - klo: 00.45 »
Ja mikähän mahtaa olla paras mahdollinen painojakauma? Onko se 50%/50% vaiko kenties 40%/60%? Pitäisihän silläkin olla väliä onko kyseessä 4WD vai 2WD. Taikka mihin käyttöön auto tulee. Minun mielestäni suurin hyöty tulee siitä, että saa säädettyä auton niin ettei se ole toispainoinen esim. vasen puoli autosta on painavampi kuin oikea.

Toinen asia on se, että kuinka säätää sitä painojakaumaa. Jos säätää ainoastaan jousituksen avulla sitä niin silloin auton eri kulmat käyttäytyy kuopissa yms. eri tavalla ja sekään ei ole hyvä asia!

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #23 : 18.09.11 - klo: 02.33 »
painoilla enimmät ja esikiristyksellä loput. etu/taka ei oo niin kriittinen kuhan sähköt on sijoteltu suunnilleen siten miten valmistaja on tarkottanu. Useimmissa tuuppikrosseissa esim moottori on mahdollisimman takana ihan syystä, samoin etuvetosissa edessä koska painoa pitää saada tarpeeksi vetäville pyörille. toki poikkeuksiakin löytyy esim atomic carbon S2 jossa moottorin sijoittelulla on _käsittääkseni_ haettu tasapainoa ilmalentoihin, tosin siinäkin moottori on auton takaosassa pidon vuoksi.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Pienet vaa'at auton kulmapainojen tutkiskeluun
« Vastaus #24 : 25.09.11 - klo: 10.22 »
Piti oikein mielenkiinnosta kokeilla tuota Hoken juttua ja kyllä,varsinkin kun laittoi toisen pään piikin päähän ja toinen vaaoille niin ei tarvinnut olla alusta paljoa vinossa kun renkaat oli 1mm eri korkeudella ja painoa katosi toiselta renkaalta 10-15g!

Ja hauskinta oli että vaikka kevyemmän renkaan jousta kiristi niin lukemat ei muuttunut.

Mutta kun käytti 4:ää  vaakaa niin ei ollut niin hirveen kranttu tuosta alustasta.Eroa tuli kyllä mutta ei yhtä terävästi kuin 2:lla ja piikki alustan alla.
Mutta reagoi aivan erilailla esim puntin lisäämiseen ja jousen kiristämiseen.

Kysymys kuuluukin että mikä seuraavista oli se tarkin:

Tyyli:                    vas taka     oik taka
eturenkaat
pöydällä                  242          324

etupää piikillä         302          290

4:ä vaakaa             264          304

auto käännetty vaakojen päällä
180ast                    259          311

Mittaus tehty samalla alustalla,ei tarkistettu suoruutta
Tamiya M-chassis,puntteja ei lisätty tai koskettu jousiin.

Tieto lisää tuskaa :laugh:
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104