Kiitoksia!
Teristä minulla ei ole kovin suurta otantaa laadun suhteen ja olen käyttänyt yleensä valmisteriä halpuuden ja tasalaatuisuuden takia. Valmisterissä on yleensä se hyvä puoli että ne ovat aika tasalaatuisia, eli kun tehdään suuria määriä kerralla, laatuheitot on pieniä. Valmisteristä ainakin Kauhavalaiset Lauri terät ja Norjalainen Brusletto on oman kokemuksen mukaan hintaansa nähden hyviä.
Tuo Yp taonta on minulle uusi tuttavuus mutta hinnat näyttivät olevan aika huokeat. En tarkemmin katsonut sivulta, mutta yleensä teristä ilmoitetaan kovuusarvo (HRC) esim. Yleensä vuolupuukolle arvo on siinä noin 60 paikkeilla (en muista aivan tarkkoja lukuja). Jos karkaisu on tehty huonosti tai muuten vain liian kovaksi, terä murtuu helpommin ja liian pehmeä taas vääntyy.
En tarkoita että seppien tekemät yksittäiset terät olisivat huonoja, huippuseppiä on suomessa ollut ja on nykyäänkin. Tunnettujen seppien terät ovat yleensä kalliimpia.
Kahva aihioita saa ainakin noista mainitsemistani Brisasta ja Puuharista. Jos kahvaksi kelpaa esim. tavallinen koivu, sen voi tehdä itsekin tavallisesta klapista. Työstää sopivan palan esim. 25cm pitkä (mielummin ylipitkä pala koska kuivattaessa päät halkeilevat) ja vaikka 4x4cm paksu ja pistää mikroon. palan saa puusepän kuivaksi (noin 6-10% kosteus) siten. Vaikka puu olisi ollut 10 vuotta jossain lautakasassa kuivumassa, se ei ole kuiva sisältä. Välillä kurkkaa että vesihöyryä tulee paljon ja uudelleen päälle. välillä voi vähän aikaa jäähdytellä. Muistaa vain että ei kuumenna liian kauan ettei puu ala hiiltymään ja lopulta palamaan sisältä päin. Kun höyryä alkaa tulla vähemmän kannattaa jo ottaa puu pois mikrosta. Tietenkin myös vaikka omenapuu, vaahtera ym. suomessa esintyvät puut kelpaa (ei havupuita mielellään) Jos haluaa jotain erikoispuisia kahvoja niin sitten esim. edellä mainitut kaupat tai puusepän firmoista voi käydä kysymässä. Sieltävoi ehkä saada ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan palan puuta ja yleensä se on valmiiksi kuivattu.
Myös värjäämällä (petsi) saa kahvasta erinäköisen. Puuksi käy silloin ihan perus koivukin. Periaatteessa kahvan ulkonäkö ei ole tärkeää käyttöpuukossa. Tärkeintä mielestäni on että kahva "istuu" käyttäjän käteen hyvin.
Niin, kun terä on kahvassa kiinni ja olet muotoillut kahvan, kannattaa sen jälkeen hioa kahva. Sitten kastellaan vedellä kahva (pinta riittää) ja kuivumisen jälkeen hioa vähän hienommalla paperilla ja sitten sama käsittely vielä hienommalla, jos kahvasta haluaa sileämmän. Joskus olen käyttänyt viimeiseksi jopa 2500 grid paperia mutta 600-800 paperi on jo tarpeeksi hieno. Lopuksi öljytään danish oililla tai vastaavalla. Lakkaa ei ehkä kannata käyttää.
Paremmin minua tietävät voivat korjata jos kerroin vääriä tietoja, en ole mitenkään ammattilainen tässä(kään) asiassa.