Kirjoittaja Aihe: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?  (Luettu 2875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« : 19.12.11 - klo: 12.05 »
Hei

Olen hurahtamassa tähän lajiin ja kilpailutoiminta tuntuu kiinnostavalta.
Luokkana 1/10 sähkö touring autot kiinnostaa eniten.
Syitä luokkavalintaan > paljon ajajia=kisoja, säädöt, koko, sähkömoottori jne...

Olen lueskellut foorumeita ja tutkinut sääntöjä, mutta hiemen suurpiirteisesti on autoa koskevat säännöt selvillä.
Voiko esim tsp / tsm luokkiin osallistua millä tahansa autolla, joka täyttää korin ulkomitta vaatimukset sekä moottoria ja nopeudensäädintä ja tietysti renkaita koskevat säännöt? Tarkoitan, että täytyykö rungon ja alustaratkaisujen olla tietynlaiset? Onko sallittua rakentaa vaikka täysin oma runko autoon, jos se vain ulkomitat korin ollessa asennettuna täyttää?
Voikos käyttää 1/10 kokoista mattoautoa, jos kori ja renkaat on tourin sääntöjen mukaiset?
Ajatusleikissä ei välttämättä ole mitään järkeä, jos miettii kisoissa pärjäämistä, mutta haluan tietää säännöt ja mahdollisuudet rakenteluun ja autojen modifiointiin.




Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #1 : 19.12.11 - klo: 12.13 »
Tottakai saat tehdä vaikka koko auton itse, mutta suosittelen hankkimaan aluksi käytetyn kisa-auton ja saman tien kunnon sähköt

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #2 : 19.12.11 - klo: 12.47 »

EFRAn sääntökirjasta löytyy kattavin esitys teknisistä spesifikaatioista. Meillä mennään FTT-kisoissa noiden sääntöjen mukaan.

Sivulta 120 alkava osuus sekä s. 125 alkava 7. Particular to 1:10 electric saloon cars kertovat aika paljon
http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2011/03/Handb11App3.pdf

Rungon osalta ei erikseen muistaakseni ole omaa spesifikaatiota esim. materiaalin suhteen.

Ajatus 2WD 1/10 mattoauton käyttämisestä rakentelun pohjana lienee mahdollinen, muttei kovin suora tie toimivan 4WD touring-auton tekemiseen.

Ehdottomasti helpoimmalla pääsee ostamalla projektin aluksi käytetyn kisaturistin rungon. Tekemistä piisaa kyllä, vaikka aihioksi ottaisi tehdastekoisenkin turistin. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa CallidaC

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #3 : 19.12.11 - klo: 12.52 »
Tuosta Tsp/tsm luokkaan osallistumisesta on aloittelijan aika paha haaveilla. TSS luokka on paras aloittelijalle. Siellä on ihan tarpeeksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Siellä oppii perus kilpailutoiminnan ja autojen säätämisen huippunsa. Kokeile ajaa yksi kausi tss luokkaa ja jos sijoitut hyvin fintrack sarjan kilpailuissa, niin sitten on aika siirtyä tsp luokkaan. TSM luokasta kannattaa haaveilla  vasta jos sijoitut fintrack sarjassa tss-10 kolmen parhaan joukkoon kauden päätyttyä.
Varmasti parhaat tulokset kilpailuissa saat käyttämällä uusimpia touring-runkoja, kuten Xray, Tamiya, Yokomo.
Xray T4, XRay T3 2012, Xray T2 009 Drifter, Team Durango DEX410V3 | www.Finn-Drift.com | Tiim Lahti | EuroRC | TSS-10 Vuoden tulokas 2012 |

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #4 : 19.12.11 - klo: 13.00 »
Ylikokoiset mattoautot rajaa pois vaatimus erillisjousituksesta joka pyörälle.

Kotoinen sääntökirja loytyy http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-11-01T11-03-48175.pdf
Ja sarjasäännöt http://rc10.fi/index.php?topic=62675.0

Varsinaisesti runkoon vaikuttavia mittoja ei ole oikein kuin maksimileveys renkaiden kanssa, akseliväli, ja minimipaino. (ja painokin voidaan kasvattaa lisäpainoilla).

Koreistahan on lista mitkä ovat sallittuja. Ja TSM TSP ja TSS luokissa ei ole kaluston puolesta muita eroja kuin käytettävä moottori.

Eli esimerkiksi pohjalevyjä on myynnissä eri "viripajoilta" autoihin, jotka muuttaa autoa välillä aika paljonkin, ja nämä ovat siis ihan sallittuja.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #5 : 19.12.11 - klo: 13.06 »
Itse touringin pari vuotta sitten aloittaneena sanoisin, että:

1) TSS-10 on ainoa paikka josta aloittaa, ellei sitten ole "takavuosien" kokemusta tai taikurin kädet. Siitäkin huolimatta TSS-10 on todennäköisesti oikein paikka aloittaa. Nopeampiin luokkiin pääsee, jos tuntuu että pitkästyttää ja haasteet loppuu kesken. Liian nopeasta luokasta aloittamalla, saattaa tulla mieli maitojunalla kotiin.

2) Jos haluaa itse ajamisessa ja kilpailemisessa päästä eteenpäin, ainoa oikea vaihtoehto on hommata tarkoitusta varten valmistettu autoaihio. Jos haluaa värkätä ja ropata (mikä sekään ei ole missään tapauksessa kiellettyä), voi aloittaa vaikka kakkosnelosesta. Jarkko linkittikin jo tarpeelliset reunaehdot, mihin tulee päästä/pyrkiä.

3) Touringin haasteita kuvaa tietyllä tavalla se, että säätöjä ja niiden yhdistelmiä on periaatteessa loputtomiin. Tuolla on aiheesta enemmän. Tämä tosin on myös se yleisin harhaluulo, joka pitää monet aloittelevat kuskit pois touring-kisoista. Luullaan, että pitää hallita jokaikinen säätö ja niiden vaikutus autoon. Ei tarvitse. Riittää, että osaat kysyä vieruskaverilta perussetupin ja ruuvata sen autoosi (tai pyytää sitä kaveria ruuvaamaan), sillä saadaan peruspilotin käsiä varten ulosmitattua noin 95% auton potentiaalista.

Tervetuloa ajamaan tourinkia. Kuten sanottu; turistilla ei pipo päätä kiristä.
Flying Calacucco

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #6 : 19.12.11 - klo: 16.14 »
Myös VTR-10 on ihan hyvä luokka aloittaa,mutta ehkä haastellisempi kuin TSS,johtuen auton sääntömukaisista säädöistä.

Säännöt on yhtä tarkat ellei löysemmät.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #7 : 19.12.11 - klo: 16.52 »
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Varmasti TSS luokasta ois hyvä lähtee ja opeteltavaa vähintään riittävästi.
Täytyy hommata joku auto, josta lähtee säätämään.
Lennokkipuolelta on aikaisempi kokemus, mutta nyt autokisailu on alkanut poltella.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mitkä rungot sallittuja touring kisoissa?
« Vastaus #8 : 19.12.11 - klo: 18.27 »
Valitse noista joku autoksi, Xray, Tamiya tai Yokomo.
Noihin löytyy hyvin Suomesta varaosia.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...