Niin, kovin moni säädinvalmistaja ilmoittaa että heidän nopeudensäädin kestää 6S akut.. Usein tuolla tarkoitetaan sitä että fetit, konkat ja muut komponentit ovat mitoitettu siten että niissä on "jokin" varmuusraja tuon 22,2 voltin päällä. Mutta kun jarruttaa moottorijarrulla huonolaatuisilla akuilla, niin moottorilta tuleva virta ei mene kaikki akkuihin ja jännite nousee hetkellisesti tähtitieteelliseksi. No okei, ei ihan mahdottomaksi, mutta usein paljon korkeammaksi kuin akun jännite. Ja silloin nopeudensäädin voi päästää savut pihalle vaikka lämmöt olisivatkin ihan hyvin kurissa.
Siksi on hyvä jättää kunnon pelivara ja käyttää säätimiä 1 tai 2 Lipo-kennoa pienemmällä akulla kuin säätimen maksimi antaisi myöden. Veikkaan että kaikki hajonneet MMM säätimet on palaneet juuri huonolaatuisten akkujen kanssa jarruttaessa, tai sitten väärillä asetuksilla ja liian pitkillä välityksillä grillatessa.
Eli 6S akkujen salliminen nykyisellään asettaisi kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kun akkujen saatavuus on vähän niin ja näin. Se myös kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kun tilaamalla MGM Comprolta tms. muulta HC-säädinvalmistajalta vaikka 10S kestävän säätimen, niin kunhan pitää muusta jäähdytyksestä huolen voinee ajella hieman huolettomammin kuin muut.
Joo, näin kävi että nyt olen ehdottomasti 4S akkujen kannalla. Tulee todella paljon halvemmaksi ja helpommaksi, kun on käytännössä vain yksi kennomäärä ja muistaa ettei osta sitä halvinta 4S säädintä. Eiköhän näillä 4S akuillakin saada savut pysymään sisällä?
Jos nopari pimenee suurella kennomäärällä (esim. 6S) ja välitykset on olleet oikein, niin syytä voisi lähteä hakemaan jarrutuksesta ja huonoista akuista. Jos savut karkaa pienemmillä kennomäärillä (esim. 3S tai 4S) niin syy voisi olla liian korkeiksi karanneet virrat. Yleensä akut voi oireilla ja pullistua, mutta jos akkujen virranantokyky riittää, niin nopari voi sanoa puf. Mikään ei poissulje sitä, etteikö 4S:llä nopari voisi hajota myös jarrutuksiin.
Laitan tännekin tuon toisaalle kirjoittamani ohjeen / vinkkilistan kasikrossarin sisälle säätämisestä.
http://foorumi.rcareena.com/viewtopic.php?p=850#p850 - Hount