Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: M8e ?  (Luettu 47769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aw

  • Uusi jäsen
    • Profiili
M8e ?
« : 04.01.12 - klo: 17.55 »
Onko sähkö-M8 autoille suunnitteilla jotain kilpailutoimintaa tulevana kautena?
"virallista" luokkaa/sääntöjä ei ilmeisesti ole, tietääköhän sisäpiiriläiset onko sellaisia tulossa?

Katselin viimekauden tuloksia ja M8:ssahan on ihan mukavasti kilpailijoita, mutta itselläni ainakaan ei kiinnostusta metanolin kanssa läträämiseen...

Mahtaakohan M8e:n suosio läheteä minkälaiseen nousuun?
Vai onko tämä taas yksi luokka lisää joka vie harrastajia muista luokista :|

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #1 : 04.01.12 - klo: 18.11 »
M8e autoille ei ole SM- tai Kansallisen tason kilpailutoimintaa. Tietääkseni myöskään kerhotason kilpasarjaa ei ole suunnittelilla, yksittäisiä kisoja todennäköisesti tulee olemaan, vaikkapa Turku Openin yhteydessä, tiedä häntä.

Kun ensimmäiset M8e:t tuli muutama vuosi takaperin, olin sitä mieltä, että tässä on seuraava kova juttu. Toisin kuitenkin kävi. Autoja rakenneltiin ja niitä oli siellä täällä, mutta mitään varsinaista "johdettua" toimintaa niiden ympärille ei sitten kuitenkaan syntynyt. Syitä on varmaan monia, mutta omasta näkökulmastani sanoisin että laitteet oli ainakin tuolloin vielä teknisesti epäkypsiä kunnollista kisatoimintaa varten ja toisekseen aika hinnakkaita. Siis itse autojen lisäksi akkujen hinta tuntui aika suolaiselta, ne kun kisakäytössä pitäisi olla kovakuorisia ja ulkoradoilla käytännössä ainakin 4S ja niitä pitäisi kisaa varten olla noin 2-4 kpl.

Tähän kun yhdistetään se seikka, että SC autot tulivat markkinoille samoihin aikoihin ja olivat hinnaltaan puolet M8e auton hinnasta ja selvästi edullisempia ylläpitää, ei M8e:lle jäänyt tilaa kasvaa.

Viimeiseen vuoteen en ole seurannut autojen tekniikkaa kovin läheltä, mutta tottakai kehitys kehittyy. Se, että onko vähäisessä harrastajakunnassa riittävästi massaa tälle luokalle, jää nähtäväksi. Toivottavasti on. Useinhan tällaisen alkusysäykseen tarvitaan joku "kylähullu", joka on tarpeeksi päättävinen ja määrätietoinen tehdäkseen säännöt, järjestääkseen kilpailut ja ottaakseen niskaan kaiken sen loan, mitä yleensä aktiivisia tekijöitä kohtaan suodaan.
« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo: 18.15 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #2 : 04.01.12 - klo: 18.51 »
Se on just näin.

Joskus asian tiimoilta pohdittiin kisapaikkojen kykyä tarjota riittävät puitteet M8e autojen lataukselle kun puhutaan ulko saviradoista. En muista enää mihin siinä päädyttiin, mutta tämä on yksi esimerkki siitä mitä erilaisia asioita pitää ottaa huomioon kun uusia juttuja tuodaan kisaajille.

Ihan kivoja autoja mutta se latailu on aika kovaa hommaa kuitenkin näillä isoilla autoilla vielä. Ulko M8 radalla virtaa menee kuitenkin aika paljon (oma kokemus joskus taannoin). Ehkä jos ei mentäis 4S vaan 3S akuilla niin se vois vähän helpottaa... enpä tiedä.
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #3 : 04.01.12 - klo: 20.56 »
Siis millä tavalla akkujen latailu on kovaa hommaa? Eihän se ole yhtään ihmeellisempää kun 1:10 kokoluokan autojen akkujen lataaminen, ihan samat kuviot ja samalla tavalla sähköä menee akkuun.

Noiden aiempien perusteluiden lisäksi tuntuu siltä että porukat saa talven aikana patterisurisijoista tarpeekseen ja siksi nämä ei kiinnosta kesällä. Nitrot kaivetaan kaapista esille Maaliskuussa ja sen jälkeen ei mikään muu enään kiinnostakkaan, kunnes tulee seuraava talvi ja on pakko kaivaa sähkövehkeet kaapista esille.

Harrastus autona M8e, tuttavallisemmin patterikasi, on helppo ja sisäsiistimpi vaihtoehto nitroille.

 Kääntöpuolena on lyhyet ajoajat, käytännössä krossiradalla noin 15 minuuttia jonka jälkeen on laitettava auto jäähylle ja ladattava tai vaihdettava täydet akut. Akkuja pitää olla aktiiviseen treenaamiseen tai kisaamiseen 3-4 settiä ja laturit vastaavaa kaliberia. Tässä on yksi syy miksi autoja on vielä melko vähän, kilpailutasoinen sähkötekniikka on kallista ja kovinkaan moni ei ole halukas sijoittaa sähköihin suuria summia. Moottorit/noparit on kehittyneet luotettavampan suuntaan muutaman vuoden aikana joten se tuskin on enään ongelma.

Samalla rahakasalla saa nitroauton oheistarvikkeineen, ajoajat on pitempiä ja kisoja on useita kesässä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Jani L

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #4 : 04.01.12 - klo: 21.12 »
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #5 : 04.01.12 - klo: 21.53 »
Koheltaja, just sillä tavalla työläämpää kuin omassa viestissäsi kirjoitat noista kääntöpuolista  :laugh:
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #6 : 04.01.12 - klo: 22.06 »
Patterikaseissa on myös se kääntöpuoli, että ne soveltuvat vain harvoille sisäradoille. Siis, kyllähän niillä ajaa voi, mutta lopputuloksena on hirveä pauke ja rikkoontuneet paikat. Esim. viime talvena Myyrissä krossiradan hyppyreitä ei saatu kunnolla kestämään patterikaseja, ne kun kuitenkin painavat reilusti puolet enemmän kuin nelkkukympit.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #7 : 04.01.12 - klo: 22.28 »
Koheltaja, just sillä tavalla työläämpää kuin omassa viestissäsi kirjoitat noista kääntöpuolista  :laugh:

Mutta kun se ei edelleenkään ole yhtään sen työläämpää kuin 1:10 sähkökrossareiden akkujen lataaminen. Aivan samalla tavalla mennään 10 krossien kanssa, ajoaika noin 15 minuuttia jonka jälkeen auto jäähylle ja akut lataukseen. Akkuja ja latureita pitää olla saman verran kun patterikasissa, samat kuviot lataamisessa.

En oikein ymmärrä miten patterikasilla ajaminen ja akkujen lataaminen on kovempaa hommaa kun 10 krossissa tai missään muussa sähköluokassa?

Viime talvena krossiratojen hypyt olisivat kestäneet paljon paremmin jos kokemattomat kuskit ja aloittelijat olisivat tyytyneet 10 krosseihin. M8e rikkoo taatusti sisäradan rakenteet kun ajetaan reikä päässä, mistään välittämättä, tai opetellaan ajamista ylitehokkailla sähköillä. Laitetaan samat sähköt nykyisiin nelkku Correihin niin alkaa tuhoa tulemaan, ai niin, niissä on pehmeät puskurit ja koppa päällä... :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #8 : 04.01.12 - klo: 23.32 »
En myöskään ymmärrä tuota akkujen latauksen vaikeutta. Ei missään luokassa voi välttyä tuolta lataamiselta; enemmän harmittaa latailla polttiksen vastarinakkuja alle 2A, kun rata olisi parhaimmillaan....
---

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #9 : 05.01.12 - klo: 10.26 »
Aluksi patterikasit olivat lähinnä kulmaraudalla ja rälläkällä rakennettuja konversioita joiden ajo-ominaisuudet ja kestävyys oli kaatumatautia ja osteoporoosia sairastavan kirahvin luokkaa.

Seuraavaksi kun tästä ongelmasta päästiin ja alkoi tulemaan sarjavalmisteisia konversiokittejä yleisimpiin merkkeihin, niin ongelmaksi tuli toimintasavujen karkaaminen. Kun puhutaan 2500W moottorin akselilta mitatuista tehoista, niin jokainen ymmärtää että silloin pitää ymmärtää lopettaa ajaminen pienimmänkin epäilyksen kohdalla. Näin ei kaikki tehneet ja siksi jokainen on varmasti lukenut siitä että patterikasin nopeudensäätimestä, moottorista, liittimistä tai akusta on karannut toimintasavut. Toistaiseksi toimintasavuja ei ole ehditty keräämään talteen ja teknologia niiden palauttamiseksi takaisin elektroniikan sisälle on hyvin lapsenkengissä.

Myöhemmin kun kuljettajien tietoisuus sähköjen sietokyvyn rajoista lisääntyi ja markkinoille tuli aina vaan kestävämpiä ja paremmilla suojilla varustettuja nopeudensäätimiä niin ongelmaksi muodostuivat akut. Kuka vaan voi omaksi huvikseen ajella pehmeäkuorisilla akuilla, mutta kun yhtälöön lisätään 20 muuta autoa ja rataa pitäisi kiertää koko päivä, niin tuosta tulee äkkiseltään päivälle niin paljon ajoa että voiko kukaan yksin edes luvata ettei tulisi puhkaisemaan yhtä pehmeäkuorista akkua vuoden ajoilla?

Markkinoilla on jo 4S kovakuorisia akkuja (2+2S ei kelpaa, koska 4mm putkiliittimistä ei joka tilanteessa tule liittimen kuumentumatta sitä virtamäärää läpi jota 3,5 kg krossari tarvitsee)

Nyt kun kaupoista löytyy:
  • 4S kovakuorisia akkuja
  • suoraan valmiita patterikaseja tai saman valmistajan konversioita
  • riittävän kestäviä nopeudensäädin & moottori -comboja

Niin kuljettajat ovat saaneet aivan tarpeekseen koko patterikaseista. Monelle se kasikoon auto ei ole se juttu vaan sähköllä kuran lennättämisen voi hoitaa esim. CORRilla. Ja Suomen kokoisessa maassa ei yksinkertaisesti riitä harrastajia kaikkiin luokkiin. M8e luokan pahin kilpailija on polttiskrossi ja polttiskuskeilla (vaikkain suurin osa treenaa myös sähköautoilla) on usein sähköautoja kohtaan pieniä antipatioita. M8e autojen karu ja kivinen tie nykypäivään on osaksi ollut edesauttamassa polttiskuskien sähkövastaisuutta.

Eli nyt kun kaikki tekniset esteet M8e luokan tieltä on raivattu pois, pitäisi jostain syntyä uusi sukupolvi kisaajia jotta ei lähdetä repimään muita jo olemassaolevia luokkia tyhjäksi. Sitten kun tulee patterikasikisat, niin tässä ainakin yksi kiinnostunut. Voin ottaa osaa myös muuhun toimintaa, sääntöjen kirjoittamiseen, järjestelyihin jne. koska se aika ja mielenkiinto ei ole pois muista luokista.

Ja joo, tälle aiheelle on jo ketju. Voisikohan ystävälliset moderaattorit lukita tämän tai miten parhaaksi katsoo. Voin tuoda intoni myös siihen "viralliseen" viestiketjuun jos sellainen näistä hajanaisista M8e keskusteluista saadaan esiin.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 05.01.12 - klo: 10.29 kirjoittanut Hount »

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #10 : 05.01.12 - klo: 10.45 »
Lainaus
Sitten kun tulee patterikasikisat, niin tässä ainakin toinen kiinnostunut
The100

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #11 : 05.01.12 - klo: 12.36 »
Hount:lta erinomainen yhteenveto patterikasien lyhyestä historiasta, tuohon on aika paha lisätä mitään.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #12 : 06.01.12 - klo: 21.01 »
Tässä vielä tuo vanhempi ja vähän pidempi ketju.

http://rc10.fi/index.php?topic=38911.0

Tuolla toisessakin ketjussa todettu se tärkein pointti. Ei riitä kuskeja ilman ettei se vaikuta muihin luokkiin. Ja vaikka itse kaikkein mieluiten kisaisin M8e:llä, niin en halua tehdä sitä muiden luokkien kustannuksella. Toistaiseksi kaikki SM tai pelkästään kerhokisastatuksella kulkevat luokat ovat sääntöjen, kisaajien ja kaluston puolesta valmiimpia kisaluokiksi kuin M8e.

Joskus aikoinaan (2005?) kun aloitin 1/8 polttiskrossin SM ja silloisen Hobao Cup kisasarjan, niin kalustolla oli vuosikymmenten perinteet ja suurin uudistus noista ajoista on ollut "Losi" -tyyppinen ohjaus jossa raidetangot eivät kiinnity ackermanlevyyn vaan suoraan varsiin ja varsien välisen tangon pituutta säätämällä jne... äsh, taas meinasi karkaa tekniseksi jargoniksi. Eli pointti oli se että 1/8 polttiskrossi on luokkana aika valmis. Ei tule mitään "ensi vuonna kaikki muuttuu" -settiä. Okei, koneiden käyttövarmuus kasvaa joka kehitysiteraatiolla, mutta teknisesti luokka on aika vakaa. Sääntökirjaan ei jouduta kajoamaan jne. Asia on täysin toisenlainen M8e:n kanssa. Jokainen säädinsukupolvi, uudet moottorit ja isoin harppauksin kehittyvät Lipoakut tuovat M8e luokkaa vuosi vuodelta lähemmäs Suomen pienille harrastajamäärille soveltuvaa vakaata luokkaa.

Nyt M8e on ikäänkuin polttiskrossi sähköistettynä. Muuta vastaavaa luokkaa ei ole jolle löytyisi melkein täysin samanlaiset vastineet polttis- ja sähköpuolelta. 1/10 sähkö ja polttisturistitkin ovat täysin eri puusta veistettyjä. Siinä missä M8e ja M8 ovat noh... voimanlähdettä vaihtamalla kaksi samaa autoa. Eli oma mielipiteeni olisi että odotellaan nyt hetkinen ja katsotaan josko markkinoille tulisi halpa ja kestävä moottori/ säädincombo ja sitä kovakuorista "The 4S" -akkua odotellessa. (Ei yhteyksiä JQ Productsin The tuotteisiin)
Sitten kun kalusto on valmis ja kukkaroystävällinen, niin M8e:stä voisi tulla sellainen polttiskrossin rinnakkaisluokka. Tiedän että sähkö ja polttisautoilla on omat vannoutuneet kannattajansa ja kovin helposti ei kukaan vaihda sitä pääsääntöistä luokkaa tuon rajan yli. Sähköpuolen kisailu on keskittynyt enimmäkseen 1/10 koon "pikku"autoihin, ja siksi uskonkin että Suomesta löytyy vielä muutama kuljettaja jota ei ole kiinnitetty johonkin kilpaluokkaan.

Toivottavasti M8e:stä olisi jonain päivänä tuohon, tarjoamaan helppo, mielekäs ja kustannuksiltaan houkutteleva kuranlennätysluokka heille jotka eivät jaksa "pikku"autojen nysväystä tai nitrokoneen etulaakerin vaihtoa.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo: 21.10 kirjoittanut Hount »

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #13 : 17.01.12 - klo: 18.54 »
Lainaus
Sitten kun tulee patterikasikisat, niin tässä ainakin toinen kiinnostunut



PRCA järjestää 18.2 (ensimmäiset?) M8e-kisat. Tervetuloa!

http://rc10.fi/index.php?topic=63646.0
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #14 : 22.02.12 - klo: 15.59 »
Kasikrossari sisäradalle?
Kuinka saat toimintasavut pysymään säätimessä?
Mitä pitää ottaa huomioon siirryttäessä ulkoradoilta sisälle?

Kannattaa lukaista allaoleva.

http://foorumi.rcareena.com/viewtopic.php?p=850#p850

 - Hount

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #15 : 22.02.12 - klo: 16.57 »
Hyvä.

Toimintasavujen sisällä pitämisen vaikeus (= tulivat pihalle) varmaan meikäläisellä osittain johtui tuosta ettei erillistä jarruservoa ollut ja Nokialla tuli aika kovia jarrutuksia hyndästä suoraan kurviin = jarrut lukkoon kovassa vauhdissa. Ainakin kyseisten kirjoitusten perusteella.

Erillistä jarruservoa vois kyllä harkita sisäradalle. Itsellä olikin semmonen rakennettuna edelliseen VE:heni.
Ko. modaus ei ole kauhean vaikea.

Ulkona välttämättä asia ei ole niin merkittävä koska ihan samanlaisia jarrutuksia tuskin tulee.

M8e suurin vahvuus on mielestäni se ettei mekaanikkoa tarvita. Se tekee kisaamisen mahdolliseksi pelkkien kuskien keskenkin koska autot eivät sammuile eikä niitä tarvii tankata. Nostajien välttämättömyyttähän tämä ei poista, mutta helpottaa kyllä kisaamista huomattavasti.
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #16 : 13.03.12 - klo: 08.41 »
Ready-to-Race GT-e  :wink:

The most powerful electric car on earth ! Professionals only
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #17 : 13.03.12 - klo: 14.17 »
Ready-to-Race GT-e  :wink:

Tuliko väärään ketjuun? Liikkuu vähän heikosti saviradalla tolla maavaralla...

 - Hount

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #18 : 13.03.12 - klo: 14.46 »
Jos nyt vaadit selitystä niin en viitsi avata GT8-e aihetta kun menee pitkälle samaan kategoriaan kuin M8-e:kin
Vai mitä?

Video ei nyt varsinaisesti liity pikkuautoihin mutta onhan siinä esikuvaa. Monelle näissä autoissa on siitä kuitenkin kysymys.
« Viimeksi muokattu: 13.03.12 - klo: 15.53 kirjoittanut GT Warrior »
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #19 : 13.03.12 - klo: 18.18 »
Back to on-topic

Tolla olis tarkoitus mennä nyt sisällä ja kesällä ulkona



Säätimestä on nyt säädetty:
- 0-ennakko
- 0-punchi
- minimum brake (25%)
- ei drag brakea
- ei pakkia
- 4S lipo asetus (ilman että säädin tarkistaa asian)

Katotaan onnistuuko noilla ajaminen vai pitääkö jotain muutella.

4 akkua alle tunnissa  :grin:


« Viimeksi muokattu: 13.03.12 - klo: 18.29 kirjoittanut GT Warrior »
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #20 : 13.03.12 - klo: 21.06 »
Hienon näköiset systeemit.

Akkuja saa halvalla vaikka Hobbykingista siis jos 2s akkuja haluaa käyttää. Samalla sieltä tai muualta saa 30A laturin, joka lataa vaikka 10s akkuja.

Itse ajelin viimekesänä hiukan aikaa 4s akuilla ja isolla moottorilla Losin TEN SCTE corria. kulkua oli aika mukavasti. Sama peli tuntui hiukan tylsältä 2s kisa setupissa sen jälkeen..

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #21 : 13.03.12 - klo: 21.08 »
tänks, noi laturit on racers shopista, vaikuttaa ihan mainiolta ja jos tästä sitten tuliskin jotain kun latausajan saa 1/4 osaan aiemmasta  :cool:
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #22 : 13.03.12 - klo: 21.16 »
Paljon tuo laturi antaa tehoa per kanava
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #23 : 13.03.12 - klo: 21.23 »
Sen verran näyttäis antavan että päälle neljätonniset latautuu helposti 1C:llä (alle 50min:ssa)
Se riittää mulle. Moottoriakin on jäähdyteltävä välillä ajojen välissä.
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #24 : 13.03.12 - klo: 22.17 »
Aijai, kun näyttää hyvältä. Ja puhas autokin. Saisi omankin pysymään noin puhtaana. :)
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #25 : 14.03.12 - klo: 06.59 »
 :smiley:

Pelkäänpä että auton puhtaus on ohi menevä ilmiö kun ulkoradat aukee.

Tossa vanhassa seiskapuolkin rungossa on tietty se hyvä puoli että komponentit ovat niin levällään ympäriinsä että auto on helpohko puhdistaa, paineilmaa ja WD:tä.
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #26 : 14.03.12 - klo: 09.52 »
Paljon tuo laturi antaa tehoa per kanava

Näyttäisi vähän että "perinteinen" 50W / kanava.

Ihan sopiva ja itsekin ostaisin vastaavan neljän akun laturin kasikrossarikäyttöön. Vaikka olisi kaksi 4S laturia, niin niillä kestää pidempään kuin neljällä 2S laturilla, kun kennojen määrän kasvaessa joukkoon osuu aina enemmän kennoja jotka eivät välttämättä ole ihan balanssissa. Siihen laturin loppujumppaan kuluu tosi paljon aikaa.

 - Hount

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #27 : 14.03.12 - klo: 12.52 »
http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a mulla on tuo laturi ja se balanssoi kyl samantien kun aloittaa latauksen. Ei lopussa mitään ihmeellistä tapahdu kunhan lataa pienellä virralla loppuun. Tuntiin latautuu 1C:llä tuohon 4500mah turnigyyn 4650mah
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #28 : 14.03.12 - klo: 13.21 »
Pointti taisi olla siinä että 4S-6S akuissa laturi kuin laturi joutuu tekemään enempi duunia lopussa verrattuna siihen että lataa useampaa 2S akkua kerralla kuten kuvassa.
Kyosho - Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - Inferno GT - Vintage remakes - Fantic 125cc supermoto + Scalvini racing pipe

Poissa Hount

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8e ?
« Vastaus #29 : 14.03.12 - klo: 14.47 »
http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a mulla on tuo laturi ja se balanssoi kyl samantien kun aloittaa latauksen. Ei lopussa mitään ihmeellistä tapahdu kunhan lataa pienellä virralla loppuun. Tuntiin latautuu 1C:llä tuohon 4500mah turnigyyn 4650mah



Vaikka laturi balasoikin kennoja heti alusta saakka, niin kennot eivät juuri koskaan vanhene samaan tahtiin. Laadukkaankin akkupaketin kennot alkavat käyttäytyä ladatessa hieman eri tavoin ja laturi joutuu siksi jumppaamaan lopussa kohtuuttoman pitkään saadakseen kaikki kennot balanssiin. Latausvirtaa joutuu laskemaan koska täysiä akkuja ei voi purkaa balansointiliittimen kautta niin nopeasti että koko akkupakan latausvirta voisi olla "1C".
Eli siksi erillään ladatut, tai mahdollisimman pienissä sarjaankytkennöissä ladatut kennot ovat kaikkein nopein tapa ladata akkuja. (Ja myös sekavien sarjaankytkentäadapterien tapauksessa pienissä paketeissa lataaminen on turvallisempaa)

Pointti taisi olla siinä että 4S-6S akuissa laturi kuin laturi joutuu tekemään enempi duunia lopussa verrattuna siihen että lataa useampaa 2S akkua kerralla kuten kuvassa.


Juuri näin! hienon näköistä kun on neljä samanlaista akkua samaan aikaan laturissa. Oletko mittaillut akkujen sisäistä resistanssia? Nuo kun eivät ole niitä "kisaisimpia" kennoja, niin voi olla että menee kasikrossarikäytössä vähän kemiat sekaisin. Seuraa ainakin ettei kennot lähde pullistelemaan noiden kuorien sisällä.

(laturilla millä voi mitata kennon sisäisen resistanssin voi hieman seurata jos akuissa on tapahtunut jotain radikaalia muutosta, mutta yleensä akku kertoo kunnostaan parhaiten turpoamalla. Mittailemalla myös akun lämpötilaa erän jälkeen voi vähän saada osviittaa siitä kuinka akun rajoilla liikutaan)

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 14.03.12 - klo: 14.55 kirjoittanut Hount »