Päävalikko

TP-10 Sarjasäännöt 2012

Aloittaja McQ, 02.05.12 - klo: 11.19

McQ

TP-10 sarjasäännöt 2012

-muutama uusi kori ja pilli listalle
-paino 1550g


Sami Munck

goos

Paljonko painoraja oli viime vuonna?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

McQ


goos

Lainaus käyttäjältä: McQ - 02.05.12 - klo: 13.37
1700g
taitaa kaikki vanhat autot olla vanhentuneita sitten uusien sääntöjen myötä jotka tulevat 3 viikkoa ennen ekaa kisaa? :)

Olisi voinut tästäkin ilmoittaa kun se EFRA:ssa tiedotettiin, kyse on kummiskin todella isosta muutoksesta sääntöihin ja autojen tekniikkaan. Efran päätös on kumminkin ollut kuukausi tolkulla tiedossa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Vesa

Kyllä asiasta mielestäni ilmotettiin jo marraskuussa.

edit. eipäs ollutkaan tiedotuksissa, TIEDOSSA asia kuitenkin oli jo marraskuun alun EFRA-kokouksessa, painomuutoksen käyttöönotto vain EFRA:ssa taisi siirtyä 2013 kaudelle, ellen väärin muista.
  V-Dezign | Reedy| Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

goos

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 02.05.12 - klo: 14.05
Kyllä asiasta mielestäni ilmotettiin jo marraskuussa.

edit. eipäs ollutkaan tiedotuksissa, TIEDOSSA asia kuitenkin oli jo marraskuun alun EFRA-kokouksessa, painomuutoksen käyttöönotto vain EFRA:ssa taisi siirtyä 2013 kaudelle, ellen väärin muista.
Juuh, uudet efrasäännöt ovat toki vasta 2013 voimassa. Siksi ihmetytääki miksi 3 viikkoa ennen kauden ekaa kisaa ilmoitetaan, että täällä otetaan sääntö voimaan jo tänä vuonna.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

McQ

Laitetaan hieman historiaa ja taustaa sääntömuutokselle:

Viime kesänä pidettiin galluppia TP-10 sääntöjä koskevista muutoksista ja eritoten mitä voisimme ehdottaa EFRA:lle.

Ensimmäisenä asiana tuli painorajan pudotus (syitä: lipo aika, rankaiden kulutus, moottorit helpommalla jne.)
Asiaa Efra kokouksessa ehdotimme (AKK) muodossa 1600g. Jostain syystä Efra halusi itse mennä vielä alemmaksi 1550g, mikä kokouksessa hyväksyttiin.

Efran yleisissä säännöissä on kuitenkin pykälä joka "estään nopeat" sääntömuutokset ja tästä syystä tulee efrassa sääntö voimaan vasta 2013 kuten myös muitakin muutoksia esim. ajoaika.

Koska olemme ehdottaneet ko. muutosta niin on aika selvää että otamme sen itse käyttöön jo nyt omissa säännöissämme.

Mitä tulee autojen vanhenemiseen niin tähän 1550g painorajaan ei taida löytyä vielä yhdeltäkään valmistajalta autoa suoraan paketista niin uutta kuin vanhaakaan. (1600-1650g löytyy niin uusia kuin vanhojakin vaihtoehtoja)

Sami Munck



jarkkom

No just joo... Ei vissiin muualla EFRA:n alaisuudessa ajeta tällä painorajalla? Ei myöskään rapakon takana. Aasiassa taitaa olla muutamia kisoja, joissa porukka vetää hiilikuiturungolla.

Mulla tais auto painaa 1770g Raisiossa mitattuna, joten pikkasen saattaa antaa tasotusta, mutta mikässiinä, kun en voitosta aja. Jos olisi hieman aiemmin tullut tämä ilmi, olisin saattanut miettiä muuta kalustoa. Auton keventäminen maksaa luultavasti hyvin lähelle uuden, kevyen, kisapirssin ostamista (Capricorn C02, Mugen MTX5).

Käsitin, että juuri tästä syystä, että porukalla vanhenee autot käsiin, missään muualla ei menty tuohon painoon ja kun EFRA:kaan ei tuota vielä ottanut käyttöön oli kyllä melkoisen ilmeistä, että siihen ei mennä Suomessakaan.

---

goos

Lainaus käyttäjältä: McQ - 02.05.12 - klo: 20.19
Laitetaan hieman historiaa ja taustaa sääntömuutokselle:

Viime kesänä pidettiin galluppia TP-10 sääntöjä koskevista muutoksista ja eritoten mitä voisimme ehdottaa EFRA:lle.

Ensimmäisenä asiana tuli painorajan pudotus (syitä: lipo aika, rankaiden kulutus, moottorit helpommalla jne.)
Asiaa Efra kokouksessa ehdotimme (AKK) muodossa 1600g. Jostain syystä Efra halusi itse mennä vielä alemmaksi 1550g, mikä kokouksessa hyväksyttiin.

Efran yleisissä säännöissä on kuitenkin pykälä joka "estään nopeat" sääntömuutokset ja tästä syystä tulee efrassa sääntö voimaan vasta 2013 kuten myös muitakin muutoksia esim. ajoaika.

Koska olemme ehdottaneet ko. muutosta niin on aika selvää että otamme sen itse käyttöön jo nyt omissa säännöissämme.

Mitä tulee autojen vanhenemiseen niin tähän 1550g painorajaan ei taida löytyä vielä yhdeltäkään valmistajalta autoa suoraan paketista niin uutta kuin vanhaakaan. (1600-1650g löytyy niin uusia kuin vanhojakin vaihtoehtoja)

Sami Munck
En kritisoi sääntömuutosta, mun mielestä hyvä että edetään muita ennen.  Tietääkseni mikään ei olisi estänyt informoida asiasta jo talvella?

Nyt istun kotona taipunut pohjalevy kädessä ja pohdin että kannattaako koko pirssi kasata enää. Uuden auton hankkiminen ennen kisoja tosin on vaan aika hankalaa koska en ole varannut aikaa auton kasaukseen saati sen testaukseen ja kuntoon viilaamiseen. Jos asiasta olisi tiedotettu esim tammikuussa olisin voinut helposti varata aikaa asioiden hoitamiseen.

Asialle ei voi nyt toki tehdä mitään, mutta toivon että otetaan jatkossa kehitysehdotuksena.
- sääntömuutosehdotukset julkaistaan niin aikaisin kuin mahdollista
- säännöt julkaistaan niin aikaisin kuin mahdollista
- jos tehdään kyselyjä julkaistaan niiden tulokset/yhteenveto (en tiedä onko julkaistu)

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Teemu Saarinen

Nykyiset autot ovat edelleen kilpailukykyisiä. Jokainen voi itse helposti vaikuttaa siihen paljonko auto painaa. Oma MTX-4 autoni painoi viime EM-kisoissa 1500grammaa ilman lisäpainoja ja auto painaa paketista normikokoisilla servoilla 1780grammaa.

Tässä muutama perusseikka mikä autoissa painaa:
- Siirry low profile servoihin, paino säästö yhteensä 40-50 grammaa
- Siirry Lipo-vastari akkuun, paino säästö 50-80 grammaa riippuen akun kapasiteetistä
- Vaihda teräsruuvit alumiini tai titaaniruuveihin, paino säästö 45-70 grammaa

Itse en usko että kukaan tulee Suomessa ajamaan autolla joka painaa alle 1600 grammaa mutta tämän voimme helposti todentaa katsastuksessa ensimmäisissä kisoissa. Muistakaa myös se että esim. Cabricornin autonpaino nettivideossa on mitattu kaikilla kevennysosilla ilman renkaita (pelkät vanteet asennettuna). Jos vertaat oman autosi painoa esim. kilpailujen katsastuksessa ota huomioon onko tankki täysin tyhjä ja minkä kokoiset ovat renkaasi. Auto painaa noin 110-120 grammaa enemmän finaalin startissa täysikokoisilla renkailla tankki täynnä verrattuna siihen että tankki on tyhjä ja renkaat ovat kuluneet loppuun...

Tässä luokassa on erityisen tärkeää että auto kestää koko kisan rasituksen, muutaman gramman painoero ei voittajaa ratkaise. Jos silti etsitte kevyitä "käytettyjä" autoja, molemmat viimevuotiset autoni ovat myynnissä Future-rc:n verkkokaupassa...Samasta osoitteesta löytyy myös uusia MTX-5 autoja.

jarkkom

Oma auto tuli punnittua alkuerän jälkeen, eli tankissa parin minuutin fuilit sekä renkaatkaan ei finaalikokoiset olleet. LiFe akulla tuli tietysti ajettua sekä autossa oli kyllä kevennettyjä layshafteja etc. osia. Käyttämäni merkin servoista verrattuna saman merkin lyhyisiin saisi säästöä 2 x 12g.

Kevyen auton eduista Sami jo yllä mainitsikin, joten on ihan selvää, että tuota painorajaa kannattaa tavoitella.
---

jarkkom

Kritiikistä huolimatta kauden avaus Kuusankoskella todisti jälleen, että on tämä vaan kivoin luokka ajaa. Ainakin omasta mielestä.  :cool:
---

jarkko

EFRA teki hiljattain päätöksen, että TP-10 EM-kisoissa siirrytään 1-tyyppi handout renkaiden käyttöön.
Syyksi päätökseen on kerrottu renkaiden pidottamiseen liittyneet ongelmat.

PM:ien osalta on päätetty pitää rengas vapaana eli poiketaan EFRAn päätöksestä.

Ehdotan, että myös Suomen 2013 TP-10 SM-sarjassa poiketaan EFRAn päätöksestä, koska käsittääkseni meillä ei ole ollut sellaista renkaiden pidotusongelmaa, jota tämä EFRAn päätös pyrkii korjaamaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

goos

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 13.11.12 - klo: 13.34
EFRA teki hiljattain päätöksen, että TP-10 EM-kisoissa siirrytään 1-tyyppi handout renkaiden käyttöön.
Syyksi päätökseen on kerrottu renkaiden pidottamiseen liittyneet ongelmat.

PM:ien osalta on päätetty pitää rengas vapaana eli poiketaan EFRAn päätöksestä.

Ehdotan, että myös Suomen 2013 TP-10 SM-sarjassa poiketaan EFRAn päätöksestä, koska käsittääkseni meillä ei ole ollut sellaista renkaiden pidotusongelmaa, jota tämä EFRAn päätös pyrkii korjaamaan.

+1, varsinkin kun koot ja kovuudet on vielä hakusessa EFRA:n puolesta.

Painorajaa kannattaisi myös tarkistaa ensi vuotta ajatelleen.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook