Kirjoittaja Aihe: 7.2v. vaiko 8.4.  (Luettu 8668 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #30 : 01.05.04 - klo: 18.18 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin eteenpäin mennä?  :?


Eipä välttämättä, itsellänikin "tyhjä" akku näyttää yli 9v (Kahdeksan kennoa)!
Tuossa todennäköisesti käy niin että kun akku on kiinni autossa ja laitat kaasua voltit "romahtavat" alas samantien.
Koitappas jos pystyt mittaamaan nuo voltit akusta sen ollessa autossa kiinni ja sitten lisäät kaasua.......
Näitä akkuja kun ei voi oikein mitata volteilla ovatko tyhjiä vai täysiä, tosin jos kennoa kohden on voltit 1,4v niin silloin on akku todennäköisesti juuri ladattu. :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #31 : 01.05.04 - klo: 18.22 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa. Näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi.


Hmm mutta älkää sijoittako 20€ (Suomen huoltopalvelun akut), käy niinkuin minulle.
Tosin kyllähän siinäkin luki et RC käyttöön, no onhan se Nikkokin RC!  :mrgreen:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #32 : 01.05.04 - klo: 18.25 »
Lainaus käyttäjältä: "ylikar-h"
Mielenkiintoinen huomio: Voimaa ja nopeutta tuntuu tulevan lisää 8,4 voltilla, mutta kas kummaa; aika radalla on heikompi kuin 7,2 voltilla....

Täsmälleen sama ilmiö, miksi monella TS-kilpailijalla tulos olisi parempi, jos malttaa vähentää moottorin ajoitusta, tai lisätä sen lankalukua  :wink:

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #33 : 01.05.04 - klo: 18.56 »
Mittailin tuossa noita akun tehoja. Tuloksena oli seuraava:

Laitoin mittarin johdot noparin virtajohtoihin kiinni, ja odottelin, että näyttöön tulisi 7.2 volttia. Kun kyseinen lukema oli tullut mittariin, painoin kaasua. Lukema laski 2-3 volttiin. Kun en enää painanut kaasua, lukema nousi taas 7.2 voltin hujakoille.
--
Eli akku ei kestä rasitusta, eli se siitä akusta.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #34 : 01.05.04 - klo: 19.29 »
Ainakin se on nyt tiedossa, että akku on tyhjä.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #35 : 01.05.04 - klo: 19.32 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Ainakin se on nyt tiedossa, että akku on tyhjä.

Ei, se meni silti takaisin 7.2 volttiin, kun päästin kaasun.  :|
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #36 : 01.05.04 - klo: 19.43 »
Tuossa on muutamaan kertaan jo kerrottu, että tyhjälläkin akulla voltit ovat ilman kuormaa 7,2...lähes 8,0 volttia. Silti akku on tyhjä.
Jos tyhjän akun jännite ilman kuormaa on alle 7,2V, sen kennoista joku tai jotkin on viallisia.

Kokeiles ladata se akku ja laittaa se autoon.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #37 : 01.05.04 - klo: 19.54 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kokeiles ladata se akku ja laittaa se autoon.

Laitoin sen ehkä rikkinäisen akun lataukseen.
Laitan sitten tänne kuinka kävi.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #38 : 01.05.04 - klo: 20.33 »
Tuli mieleen vanha vertaus näistä sähköopin peruskäsitteistä. Laitan sen tähän, jos yhtään auttaisi ymmärtämään, mistä eri käsitteissä on kysymys.

Akkua verrataan vesiastiaan.

Akun varauskyky eli kapasiteetti [mAh=milliampeeritunti] on sama kuin vesiastian tilavuus, esim 24 litraa tai 30 litraa.

Jännite [V=voltti] on akun napojen välinen jännite-ero. Sitä voi verrata siihen, miten korkealla vesiastiaa pidetään, kun astiasta lasketaan vettä. Astiasta valuvalla vedellä on eri voima maahan iskeytyessään, jos se lorotellaan 10 cm korkeudelta tai 2 metrin korkeudelta.

Virran [A=ampeeri] määrä kertoo, millä vauhdilla akusta otetaan virtaa. Tai kuinka suuri astiasta valuva vesivirta on: pieni noro vastaa pientä virtaa ja kaiken kasteleva vesiputous suurta virtaa.
Mitä suurempi virta, sitä nopeammin astia tyhjenee.

Esimerkki: Jos vesiastiassa on 30 litraa ja sieltä valutetaan nopeudella 60 litraa/h, tyhjeneminen kestää 30/60 = 1/2 tuntia eli 30 minuuttia.
Jos moottori ottaa 3000mAh (=3Ah) akusta keskimäärin 30A:n virran, se tyhjenee 3Ah/30A=0,1 tunnissa eli 6 minuutissa. 15A virralla tyhjeneminen kestää 12 minuuttia.

Vastaavasti voi laskea akun lataamisen ajan. Jos 3000mAh akku ladataan 4A virralla, lataus kestää 3Ah/4A=0,75h=45 minuuttia (plus noin 10-15% häviöt, koska kaikki virta ei jää akkuun vaan muuttuu lämmöksi).


Ja teho [W=watti] on jännitteen ja virran tulo [V*A=W]. Suuri vesivirta korkealta pudotettuna on tehokas. Ja tästä päästäänkin sitten jo vesivoimalaitoksen teholaskentaan..  :wink:

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #39 : 01.05.04 - klo: 20.44 »
Nyt se sitten rupes toimimaan.
Kyllä silti pitää uus ostaa, kun tosta alkaa toi teho muutenkin loppua...
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!