Moi,
Olen väsännyt Fundamentalisti- Vintage -hengessä näistä kaksi VTR-autoa. Tämähän on EvoIII:n karvalakkimalli, joten suuri osa sen palikoista on sovellettavissa. Totuuden nimessä on kuitenkin todettava, että aika on näistä jo ajanut ohi...
Alustan heikko paikka on ehdottomasti diffit, ja tarkemmin muoviset ulostulot. Ne korkkaavat todella herkästi, ja diffilevy alkaa pyöriä. Stellalla ja RCMartilla oli aikanaan Yeah Racingin alumiiniset ulostulot, joita muuten suosittelen, mutta kun ei näyttäisi olevan enää varastossa. Jos ne kuitenkin löydät jostakin, katso Tamiyan kotisivulta Evo3:n kasausohjeista, miten diffit kasataan, kun on hieman eri tavalla kuin tuossa perusversiossa. Jonkinlainen selvästi parempi kuin vakio, mutta heikompi kuin alumiininen, löytyy EvoIII-osista, esim. Seideliltä:
http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=50992&name=Diff-Abtriebe-TB-Evo-III,-TB-Evo-IV Suosittelen tietenkin karbidi- tai keraamisia diffikuulia.
http://www.stellamodels.com.hk/ceramic-diff-ball-p-4949.htmlSpoolia ei löydy, olen itse soveltanut TB03:n spoolia, joka vaatii modifiointia (kavennus muistaakseni 0,6 mm puoleltaan, ja rattaan paikan siirto aluslevyllä, tarvitset tietenkin myös rattaan, TB03:ssa erilaiset), ja toisaalta olen sorvannut itse alumiinista keskiosan. Spooli (eli kiinteä veto diffin tilalle) on käsittääksen driftauksessa tarpeen?
Seideliä suosittelen muutenkin, hyvä valikoima, halvat hinnat, nopea toimitus, haittana postikulut 10 €/tilaus, joten kannattaa ottaa enemmän tavaraa samalla? Toisaalta isokaan tilaus ei mene tulliin, kun on EU:n sisällä.
Jos haluat laittaa yhtään tehokkaamman koneen, tästä moottoripukki:
http://www.stellamodels.com.hk/tb02-04lb-aluminium-motor-mount-tamiya-p-3337.html(Huom: EvoIII:n pukki ei käy)
Vetoakseleitakin löytyy Stellalta,tietenkin ainakin eteen sellaiset.
Kardaaniakselin kanssa on ollut sellaisia ongelmia, että pikkukivet kiilautuvat akselin ja rungon väliin, ja sorvaavat akselin lopulta poikki. Olen itse laittanut akselin päälle 9 mm ulkohalkaisijalla 18 cm pitkän muoviputken, se tulee takaosasta laakeripukin sisälle ja edessä samoin, eli osien N5 ja N6 alle.
Tuo tehon epätasapaino kuulostaa kyllä oudolta, ainoa mikä tulee mieleen on, että diffi (taka-) luistaa, ja on hyvin nopeasti entinen...
Onnea projektiin,
Ville H