Kirjoittaja Aihe: Apua akku ongelmaan  (Luettu 2838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vege5

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Apua akku ongelmaan
« : 13.11.12 - klo: 22.18 »
Ihan alkuun täytyy sanoa, että en tiedä tuleeko viesti nyt oikeaan paikkaan, mutta luulen, että sen joku siirtää jos tarvetta ilmenee.

Sitten asiaan.

Itselläni on tuossa projekti, jossa on tällä hetkellä akkuina sarjassa kaksi kuuden voltin 9000mAh akkua. Eli vehkeen käyttöjännite on siis 12V. Akut on koottu itse tuollaisista kennoista:
www.gpina.com/pdf/GP900DH_DS.pdf

Kyseessä siis kaksi viiden kennon akkua.

Nyt tarkoitus olisi korvata akut pienemmällä virtalähteellä. Rupesin miettimään, että olisiko esim. yksi 11.1V lipo sopiva tuohon kokoonpanoon. Kapasiteettia ei tarvitse olla noin paljon kuin edellisissä. Millainenkohan tuon lipon täytysi olla muuten ominaisuuksiltaan, tai olisiko muita vaihtoehtoja homman hoitamiseen?

Olisikohan täällä foorumilla asiantuntijoita, jotka voisivat valaista asiassa?
Autoton

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #1 : 14.11.12 - klo: 06.38 »
En mikään asiantuntija ole mutta vastaan kuitenkin.

Eli jännitteen puolesta tuo kolme kennoinen lipo sopii hyvin. Sen täyden akun jännite on 12,6V.
Eli lähinnä pohtimisen paikaksi jää se, että tarvitseeko akun olla pehmeä- vai kovakuorinen. Ja akun koko.

Pehmeäkuorinen akku on halvempi mutta jos on vaara kolhia sitä tai projektisi liikkuu likaisissa olosuhteissa joissa akkutilaan on mahdollista päästä hiekkaa tai kiviä suosittelen kovakuorista akkua. Tai jos projektissasi on teräviä kulmia joihin helposti akun kolhaisee. Akku on pilalla jos yhteenkin sen kennoon tulee reikä. Ja lyhytikäinen se on jos pääsee hiertymään hiekan tai kivien seassa jolloin akun pinnoitus ajan kanssa rikkoutuu ja sen jälkeen kennot.

Akkujen kokoa pääsee vertailemaan esim EuroRC:n sivuilla. Samoin hintoja. Siellä on hyvin annettu akuille koot ja sieltä taisi löytyä 4000-5000mAh:n kokoisina molemman sortin akkuja. Ja muistanko oikein että myös teettävät kapasiteetiltaan sopivia akkuja akkukennojen antamien rajoitusten puitteissa. Ja halpisakkujen mekka on ainakin joskus ollut hobbyking tuolta kiinan suunnalta.

Sitten vielä siltä varalta ettei lipotekniikka ylipäätään ole tuttu sen verran että lipoakun varaamiseen tarvitaan lipokäyttöön sopiva laturi jossa on oltava mahdollisuus balansserin käyttöön. Ja mielellään laturissa saisi olla mahdollisuus valita vapaasti akun kennomäärä ja latausvirta. Näin kyllä taitaa jo nykyisin kaikissa lipolatureissa olla.

Lisätietoa lipoakuista ja niiden käytöstä löytyy seuraavista, joskin jo vähän vanhoista linkeistä

http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

ja

http://www.kopterit.net/index.php/topic,1275.0.html

Poissa Vege5

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #2 : 14.11.12 - klo: 18.59 »
Kiitoksia paljon Seppo. En ole pahemmin noiden lipojen kanssa touhunnut. Vähnän niistä olen lueskellut aiemmin, mutta nuo linkkaamasti jutut oli kyllä hyvä lukea.

Mietin tässä, että paljonkohan lyhemmän käyttöajan esim. tuollainen 5000mAh lipo tarjoaa verrattuna 9000mAh NiMh akkuun verrattuna. Kuormitus ei ole kovin suurta käyttöaikana.   
Autoton

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #3 : 14.11.12 - klo: 20.00 »
Tämä on nyt vain oletus. Jos 9000mAh akku kestää vaikka 9 min , niin 5000mAh kestää sen 5 min, jos kuormitus on pientä. Rasituksessa ero varmasti supistuu LiPon eduksi
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #4 : 14.11.12 - klo: 20.10 »
Teoreettinen akun purkautumisaika on helppo laskea kunhan tiedetään virta joka akusta otetaan. Vähän sähköoppia:
1000 mAh = 1Ah
1Ah tarkoittaa 1 ampeeri tunnin ajan.
Eli kun 1Ah akkua puretaan 1A:n virralla akku kestää 1-tunnin.
Kun 1Ah akkua puretaan 2A virralla akku kestää puoli tuntia.
Eli Ampeeritunnit jaettuna virralla saadaan akun teoreettinen "kestoaika" tunteina.

Kannattaa myös muistaa, että lipo akku vaatii myös lipo yhteensopivan laturin.

edit. korjattu sanamuotoa, kiitokset pijokela:lle :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo: 09.22 kirjoittanut _valtsu_ »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #5 : 14.11.12 - klo: 22.28 »
1Ah tarkoittaa 1 ampeeri tunnissa
1 ampeeri tunnin ajan. (Muu selitys oli juuri niin kuin pitääkin.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Apua akku ongelmaan
« Vastaus #6 : 15.11.12 - klo: 12.36 »
Ja halpisakkujen mekka on ainakin joskus ollut hobbyking tuolta kiinan suunnalta.
Juuri sain pari päivää sitten tuolta tilaamani 2200mAh 3S LiPo-akun. Hintaa tarjouksessa $5 + postit. Laturejakin saa tuolta halvalla, laadusta en sitten tiedä.
Mini-Z Mad Force, Summit