Kirjoittaja Aihe: Drifting kilpailun arvosteluperusteet  (Luettu 1387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AMI

  • Tulokas
    • Profiili
Drifting kilpailun arvosteluperusteet
« : 05.12.12 - klo: 18.08 »
Päivää kaikille driftingistä kiinnostuneille!

Kirjoitukseni pontimena on viime viikonlopun RC drifting kilpailu joka järjestettiin Turussa ja tuomareita kun alettiin haalia niin arpakone osui minuun Ami Aalto (nopeustuomari) ja tiimikaveriini Janne Veikkaseen (ajolinja tuomari) sekä Kenneen (kulmatuomari) joka tutumpi varamasti näissä ympyröissä monilta vuosilta.

Lähtökohtana minulla ja Jannella oli että ei oltu koskaan nähty RC drifting kilpailua ja treeniäkin vain jonkusen kierroksen verran. Plussana taas on että 1:1 driftingistä meillä on kilvanajo kokemusta yhteensä 12 kautta Suomessa ja ulkomailla sekä yhteensä 3 kautta Suomen Drifting Ry hallituksessa joten melko hyvät tiedot tarttuneet miten arvostelu toimii isommilla autoilla.

Asia josta lähdin nyt kirjoittamaan on että vaikka koitin netin syövereistä en löytänyt mitään kirjelmää siitä miten drifting kisoissa on tuomaroitu tähän mennessä. Se hankaloittaa tuomareiden vaihtuessa linjan pitämistä yhtäläisenä sekä kuskit on aina ihan kuutamolla siitä että miten heidän oletetaan ajavan. Tämä opittu monesti 1:1 maailmasta.

Ajattelin laittaa siis tähän asioita miten tehtiin muistilapuksi kiinnostuneille ja myös keskustelun pohjaksi.
Lähtökohtana päätettiin siis käyttää SM kisoistakin tuttua kaavaa 30+30+30+10 kaavaa ja koitan tässä selostaa mitä siis tuomaristo arvosteli tuossa kisassa.

Nopeus (maks 30 pistettä)
Koska nopeustutka ei tullut kyseeseen ja selvästi entry ei ole näissä kisoissa niin merkityksellinen koitin päättää mitä käyttäisin nopeuden mittaamiseen. Keksin ottaa sekkarilla aikaa arvostelualueen alusta loppuun. Yleensä nopus skaalataan treenien mukaan jotta kuskit saa tavoiteajan jo ennen kisaa mutta mittasin siis lajittelujen kierrokset ja skaalasin ne pisteiksi. Koska olin päättänyt antaa maks15p kierrosajasta ja maks15p kaasunkäytöstä muodostui kierrosaika matriisi 24s -0p , 25s -3p, 26s-6p, 27s -9p  jne. Paras kierrosaika kisassa oli 24,2 ja heikoin 27,5 muistaakseni.
Kaasunkäytössä koitin alkuun laskea pumppauksia, mutta nopeasti tein siinä pumppaamisten härdellistä päätöksen katsoa ekan kuskin vedon ja skaalata kavereita siihen verrattuna. Vähentäviä pisteistä siis pumppailevasta kaasusta ja liiallisesta hidastamisesta kurveissa eli pitkään pyörät lukossa tulemisesta. Tasaisesta kaasusta boonusta, ei pakko ajaa hana pohjassa mutta nykivyys pahasta. Kaasunkäyttöön muodostuu varmasti joskus vielä parempi tapa arvostella.

Ajolinja (maks 30p)
Radalle tehtiin treeneissä 3 clipping pointtia jotka nyt siis periksiantamattomia kartioita teipattuna mattoon. näihin piirrettiin tasajaolle 3 viivaa. joka clipistä maksimi virheet -6p eli ekan viivan sisään -0p, tokan viivan sisään -2p jne. näistä siis maksimi -18p joten 12p tuli radan yleisestä käytöstä jossa painotettiin leveitä ajolinjoja ja erityisesti seinän läheltä ajamista.

Kulma (maks 30p)
Kenne vois laitta tästä jotain koska se hankalin osa-alue meille 1:1 driftaajille. Normaalisti halutaan nähdä noin 45 asteen kulmaa ettei saa pistevähennyksiä poislukien suorat joissa mieto kulma linkittämisen takia välttämättömyys. Ajattelisin että tuomarit voisi ottaa pari mutkaa jossa erityisesti haluaa nähdä suurta kulmaa esimerkiksi entryssä oli suuria eroja kulmassa tässä kilpailussa. myös ajon jouhevuus ja linkitys ilman välisuoristumisia olisi kulmatuomarin heiniä joten arvosteluperusteissa suurella kulmalla ajaminen 15p ja jouhevuus/linkittämiset/nopeat transitiot 15p. Ero 1:1 autojen kanssa tulee siinä että nelivedolla tapana on "peruuttaa" mutkaan sisään.

Show pisteet (maks 10p)
Kulman ohella tämä oli meille hankala paikka koska savun ja silminnähden agressiivisen ajon puuttuessa Kenne opasti meitä arvostamaan painopistettä enemmän autojen ulkonäköön ja detaljeihin jota autoissa on. Ollen tälle lajille ominaista kuulosti olevan varsin käypänen peruste arvostelulle tässä lajissa otimme pääpainon siihen näissä show pisteytyksissä. Tähän voisi keksiä vielä tapoja arvostelulle.

Poissa AMI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Drifting kilpailun arvosteluperusteet
« Vastaus #1 : 05.12.12 - klo: 18.29 »
Kaavio eli pariajo:

Lämppäreitä ajatettiin vapaana suttailuna noin kierroksen parin verran aina ennen omaa suoritusta, myös ennen ekaa lajittelu vetoa.

Kuskit siis lajittelun mukaan järjestykseen. Lajitteluissa oli meillä 3 kierrosta ja siis paras kierros näistä jäi voimaan. EI siis paras parhaat pisteet kustakin osa-alueesta erikseen vaan parhaan kierroksen pisteet.

Ai niin sen verran höllennettiin arvostelua että suorimisista ja pikku kolhuista ei mene pisteet nollille vaan kunnon spinnailut ja tangentin suuntaan lähtemiset vasta tuotti nollan. Tätä sitten vuosien varrella tiukennetaan varmasti. Tämä päti myös kaaviossa kun autot kolkkaa helposti toisiaan niin pystyvätkö molemmat jatkamaan ajoa suht normaalisti.

1:1 maalimassa siis molemmat lähtee 10 pistettä plakkarissa ja ja pistetiä vähennetään edellä ajavalta jos takana tuleva alle auton mitan päässä ja ajaa suuremmalla kulmalla. Takaa tulevalta taas vähennetään pisteitä jos edellä ajava menee karkuun ja ajaa suuremmalla kulmalla. Edeltä ajavalla myös vähenee pisteet jollei aja lajittelun ajolinjaa jos niin on sovittu.

Mutta 1:10 autoilla ongelma on se että arvostelu alue on pääsääntöisesti toodella pitkä ja tapahtumaa (lue virheitä) on todella paljon.
Ajot ajettiin siis molemmin päin ja molemmilla kerroilla päätimme kumpi sai edun eli kumpi oli vahvempi edellä mainituin arsteluperustein (etäisyys-kulma-nopeus) ja virheiden määrän nähden skaalasimme sitten ensin kuinka monen pisteen ero kuskeilla oli ja lopulliset pisteet molemmille määräytyi sen mukaan kuinka paljon oli tehty virheitä ja kuinka hyvin oli noudatettu lajittelu suoritusta.

Tässä mentiin tosiaan enemmän mutulla kuin 1:1 kisoissa jossa siis 2 mutkaa yleensä arvosteltavana ja kuskit tekee vain vähän virheitä, mutta tärkeintä oli saada ekassa vedossa oikein se että kuinka monta pistettä on ero kuskien välillä ja sitten pitää arvostelu samanlaisena seuraavassa vedossa että voittaja löytyy oikein.

Ajettiin normi TOP8 kaavio (8 osallistujaa), mutta koska ei olla vakavin mielin liikkeellä ajettiin myös TOP8:sissa tippunaille oma 8-5 kaavio jolla määriteltiin sijat 5-8 jotta kaverit pääsi ajamaan ennenkuin edettiin TOP4 vaiheeseen.

Semmosta, en tiiä oltiinko ihan mettässä mutta varmasti tulee olemaan nopeasti kehittyvä laji 1:1 autojen vanavedessä ja oppimista on varmaan kaikilla tässä ennenkuin alkaa palikat loksahtamaan tässäkin setissä. Merkille pantavaa oli että kisan edetessä tällainen vanha partakin alkoi innostumaan kaavion edestessä ja kilpailun tiukentuessa joten varmasti tulemme jatkossa näkemään vielä paljon taidokkaita kavereita tämän lajin parissa.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Drifting kilpailun arvosteluperusteet
« Vastaus #2 : 10.12.12 - klo: 15.05 »
Mielestäni tuo nopeustuomarointi on ainoa juttu jota ei oikein voi käyttää 1:1 puolelta näissä pienemmissä versioissa. Jos nopeudesta saa pisteitä, olen kuullut ulkomailta juttuja siitä kuinka homma menee pelkäksi vauhdin etsimiseksi ja silloin ajamisesta katoaa suurimmalla osalla kuskeista sujuvuus ja kauniit ajolinjat. Myös pariajossa vauhdit kasvaa semmossiksi, että lähellä on lähes mahdoton ajaa. Pitoeroja kun näihin saa varmasti vielä enemmän kuin mitä 1:1 puolella on. Paljon pitoa omaavalla autolla on näillä lähes mahdotonta yrittää seurata edellä menevää. Mitä enemmän nopeuksia (= renkaiden pito & moottorin teho) saadaan tasoitettua, sitä enemmän pystytään keskittymään siihen muuhun ajamiseen. Tietty jos homma jossain välissä lähtee isoksi siten, että kuskeja on vaikea saada järjestykseen niin voisi sitä nopeustuomarointia lähteä kehittämään. Nykyisellä kilpailun tasolla nopeuden tavoittelulla saadaan vain sekoitettua koko homma paljon vaikeammaksi kuin on tarvis.

Oikeastaan nopeuspisteet voisi muodostua tyylillä 25p kaasunkäytöstä ja 5p nopeudesta. Suurempaa vähennystä vasta siitä jos on aivan selkeästi hitaampi kuin kukaan muu.(=mahdoton seurata kaavion pariajossa)
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti