Kirjoittaja Aihe: Pyöräkulmat  (Luettu 862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimnyman

  • Tulokas
    • Profiili
Pyöräkulmat
« : 14.06.04 - klo: 14.37 »
En oikein ymmärrä, miksi ainakin polttiscrossareiden etupyörät säädetään harittamaan ulospäin. Näin säätämällä "isot pojat" väittävät auton kääntyvän paremmin mutkaan. Ymmärrän varsin hyvin auton ollessa mutkassa eturenkaat kääntyneenä, sisempi pyörä kulkee lyhyemmän matkan, kuin ulompi pyörä. Tämä ei kuitenkaan voi olla syynä haritukseen, sillä tätä varten autossa on tasauspyörästö, joka hoitaa homman! Kuvitellaampa seuraavanlainen tilanne: Pyörän harituskulma olkoon a. Käännetään eturengasta kulman a verran, jolloin sisempi pyörä kääntyneenä kulman 2a verran ja ulompi kulman 0 (nolla) verran. Jos auto mukamas nyt kääntyy paremmin, kuin ilman haritusta, ihmettelen suuresti, sillä tässä tilanteessa vain toinen etupyöristä on ylipäätänsä kääntyneenä. Ilmeisesti tilanne sitten on toinen äärikäännöksissä? :shock:

Mika R

  • Vieras
Pyöräkulmat
« Vastaus #1 : 14.06.04 - klo: 14.48 »
Jotta ei mene arvailuksi, tutustupa vaikka tosta casteriin ja toe-in/out asioihin lisää http://www.rcnitro.com/rn/articles/tweak.asp

Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta tässäkin on hyvää kerrattavaa kaikille polttismiehille http://www.rccaraction.com/rc/articles/10nitro.asp

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Pyöräkulmat
« Vastaus #2 : 14.06.04 - klo: 17.42 »
Kannattaa lukea uudesta (4/2004) pienoismalli lehestä JQ:n kirjoittama juttu.
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer