Kirjoittaja Aihe: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013  (Luettu 3772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« : 04.04.13 - klo: 22.35 »
Radio-ohjattavien M-8 polttiskrossiautojen vuoden 2013 SM-sarjan säännöt

1. M-8 SM-osakilpailut vuonna 2013

1. osa 11.5. Kauhavan UATurku
2. osa 6.-7.7. Salon UA
3. osa 1.-4.8.Vantaa PKSRCA ry (myös PM)
4. osa 17-18. 8. Jyväskylä, RCCJkl

2. Ajettava luokka M-8 (polttiskrossi 1/8)
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2013:n, EFRA:n sääntöjen (www.efra.ws) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säännöt ovat määräävät. Osanottomaksu on 30 €.

3. Ilmoittautuminen ja harjoittelu ennen kilpailua ko radalla
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävän viikon torstaina klo 18.00 AKK:n KITI järjestelmään. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla on kilpailupäivänä kilpailukutsussa mainittuna aikana. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.

Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-vähintään 2 lähettimen kiinteää taajuutta tai 2,4 GHz:n taajuusaluetta. Kiinteät taajuuden ilmoittaneet eivät voi olla varmoja että taajuuskaista on vain heidän käytettävissä, joten kilpailija ottaa itse riskin niiden käyttämisestä. Nousufinaaleissa paremmin sijoittuneella on etusija samalla kiinteällä taajuusalueella. 27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz. 40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz. 
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua.

4. Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän SM-pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän on sallittuja kiteiden tai muiden perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 2 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa.
- viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
- 5 minuutin alkueriä on 2- 4 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
- alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
- 1/2, 2/3 tai 2/4 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella.
- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
- nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomat autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan. Esimerkki 12 auton kaaviosta:
 
A-haara            B-haara
½   1,3,5,7,9,11,13,15      2,4,6,8,10,12,14,16
¼   17,19,21,23,25,27,29,31   18,20,22,24,26,28,30,32
1/8   33,35,37,39,41,43,45,47   34,36,38,40,42,44,46,48
1/16   49,51,53,55,57,59,61,63   50,52,54,56,58,60,62,64
1/16   65,67,69,71         66,68,70,72


Nousufinaalien kesto on 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 15 tai 10 minuuttiin).
- nousufinaaleista nousee 4 (3 jos ajetaan 10 kuljettajalla) parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 6 (5) finaaliin. Finaalin (10 - 12 autoa) kesto on 45 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella.
- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa.

4.1. Lähetystapa
Alkueriin lentävä lähtö:
- kuulutetaan 3 min, jolloin erä saa lähteä lämmittelemään.
- kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek.
- kuulutetaan “aika käy”, jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran. Lämmittelyn aikana oikaisu paremman lähtöpaikan saamiseksi on kielletty! Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin ns. lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä.

Finaalilähetys tapahtuu lipulla, lähtövaloilla tai äänimerkillä. Finaalien lähetystapa:
- Lähtö radan reunasta tuloksen mukaisessa järjestyksessä tyyliin “Le Mans”
- 3 minuutin mittainen lämmittelyajo kuulutetaan avatuksi.
- kuulutetaan 1 minuutti. Tällöin autolla ei saa aloittaa uutta kierrosta.
- kuulutetaan ”lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen”. Teknistä kymppiä ei enää myönnetä tämän kuulutuksen jälkeen.
- kuulutetaan ”15s lähtöön, lähtö lähettäjällä, jolla lippu vaakatasossa. Autoja ei saa viedä enää lähtöpaikalle vaan on lähdettävä varikolta muiden perään.
- lähettäjä laskee lipun maahan, lähtökäsky äänimerkillä tai lähtövaloilla (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalla lippu ylös.

4.3. Parc Ferme
Ensimmäisen semifinaalin autot jätetään suljettuun parkkiin ajon jälkeen.  Autot saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.

4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 16 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.

Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan.

Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.

4.5. Tekninen kymppi
Semi- ja A-finaaleissa saa kuljettaja ottaa teknisen kymmenen minuutin kestävän korjaustauon. Sen ottaja lähtee liikkeelle joukon viimeisenä oletetusta tai merkitystä paikasta nro 11 tai 13. Tekninen kymppi on otettava ennen ” lippu ylhäällä 30s lähtöön, autot lähtöpaikoilleen” ilmoitusta. Teknisiä kymppejä saa ottaa vain yksi kuljettaja kutakin finaalia kohden. Korjaustauon mittaus lähtee ilmoitushetkestä liikkeelle. Uusittu finaalin startti alkaa uudella 3 minuutin lämmitysajalla. Ilmoitettu uusi lähtöaika tarkoittaa lämmitysajon alkuhetkeä. Kaikki saavat korjata autoja teknisen kympin aikana, mutta vain korjaustauon ottaneen auto saa ajaa radalla.


4.6. Rata

Lähtöpaikkojen tasavälinen etäisyys on vähintään 3 metriä ja enintään 4 metriä. Lähtöpaikat on merkitty selkeästi, jotta mekaanikot näkevät jo varikolta missä oma lähtöpaikka sijaitsee!

Nostopaikat on numeroitu. Ne paikat, jossa halutaan nostajan olevan istuallaan, järjestäjä huolehtii istumapaikasta. Nostopaikat pitää järjestää siten, että nostajan turvallisuus ei vaarannu

5. Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus on kaksi henkilöä). Kilpailijalla on oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Vapaaehtoinen katsastus ei siirrä erän aloitushetkeä. Erien jälkeen autoja aina otetaan katsastukseen joko kaikki tai osa pistokoeluontoisesti. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus, polttonestesäiliön tilavuus. Mikäli kilpailijan auto on sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.

Oleellisimmat auton tekniset säännöt:
- pituus      max 730 mm
- leveys   max 310 mm. Leveyden mittaus suoritetaan asettamalla auto mittalaatikkoon, jossa on tasainen alusta. Laatikon sisäleveys on 310 mm ja reunojen korkeus 120 mm. Auton tulee liikkua vapaasti kaikilla jousituksen asennoilla kääntyvät pyörät suoraan asennettuna laatikon sisällä.
- akseliväli   270-330 mm
- korkeus   250 mm jousitus pohjaan painettuna (poislukien antenni)
- paino      min 2wd 2500 g, 4wd 3200 g tankki tyhjänä mitattuna yhdellä transponderilla varustettuna.

Punnitusta varten autosta ajon aikana tippuneet osat saa laittaa autoon takaisin paitsi ns. lisäpainon. Ajon jälkeen ennen punnitusta autoon ei saa lisätä mitään siihen kuulumatonta. Ajossa rikkoutuneen renkaan saa korvata muiden renkaiden painokeskiarvon mukaisella oletuspainolla. Tankki tyhjennetään paineputkella puhaltaen syöttöletku moottorin puolelta irrotettuna. Kuljettajalla on oikeus mittauttaa esim. auton paino ennen ajosuoritetta, mutta ei viivästyttää lähtöä mittauksen suorittamiseksi. Punnitus suoritetaan järjestäjien vaa’alla. Vaa’an taaraus suoritetaan luokkayhteyshenkilön toimittamalla vertailupainolla.
- renkaan halkaisija   109 – 120 mm
- renkaan leveys   max 47 mm
- renkaissa ei saa käyttää mitään ns. pitoaineita parantamaan renkaan ominaisuuksia. Renkaiden pesussa saa käyttää yleisessä hygieniassa käytettyjä pesuaineita.
- takaspoileri   leveys max 217 mm
      Siiven leveys max 85 mm
- polttonestesäiliön ja syöttävän letkuston yhteistilavuus max 125 ml
- maksimi polttoaineen nitropitoisuus on 25%
- iskutilavuus   max 3,5 cm3
- pakoäänenvaimentimen tulee olla EFRA-luokiteltu voimassa olevan taikka edellisen EFRA-listan mukaisesti, taikka sallittu EFRA:n toimesta erillisellä lisäyksellä
- LiPo ja Life tyyppisten akkujen latauksessa ulkotiloissa suositellaan käytettäväksi suojapussia. Sisätiloissa se on pakollinen.

6.Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen ja toisaalta on oltava myös lainattavia transpondereita. Kilpailun tulokset on toimitettava välittömästi AKK:lle Ralf Pettersonille osoitteeseen ralf.petterson@autourheilu.fi.

7. Tuomarointisuositukset
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä!
2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös “hiostustilanteen” ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälle ajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien sekä muiden nopeampien etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään!
5. Radalle palaava ei saa häiritä radalla ajavia. Häirinnästä stop and go – rangaistus.
6. Ajajakorokkeella ei saa häiritä muiden ajosuoritusta toistuvilla ja äänekkäillä äänillä. Sopimaton kielenkäyttö itseään tai muita kohtaan tuomitaan esimerkiksi näin: huomautus, stop and go ja ulosliputuksella.
7. Alipainoisen auton viimeisin ajosuorite hylätään.

Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!

8. Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 6-10 parasta, lisäksi palkitaan alkuerien nopein (TQ). Kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.

9. Sarjapisteet

Sarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.

Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa.

Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:

Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet   Sij.   Pisteet
1   100   11   54   21   34   31   18   41   8
2   90   12   52   22   32   32   17   42   7
3   82   13   50   23   30   33   16   43   6
4   76   14   48   24   28   34   15   44   5
5   72   15   46   25   26   35   14   45   4
6   69   16   44   26   24   36   13   46   3
7   66   17   42   27   22   37   12   47   2
8   63   18   40   28   21   38   11   48   1
9   60   19   38   29   20   39   10   49   1
10   57   20   36   30   19   40   9   50   1, jne

Taulukko 1. Pisteet osakilpailusta


Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle sekä tallentaa tulokset Kitiin.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.

10. Erikoisfinaali
Semifinaalien jälkeen, ennen A-finaalia, on kilpailun järjestäjillä mahdollisuus ajattaa ylimääräinen esim. 20 minuutin mittainen finaali, jonka teema- ja kuljettajavalinta on järjestäjien päätettävissä. Kilpailijalla on oltava voimassa oleva lisenssi.

Erikoisfinaalin ajaminen ei saa häiritä varsinaista SM-kilpailua. Se ei saa siirtää A-finaalin aloitusta, kuluttaa kohtuuttomasti rataa, aiheuttaa pakollisia kustannuksia eikä kenelläkään varsinaiseen kilpailuun osallistujalla ole pakkoa siihen osallistua. A-finaaliin päässyt kuljettaja ei saa osallistua erikoisfinaaliin kuljettajana.

Erikoisfinaali ajamisesta pitää ilmoittaa kilpailukutsussa. Finaaliin ilmoittaudutaan järjestäjien haluamalla tavalla. Finaaliin osallistuneiden palkitseminen on järjestäjän päätettävissä.

Erikoisfinaalin tarkoitus on esimerkiksi antaa ajoaikaa nuorille tai varttuneemmille kuljettajille, mutta teemana voi olla myös muu asia. Esimerkiksi yhdistetty juniori- ja seniorifinaali, jossa on parhaimmat kuusi alle 16 vuotiasta ja kuusi yli 40 vuotiasta on valittu alkuerän tulosten perusteella.


11. Luokan yhteyshenkilö
Luokan yhteyshenkilönä toimii:

Jukka Häkämies
Puhelin: 0400-582128   
Email: jukka.l.j.hakamies@gmail.com
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 19.55 kirjoittanut JUkka-san »

Poissa Roko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #1 : 05.04.13 - klo: 15.23 »
Onko sallittua käyttää kahta autoa? Eli esim. tekee valmiiksi kahdet erilaiset diffit ja voi sitten vain vaihtaa kokonaisena koko diffin, ettei tarvitse kiireellä vaihtaa öljyjä? Tai jos esim takatukivarsi katkee, niin voi olla nopeampi vaihtaa toisesta autosta koko perä? Vai saako vaihtaa vain yhden osan kerrallaan? Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa.
Ex Rousku, mutta se ymmärrettävästi sekoitettiin Juha Rouskuun

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #2 : 05.04.13 - klo: 15.55 »
Muistaakseni pohjalevyn vaihto on kielletty.

Edit: siis kahta autoa ei saa käyttää, pohjalevyt periaatteessa merkataan kisan alussa. Osia saa vaihtaa niin paljon kuin haluaa. Isoilla pojilla on muutamat kokonaiset etu- ja takaperät, jotka on nopea vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.13 - klo: 16.11 kirjoittanut JUkka-san »

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #3 : 05.04.13 - klo: 17.20 »
Muistaakseni pohjalevyn vaihto on kielletty.

Edit: siis kahta autoa ei saa käyttää, pohjalevyt periaatteessa merkataan kisan alussa. Osia saa vaihtaa niin paljon kuin haluaa. Isoilla pojilla on muutamat kokonaiset etu- ja takaperät, jotka on nopea vaihtaa.

Pohjalevy tulisi kilpailupäivän ensimmäisen katsastuksen yhteydessä merkitä esim maalitäplällä/numerotarra tai vastaava jolloin se olisi virallisesti katsastettu. Juuri näin kuin mainitsit.

Mikäli joutuu syystä tai toisesta vaihtamaan pohjalevyn tulee auto uudella pohjalevyllä käyttää erikseen katsastuksessa jolloin katsastaja merkitsee papereihin ylimääräiseen katsastukseen kyseisen kilpailijan kohdalle että pohjalevy vaihdettu.

Vimmu
The

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #4 : 10.04.13 - klo: 19.47 »
Kauhavan kisa on siirretty Turkuun. Kisat ajetaan lauantaina 11.5. Jyrkkälässä.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #5 : 17.04.13 - klo: 22.24 »
Viime vuoden sarjasääntöjen liitteenä oli erillinen opas aloittelijoille. Mielestäni sitä kannattaisi ylläpitää ja julkaista sääntöjen liitteenä myös jatkossa, itse ainakin koin sen hyödylliseksi luettavaksi näin ekaa kautta M8:ia aloittavana.

Muutama kohta jäi itseäni mietityttämään:

1. Sähköluokkia selvästi pidemmissä finaaleissa (20-45min) kierroksella värväyksiä tulee varmasti enemmän. Onko kuulutuksiin panostettu polttiskisoissa enemmän jotta tieto kierroksella ohituksesta saadaan kuljettajille? 12 kuljettajaa ja mölyävät nitrokoneet on vaikea yhdistelmä, toki toisaalta radat ovat pidempiä ja kierrosajat samoin.

2. Voiko omaa moottoria koekäyttää ja säätää vapaasti kisapäivän aikana esim. omalla varikkopöydällä vai pitääkö käyttäminen rajoittaa omiin lähtöihin ja niitä edeltäviin lämppäriminuutteihin?

3. Käytetäänkö katsastuksessa kunkin kuljettajan omaa fuilia tankkien tilavuuden mittaamiseen?

4. Onko telemetrian käyttö sallittua (en löytänyt mainintaa säännöistä)? Jos on kiellettyä, niin taitaa olla moni kuski ajanut sääntöjen vastaisella kalustolla. Esim. suositussa Sanwa MT-4 radiossa vastariakun jännite tulee automaattisesti telemetriadatana radiolle enkä ole keksinyt edes tapaa disabloida tuota.


Wacky Stack Racing Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #6 : 17.04.13 - klo: 23.03 »
Kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus joko suoraan akk sääntökirjasta tai kerrotaan ohjaajakokouksessa.

2. Koneen käyttämiseen on osoitettu pöytä tai sitten konetta saa käyttää varikolla... Se kerrotaan kisoissa ohjaajakokouksessa.

3. Käytetään omaa fuilia tietysti... Sen saat takaisin mittauksen jälkeen tai sitten se heitetään pois... Oma päätös.

4. Telemetria ei ole kielletty. Ainoastaan ajoa auttavat vimpaimet ovat... Eli ei saa olla mitään jolla kesken ajon voidaan muuttaa autosta jotain... Esim moottorin seosta jne.
Dataa saat kerätä autosta telemetrialla.

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #7 : 17.04.13 - klo: 23.12 »
Vastataan omalta kokemuspohjalta.

1. Kuulutukset aikalailla samaa tasoa kuin muissakin luokissa.
2. Moottoria saa vinguttaa varikolla ihan omien halujen mukaan.
3. Silloin kun tilavuuksia mitataan niin kyllä.Kannattaa huomioida että tankista moottorille menevät
    letkut lasketaan mukaan tilavuuteen.
4. Ymmärtääkseni ainoastaan kaksisuuntainen telemetria on kielletty.Eli esim.lämpötilan mukaan
    tehtävät seossäädöt radiosta käsin.

--Esa
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #8 : 18.04.13 - klo: 10.50 »
Vastataan omalta kokemuspohjalta.

2. Moottoria saa vinguttaa varikolla ihan omien halujen mukaan.

--Esa

Tähän sellainen kommentti, että ei saa ihan omien halujen mukaan. Esim jos haluttaa ja vingutat mekkauspöydällä (jonka joku voi käsittää varikoksi) mun vieressä, niin aivan varmasti ohjeistan siirtymään tangentinsuuntaan saman tien.  :grin: Radoilla on paikat jossa moista halun poistoa voi harjoittaa ilman, että terrorisoi muuta. Tarkentavia kysymyksiä voi esittää ajajakokouksessa jos on epäselvää tai vaan kysyä toiselta harrastajalta. Vaihtoehtoisesti voi stalkata että mihin ne muut menee kun halut valtaa ja painelee sen kiesin kanssa samaan paikkaan.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M-8 -sarjasäännöt ja kalenteri 2013
« Vastaus #9 : 18.04.13 - klo: 14.26 »
Yleisön pyynnöstä:

Aloittelijoille ohjeita kisaamisesta

Kilpailemiseen tarvitset sopivan kaluston sekä lisenssin. Kaikki kaupasta ostettavat M-8 luokan autot ovat suoraan kisakelpoisia pois lukien mahdollisesti moottori ja pakoputkisto. Moottorin suurin sallittu tilavuus on määritelty. Se ilmaistaan joko kuutiotuumina 0,21 tai kuutiosentteinä 3,5. Pakoputkessa pitää olla leima EFRA-hyväksynnästä. EFRA on Euroopan pienoisautoiluliitto, joka hyväksyy ja ylläpitää lista pakoputkista. SM-kisoissa saattaa olla laillisia myös edellisten vuosien pakoputket, joten katso sarjasäännöistä hyväksytyt pakoputket. Kaikki EFRA-leimatut pakoputket eivät ole sallittuja vaan tilanne muuttuu vuosittain. Numerosarja on oleellinen tieto, ei valmista/hyväksyjä. Jos pakoputkesta on tuo leima kulunut lukukelvottomaksi, niin pakoputki (pilli) on laiton.

Radio pitää olla CE merkitty (hyväksytty EU alueelle). Nykyisin uudet radiot ovat 2,4 GHz taajuudella toimivia, joten mitään vaihtokiteitä ei tarvita. Omaan radioon kannattaa laittaa nimi ja vaikka joku hassu tarra, jotta erotan sen helposti muiden joukosta.

Ajanottamiseen tarvitaan oma tai kilpailun järjestäjältä vuokrattava transponderi. Selvitä transponderin vuokrausmahdollisuus ennen ilmoittautumista.


Lisenssi ja ilmoittautuminen kilpailuun

Lisenssin hankkimiseksi sinun pitää kuulua ensin johonkin autourheiluseuraan. Seuraan kuulumisen jälkeen voit ostaa KITI järjestelmän kautta lisenssin. KITIssä myös ilmoittaudutaan kilpailuihin viimeistään reilu viikko ennen kisan järjestämistä. Jos olet iältäsi alle 18-vuotias, tarvitset kilpailuun huoltajan. Yleensä huoltajaa on joko isä/äiti tai seurakaveri. Näillä henkilöillä pitää olla kilpailu- tai huoltajalisenssi. Lisenssiin on liitetty vakuutus henkilövahinkojen varalta.

Kisakalustosta

Hyvissä ajoin ennen kilpailutapahtumaa varmista, että kalusto on kunnossa. Huollettu auto mukavoittaa kilpailupäivän sujumista. Autoon teet kisassa vain haluamasi säätömuutokset sekä korjaukset.

Moottorin huipputeholla on hyvin vähän tekemistä kierrosajoissa. Moottorissa ja pakoputkistossa on oleellista hyvä ajettavuus ja käynnissä pysyminen.

Renkaina kannattaa käyttää niitä mitä yleensä käytät tai sitten käyt kisapaikan myyjiltä kysymässä vielä sopivampia. Vaikka rengas vaikuttaakin paljon auton suorituskykyyn, niin aloittelija tekee parhaan kisasuorituksen helposti ajettavilla yleisrenkailla. Ratojen pinta vaihtelee pidon ja kuluttavuuden osalta johtuen pintamateriaalista, lämpötilasta sekä kosteudesta. Monesti ei vaihdeta renkaan kuviota vaan kumin laatua olosuhteiden muuttuessa. 

Titaanit jätät kauppaan. Vasta kun osaat ajaa ja ennen kaikkea säätää auton tilanteen mukaan, voit tarvita muutaman gramman kevyemmän auton. Hyvään ohjausservoon käytät näin säästyneet rahat. Ohjausservo on lujilla, kun 50 km/h kulkeva ja 3,4 kg painava auto pitää saada kulkeutumaan haluamaasi suuntaa.

Toimiminen kisapaikalla

Saavu ajoissa kilpailupaikalle, jotta voit rauhassa laittaa varikon ja varusteet kuntoon ennen kilpailua. Voit heti ilmoittautua, jos kilpailutoimisto on auki. Kiirettä ilmoittautumisen suhteen ei ole. Saat ajaa ensimmäisen harjoituksen ilmoittautumatta. Mutta kannattaa katsoa ilmoitustaululta tai toimistosta ettei eräjakoihin, kidetietoihin ja aikatauluihin ei ole tullut sinua koskevia muutoksia. Ilmoittautumisessa saat autoon eräkohtaiset numerotarrat. Kiinnitä ne autoon. Yksi kuuluu tuulilasiin, toinen tai toiset sivuikkunoihin.


Ensimmäinen eräharjoittelu

Ensimmäisenä vuorossa on eräharjoittelu, jossa ajetaan 5-8 minuuttia omassa erässä. Kannattaa käynnistää moottori jo muutama minuutti ennen omaa erää, jotta ei tule kiire ja moottori ehtii lämmetä. Moottoreita ei käynnistetä mielellään varikkoalueella vaan varikolla tai erillisellä alueella. Ensimmäisen eräharjoittelun tarkoitus on katsoa, että kalusto on kunnossa ja totutellaan rataan. Tuloksella ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että auto on pyörät alaspäin ja nokka menosuuntaan. Väärään suuntaan ajaminen on kiellettyä! Kilpailun ajanottaja tarkastaa, että olet ilmoittanut oikean transponderin numeron ja sen toimivuuden (hyvä signaali). Ensimmäisessä eräharjoittelussa ei ole nostovelvoitetta vaan mekaanikot käyvät kääntämässä autot oikein päin. Ensimmäiseen eräharjoitteluun ei ole pakko osallistua. Voit käydä varikolla vaikka joka kierroksen jälkeen. Ajoajan täyttymisen jälkeen ei enää varikolta saa lähteä liikkeelle.

HUOM! Radio saa olla päällä vain kun on oma eräsi vuoro. Jos käytössäsi on 2,4 radio niin silloin se ei ole niin pilkun tarkkaa.  Muista, että sammutat erän jälkeen radiosi vasta kun olet todennut että oma moottorisi on pois päältä!
HUOM! Suomessa aamulla on kesälläkin kylmä. Ensimmäinen erä harjoittelee monesti jo 8:00 aikoihin. Kun olet säätänyt todennäköisesti moottorin edellisen ajon jälkeen iltalämpimään, niin kone menee helposti laihalle, toisin sanoen kone toimii harvinaisen hyvin, lämmöt vaan tuppaa nousemaan. Älä säädä konetta liiaksi, koska päivän edetessä lämpötila nousee ja kone alkaa toimia taas normaalisti.

Vaihtoehtoisesti voi avata pääseosruuvia hieman (5 min), kun tulet uudelle radalle ja kylmempään olosuhteeseen. Päivän edetessä lämpötila nousee ja kone menee rikkaammalle -> kiristät seosruuvia. Ilmiö johtuu lämpötilasta johtuvasta ilman koostumuksen muutoksesta. Kylmä ilma on raskaampaa = enemmän myös happea -> polttoaine palaa paremmin -> voi mennä laihalle.

Ajajakokous

Eräharjoittelun jälkeen on pakollinen ajajakokous, jossa esitellään toimihenkilöt, kuvataan kisan kulku tai poikkeukset normaalista sekä kerrotaan yleisesti kisajärjestelyistä. Kannattaa kuunnella ja kannattaa kysyä, jos ei jotain ymmärrä. Viimeistään tässä vaiheessa on ilmoittauduttava kisaan ja maksettava kilpailumaksu.

Toinen eräharjoittelu

Seuraa toinen eräharjoittelu, johon osallistuminen on pakollista. Sinun on oltava ajajakorokkeella radio päällä eräharjoituksen ajan. Kannattaa tietysti ajaa koko käytettävissä oleva aika, jotta totut rataan ja transponderisi toimivuus viimeistään varmistetaan. Radio on päällä, jotta nähdään ettei se häiritse muiden radioita ja toisaalta, että omasi toimii. Toisessa eräharjoittelussa tehdään asiat samoin kuin seuraavissa alkuerissä.

Toinen eräharjoittelu alkaa ajanottajan komennolla ”rata auki” tai jotain vastaavaa. Ensin on kolmen minuutin lämmittely, jonka aikana saa kiertää rataa oikeaan suuntaa niin paljon kuin kerkiät ja haluat. Autollesi ei oteta kierrosaikoja. Saat jopa oikaista, mutta muista paluu radalle huomioiden muiden autot! Radalle palaaja huolehtii, että ei häiritse muiden kulkua. Kun kuulutetaan ”yksi minuutti” ajat varikolle. Yleensä ajokierros vie 40 – 50 sekuntia, joten aja kaksi kierrosta ennen varikolle tuloa. Varikolla kannattaa auto tankata, jotta ei jää matka kesken varsinaisella kellotettavalla erällä polttoaineen loppumisen takia.

Kuuluttajan ilmoitettua ”kolmekymmentä sekuntia” tai sitten näppituntumalla minuutin kuulutuksen jälkeen arvioit tuon ajan kuluneen, niin lähdet varikolta kiertämään rataa. Kun kuulet ”aika käy”, alkaa kullekin autolle oma 5 minuutin ajanjakso ylitettyäsi ajanottopaikan. ”Aika käy” kuulutuksen jälkeen oikaiseminen on kiellettyä. Ennen ajanottokohtaa pysähtyminen myös on kiellettyä, joten jos olit hätäinen niin kierrä vaan uusi kierros. Ajat parhaan kykysi mukaan rinkiä niin kauan kunnes kuulutetaan SINUN autosi olevan maalissa tai KAIKKI autot maalissa. Tuon kuulutuksen jälkeen ajat heti ensimmäisestä mahdollisuudesta varikolle. Toisen eräharjoittelun tuloksella ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ, joten käytä aika radan opetteluun. Selällään oleva auto ei opeta sinua. Yleinen sääntö on, että vähennä kaasun käyttöä jos ajo ei suju.

Katsastaminen

Erän jälkeen jätä radiosi ajajakorokkeelle radiosäilöön tai muuhun osoitettuun paikkaan. Auto voi joutua katsastukseen, joten katso aina erän jälkeen pitääkö auto sinne viedä. Jätä myös tankkauspullo, jossa on riittävästi polttoainetta polttoainesäiliön tilavuuden tarkastamiseen. Kannattaa oma pullo merkitä persoonallisesti.

Nostaminen

Oman eräsi jälkeen menet nostamaan seuraavan erän auton numerosi ilmoittamaan paikkaan. Pue huomioliivi päälle, jalassa on kunnon kengät. Suojalasit ja hansikkaat on fiksun ihmisen merkki. Istu penkille, jos sellainen on nostopaikallasi. Seisoen saatat peittää näkyvyyden radalle. Nostajan tarkoitus on seurata omaa nostosektoria ja huolehtia sen alueen autojen kulkemisesta. Katsomossa on paikka kilpailun seurantaan. Nostajan tulee olla paikallaan ennen erän lämmittelyn alkamista.

HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.

HUOM! Auto nostetaan radalle pitämällä kiinni autosta etu- ja takapäästä. ÄLÄ koskaan nosta autoa auton pohjaa koskettaen tai kyljistä, koska tällöin on vaara moottorin sammuttamisesta vauhtipyörään osumalla tai pakoputken pään tukkimalla. Lisäksi molemmissa tapauksissa on vahingon vaara itsellesi. Älä myöskään koskaan potki autoa. Auto nostetaan ajoradalle nokka menosuuntaan huomioiden radalla kiertävät autot.

HUOM! Jos auton moottori huutaa ei nostamista tarvitse suorittaa sen vaarallisuuden takia. Jos kuljettaja vetoaa auton sammumiseen, niin se on hänen ongelmansa, ei sinun.

HUOM! Oma turvallisuutesi on tärkeämpi kuin ”maailman paras nostosuorite”. Riittää kun teet parhaasi turvallisesti ja ripeästi.

Nostamisen jälkeen voit noutaa autosi pois katsastuksesta. Auto kannattaa puhdistaa ja tarkastaa vioista. Selvitä myös milloin seuraava ajosi on.


Mekaanikko

Kisassa tarvitset apuhenkilön, jota yleensä kutsutaan mekaanikoksi. Hän huolehtii autosta silloin kun itse olet ajajakorokkeella. Mekaanikkona voi toimia esimerkiksi isäsi, kaverisi tai toinen kuljettaja, Vähimmillään mekaanikko vain laittaa erän alussa auton radalle, tankkaa sen ja nostaa auton pois radalta ajojen loputtua. Yksi mekaanikko alkuerävaiheessa voi huolehtia useammastakin autosta.

Nousufinaalissa on pakko olla henkilö, joka vie auton lähtöruutuun sekä huolehtii välitankkauksista. Tyypillisesti mekaanikolla on sekuntikello, jolla otetaan aikaa tankkauksesta seuraavaan. Etukäteen pitää sopia kuljettajan kanssa mikä on tankkausväli. 20 minuutin nousufinaalissa luonnollisia tankkaushetkiä on 10, 6:40 ja 5 minuutin kohdilla. Autolla pitää pystyä ajamaan tuo minuuttimäärä + yksi kierros, muuten voi polttoaine loppua kesken. Huomaa, että ajoaika vaihtelee joskus paljonkin riippuen säästä, radasta, moottorin säädöistä, välityksestä, kytkimestä ja ennen kaikkea ajotavasta. Viimeistään viimeisessä alkuerässä kannattaa kellottaa ajoaika sekä arvioida tankkiin jäänyt polttoaine, jotta tietää maksimi ajoajan.

”Parhaimmillaan” mekaanikko tekee kaiken muun paitsi itse ajamisen ja nostamisen. Hän suorittaa auton korjaamisen ja säätämisen kuskin ohjeiden mukaan. 

Alkuerät

Kilpailu jatkuu yleensä kolmella alkuerällä. Kaikki erät menevät saman kaavan mukaan kuin toinen eräharjoittelu ainoastaan nyt tuloksella on merkitystä. Tuloksesi voi olla esimerkiksi 8 kierrosta aikaan 5:12:34. Viimeinen kierros päättyi siis 12,34 sekuntia 5 minuutin ajan täyttymisen jälkeen.  Tulosten perusteella laitetaan eräkohtaisesti kuljettajat järjestykseen, jonka perusteella jaetaan pisteitä. Vähiten pisteitä saanut on paras. Yleensä kaksi erää kolmesta otetaan huomioon eräkohtaisessa pistelaskussa.

Yhden kierroksen huippuajalle ei ole merkitystä, jos kaadat usein. Kannattaa ajaa ennemmin radan lyhyintä linjaa hallitusti kuin lujaa siellä täällä. Kannattaa ajaa omaa ajoa eikä muita vastaan. Ensimmäisessä mutkassa ei myöskään kilpailua voiteta vaan korkeintaan hävitään.

HUOM! Alkuerissä sinun on päästettävä nopeampi auto ohitse. Paras tapa antaa tietä on ajaa ns. mutka pitkäksi, jolloin takana tulija pääsee sisälinjaa ohitse. Suoralla hidastelu johtaa helposti yhteentörmäykseen.

HUOM! Sinä kaadat auton – ei nostaja! Nostaja on kaverisi, joka korjaa virheesi, siksi nostajalle kiukuttelu on turhaa. Pikkuauton kaatuminen radalla ei ole maailmaa järisyttävä tapahtuma kuin kuljettajan mielessä. Muista se mielentila, kun olet itse nostajana. 


Nousufinaalit

Alkuerien jälkeen seuraa pieni tauko. Lasketaan pisteiden mukainen järjestys. Tauon jälkeen on vuorossa nousufinaalit. Autot jaetaan A- ja B-haaraan. A- haara ajaa aina ensin. Alimpiin eriin jäävät ajavat ensin. Semifinaaliin päässeet kuljettajat yleensä nostavat nämä erät. Eristä nousee 4 tai 3 autoa riippuen onko erässä 12 tai 10 kuljettajaa. Alkuerien viimeiseksi jäänyt siis voi vielä voittaa kilpailun jos nousee aina erästä seuraavaan. 

Nousufinaalissa autot numeroidaan uudestaan. Katso tuloksista mikä numero autoosi kuuluu ja hae ne toimistosta. Auton numero on samalla autosi lähtöpaikka.

Nousufinaali alkaa alkuerien lailla 3 minuutin lämmittelykierroksilla. ”Yksi minuutti – autot varikolle” kuulutuksen jälkeen ajetaan autot varikolle. Tankataan auto. Mekaanikko vie auton lähtöpaikalle kantamalla ”autot lähtöpaikoille” kuulutuksen jälkeen. Kun lähettäjän lippu laskee maahan, niin mekaanikko laittaa auton radalle ja irrottaa otteen. Liikkeelle lähdetään kun kuuluu äänimerkki, lippu nousee tai valomerkki annetaan. Lähetystavasta ilmoitetaan ajajakokouksessa.

Ajat omaa ajoasi parhaasi mukaan. Samalla kierroksella olevaa ei tarvitse päästää ohitse, mutta et saa myöskään hänen ohitusyrityksiä estää. Toki saat valita edellä ajavana ajolinjasi. Kierroksella ohittajan sinun tulee päästää ohitsesi. Nousufinaalissa on yleensä aina tankkaus. Tankkaamisen ajaksi auto on nostettava varikolla pois ajoväylältä siihen varatulle korokkeelle. Tankkaus kannattaa suorittaa huolella. Polttoaine pakoputkelle aiheuttaa paineen tippumisen ja sitä kautta sammumisen varikon suoran päähän. Vajaaksi jäänyt tankki ei myöskään onnistumista paranna. Mekaanikon oikea paikka on suoraan ajajan kohdalla. Yleensä mekaanikko huutaa kuskin nimen ja tankki tai tankille, jonka kuljettaja kuittaa.

Ajo päättyy kun annettu aika tulee täyteen ja ohitat maalilinjan. Jos olet nousijoiden joukossa, pääset ajamaan seuraavaan oman haarasi nousuerään, muussa tapauksessa pääset nostajaksi, jonka jälkeen viralliset kisasi on ohitse. Nousija-auto tarvitsee todennäköisesti taas uuden numeron.

Ajot ohi

Ajojesi loputtua on hyvä käyttää aikaa lajin hienouksien oppimiseen sekä uusien ystävyyssuhteiden luomiseen. Kokeneilta kuskeilta ja mekaanikoilta saat arvokkaita vinkkejä.

Sopivassa välissä ajat tankin loppuun ja laitat afterrun öljyn koneeseen, jos seuraavan ajokertaan menee aikaa.

Tarjoamalla omaa apua – saat sitä itse myös tarvitessasi.

Kilpailualueelta saa poistua palkintojen jaon jälkeen. Kuuluu hyvään urheiluhenkeen juhlia voittajia. Kuka tietää vaikka olisit itse joskus voittajana!

Ja muista ottaa OMA radio mukaan kilpailun jälkeen. Tämä on klassikko unohduksen kohde.

Kiitos lukemisesta. Toivottavasti tulet radalle viihtymään!