Olisko lauantaina innokkaita pikkuautoilijoita menossa Koskelle? Mie lähen, jos muitakin lähtee..
Kosken radan käyttöaste on vähentynyt melkoisesti siitä, mitä se on ollut vuosi ja pari sitten. Kuulemma porukka "talvehtii" eikä käy siksi ajamassa. Syksyllä toiminta hieman piristyi kun takana oli kesätauko toiminnassa
Yksin tai kaksin on tylsää ajella. Jos ne harvat kerrat edelleen harvenevat, jolloin radalla on 3 miniä yhtä aikaa tai jopa neljä!, niin saattaa ne ainoatkin kävijät keksiä mielekkäänpää tekemistä. Minejä sun muita ratakelpoisia vehkeitä on tyyppien kaapeissa pölyttymässä, joten eikö olisi aika käydä ajamassa edes joskus. Toiminnan lisääntyminen lisää toimintaa, eli ajamaan lähtee mieluummin kun tietää että radalla on väkeä.
Meillä on aloittelijaystävällinen, edullinen, tasaväkinen, rento, näyttävä ja hauska rataluokka, Minit, jossa on jokkisluokan tunnelmaa ja meininkiä. Varmaan minkään rc-rataluokan aloituskynnys ei ole niin matala, joten ei kenenkään tarvitse jättää ajamatta siksi, että ajattelisi ettei ole tarpeeksi nopea tai että autossa ei ole sitä tai sitä viripalikkaa, jne.. Varmasti pelkästä rakennussarjasta kasatulla minillä nöyryyttää monia viritettyjä minejä. Ainoat kisalailliset kierrosnopeutta lisäävät viriosat taitavat olla öljyiskarit(vakiotkin saa kuulemma toimimaan) ja jonkinlainen keino kiriä hieman tasauspyörästöä(tarpeellisuus riippuu radasta ja auton muista säädöistä) ja tietysti kuulalaakerit. Ilman näitäkin pärjää pitkälle ja hyvin, mutta laakerit kannattaa hommata. Auton säätäminen ja ajotaidot ratkaisevat. Kisoissa pärjää tasaisuudella, eli parempi ajaa vähän hitaammin, mutta varmoja kierroksia, kuin välillä nopeaa ja jokatoisella kiekalla rytinällä ulos. Auton säätövinkkejä saa jos ilmestyy radalle samaan aikaan sellaisten kuskien kanssa, jotka tietävät asioista jotain. Itse en ymmärrä uuden m05 rungon säädöstä mitään, mutta m03,stä (luulen)tiedän pari niksiä.
Vaikka auton säätämisestä nopeaksi puhuinkin, niin tärkeintä ei ole olla se nopein kuski, vaan hauskanpito ja uuden oivaltaminen ja omien taitojen kehittyminen. Radalla on monentasoista kuskia ja ajosessioiden parasta antia onkin kisailla rinta rinnan samantasoisen kuskin kanssa. Ohituksia peränjälkeen, pientä kylkikontaktia yms. Joskus kuulee sanottavan, ettei viitsi osallistua kun ei voi pärjätä. Jos harrastus olisi sellainen, että aloittelija olisi heti yhtä taitava tai taitavempi kuin pidempään harrastaneet, niin se olisi sitten harrastus jossa ei voisi kehittyä
Tulipas tekstiä, mutta pointtina siis se, että nyt toimintaan hieman eloa!