Kiitos järjestäjille. Rata oli mainio ja kisa rullas muitta mutkitta.
Tässä vähän omaa rapparia:
Ajelin perjantaina treeniä illan ja auto tuppasi olemaan hieman rauhaton hyvällä pidolla ja koitettiin saada setuppia puskevampaan suuntaan. Auto oli illan päätteeksi ihan ok setupissa. Kun lauantaina ei ajettu kansallista, niin jatkoin säätöä sitten tuupin päätyttyä ja tein vielä muutamia muutoksia rauhoittamisen suuntaan ja vauhti alkoi tuntumaan hyvältä.
Kun tiesin vauhdin riittävän A-finaaliin, niin koitin keskittyä sunnuntaina vaan ensimmäisissä alkuerissä varmaan ajoon. Ylimääräinen reuhaaminen ja atakki piti pitää hallussa. Taktiikka toikin heti kahdella ensimmäisellä kierroksella 3. ja 4. kierrossijoitukset, niin finaalipaikka oli plakkarissa. Ajelin kaksi vikaa alkueräkierrosta pientä hyökkäysmoodia haeskellen ja kyllä sieltä vähän löytyikin lisävauhtia. Ajoni oikeutti 4. ruutuun alkuerien jälkeen.
Ensimmäiseen finaaliin laitoin alle vähän käytetyt renkaat ja mieli oli ihan luottavainen liikkeelle lähdettäessä. Radalle oli kuitenkin alkuerien viimeisen kierroksen aikana muodostunut todella pitävä blue groove, joka teki autosta todella hankalan ajaa. Kääntyvyyttä oli aivan pirusti ja tästä johtuen finaali meni ihan selviytymiseksi. Tipuin 4. sijalta eka jonon hännille ja sieltä sitten onnistuin rämpimään 7. sijalle.
Tarvittiin radikaaleja muutoksia, että saadaan taas auto balanssiin. Ajattelin ongelman olevan liian löysässä keulassa; laitoin pykälää jäykemmän jousen ja 5w jäykemmän öljyn eteen samalla laittaen iskareita enemmän lay downiin, joka vähän kompensoi muutosta takaisinpäin. Mietin pitkään ratkaisua, koska auton pitäisi olla ajokuntoinen, muuten pistesaldo jää tästäkin kisasta laihaksi.
Onnekseni totesin lämmittelyssä muutosten toimineen juuri toivotusti. Autolla pystyi taas ohjaamaan tarkasti ja nojaamaan mutkaan luottavaisemmin. Sähläsin toisen finaalin startin ja tipuin taas useamman sijan. Aloitin kuitenkin hyvän nousun ja olin kohta jo keskikastissa. Lopussa taistelin 2. sijasta Viljamin kanssa, mutta aika ei ihan riittänyt kunnon haastamiseen ja tulin kolmantena linjalle.
Viimeisessä finaalissa ei ollut niin paljon ohjelmaa. Lähdin 4. ruudusta ja Henkka teki alussa virheen ja putosi edestäni, Karrilla hajosi auto ja hän keskeytti. Viljami ajoi minulta karkuun ja mä ajelin adrenaliinisin käsin toiseksi pitäen taakse turvallista kaulaa.
Kolmossija kisasta oli kyllä aika maksimisaavutus ja ajaminenkin tuntui taas hauskalta, kun sai vähän tuntumaa. Tästä jatketaan sitten kohti Joensuuta jo parin viikon päästä. Siellä on kuulemma tehty paljon kunnostustöitä, joten ratakin pitäisi olla kuosissa!
+ Rata mahdollisti hyvän kilvanajon
+ Kisaorganisaatio toimi hyvin
+ Kelit
- Osallistujien vähyys
- Kansallista ei ajettu
Mulla on A2&A3 -finaalit tuupista sekä kaikki nelkun A-finaalit videolla. Tulee tällä viikolla nettiin. Kiitos Matilla kuvausavusta.