Kirjoittaja Aihe: M8-sääntouudistuksista keskustelua  (Luettu 2561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
M8-sääntouudistuksista keskustelua
« : 20.10.13 - klo: 18.56 »
Tuleva kausi on vielä pitkän talven takana, mutta avaan keskustelun sääntöuudistuksista jo nyt.

Aikaisemmin kaudella on ollut puhetta että radioliikenne pitäisi sallia kuljettajan ja mekaanikon välillä. Radiohäiriöitä on pelätty ja sen takia sen on ollut kiellettyä, mutta esimerkiksi PM-kisoissa Vantaalla tänä kesänä kisajärjestäjillä oli käytössä useita radiopuhelimia ja en kuullut kenelläkään olleen radiohäiriöitä. Yksi vaihtoehto olisi ostaa radiopuhelimet siten että ne kiertäisivät kaikki kisapaikkakunnat läpi, ja puhelimia olisi riittävästi kisajärjestäjille sekä noin 15 kpl, joita kuskit käyttäisivät lähinnä finaalien aikana. Tällä uudistuksella pystyttäisiin vähentämään huutamista ja mekaanikot ja kuskit pystyisivät helpommin käyttämään kuulosuojaimia.

Radalla oikaiseminen lämmittelyn aikana on ollut jo aikaisemminkin kiellettyä,mutta sääntöä ei ole noudatettu. Joko poistetaan sääntö tai sitten sitä ryhdytään noudattamaan. Itse haluaisin pitää säännön voimassa. Se helpottaa tuomariston toimintaa tilanteessa jossa osalla kuskeista kello jo käy ja toiset ovat vielä lämmittelykierroksella. Viimeisenkin auton pitäisi ehtiä ylittää lähtölinja ennenkuin ensimmäisellä autolla tulee kierros täyteen. Jos tämä viimeinen auto jää aika-ajoaan ajavan auton perään,houkutus oikaista tulee aika suureksi, ja silloin myös tämän auton tulos on parempi kuin ilman oikaisua. Lisäksi oman ajopaikan etsiminen radalla on helpompaa kun kaikki autot kiertävät rataa.

Radiosäilö voidaan kai poistaa säännöistä muinaismuistona?

Kolmepäiväinen PM-kisa oli monien kuskien mieleen. Keskusteltiin mahdollisuudesta järjestää yksi koko viikonlopun mittainen kisa joka kesä. Olisiko se mahdollisesti yksi osakilpailu SM-sarjassa josta saisi kaksinkertaiset pisteet?

Heitelkää kommentteja ja ajatuksia...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #1 : 20.10.13 - klo: 22.49 »
Oikaisu lämmittelyn aikana oli yhden vuoden kiellettyä, mutta seuraavalle kaudelle se poistettiin, koska joillain radoilla kierrosaika on saattanut olla lähempänä minuuttia, ajat varikon edestä juuri kun huudetaan minuutti... teet yhden virheen, etkä ehdi tulla enää tankille, tai ainakaan poistua tankilta kun jo eka auto aloittaa kierroksensa.
Eli joko menetät tämän takia aikaa, tai tulet varikolta juuri ajan aloittaneen eteen etkä päästä sitä kirveelläkään ohi ennen oman ajan aloittamista jolloin se ekana startannut menettää pahimmillaan tuohduksissa hyvän tuloksen.

Eli aina on lämmittelyn aikana oikaisu ollut sallittua, mutta heti kun kuulutetaan että aika käy niin oikaisu on kiellettyä.
Tämä on myös toiminut hyvin, eikä tästä ole ollut kenelläkään valitettavaa. Oikaisukiellosta lämmittelyn aikana taasen valitettavaa on varmasti ylivoimaisesti suurimmalla osalla porukkaa.

Radiosäilö on muinaishistoriaa ja sitä ei edes noudateta nykyään kuin korkeintaan hyvin harvassa kisassa.
Toki voisi ottaa käytännöksi radoilla missä varikon ja radan välillä on matkaa enemmän, että radiot jätettäisiin edes matkalla johonkin, tai mekaanikon viemäksi jos eräväli on niin lyhyt ettet ehdi viedä radiota kävellen varikolle ja sitten omalle nostopaikalle ennenkuin seuraava erä jo aloittaa lämmittelynsä.
Ärsyttää vietävästi jos kaataa lämmittelyn alussa ja menettää ehkä jopa koko lämmittelyn siihen ettei nostajaa ole maillahalmeillakaan ja ehkä jopa kone sammuu.
Jos erien välissä on muutama minuutti tyhjää niin silloin ehtii viedä radion ja tulla radalle nostamaan, mutta esim jyväskylässä ei parin minuutin erävälillä ehdi kun tulet maaliin viimeisenä... kuin ehkä juosten, mutta sehän jo tiedetään että harva juoksee nostamaan edes pakon edessä.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #2 : 22.10.13 - klo: 09.52 »

Säännöissä ei ole valittamista. Lämmittelyn oikaiseminhan on ollut sallittua ennen kun aika lähtee käyntiin. Tuomaristo vaan ei ole kovin aktiivisesti valvonut oikaisemista kun aika on jo käynnissä, mutta kuskihan itse ottaa sen riskin jääkö siitä kiinni ja kärsii seuraamukset.

Minusta kolmipäiväinen kisa on hyvä, mutta tuplapisteet ovat taas niin ja näin, koska nehän suosivat alueellisesti niitä kuskeja missä kisa järjestetään. Suomessa pitkä kisa ja tuplapisteet sopivat ainoastaa Kauhavalle kun se on alueellisesti sopivin rata.

Toinen vaihtoehto on ajattaa kolmipäiväisessä kisassa kaksi SM lähtöä, perjantaina 4 harjoitusta + 3 eräkierrosta josta lauantaina jatketaan. Sunnuntaina voitaisiin ajaa 1 harjoitus + 2 eräkierrosta + norminousut.
Jouko Hyvärinen

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #3 : 22.10.13 - klo: 11.39 »
Täältä myös ääni yhdelle monipäiväiselle kisalle. Onko se sitten kaksi- vai kolmepäiväinen (kuten nyt PM:ssä), on mielestäni makuasia. Ehkä aikataulua voisi siten hieman painottaa sunnuntaille, että finaalit alkaisivat vasta sunnuntaina jolloin kaikki ajavat myös sunnuntaina.

Monipäiväinen kisa olisi hyvä varmaan ajoittaa heinäkuulle, jolloin tilastollisesti suurin osa porukasta on lomilla.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #4 : 22.10.13 - klo: 23.26 »
Tuo kolmipäivänen kisa voisi ollankin ihan hyvä idea, mutta ainoa ongelma on se kun monet on töissä niin voi jäädä osallistujamäärät pieniksi.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #5 : 23.10.13 - klo: 14.32 »
Jonkun verran on ollut puhetta, että kisasta saisi kahdet pisteet. Yhdet aika-ajosta ja toiset lopputuloksesta. Näin saataisiin lisäpanosta alkueriin. Tämä voisi toimia useamman päivän kisassa, jossa tulee riittävästi harjoittelueriä ja alkueriä 3/5 laskennalla. Sen sijaan yhden päivän kisassa mielestäni alkuerien pisteytys ei toimi, koska etukäteisharjoittelulla ja kotirataisuudella olisi liian suuri merkitys. Lisäksi sää voi tehdä kepposet.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #6 : 23.10.13 - klo: 16.11 »
Samat ongelmat ne tulee vastaan monipäiväisessäkin. Ja se sadepäivä osuu suuremmalla todennäköisyydellä mitä useampipäiväinen kisa on kyseessä.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8-sääntouudistuksista keskustelua
« Vastaus #7 : 23.10.13 - klo: 17.49 »
Moi,

 En näe mitään syytä jakaa alkueristä pisteitä kaikille. Joku TQ piste bonus voisi olla ihan ok, mutta muuten mielestäni ei. Loppujen lopuksi moottoriurheilussa lopputulos ratkaisee, eikä "keskeneräisestä" työstä tulisi saada pisteitä/palkintoa.

Samppa