Tää tulppajuttu rupesi minuakin korpeamaan vuosi sitten, kun ei värkit oikein laulaneet. Luin pari oopusta aiheesta, jotta edes teoreettisesti ymmärtäisi jotain tulpista.
Kaikki tietous mitä olen lukenut sanoo, että vain kokeilemalla eri tulppia voi saada tietoon mikä on paras tulppa kuhunkin koneeseen ja polttoaineeseen. Joskus tietty ympäristöolosuhteet muuttuvat ja saattavat vaatia tulpan vaihtoa. Kuten jo tästä tekstistä voit päätellä - ei asiaan tule yksiselitteistä vastausta.
Sitten selityksiä. Hehkutulppa toimii samalla idealla kuin oikeankin auton sytytys. Eli tulppa määrittää sytytysajankohdan tietylle polttoaine/ilma seokselle. Oikeassa autossa tämä hetki määräytyy moottorin ulkopuolisilla laitteilla, joten se on helppo muuttaa ja kontrolloida. Valitettavasti hehkutulppaa ei voi säätää tai tarkkailla ulkopuolelta, on siis vain oireista pääteltävä mikä on kulloinenkin tilanne.
Jos kone ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä (olettaen että kaasuseos on oikea) on tulppa liian kylmä eli ei ehdi sytyttämään kaasuseosta. Jos oikeassa autossa sytytys tapahtuu liian aikaisin niin sen sanotaan nakuttavan. Tämä tarkoittaa sitä, että männän noustessa vielä ylös tapahtuu räjähdys. Tämä ei tietenkään paranna moottorin ajohaluja tai sen kestävyyttä. Hehkutulppa on liian kuuma jos sytytys tapahtuu liian aikaisin, jolloin mäntä on vielä matkalla ylöspäin.
Kansanomaisesti sanottuna kylmässä tulpassa on paksumpi lanka ja vastaavasti kuumemmassa ohuempi. Ja kerrataan vielä normaalin ja turbotulpan ero, joka liittyy tiivistämiseen. Standarditulppa tiivistyy sillä messinkirenkaalla kanteen ja turbotulpan tiiveys tulee kierreliitoksen kartiomuodosta.
Sitten sovelletaan oppia. Jos lisäät nitroa polttoaineeseen se on herkempi räjähtämään -> tarvitset kylmemmän tulpan.
Jos madallat koneen kantta eli otat pois niitä korotuspaloja niin palotila pienenee -> seos on räjähtävämpää aikaisemmin -> tarvitset kylmemmän tulpan.
Jos putkesta tulee paljon palamatonta kamaa, voi tämä johtua liian kylmästä tulpasta, jolloin kone ei ehdi polttamaan kaikkea polttoainetta. Mutta voi tämä johtua liian rikkaasta seoksestakin.
Huono kiihtyvyys sekä huippukierrosten puuttuminen on myös liian kylmän tulpan oireita. Samoin kuin jos ulkolämpötila laskee tarvitsee moottori helpommin hehkuvan tulpan (eli kuumemman).
Jos koneen kierrosluku laskee kun otat hehkun pois on tulppa ehkä liian kylmä. Tällöin ei kone lämmitä tulppaa riittävästi.
Jos taas tulppa hajoaa usein on todennäköisesti käytössä liian kuuma tulppa.
Toivottavasti selostus selventää - ei sekoita. Ja onnea tulppakokeiluihin, sitä tarvitaan.