Kirjoittaja Aihe: Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista  (Luettu 13148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« : 28.07.04 - klo: 09.25 »
Terve,

Tämä viesti on lähinnä tarkoitettu niille joilla on kokemusta kisojen järjestämisestä, sekä varsinkin niille jotka ovat hoitaneet ajanottoa kisoissa. Tietenkin kaikkien kommentit ovat tervetulleita.

Mikkelin touring ulkorata on valmistumassa hyvää vauhtia vielä tämän kesän aikana ja viime päivinä olen pohtinut sinne toteutettavaa ajanottojärjestelmää. AMB:n laitteisto on hinnoiteltu hieman liian korkealle ja tästä syystä lähdin etsimään toisenlaista ratkaisua.

Työni puolesta olen ollut jossain määrin tekemisissä erilaisten tunnistamistekniikoiden parissa ja muutamasta projektista ylijäänyttä tähän tarkoitettua laitteistoa on jäänyt lojumaan yrityksellemme käyttämättömänä. Aikaisemmin keväällä jo kävi mielessäni että kyseistä laitteistoa voisin jotenkin itse hyödyntää kierrosaikojen laskemisessa, mutta laitteiston koko ja muut käyttövaatimukset olisivat tehneet järjestelmästä liian hankalan käyttää henkilökohtaisessa käytössä.

Nyt kuitenkin kun oma ratamme on valmistumassa, niin idea uudelleen heräsi, koska laitteistoa pystyy hyödyntämään varsin näppärästi juuri vastaavanlaisissa olosuhteissa kuin missä esim. kisat pidetään taikka että asennus on muuten tilapäisesti kiinteä (esim. treenit yhteisellä ajanotolla). Laitteisto tukee useamman kohteen (=ajoneuvon) seurantaa ja aikaisemmin keväällä kerkesinkin jo testaamaan että lukunopeus ja tarkkuus ovat riittäviä tarkkaan yksilölliseen tunnistamiseen. Myöskin sain luvan sponsoroida ko. laitteistolla kerhomme toimintaa, joten siis minulla on asian suhteen vapaat kädet.

Eli siis laitepuoli on kunnossa, aukinaisena seikkana tällä hetkellä on ohjelmisto, joka siis on itse toteutettava. Sovelluksen toteutus ei ole ongelma, mutta se minkä takia tämän ketjun kirjoitin, oli se että ne kenellä esim. AMB:n laitteistosta on kokemusta voisivat kertoa mitä asioita heidän käyttökokemustensa perusteelta voitaisiin tehdä paremmin ja mihin asioihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota tässä ohjelmistossa?

Perusasiat tietysti ovat selvillä, mutta näkökulmat varsinkin "peruskäyttäjän" näkökulmasta olisivat hyvin tervetulleita, koska itse hyvinkin teknisenä henkilönä voin pitää joitain asioita itsestäänselvyytenä vaikka ei pitäisi.

Nyt jokainen jolla on vähänkin jotain mielipidettä annettavana kertomaan kuinka järjestelmän käyttö voitaisiin tehdä mahdollisimman mukavaksi, helpoksi ja ennen kaikki nopeaksi, jotta käytön aikana järjestelmän käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta ja vähän aikaa vievää, jotta erien välissä ei tarvitsisi arpoa.

Kiitos jo etukäteen kaikista kommenteista!

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #1 : 30.08.04 - klo: 20.48 »
Ajatuksissa on hieman samansuuntainen projekti. Eli tietämystä elektroniikasta ja komponentteja löytyy melkein mitä vain. Ohjelmaa ei viitsisi kuitenkaan tehdä, koska maailmalla on varmasti olemassa sopivia ohjelmia, joissa oleelliset ominaisuudet on jo otettu huomioon. Eli mistä päin nettiä löytyisi sopiva ilmainen/halpa DOS-pohjainen ohjelma kierroslaskentaan, johon voisi lisätä omat anturit yms. DOS siksi, että nurkissa pyörii yksi vanha kannettava, jossa sattuu olemaan DOS valmiina.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #2 : 31.08.04 - klo: 00.45 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ajatuksissa on hieman samansuuntainen projekti. Eli tietämystä elektroniikasta ja komponentteja löytyy melkein mitä vain. Ohjelmaa ei viitsisi kuitenkaan tehdä, koska maailmalla on varmasti olemassa sopivia ohjelmia, joissa oleelliset ominaisuudet on jo otettu huomioon. Eli mistä päin nettiä löytyisi sopiva ilmainen/halpa DOS-pohjainen ohjelma kierroslaskentaan, johon voisi lisätä omat anturit yms. DOS siksi, että nurkissa pyörii yksi vanha kannettava, jossa sattuu olemaan DOS valmiina.


Ymmärränkö oikein, eli haluaisit sen ohjelman joka "lukee kierrosajat autoista"?

Nythän homma menee niin, että jokainen joka haluaa laskea kierrokset menee hattu kourassa AMB:lle, että "tarvis laitteiston", ja lyödään rahat tiskiin ja aletaan taistelee tuulimyllyjä vastaan.
AMB:n perussofta purkaa pitkälti tiedot vastaanottimesta, ja lajittelee nämä johonkin järjestykseen. Sitten onkin eri asia hoitaa itse kilpailun, eli erät, mahdolliset pistelaskut, finaalijärjestelyt yms. yms.

Kierrosaikatiedot tulevat AMB:n maagisesta punaisesta laatikosta (vanha järjestelmä), ja mitä tuo purkki tekee jää jokaisen mielikuvitukselle... ilmeisesti se kuuntelee kiettyä kaistaa, ja asettelee bitit ojennukseen sitä mukaan kun ponderit tälle näkyvät.

Jos siis haluat käyttää tätä AMB:n softaa omilla laitteillasi, niin edessä on varmaan jonkinmoinen urakka. Lisäksi uskoisin että AMB:llä on jokin tekiänoikeus suojaamassa sitä softaa, vaikka helpompaa olisikin tehdä oma... Ainakin tietäis mitä se tekee...
Tai en tiedä, vaikka amb232.exe olisikin vapaasti ladattavissa heidän nettisivuiltaan?

Jos taas haluat tietokantasoftan jolla hallitset kisan, niin uskon kyllä näitä löytyvän netistä, tai sitten koodaa oman hetkessä.

Suurin ongelma näkisin kuitenkin olevan rajapinta todellisuuden ja tietokoneen välillä, vieläpä 1/100s tarkkudella, ja mahdollisesti useita samanaikaisia tapahtumia.

Itse joskus koodasin yksinkertaisen dossisoftan jolla laskin kierroksia, tämä osasi kahta autoa, ihan kahdella kytkimellä toteutin, ongelma oli kuitenkin kuljettajan moniajossa, ei sujunut aloittelijalta ajaminen ja kierrosaikojen ottaminen samaan aikaan, toinen aina kärsi, mutta ohjelma toimi kyllä nätisti :)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #3 : 31.08.04 - klo: 08.32 »
Tavoitteena on siis tehdä kelvollinen ajanottolaitteisto useammalle autolle mahdollisimman edullisesti. Rahaa ei siis ole riittävästi olemassa olevien järjestelmien hankkimiseen. Laitteisto tulisi ihan oman kerhon käyttöön. Virallisia kisoja ei ole ajatuksissa järjestää. Pioneerihenkeäkin löytyy  :wink:  Elektroniikkaa ja sitä hyvin hallitsevia henkilöitä löytyy. Eli tiedämme pystyvämme tekemään useammankin laisia antureita, portteja, transpondereita jne. Ohjelmointikin onnistuisi, mutta tähän ei viitsisi lähteä, jos sopiva ohjelma löytyy jo valmiina.

Nyt pitäisi löytää se ohjelma, johon tältä elektroniikalta välitettäisiin tiedot. Vaatimustaso ei ole kova, koska vaatimuksena on ainakin aluksi:

- Mielellään DOS:issa toimiva
- Pystyy laskemaan kierrosaikoja ja kokonaisaikaa useammalle autolle
- Ilmainen tai halpa
- Speksattu  liittymä ulkomaailmaan

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #4 : 31.08.04 - klo: 09.51 »
Itselläni on samat suunnitelmat. Ohjelmiston ajattelin koodata itse kaikkine herkkuineen (Windows).

Ongelmani on lähinnä autojen tunnistamisessa. Ajattelin käyttää RFID tekniikkaa mutta niiden tehot eivät ole aivan riittävällä tasolla. (Tai on mutta sitten on halvempaa ostaa AMB kuin tehokas RFID) Lukijan antenni ei ole / voi olla kovinkaan iso (mahdollisesti korjattavissa erillisellä antennivahvistimella) sekä lukunopeus on rajallinen (~100ms). Toisaalta etuna on se että transponderi ei tarvitse ulkoista virtalähdettä.

Mitä tekniikoita teillä muilla on käytössänne tunnistaessanne autoja radalla?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #5 : 31.08.04 - klo: 12.05 »
Itselläni tuo järjestelmä perustuu juuri RFID-tekniikkaan ja osa ohjelmistosta on jo toteutettuna. Perustoiminnallisuus kisaamista varten tällä hetkellä on jo olemassa ja kun nyt tässä jossain välissä kerkiäsi, niin pitäisi kehittää ohjelmistoon hieman lisää toiminnallisuutta (kuskien, erien jne hallinta). Viimeisimpinä lisäyksinä tein muutamia visuaalisia parannuksia mm. nopeinten kierrosten havaitsemiseen erässä ja kuskikohtaisesti, sekä kuskien välisten erojen kaventumisen ja kasvamisen huomiointiin. Olen kahdella "ponderilla" tätä järjestelmää testannut tähän mennessä, mutta tunnisteita on kyllä tuossa nippu lisää (20) kun vain kerkeisi testaamaan.

En nyt ihan tarkkaan ymmärrä mihin perustat tuon 100ms "lukunopeuden" vai pitäisikö ennemminkin puhua mainitsemassasi yhteydessä lukutarkkuudesta. Itselläni ainakaan en ole moista pystynyt havaitsemaan, tosin syynä tähän saattaa olla käyttämäni kohdistettu antenni, joka siis hakee lukeman ainoastaan tietyltä linjalta, kuten järjestelmän kuuluukin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #6 : 31.08.04 - klo: 12.30 »
Mitäs RFID laitteistoa käytät? Riittääkö lukuetäisyys 4 metriin (radan leveys). Vai onko sinulla rataan upotettu jokin antenni silmukka?

Tuo 100ms viittaa siihen kun sattumalta löysin erittäin kilpailukykyiseen hintaan RFID moduulin (ID-innovation) jossa on suoraan sarjaportti (£16/kpl) ja heidän customer service osasi kertoa tuollaisen lukunopeuden kun sitä heiltä kysyin. Tuo lukunopeus on vain melko hidas jos auto menee lukijan ohi esim: 70km/h, silloin saattaa joku kerta jäädä kierros lukematta ;)

Miten muuten homma toimiin jos autoja on kaksi tai useampi lukijan kohdalla?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #7 : 31.08.04 - klo: 12.40 »
Silmukkapa hyvinkin, se on ainoa tapa saada tarkkaa dataa. Onhan myöskin AMB-laitteistossa jonkinlainen silmukka käsittääkseni.

Homma toimii ihan OK useammalla tunnisteella, ei siinä mitään. Kyseessä siis tietenkin kaksi eri koodauksella olevaa tunnistetta.

Lukunopeudesta vielä sen verran, että mitään ongelmia ei ole vielä esiintynyt, eli siis mitään ei ole jäänyt lukemattaja homma vaikuttaa suhteellisen luotettavalta. Luin tuossa joku aika sitten artikkelin missä RFID-tunnistusta oli kokeiltu autojen rekisterilaattojen korvaamiseen ja näissä kokeissa oli ongelmitta luettu autojen tunnisteita 250km/h nopeuksista.

Raudasta sen verran, että en nyt ihan tarkkaan tiedä minkä valmistajan tuo boksi on, kun se on ns. "OEM" tuote. Eräältä asiakkaalta jäi noita ylitse ja ne on tehdaspakattu tuollaiseen mustaan koteloon, joten pitäisi alkaa netistä ettii irrallisten piirikorttien kuvia jos tuon haluaisi tunnistaa. Alkuperäisessä käytössään kyseisillä laitteillta kuitenkin on tunnistettu liikkuvia ajoneuvoja 40-160km/h nopeuksista. ;)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #8 : 31.08.04 - klo: 12.48 »
Onko sulla noita pokseja enemmänkin? Sarjaportti?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #9 : 31.08.04 - klo: 12.54 »
Sarjaporttiin tulee kiinni ja sitten tuolla piirillä on joku DSP tms suoritin joka suorittaa itse prosessoinnin, eli porttia pitkin tulee ainoastaan tunnistetiedot aikaleimalla, eli vaikka sarjaportin nopeus olisi hitaampikin, niin silti laitteesta saa tarkan tuloksen ulos. Yksi minulla on tässä nyt käytössä, mutta niitä on lisää siellä mistä tämäkin tuli.. ;)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #10 : 31.08.04 - klo: 13.36 »
Onko niitä mahdollista saada kun hinnasta sovitaan?
(Miksi keksiä pyörä uudelleen)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #11 : 31.08.04 - klo: 13.40 »
Kaikki on tietysti mahdollista, mutta täytyypä nyt hieman katsoa miten noita laitteita tuolta saa. Pidän mielessä kun tässä ensi kerran olen kyseiseen tahoon yhteydessä ja ilmoittelen sitten myöhemmin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #12 : 31.08.04 - klo: 13.41 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Kaikki on tietysti mahdollista, mutta täytyypä nyt hieman katsoa miten noita laitteita tuolta saa. Pidän mielessä kun tässä ensi kerran olen kyseiseen tahoon yhteydessä ja ilmoittelen sitten myöhemmin.


OK! Tänks! ...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa AQre

  • Jäsen
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #13 : 31.08.04 - klo: 19.27 »
Minulla on ollut myös mielessä oman ajanottolaitteiston rakennus. Yhtenä ajatuksena oli esim. AMB:n transbonderin luku itse tehdyllä laitteella. Pitäsi vaan jotenkin saada ongittua mitä se lähettää. Tuossa ratkaisussa ei tarvitsisi juuri lähettimen päästä huolehtia. Oma transponderi maksaa kait n. 70€, joten tuo vähän rajoittaa kokeilu haluja. Etuna kuitenkin olisi ajanotto laitteiston yhteensopivuus jo olemassa oleviin transpondereihin. Myös RFID:tä on tullut harkittua ja joitakin muita ratkaisu malleja (optinen, akustinen...). Mahtaakohan tuo AMB transponderi käyttää RFID:tä?

Itse tehdyllä laitteistolla voisi radalle sijoittaa useampia antureita, jolloin saataisiin mitattua sektoriaikoja ja huippunopeuksia. Tuo kait on mahdollisa AMB:n laitteistollakin, mutta vaatinee niitä punaisia kalliita purnukoita X kappaletta.

Oma osaamiseni riittää ajanottolaitteiston toteuttamiseen, kunhan vaan saa riittävän hyvän idean ja jostain riittävästi aikaa.

Olisin myös kiinnostunut tuosta Copterin laitteistosta, jos niitä on mahdollisuus sosialisoida huokeasti harrastekäyttöön.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #14 : 31.08.04 - klo: 19.45 »
Hinnoittelusta sen verran, että yhden auton seurantaan varmasti halvemmaksi ja helpommaksi tulee valmis Orionin LCS, joka siis maksaa sen alle 200 euroa taikka alle (riippuu mistä hankkii), mutta tuolla ei sitten saa kuin yhtä autoa seurattua.

Hintahaarukasta sen verran osaan sanoa, että itsellenihän tämä ei ole tullut maksamaan mitään koska laitteet ovat minulle ilmaisia, mutta jos kaupasta vastaava rauta hankittaisiin, niin laitteiston hinta ilman PC:tä jää siihen 500 EUR paikkeille taikka yli (mitä nyt olen katsonut hieman jostain sivuilta). Tämäkin tietysti riippuu ihan millaisen RFID-lukijan hankkii ja paljon pondereita hankkii. Lopputulos sitten tietystikin riippuu näiden asioiden summasta. Näpräämistäkin riittää, koska ponderithan eivät tietenkään ole vakiona samaa mallia kuin mitä AMB:llä, eli siis ne täytyy itse koteloida jotta sopii "standardiin" kiinnitykseen ja myöskin paino pitäisi saada siihen 22g paikkeille. Ohjelmisto tosiaan on tähän asti omalla koodilla tehty täysin, joten sekään ei ole mitään maksanut vielä tähän mennessä. Jossain välissä kun ohjelmiston saan siihen kuntoon että katson sen olevan toimiva ja riittävä, niin julkaisen sen ilmaiseksi saataville niille joilla vastaavia järjestelmiä on kiinnostusta rakentaa.

Kerhokäyttöön ja kiinteästi radalle asennettavaksi tämä on suunniteltu ja siihen käyttöön mielestäni varsin sopiva.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #15 : 01.09.04 - klo: 08.51 »
http://www.rctiming.com/

Tarjoaa ilmaista softaa. Katsokaa auttaako projekteissanne?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #16 : 01.09.04 - klo: 09.15 »
Kiitos Tuukka, olen tosin jo nämä kaikki markkinoilla olevien ja ilmaisohjelmistojen ominaisuudet aika hyvin tutkinut ja ideoita näistä ammentanut.

En nyt halua mennä asioiden edelle, mutta tarkoitus olisi jossain välissä toteuttaa tämä systeemi siten, että tiedot ohjelmistoon voidaan tuoda ulkopuolelta esim. weppisivun kautta. Tällä tavoin ilmoittautumisen yhteydessä saadut tiedot menisivät automaattisesti ohjelmistoon. Tähän "ulkoiseen toiminnallisuuteen" liittyen myöskin tarkoitus olisi automaattisesti generoida HTML-sivut erien tuloksista ja mahdollistaa niiden realiaikainen julkaiseminen esim. GPRS-yhteyttä käyttäen suoraan kisapaikalta FTP-yhteyden ylitse julkiselle palvelimelle. Mutta nämä sitten joskus kun on sitä paljon puhuttua aikaa vähän enemmän käytettävissä. ;)

Alkuperäinen kysymyshän minulla oli juuri että millaisia ominaisuuksia potentiaaliset käyttäjät (kisojen järjestäjät ja toimitsijat) toivoisivat näkevän ohjelmistossa, jotta sen käyttäminen olisi mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #17 : 06.09.06 - klo: 22.22 »
Tämmönen ketju tarttui hakuun, kun AMBrc ohjelmistoista ketjua etsiskelin. Ei ihan tuore, mutta muutoin aika liki sitä mitä etsin. Olis ihan kiva tietää mitä näille projekteille kuuluu nykyään.

Tuohon DOS-pohjaiseen ohjelmistoon kehuisin ensin, että olen tehnyt ura-autoradalle ajanmittaus- tulosseurantaohjelmiston. Toimi / toimii vieläkin DOS 3.2 myllyssä ja uudemassa. Ohjelma mittasi kierrosaikoja, keskiaikoja, parhaita aikoja, ennusti lopputulosta, piippas matkaan ja piippas maaliin, tallensi tuloksia ja kisoja radoittain, kilpailijoittain... Kierrosaikamittaus oli oma viritykseni ja toimi 7 sadasosasekunnin tarkkuudella (sarjaportin tarkkuus). Paljon siitä on ollut hupia, mutta ei tosiaankaan kaupallinen tuote.

Ehkä vähän tuon aikaisemman kokemukseni rohkaisemana tartuin AMBrc laitteistoon tietty ajatus mielessäni. Olen nyt hieman tutustunut LapsFree ilmaisohjelmaan mutta muihin en yhtään. Ohjelma on monessa mielessä todella hyvä. Jotain aina jää kuitenkiin kaipaamaan. Esim harjoitusajoihin ei ohjelmassa ole omaa toimintatilaa. Eli ajattelimpa tehdä sellaisen - vaikka vain koemielessä.

Datan lukemiseen dekooderilta en löytänyt mitään ohjeita netistä, en laitevalmistajalta enkä ohjelmistovalmistajilta. Ehkä sellaiset ohjeet jossain on, mutta ei tarttunut minun kiikariini. Datan lukeminen on vaihe yksi. Ja se on nyt tehty. Dekooderin ja tietokoneen liikenteen salat on tärkeimiltä osin ratkottu. Pystyn komentamaan riittävästi dekooderia ja lukemaan ajanottotietoja.

Ajattelin kuitenkin kysellä ennen kuin tästä jatkan, että onko tämä sama jo tehty ja kuinka moneen kertaan? Olisiko yhteistyö mahdollista? Ajattelin rakentaa softan Visual Studio 2005 kehittimellä.NET ympäristöön C# kielellä. Kaikki primääriset datankeruutoiminnot on jo testattu. Softa tulee tarvitsemaan nykyaikaisen Windows PC:n / kannettavan. Laitevaatimukset kasvavat oleellisesti, mutta niin kasvavat myös softan mahdollisuudet.

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #18 : 13.09.06 - klo: 21.58 »
Ohjelmiston perustoimintojen testaus on jo mukavasti käynnissä. Tässä testataan datan lukemisen luotettavuutta ylikuormitustilanteessa - ei ongelmia  :) . AMBrc mittalaite jotuu kyllä vielä myöhemmin  tarkempaan syyniin. Ei sillä, että sillä olisi mitään käytännön merkitystä, mutta näyttää siltä, että maalikameralla saatettaisiin saada tietyissä tilanteissa eri voittaja.

Jos joku on kiinnostunut k.o. projektista...


Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #19 : 14.09.06 - klo: 09.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Ei sillä, että sillä olisi mitään käytännön merkitystä, mutta näyttää siltä, että maalikameralla saatettaisiin saada tietyissä tilanteissa eri voittaja.


Hehe! Tämäkin on tullut todettua erässä pappaluokan finaalissa joka on jopa videolla, allekirjoittanut tuli puolen auton mitalla toista edellä maaliin. Kuitenkin lopputuloksissa oli ero 0,1s toisen hyväksi ;)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #20 : 14.09.06 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hehe! Tämäkin on tullut todettua erässä pappaluokan finaalissa joka on jopa videolla, allekirjoittanut tuli puolen auton mitalla toista edellä maaliin. Kuitenkin lopputuloksissa oli ero 0,1s toisen hyväksi ;)


Taitaa olla sillä transponderin sijainnilla merkitystä ;) Mikäli toisessa autossa se transponderi on niin edessä mitä sen saa puskurin sisään tungettua ja toisessa taas jossain takapyörän ripustimen tuntumassa, niin tuleehan siinä sitten eroa tuollainen puolikas autonmitta helpostikin.

--
Timo

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #21 : 14.09.06 - klo: 10.41 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hehe! Tämäkin on tullut todettua erässä pappaluokan finaalissa joka on jopa videolla, allekirjoittanut tuli puolen auton mitalla toista edellä maaliin. Kuitenkin lopputuloksissa oli ero 0,1s toisen hyväksi ;)


Taitaa olla sillä transponderin sijainnilla merkitystä ;) Mikäli toisessa autossa se transponderi on niin edessä mitä sen saa puskurin sisään tungettua ja toisessa taas jossain takapyörän ripustimen tuntumassa, niin tuleehan siinä sitten eroa tuollainen puolikas autonmitta helpostikin.

--
Timo


Itselläni oli ponderi silloin keulassa, autona Xray FK'04...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #22 : 14.09.06 - klo: 13.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Ehkä vähän tuon aikaisemman kokemukseni rohkaisemana tartuin AMBrc laitteistoon tietty ajatus mielessäni. Olen nyt hieman tutustunut LapsFree ilmaisohjelmaan mutta muihin en yhtään. Ohjelma on monessa mielessä todella hyvä. Jotain aina jää kuitenkiin kaipaamaan. Esim harjoitusajoihin ei ohjelmassa ole omaa toimintatilaa. Eli ajattelimpa tehdä sellaisen - vaikka vain koemielessä.


Kyseisen ohjelman tekijä on erittäin ystävällinen heppu. En yhtään ihmettelisi, jos saisit hänet päivittämään ohjelmaa kyseisellä ominaisuudella, jos vain perustellusti kysyt asiaa.

Minulla oli joskus tarkoituksena tehdä itse ajanottolaitteisto, johon kyseinen heppu olisi tehnyt ihan oman liittymän kyseiseen ohjelmaan meidän vaatimusten mukaan. Vaihtoehtona oli myös käyttää AMB:n vanhemman mallista protokollaa, josta saimme kiitettävästi tietoa myöskin. Kyseinen projekti on valitettavasti vain hautautunut muiden kiireiden alle. Ehkä tämäkin projekti jatkuu joskus.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #23 : 14.09.06 - klo: 13.07 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Ehkä vähän tuon aikaisemman kokemukseni rohkaisemana tartuin AMBrc laitteistoon tietty ajatus mielessäni. Olen nyt hieman tutustunut LapsFree ilmaisohjelmaan mutta muihin en yhtään. Ohjelma on monessa mielessä todella hyvä. Jotain aina jää kuitenkiin kaipaamaan. Esim harjoitusajoihin ei ohjelmassa ole omaa toimintatilaa. Eli ajattelimpa tehdä sellaisen - vaikka vain koemielessä.


Kyseisen ohjelman tekijä on erittäin ystävällinen heppu. En yhtään ihmettelisi, jos saisit hänet päivittämään ohjelmaa kyseisellä ominaisuudella, jos vain perustellusti kysyt asiaa.


Tätä on kysytty monasti erään toisen seuramme jäsenen toimesta, ilmeisesti tällä ystävällisellä hepulla on kiireitä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #24 : 14.09.06 - klo: 16.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapeli"
Ohjelma on monessa mielessä todella hyvä. Jotain aina jää kuitenkiin kaipaamaan. Esim harjoitusajoihin ei ohjelmassa ole omaa toimintatilaa. Eli ajattelimpa tehdä sellaisen - vaikka vain koemielessä.


http://www.rctiming.com/future.shtml

Omilla sivuillaan kehuvat julkaisevansa tänä vuonna ohjelman, missä olisi "Practice Manager" Ei kerrota mitä tuo sitten sisältää.

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä kustantaa?
« Vastaus #25 : 14.09.06 - klo: 19.42 »
Kellään ideoita mitä tommonen amb:n dekooderiboksi tai joku muu vastaava kustantaa?? Toi systeemihän olis kiva reenatessa, läppäri autonperään ja ei tarvis arvailla, mitä kello tykkää vaikkapa säätötoimenpiteistä.... Alkoi tosissaan kiinnostamaan nuo ilmaisohjelmistot itseänikin.

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #26 : 14.09.06 - klo: 21.08 »
Tuhlaa Mara rahas tähän kun oot jo spectrumin hankkinut. Tulee varmasti halvemmaksi.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=26147&grpid=2903

Niin ja tämän http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=26148&grpid=2903 kai joutuu myös hommaamaan.

Saat säädettyä koneenkin paremmin eikä vastariakut tyhjene salaa.

Hessu

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Re: Mitä kustantaa?
« Vastaus #27 : 14.09.06 - klo: 21.09 »
Lainaus käyttäjältä: "the_man"
Kellään ideoita mitä tommonen amb:n dekooderiboksi tai joku muu vastaava kustantaa?? Toi systeemihän olis kiva reenatessa, läppäri autonperään ja ei tarvis arvailla, mitä kello tykkää vaikkapa säätötoimenpiteistä.... Alkoi tosissaan kiinnostamaan nuo ilmaisohjelmistot itseänikin.


http://www.amb-it.com/shop/euro/catalog/index.php?cPath=16_41&osCsid=5fbcab7cc4ebbc6977a6c4e4ebda005e
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« Vastaus #28 : 14.09.06 - klo: 21.13 »
No niin, siinähän se tulikin nopeasti. Tilaa sitttenkin tuo, muut AAU:n kuskit voi ostaa pelkän ponderin ja käydä kurkkimassa sun läppäriltä kierrosajat   :D  
Hessu

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Joo-o
« Vastaus #29 : 14.09.06 - klo: 21.21 »
Ei kai me Hessu noin halpoihin vitkuttimiin seota, ostetaan kerralla kunnolliset, mistä olis kaikille hyötyä... Mutta ihan tommosia AMB:n pyytämiä rahoja ei viitti sijoittaa, eli jos jollakulla on ohjeet moisen rakentamiseen, toisesta hilavitkuttimesta modaamiseen tai jotain muuta ideaa, niin innolla otetaan vastaan. Toi AMB unohdetaan kuitenkin heti alkuunsa...