Tervetuloa radalla ajo on taitoa vaativa laji. Rakenna rata niin minäkin tein..ja toisin kuin joku on ilmoittanut niin ei kaupunki ole rahaa antanut vaan omasta lompakosta... korpilahti on sinua lähempänä kuin minua... , mutta asiasta minua kiinnostaa rovanin iskarit onko hyväntuntiset eli toimivat? Ja servot onko ne savoxit vaikka niissä lukee rovan?
Tiedän kyllä että radalla ajaminen on oma taiteenlajinsa. Tottakai minä korpilahdella ajaisin ja treenaisin jos se taloudellisesti ja ajallisesti olisi mahdollista. Kyllähän sitä kerran tai pari kesään ehtisi käymään muttei sitä nyt juuri treenaamiseksi voi sanoa. Jos vähintään kaksi kertaa viikkoon olis mahdollista ajaa niin sitten.
Täällä olisi yksi potentiaalinen paikka jonne radan voisi toki tehdä montun omistajan luvalla. Ongelma on oikeastaan paikan nuorisossa joka tahtoo väkisin toteuttaa itseään. Muutamaan otteeseen ollaan rata värkätty nitroille ja yllätys yllätys nämä mopoilijat ovat käyneet revittelemättä tuntien työn maantasalle..
Jotain väliaikaista ollaan keiloista ym materiaaleista tehty ja joskus suunniteltiin että hommattaisiin vähän tarvikkeitakin muttei rakentaminen alueelle kannata edellämainitusta syystä.
Iskarit tuntuu kyllä toimivilta mutta ajamaan ei oikein lähiaikoina pääse kun keliennuste on mitä on. Joten iskareiden testaaminen jää vähän pitkänajan projektiksi. Mäntähän noissa ilmeisesti on alumiinia jonka ympärillä on O-rengas. Periaatteessa tiiviys on parempi kuin perinteisissä muovisissa/ delrin männissä mutta kuinka hyvin O-rengas kestää käytössä. En olisi niinkään huolissani etteikö rengas kestäisi paikoillaan. Sen uusiminen on myös edullista ja helppoa mutta jos mäntään haluaisi tehdä muutoksia niin se tilanne saattaakin olla aivan toinen. Mutta onneksi aina voi vaihtaa losin männät niin halutessaan.
Kalliimmissa malleissa servot on oikeat Savöksit. Vaihdan nuo nykyiset savöksin servoihin kunhan nuo Rovanin servot päästää savut pihalle. Bajassa on Savöksin servo ja siihen ole enemmän kuin tyytyväinen. Se on saanut vettä, hiekkaa ja savea mielinmäärin eikä sitä ole ikinä huollettu mitenkään. Savöksihan julkkaisi äskettäin siniset waterproof servot myös largescale kokoluokkaan. Rovanin servoissa on kyllä voimaa ja nopeuskin on kaasuservossa aika hyvä. Kokemuksesta viisastuneena säädin tälläkertaa molemmista servoista end pointit jottei servo väkisin ytitä vääntää enempää kuin servovarret on kykeneviä liikkumaan. Säästää varmasti servoa todella paljon. Mutta ihmeitä en kestävyydeltä odota. Omasta mielestä lunastavat odotukset jos selviävät talven yli ilman erityisiä suojauksia tai huoltoja.
Suurinosa perus servoista kestää myös lipoa tiettyyn pisteeseen asti. Onhan täydessä 6V nikkeliakussakin yli 7V jännitettä. Mulla on yksi killerRC:n lipo laatikossa käyttämättömänä joten ajattelin kokeilla kuinka rovanin servot toimii suoraan lipon perässä. En näe järkeä laittaa lipon perään Beciä ja alentaa jännitettä sitten kuitenkin takaisin siihen 6 volttiin. Tällöin saavutetaan ainoastaan se etu että jännite pysyy pitempään 6 voltissa kuin nikkeliakulla. Eli jos lipon laitan niin Beciä ei tule vaan mennään täydellä jännitteellä.