Kirjoittaja Aihe: OR5 2014 sääntökeskustelu  (Luettu 3938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pivo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
OR5 2014 sääntökeskustelu
« : 13.05.14 - klo: 18.13 »
Allekirjoitan myös täysin Majurin kirjoituksen. On vaikea ymmärtää Vääksyssä
käytössä ollut ajoformaattia finaalien osalta.
Kaikille osallistujille tulisi tarjota mahdollisuus ajaa oikeasti kilpaa finaalilähdössä ja
sitä kautta hakea parempaa sijoitusta.

Marko Laitinen


Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vs: OR5 / 4WD ja BC5 / 2WD Lopputulokset 10.5.2014 Vääksy
« Vastaus #1 : 13.05.14 - klo: 18.21 »
Olen samaa mielta Majurin kanssa!
Enemmän autoja radalle ja kaikille mahdollisuus nousta.
Kyllä vähintään 3 alkuerää. Finaalit 10min B 15 min ja A 30min. 
Aikataula ja ajo formaattia voisi soveltaa LS-5 mallin mukaan.

Matti iivonen

Poissa Temukka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vs: OR5 / 4WD ja BC5 / 2WD Lopputulokset 10.5.2014 Vääksy
« Vastaus #2 : 13.05.14 - klo: 19.30 »
Minäkin olen täysin samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa. Vähintään kolme alkueräkierrosta ja pidemmät finaalit.

Teemu Juska

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vs: OR5 / 4WD ja BC5 / 2WD Lopputulokset 10.5.2014 Vääksy
« Vastaus #3 : 13.05.14 - klo: 20.07 »
Lisätääs tähän listaan vielä nostajien puute,miten se oikeasti voi olla niin hankalaa?

Seuraavaan kisaan kunnon sanktiot jos ei edellisen erän kuskeja näy nostamassa!
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa 69sale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vs: OR5 / 4WD ja BC5 / 2WD Lopputulokset 10.5.2014 Vääksy
« Vastaus #4 : 13.05.14 - klo: 20.17 »
 Hei kaikille. Olen tehnyt Raision kisaan aikataulua, ajettavaa tulee lisää ja nosto politiikka on  hoidossa, paljon muutakin huomioitu.
 T: sale se äksy
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vs: OR5 / 4WD ja BC5 / 2WD Lopputulokset 10.5.2014 Vääksy
« Vastaus #5 : 13.05.14 - klo: 21.41 »
Komppaan Majuria. Jos touhu todellakin on menossa siihen suuntaan, että järjestetään kisailumahdollisuus pelkästään huippukuskeille ja jätetään loput alkuerien kautta pois koko kisasta, niin henkilökohtaisesti aion ajaa ajoni sitten jossain muualla täysin omalla ajallani. Jos olisin tiennyt kyseisen ajokaavion etukäteen en olisi vaivautunut koko Vääksyn kisaan lähtemään.

Voihan huipuillekin tulla autoon joku häikkä (roska kaasariin, servo rikki, vetari poikki yms.) niin silloin pahimmassa tapauksessa yksi huipuistakin tippuu pois finaaleista ilman minkäänlaista nousumahdollisuutta.

Jos tätä sarjaa aiotaan todellakin kehittää ja yritetään saada kisailijoita lisää sarjaan, niin kannattaa todellakin panostaa myös aloittelevien kuskien huomioon ottamiseen.

Lisäksi ehdottaisin saksan mallin mukaista rengassääntöä. Eli vain 6 rengasta/kisa. Jokainen päättäköön itse minkälaisilla renkailla haluaa liukastella jos tulee valinneeksi liian pehmeät renkaat käyttöönsä.

Esa Lehtimäki
« Viimeksi muokattu: 13.05.14 - klo: 21.49 kirjoittanut Lehtibakka »

Poissa peto

  • Fullspeed RC
    • Profiili
OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #6 : 13.05.14 - klo: 21.54 »
Moi..

Eihän tämän formaatin pitänyt tulla yllätyksenä?
Kaikki ovat varmasti lukeneet sarjasäännöt, jossa kilpailun kulku on kohdassa kilpailuformaatti.
Yhdessähän nämä ovat päätetty keväällä, tosin yksi eräkierros varmasti mahtuisi päivään lisää.

-Pekka

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #7 : 13.05.14 - klo: 22.18 »
Sarjasäännöistä löysin, 2-3 alkuerää ja finaalien ajat mutta EN sitä että vain 15 jatkaa ja loput kupeksii lopun päivää.


Joten tähän muutoksia että kaikille tulisi enemmän ajoa tai vähenee pian monella entuudestaan
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa Maxpaine

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #8 : 13.05.14 - klo: 22.26 »
Kilpailuformaatti
Kahdesta ajetusta alkueräkierroksesta paras jää voimaan. Alkuerien jälkeen eteneminen finaalikaavion mukaisesti. klo. 8:00-9:00 ilmoittautuminen, klo. 9:05 Ohjaaja kokous, klo 9:30 Ohjattu pakollinen harjoitus (7 min) ponderit autoissa, tarkistetaan toiminta, Alkuerä kierros 1. (erä pituus 10min), Alkuerä kierros 2. (erä pituus 10min), D-Finaali (pituus 7min), C-Finaali (pituus 7min), B-Finaali (pituus 15min), A-Finaali (pituus 30min)
2 päiväsen kilpailun formaatti: 2-3 ohjattua vapaaharjoitusta, 3-5 alkuerä kierrosta, finaalit normaalisti.

Eli tuossa lainaus säännöistä. Kyllähän se on tietenkin selvä, että Korpilahden jälkeen toi Vesivehmaan kisa voi tuntua tynkä kisalta, mutta molemmat on kylläkin menneet lähestulkoon tuon formaatin mukaan. Ei kylläkään olisi pahitteeksi suurempi määrä eriä, sekä ajajia/erä. Pitää tietenkin muistaa se tosi asia, että aikaa on rajallisesti. Toiveena tosiaan itselläkin  lisää ajoaikaa ja se, että saadaan säilymään tuo porukan hyvä ja kannustava yhteishenki.

 -Mikko
Kaiken kokoista menopeliä

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #9 : 14.05.14 - klo: 06.02 »
Rajallisesta ajasta sen verran että jos erissä suurempi määrä autoja, niin ei mielestäni muuta ajankäyttöä juuri lainkaan.Aikahan kuluu samalla lailla on sitten radalla 1 auto tai kymmenen

Tuntuu todella typerältä ajaa kisapaikalle, alkuerät persiilleen ja se siitä.Ilman mahdollisuutta
ajaa enenpää.

Nauti sitten harrastuksesta ja kisoista !
« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo: 06.11 kirjoittanut Majuri »
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #10 : 14.05.14 - klo: 08.26 »
Tässä teille säännöt:
Lainattu olemassa olevaa ja valmiiksi testattua kaaviota pienillä kuljettajien määrillä ja ajo-aika muutoksilla.
Myös nostovuorot on kirjattu eikä ole kenelläkään mussuttamista kuka nostaa.
Tässä formaatissa myös "kovimmat" kuskit joutuvat taistelemaan paikastaan "pää" finaaliin ja kaikki saavat ajaa finaaleissa kilpaa.

Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän on sallittuja kiteiden tai muiden perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 2 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa.
- viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
- 10 minuutin alkueriä on 2- 3 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
- alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
- 1/2, 2/3  parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella.
- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
- nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomat autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan. Esimerkki 6 auton kaaviosta:

A-haara B-haara
1/2  1,3,5,7  2,4,6,8
1/4  9,11,13,15  10,12,14,16
1/8  17,19,21,23  18,20,22,24
1/16  25,27,29,31...  26,28,30,32....



Nousufinaalien kesto on 15 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 10 minuuttiin).
- nousufinaaleista nousee 2 parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 3 finaaliin. Finaalin (6 autoa) kesto on 30 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella.
- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 2 tai 4 kuljettajaa.

Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 16 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.

Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan.

Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #11 : 14.05.14 - klo: 10.27 »
No tuo formaatti takaisi kaikille ajoaikaa, sekä huippukuskeillekin kilvanajoa lisää, koska suoraan A-finaaliin ei pääse pelkän alkuerätuloksen perusteella. Tässä mallissa siis kaikki olisi ajoajan suhteen voittajia.

Mielestäni Manezin esitys olisi kokeilun arvoinen formaatti.

Poissa MCD RACING

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #12 : 14.05.14 - klo: 14.46 »
Nyt täytyy kyllä sanoa, että mieleni tekisi avautua hiukan enemmänkin, mutta näin julkisesti lasken ensin KYMMENEEN ja koitan kirjoittaa asiasta järkevästi, jottei mahdolliset bensakrossista kiinnostuneet saa luokastamme aivan väärää kuvaa.

Mielestäni kilpailutapahtumat ovat olleet mielekkäitä ja yhteishenki on ollut erittäin hyvää. Lisäksi sarja on kehittynyt huimin harppauksin eteenpäin siitä, kun Ypäjällä aloiteltiin ajaminen parin auton voimin 2008.

Nyt kyllä harmittaa, että en kuumeisena päässyt tulemaan luokan kehityspalaveriin Hämeenlinnaan mikä talvella pidettiin.

Sen sijaan paikalle olleet luokkayhteyshenkilöt toimittivat sovitut sääntöpäivitykset minulle, mitkä sitten lisäsin sääntöihin. Jos olisitte sopineet ajoformaattiin liittyviä muutoksia, niin kai te ne minulle olisitte toimittaneet, minä olen tietääkseni edelleen sarjayhteyshenkilö ja päivitän säännöt yms...

Nyt ihmettenkin, että kokouksessa olleet henkilöt ihmettelevät ajoformaattia / finaalikaaviota. Finaalikaavio ollut voimassa vuosia, kuten kuvasta voitte nähdä mikä on Korpilahden kisasta 2011. Alunperin ajatuksena ollut, että saadaan henkilöitä finaalien nostohommiin. Viime kilpailussakin nostajaongelma oli mielestäni ongelmista suurin.

Toivon että sarjayhteyshenkilöt lopettavat julkisen arvostelun, koska eivät ole näköjään sääntöihin tutustuneet! Sen sijaan sovitaan uusi palaveri ja hoidetaan asiat kuntoon!

Tiedoksi kaikille sarjasta kiinnostuneilla, että seuraava kilpailu tulee olemaan taas askel parempaan suuntaan ja voitte jättää nämä arvostelut huomioimatta.

Hoidamme ongelmat kuntoon!

TERVETULOA KISAILEMAAN RAISIOON 28.6.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #13 : 14.05.14 - klo: 16.20 »
Todennäköisesti kilpailijamäärän lisääntyminen yli tuon 15-17 kuskin määrän aiheuttaa paineita sääntömuutoksiin.

Tuntuu vain erittäin epäreilulta jos esimerkiksi 25 kuskin joukosta 10 putoaa jo kättelyssä pois ja he joutuvat kuluttamaan aikaansa kisapaikalla koko päivän, koska pois saa lähteä vasta palkintojen jaon jälkeen. Tietysti itse uutena kuljettajana en aivan perillä ole ollut kaikista lajin sääntöjen hienouksista, mutta ainahan hyvistä asioista saa tehtyä vielä paremman.

Katsotaan kauden jälkeen kaikki tässä esiintyneet ehdotukset ja toivottavasti saadaan kehitysehdotuksia vielä lisää. Niistä onkin mukava ottaa sarjayhteyshenkilöiden kokoukseen keskustelunaiheita ja mahdollisia muutoksia tulevia kausia ajatellen.

ELS kuittaa ja lopettaa tämän keskustelunaiheen tähän ellei muita uusia kehitysehdotuksia ilmene.

Poissa pkr

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #14 : 14.05.14 - klo: 17.14 »
jatketaan nyt kun on vauhtiin päästy.

oma ajokaavio kehitys idea olisi että pidetään alkuerien määrä vaan kahdessa. niissä saadaan jo sijoitukset selville finaaleihin.  finaaleissa ajaisi sitten 8-7 autoa per/finaali. tai sitten yksi nousu finaali lisää.
 näin saataisiin  sitä oikeaa kilvanajoa missä taistellaan mies miestä vastaan sijoituksista ja noususta ylempään finaaliin.

-Petri
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

Poissa Maxpaine

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #15 : 14.05.14 - klo: 19.17 »
Tuosta ajan käytöstä sen verran vielä. Kyllä aikaa tietenkin on vuorokaudessa 24h, mutta taitaa tässä unohtuneen se minkälaisia toiveita porukalla oli asian tiimoilta viime syksynä ja jotka omalta osaltaan vaikuttivat nykyisiin sääntöihin. Eli, että ei tarvitsisi ilmestyä kisapaikalle vielä seitsemältä, niinkuin monissa muissa sarjoissa ja eikä myöskään olla paikalla myöhälle iltaan. Eli ei tulisi kilpailupäivästä 12 tuntista. Ylläolevalla formaatilla näin tulisi tapahtumaan ja sit alkaisi toisenlainen poru. Jos meinataan harrastaa ns. lyhennettyä päivää, joka on perheellisille mieluisaa, ei voida tosiaan ihan kaikkea mahduttaa samaan päivään. Mutta edelleenkin muistetaan kaiken tämän polemiikin keskellä, että kilpailupäivät ovat olleet hauskoja ja kilpailijat ovat olleet positiivisia, sekä toisiaan kannustavia, eli koitetaan pitää ne samanlaisina kaikesta huolimatta. Itse ainakin olen kyseiseen sarjaan lähtenyt mukaan suurilta osin myös tästä syystä.

-Mikko
Kaiken kokoista menopeliä

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #16 : 14.05.14 - klo: 23.08 »
Vaikka en itse 1/5 bensakrossia ajakaan, niin pisti kyllä silmään kilpailuformaatti.

Paras tapa saada uusia harrastajia uuteen luokkaan on pitää kilpailuformaatti tasapuolisena siten että kaikki kuljettajat suorituksista riippumatta ajavat saman verran. Tätä konseptia on käytetty menestyksellisesti Short Course -luokassa, joka on kasvanut suosituksi ja elinvoimaiseksi luokaksi perinteisen 1/10 sähkökrossin rinnalle.

Polttisluokissa nousufinaalit toki aiheuttavat haasteita tälle periaatteelle, koska osa viehätyksestä tulee nousufinaaleista jotka mahdollistavat nousemisen eteenpäin alkuerätuloksesta riippumatta. Tämä ei tietenkään ole mahdollisesta kaikille, ainoastaan nousufinaaleissa parhaiten pärjääville jolloin pieniä eroja ajomääriin tulee

Silti en ymmärrä, miksi sijasta 16 eteenpäin kuljettajien pitäisi lopettaa päivänsä alkueriin - pitäähän kaikilla olla mahdollisuus ajaa vähintään yksi nousufinaali jossa alkuerien huonot suoritukset voi paikata!!!
Tämä ei ole rakettitiedettä, tarvitaan vain kaksihaarainen nousufinaalisysteemi kuten Manez tuossa aiemmin kirjoitti. Vertailun vuoksi M8-luokassa saadaan yhden päivän kisaan mahtumaan 2xtreeni á7min + 3xalkuerä à 3+5min + vähintään yksi 20 minuutin nousufinaali kaikille 72 kuljettajalle! Toki tällöin ajetaan 12 auton erillä joten 6 auton erillä numero tippuu 36 kuskiin, joka on edelleen paljon enemmän kun mitä nykyisen kaavion 15 kuskia.
« Viimeksi muokattu: 14.05.14 - klo: 23.14 kirjoittanut micsa.fi »
Wacky Stack Racing Team

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #17 : 15.05.14 - klo: 20.09 »
Tämä ylläkirjoitettu on jo hyvä ja etenkin ASIANTUNTEVA mielipide kisatoiminnan kehittämisestä ja mahdollisista ajokaaviomuutoksista.

Ehdotankin että sarjan päättävät tahot kehittävät nykyisen ajokaavion mukaisen järjestelmän toiminnan siten, että kaikki pääsevät ajamaan myös finaaleja.

Tuota uutta nousukaaviota mikä M8 puolella on käytössä voidaankin sitten alkaa soveltamanaan vaikka kauden 2015 alusta, jos halutaan kasvattaa kilpailukohtaista ajoaikaa jokaisella kuskilla taidoista riippumatta.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: OR5 2014 sääntökeskustelu
« Vastaus #18 : 15.05.14 - klo: 20.59 »
Tämä ylläkirjoitettu on jo hyvä ja etenkin ASIANTUNTEVA mielipide kisatoiminnan kehittämisestä ja mahdollisista ajokaaviomuutoksista.

Ehdotankin että sarjan päättävät tahot kehittävät nykyisen ajokaavion mukaisen järjestelmän toiminnan siten, että kaikki pääsevät ajamaan myös finaaleja.

Tuota uutta nousukaaviota mikä M8 puolella on käytössä voidaankin sitten alkaa soveltamanaan vaikka kauden 2015 alusta, jos halutaan kasvattaa kilpailukohtaista ajoaikaa jokaisella kuskilla taidoista riippumatta.

Lisänä vielä: jos harrastajalla on ikää jo sen verran, että on perhettä ja muuta arjen säätämistä, niin pelkästään harjoitteluaika voi olla kortilla. Jos tämän päälle vielä "ostaa" ajoaikaa kilpailuista ja se typistyy muutamaan erään päivän aikana, niin missä vaiheessa sitten pääsee harjoittelemaan niin, että ajoaikaa tulee parempien sijoitusten muodossa.

Itse olen kaikissa kisoissa ajanut mahdollisuuksien mukaan kahta luokkaa juuri tämän takia.

Riittävä ja tasapuolinen ajoaika on kriittinen asia jotta mielenkiinto harrastamiseen säiliyy varsinkin kehittyvässä luokassa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10