Kiitokset järjestäjille hyvistä kisoista. Rata oli erinomaisessa kunnossa ja järjestelyt toimivat hyvin. Sääkin oli tällä kertaa erinomainen.
Itselle ensimmäinen kunnon Ratakasi -kisa, kun Hyvinkään kisat jäivät harmittavasti sateen takia vähän torsoiksi.
Perjantaina oli vielä vähän epävarmaa koko kisoihin osallistuminen moottoriongelmien takia, mutta Future-RC:n kautta sain uuden moottorin sisäänajettuna kisa-aamuksi. Tämä on kyllä hyvää palvelua.
Torstain treenipäivä meni noiden moottoriongelmien takia pilalle ja tämän vuoksi luotto omiin kykyihin ei ollut ihan tapissa. Tattiksen rata on yllättävän vaikea ajettava, kun siinä ajetaan aika ”limitillä” monessa mutkassa. Muutenkaan en ole ko. radalla montaa kertaa muilla autoilla ajanut. Muistaakseni kaksi kertaa treeniä GT-8:lla.
Alkuerät menivät hyvin vaikka 5 minuutin tankkiväliin ei päästykään, käytiin suosiolla tankkaamassa kahdessa viimeisessä alkuerässä. Mitään tarvetta ei ollut tehdä tulosta alkuerissä, kun B-finaali olisi kuitenkin suurella todennäköisyydellä odottamassa. Kärki meni kovaa, mutta keskiporukasta kierrosajat eivät merkittävästi jääneet, mikä oli pienoinen yllätys. Alkuerien sijoitus oli lopulta 8. Ainakin kahdella kuskilla alkuerät menivät piloille moottoriongelmien vuoksi ja tämä oli harmi.
B-finaali päätettiin jättää ajamatta ja kaikki 11 menivät suoraan A-finaaliin. Olisin halunnut ajaa tuon B-finaalin, mutta suostuin sitten lopulta muiden tahtoon, mutta ihmettelen kuitenkin miksi sitä ei voitu ajaa ? Aikataulua ei kuitenkaan tiivistetty vaan mentiin alkuperäisen aikataulun mukaan.
B-finaalissa olisi kuitenkin saanut ajaa kunnolla kilpaa muita vastaan. Tiedossa oli kuitenkin, että A-finaalin kärki menee huomattavasti kovempaa kuin muut, joten A-finaalissa olisi tiedossa paljon tilan antamista. Muutenkin olisi juuri halunnut ”treenata” kisaamista näillä Ratakaseilla ennen mahdollista A-finaalia.
A-finaalin startti meni vähän piloille ja jäin heti hännille. Nousin sieltä sitten varmaan muutaman sijan ja ajo meni ihan hyvin. Ajoin jopa oman kierrosennätykseni ja muutenkin ihan tasaisia kierroksia. Tuntuu siltä että tyhjällä radalla voi pienellä treenillä päästä vielä selkeästi parempaan kierrosaikaan.
Tilan antaminen näillä Ratakasi autoilla on mielestäni vaikeampaa kuin muilla ajamillani autoilla (TSS-10, GT-8 ja SC2-10) ja 11 autoa tuolla radalla oli aika paljon. Mitenkähän käy Kuusankosken radalla ?
Kierroksella 22 ajoin sitten pääsuoran pitkäksi ja mekaanikkoa tarvittiin nostamaan autoa, kun se jäi turffin väliin. Tämän jälkeen sitten kaikki meni pieleen. Ihan en vieläkään tarkalleen hahmota miksi näin kävi mutta ajoin suoraan Arin eteen joka tuli täysillä vasempaan kylkeen. Tämän seurauksena molempien kisa jäi siihen. Harmittaa vieläkin, kun tuli tuhottua Arin hyvin mennyt kisa. Anteeksi!
Hirveästi en ole vielä jaksanut tutkia mitä kaikkea tuhoa tuli omaan autoon, mutta ainakin pakoputki oli irronnut ja samalla iskeytynyt hihnan rattaisiin ja tehnyt pientä tuhoa niihin. Kiitokset kaverille joka huomasi tuon irronneen pakoputken juuri kun olin putsaamassa autoa paineilmalla, ilmeisesti en kerinnyt puhaltamaan roskia juuri hankittuun moottoriin… Eihän sinne varmaan moottorin vielä käydessä ollut mennyt roskia… Tiiviste oli jäänyt radalle ja putki oli ”puoliksi” irti moottorista.
Ohjaus ei myöskään toiminut ja ajattelin servon saaneen kipeetä, koska se oli myös hieman heilui. Mutta servo olikin OK (kiinnitystä en ole vielä tarkistanut) ja ongelmaksi paljastuikin irronnut servon johto. En ole saanut aikaiseksi hankkia vastaanottimelle mitään boksia vaan olen suojannut sen vain sinitarralla. Irtosiko johto jo aikaisemmassa ulosajossa, tästä en ole varma.
Ratakasi on kyllä hieno luokka ja toivottavasti saadaan paljon uusia kaikentasoisia kuskeja. Nyt terävimmän kärjen ja häntäpään tasoero on liian suuri ja tämä hankaloittaa kaikkien kisaamista.
TP-10 –luokalla näyttää olevan myös sama ongelma tasoeroissa, kun kaikki ovat mukana 1/2 -finaaleissa. Tähän tulee toivottavasti muutos ensi kaudella, kun uusia kuljettajia tulee luokkaan…