Kirjoittaja Aihe: 200 ilmoittautumista tunnissa  (Luettu 6563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
200 ilmoittautumista tunnissa
« : 09.09.14 - klo: 10.58 »
ETS sarja vaikuttaa olevan RC-maailmassa vastavirtaan kehittyvä ilmiö. Siellä on kasvua.

ETS sarjan 8. kauden ensimmäisen osakilpailun (joulukuun alussa Tsekissä) ilmoittautuminen alkoi eilen klo 21.00 ja klo 22.00 mennessä oli tullut jo 200 ilmoittautumista.
Nyt 292 nimeä listassa:
  -stock-luokassa 153
  -virituristissa 88
  -formula 1 luokassa 51

Pistää miettimään mikä aikaansaa ETS:ssä tuon kiinnostavuuden ja suunnattoman suosion. Millä keinoilla kiinnostavuus aikaansaadaan?

Säännöt ovat äärimmäisen yksinkertaiset:
  -auton mitat samat kuin FTT (leveys, korkeus, paino). EI MUITA autoa rajaavia sääntöjä.
  -kori oltava jokin kaupallisesti tarjolla oleva turistikori EI KORILISTOJA
  -akku 2S lipo, jossa oltava CE-hyväksyntä. Lataus pussissa ja max. jännite 8,44V. EI AKKULISTOJA
  -pitoaine on kaikilla sama. Pullon saa ilmoittautumisen yhteydessä ja sisältyy hintaan.
  -renkaat RIDE REX 30. Yksi sarja sisältyy osallistumismaksuun ja saa lisäksi ostaa ja käyttää max. yhden lisäsarjan missä vaiheessa kisaa haluaa
 
Stockissa samat ja lisäksi:
  -kaikilla sama 0-ennakko säädin (voi ostaa 60€ hintaan tai vuokrata 10€ per kisa)
  -kaikilla sama moottori (saadaan kisapaikalla lainaksi). Moottoriin ei saa tehdä mitään muutoksia.
  -välitys rajattu max. 5,0

Formulassa on yhtä yksinkertainen linja säännöissä.

ETS kisan ominaispiirteitä
  >säännöt ovat äärimmäisen simppelit, ei tarvitse paljoa aprikoida, että pääseekö mukaan
  >lisenssejä ei tarvita
  >stockissa ja Formulassa pelikenttä tehty hyvin tasaiseksi
  >iso rata ja tasokas kisapaikka

Mitä paikalla olleet ja kisoihin osallistuneet lisäisivät houkuttavuustekijöiden listaan?

Olisiko ETS:stä jotain oppia otettavaksi kotimaisiin kuvioihin?

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #1 : 09.09.14 - klo: 11.02 »
ETS kerää kyllä hyvin jengiä, se on hieno homma.

Mutta valitettavasti tietojeni mukaan ei kuitenkaan ole kasvattanut minkään maan harrastajamääriä oleellisesti tai ollenkaan, isotkin maat kamppailee kuskimäärien kanssa. Eli ongelma on sama joka maassa, mutta kansainvälinen sarja vain ei ehkä sitä paljasta.

Saksanmestaruuskisoissa virituristissa on parikymmentä kuskia, mikä ei oikein  kuvasta lajin suosiota ETS-sarjaa vastaavaksi, vaikka ETS-sarjassa onkin paljon jengiä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #2 : 09.09.14 - klo: 11.10 »
ETS sarjahan on arvoltaan jo isompi kuin IFMAR/EFRA alaisten kisojen, kysymys kuuluukin että koska ETS korvaa koko vanhentuneen järjestelmän?

ETS stocki luokassa on myös hyvin oleellinen asia moottori säännössä.

Moottorin saa tosiaan lainaan per kisa ja ne dynotetaan kisojen välissä ja ymmärtääkseni poimitaan pois heikommat ja tehokkaammat. Näin kaikki lähtee samalta viivalta moottorien suhteen ja huijaaminen on hyvin vaikeaa. Toisin kuin esim DHI cupissa missä puolet autoista kulkee reilusti lujempaa kuin muut jostain kumman syystä...

Itse uskon että iso osa ETS suosiota, on se että siellä on porukalla hauskaa ja kisat järjestetään siellä missä on kysyntää. Kisoissa on myös semmoinen juttu että kun saadaan tietty kriittinen massa niin saadaan aina tarpeeksi porukkaa paikalle että tulee hyvät ja tasaset kisat (kukaan ei pihtaa ilmoittautumista ja odottaa että tulee tarpeeksi kuskeja niinkuin on ollut Suomessa tapana toimia).

Sääntöjä kun tarkkailee niin pitää myös muistaa että ETS on kaupallinen sarja missä on yksi kauppa taustalla eli Tonisport, joten osa säännöistä on mutoiltu silleen, että ETS sarja on kannattava myös rahallisesti. Tämä on tärkeä asia mitä Suomessa monesti unohdetaan, kisatoiminnan on pakko olla rahallisesti kannattavaa, jotta kisoja järjestetään. Suomessa se tarkoittaa, että seuralle pitää jäädä rahaa kassaan.
« Viimeksi muokattu: 09.09.14 - klo: 11.14 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #3 : 09.09.14 - klo: 13.44 »
Hyvä määrä kisailijoita taas Suomesta:

Kutvonen Viljami
Kuusinen Matias
Levänen Juho
Silvennoinen Antti
Söderholm Juha
Valander Joel

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #4 : 09.09.14 - klo: 22.34 »

ETS stocki luokassa on myös hyvin oleellinen asia moottori säännössä.

Moottorin saa tosiaan lainaan per kisa ja ne dynotetaan kisojen välissä ja ymmärtääkseni poimitaan pois heikommat ja tehokkaammat. Näin kaikki lähtee samalta viivalta moottorien suhteen ja huijaaminen on hyvin vaikeaa. Toisin kuin esim DHI cupissa missä puolet autoista kulkee reilusti lujempaa kuin muut jostain kumman syystä...

Itse uskon että iso osa ETS suosiota, on se että siellä on porukalla hauskaa ja kisat järjestetään siellä missä on kysyntää. Kisoissa on myös semmoinen juttu että kun saadaan tietty kriittinen massa niin saadaan aina tarpeeksi porukkaa paikalle että tulee hyvät ja tasaset kisat (kukaan ei pihtaa ilmoittautumista ja odottaa että tulee tarpeeksi kuskeja niinkuin on ollut Suomessa tapana toimia).

Sääntöjä kun tarkkailee niin pitää myös muistaa että ETS on kaupallinen sarja missä on yksi kauppa taustalla eli Tonisport, joten osa säännöistä on mutoiltu silleen, että ETS sarja on kannattava myös rahallisesti. Tämä on tärkeä asia mitä Suomessa monesti unohdetaan, kisatoiminnan on pakko olla rahallisesti kannattavaa, jotta kisoja järjestetään. Suomessa se tarkoittaa, että seuralle pitää jäädä rahaa kassaan.

Samaa mieltä goosin kanssa. Boldasin mielestäni oleellisimmat.

Omasta kokemuksestani tapahtuman "ätmös" on paljolti vapaamuotoisempi, kuin FTT-sarjan pönötykset. Ehkäpä sieltä voisi löytyä ideaa? Pois kaikki tarpeeton nussuttaminen ja järjestetään tapahtuma kilpailjoiden ehdoilla, niin että jokainen tuntee olevansa tervetullut ja huomioitu. Sanottakoon nyt tässä vaikka se närästystä aiheuttaakin, mutta Currywurstin ja oluenkin saatavuus kisapaikalta tekee jo omansa. Suomessa tahtoo vaan "kukkahattuilu" ja kateellisuus olla kovinkin paljon rajoittavia tekijöitä.

Kyllähän ETS:ssä Uwen omalla karismalla ja tekemisen tavalla on oma iso merkityksensä.

Millos Suomeen järjestetään ETS:ät?
« Viimeksi muokattu: 09.09.14 - klo: 22.41 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #5 : 10.09.14 - klo: 07.24 »
Millos Suomeen järjestetään ETS:ät?
Varmaan sitkun puolasta tulee Suomenosavaltio? :) Sijainti on ongelma 90% osallistujista joutuisi lentämään eikä voisi ajella joitakin satoja autolla. JOka sitten syö tuota kannattavuutta hyvin paljon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #6 : 10.09.14 - klo: 07.44 »
Millos Suomeen järjestetään ETS:ät?
Varmaan sitkun puolasta tulee Suomenosavaltio? :) Sijainti on ongelma 90% osallistujista joutuisi lentämään eikä voisi ajella joitakin satoja autolla. JOka sitten syö tuota kannattavuutta hyvin paljon.

Jos viilataan pilkkua niin sama ongelmahan on Kanarian saarillakin, ja sinnekki tais viime kaudella aika moni kuljettaja lentää.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #7 : 10.09.14 - klo: 08.35 »
Jos viilataan pilkkua niin sama ongelmahan on Kanarian saarillakin, ja sinnekki tais viime kaudella aika moni kuljettaja lentää.

Jep, mutta sinne porukka menee perheen voimin aurinkolomalle... Gran Canarian ETS on aina ollut huomattavasti hiljasempi kuin muut kisat. Lentojakin löytyy melkeen jokapaikasta edullisesti kun on kyseessä turistirysä.

USA:ssa on kans tällä hetkellä isot ongelmat moottorien laillisuuksien kanssa. Moottorivalmistajat myyvät suoraan laittomia moottoreita koska niillä pääsee lujempaa ja kukaan ei valvo.

http://www.liverc.com/news/announcements/8325-Hot_Rod_Hobbies_announces_Reedy_Truck_Race_of_Champions_%5BUPDATED%5D/

uusimmat draamat, ensiks oli tarkoitus ajaa ilman sääntöjä, jonka jälkeen viivastuivat ja ottivat säännöt käyttöön... sit vaan ihmetellän kuka niitä valvoo.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #8 : 10.09.14 - klo: 08.55 »

Kanarialla oli 138 kuskia, kun muissa kisoissa on yli 300 :)

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #9 : 10.09.14 - klo: 10.12 »
ETS-kisoissa aikataulu elää kisan mukaan. Jos on paljon kuskeja niin ajetaan todella aikaisesta ja todella myöhään. Esim vapaa treeni klo 6-7. Viimeiset lähdöt klo 23. Ja jos on vähän kuskeja (Gran Ganaria), niin ajetaan väljemmällä aikataululla ja treeni pidetään aamulla pidempään, sekä alkuerien ja finaalien välillä on treeniaikaa. Jos on tulossa sadetta, niin vähennetään alkueriä ja aloitetaan finaalit aikaisemmin ja/tai ajetaan vähemmän finaaleita. Eli edellisen vuoden aikatauluun ei kannata luottaa.

Kannattaa varata koko sunnuntai kisaamiseen, ettei joudu lähtemään kesken kisaa lennolle. Nimimerkki kokemusta on...

Esimerkiksi Saksassa on LRP/Hpi Cup ja sitä ajetaan alueellisesti, oliskohan Saksa jaettu 6 osaan ja siinä sarjassa on satoja kuskeja. Joten sieltä on tulossa kokoajan lisää kuskeja kovempiin sarjoihin. Vaikka Saksan mestaruuskisoissa on vain 20 kovinta (taso on kova), niin se ei merkitse ettei harrastajia/jatkuvuutta ole.
Suomessakin voitaisiin panostaa enemmän alueellisiin sarjoihin ja sitten kerta SM-kisoihiin. Suomi voitaisiin jakaa 4:ään osaan ja tehdä sarjat, joissa ei tarvitse matkustaa joka kisaan satoja kilsoja.


Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #10 : 10.09.14 - klo: 10.19 »
Niin kyllähän se pohjatyö on tehtävä seuroilla, jotta alueen kisoista on tarpeeksi tarjontaa lähtemään SM- ja kansallisiin kisoihin. Ja taas SM-kisoista kv-kisoihin. On turha olettaa että suomesta lähtee 30 kuskia ulkomaille jos sen verraa ei ole edes Suomen kisoissa. Tyhjästä on vaikea nyhjästä.

Viimeaikaiset taloustilanteet on varmaanki yks suuri syy osallistujamäärien hiipumiseen, mutta myös kuskien keski-iän kasvu on syynä. Ongelma ei ole se, että nyt tai viime vuonna ei ole rekrytty junnuja mukaan, vaan se pohjatyö on pitänyt tehdä jo vuosia aiemmin.

ETS-kisat on varmaankin suurelta osin siksi niin suosittuja, että on kyse sarjasta, ja vaihtuvuus on kohtuullisen suurta kisasta toiseen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #11 : 10.09.14 - klo: 13.30 »
Pari kisaa ajaneena ei voi kuin suositella ETS:ää. Kisoista puuttuu turha nillitys, johon on törmännyt virallisissa kotimaan kisoissa. Tekniset säännöt ovat väljemmät ja keskitytty oleellisiin asioihin. Esimerkiksi jos mm. siipi kantaa mittauksessa 0.5mm, erän tulosta ei hylätä.

Ilmapiiri on hyvä ja samantasoisia kuljettajia on paljon, joka takaa hyvän kilvanajon myös alemmissa finaaleissa. Ainakin mattoradat ovat olleet isoja ja hyväpitoisia, jolloin virikoneista on voinut ottaa voimaa ulos ja vehkeet liikkuneet. Tänä kautena pitäisi mattokisat ajaa täsmälleen samalla matolla, josta oli erityisen hyvät kokemukset viime kauden viimeisestä mattokisasta. Suomen kisoissa ei ole asiakaslähtöinen ajatusmaailma - tehdään ajettaviin luokkiin nähden mahdollisimman soveltumaton ja liukas rata, jonka takia sitten ihmetellään miksi kisat ei houkuttele osallistujia. "Rata on kaikille sama" -asenne pitäisi saada kitkettyä kotimaan kisoista pois.

ETS:n huonona puolena voisin sanoa, että 13.5t moottori on vähän tuhnu, jolla mä en ainakaan saa ajamisen fiilistä, vaikka muuten ajaisin stockia hyvin mielelläni.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #12 : 10.09.14 - klo: 15.11 »
Tätäkin katsastusasiaa viime päivinä ammattilaisen kanssa sivunneena, ihmettelen, miksi tarkka katsastus nähdään ongelmana tai nipottamisena. Johonkin se raja on vedettävä, tietysti.

Kaikki asiansaosaavat kilpailunjärjestävät tekevät ennen kilpailua katsastusta varten katsastussuunnitelman katsastuspäällikön toimesta, joka hyväksytetään kilpailun johtajalla/tuomariston puheenjohtajalla.

Katsastusvälineiden käyttöön liittyvät ongelmat ovat lähinnä käyttäjistä johtuvia, tai oikeammin asiaan perehtymättömyyden puutteesta.

Kun autot katsastetaan aamulla, ei niitä tarvi joka erävälissä hieroa ja siiven mittoja olla tarkistamassa. Ja kun ne on kerran menneet läpi, pistotarkastuksena tehtävät tarkistukset pitäisi olla tarvittava "pelote" sille, että huijaaminen ei kannata.

Joillekkin tuntuu olevan vaikeaa käyttää nykyistä FTT-korkeusmittaa, jota en itse ymmärrä ihan täysin. Jokaisessa erävälissä ei ole edes tarkoitus mitata saman auton korkeutta, eli riittää kun jokaisella eräkierroksella on tarkistettavana eri kohde - esim. akkujen jännite, leveys, paino, moottorit jne.

On esitetty erinäisiä vaihtoehtoja mittaamiseen, mutta esimerkiksi auton päälle laitettavat vatupassiviritykset jotka painavat siipeä ja koria, ovat aika kaukana tarkasta mittaamisesta. Laatikko on ihan OK, mutta ei sekään ole kovin helppo käyttää koska vaatii muut välineet jotta siiven korkeus saadaan määriteltyä suhteessa kattolinjaan.

Ehkä asiaa siis helpottaisi yleisesti kaikissa kisoissa käytettävä katsastusohje, jota tulisi noudattaa aina. Katsastusvälineillehän on ohjeet tehtykkin ja ne on ainakin pitäny kulkea mukana.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #13 : 10.09.14 - klo: 17.14 »
Stokki:
ETS moottorisäännössä on vihdoin onnistuttu hyvin. Suuria eroja ei ole eli jäänyt pois ylimääräinen "tolla kulkee kovempaa" -spekulaatiot.

DHI-Cupin säännöillä kun ajetaan, näkyy tekemisen määrä ja laatu. Stokki luokassa on sama moottori ja 0-ennakkosäädin, mutta tärkein eli välitys on vapaa. Silloin autot kulkee eri nopeutta. Jos jollakin kulkee lujempaa koko 5 minuutin ajan, niin hän on yleensä tehnyt läksyt paremmin. Olen nähnyt kun laitetaan sekä moottorista ennakot ja noparista puntsit täysille sekä välitys pienin mitä pakista löytyy ja ihmetellään, miksi joku menee vielä lujempaa, etenkin minuutin jälkeen ja 4 minuutin jälkeen tulee temp cut. Eli vaatii testiä paljon.

Moottoreissa kun on kaikilla sama ennakko ja nopareissa 0-ennakko ja määrätty maksimivälitys, niin silloin autot voi olettaa kulkevan samaa vauhtia.

Hyvät akut kestää 8-10 kk stokin vauhdissa mukana, huonot hyytyy parissa kuukaudessa. 2 vuotta vanhoilla akuilla annat tasoitusta aika paljon, mutta uudet akut ei välttämättä korvaa ajotaitoa.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #14 : 10.09.14 - klo: 17.37 »
Mielestäni todelliset ongelmat ovat juuri aikaisemmin kirjoitetuissa viesteissä olevat mm. mittaustapa ongelmat.
Pyritään mittaamaan siiven korkeus suhteessa katon korkeuteen 0,1mm tarkkuudella ja kuvitellaan, että maailma pelastuu ja kisoista tulee hyvät sen ansiosta. Todellisuudessa 1mm ylitys ei juurikaan ratkaise päivän lopputuloksia.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta silti liiallinen tarkkuuteen pyrkiminen ja niuhottaminen merkityksettömistä asioista ei jätä kenellekkään hyvää maku kisoista/kisa päivistä/ harrastuksesta.

Vaikka kontrolli olisi höllempi kuten ets kisoissa, ei merkittäviä sääntörikkomuksia tulisi esille, selkeät ylilyönnit näkee jo paljaalla silmälläkin.

Siis mielestäni pitäisi keskittyä asioihin, jotka vaikuttavat turvallisuuteen (akku jännitteet) ja MERKITTÄVÄSTI suorituskykyyn (renkaat).
Team XRay

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #15 : 10.09.14 - klo: 17.59 »
Itse olen sillä kannalla että jos on säännöt joissa mitat on tarkoin määritelty ja mittavälineet on tehty mittatarkasti vastaamaan niitä, on kyse mittaajien kyvykkyydestä todentaa ne tulokset eikä mittavälineiden vika että säännöt on määritelty sellaisiksi. Efran kisoissa on kaikki aina mittatarkkaa ja työkalut laserveikattuja tai muuten tarkkuuskoneiatettuja. Ennen on menty efran speksillä ja tarkkuudella kun nykyään eletään pleikkarisukupolven tarkkuutta. Ongelma onkin siinä että jos tulee ongelma joka halutaan mitata eikä siihen ole välineitä. En usko hetkeäkään että tulokset menis uusiksi vaikka koreja ei edes mitattaisi. Enemmän olisi oleellista lipojen latausvirtojen  sijaan tarkistaa kuskien laturiviriykset ja niistä mahdollisesti aiheutuvat vaaratilanteet.

Missään kisoissa joissa olen Euroopassa ja jenkeissä ajanut, ei ole ollut maksimivirtaa paitsi suomessa. Moni näin efrasta uskoo mutta toisin on kuitenkin asia ollut.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #16 : 10.09.14 - klo: 18.11 »
Totta tuo sinun kirjoituksesi. Eli jos mittalaitteet olisivat sellaiset, että mittaaminen onnistuu 1000 kertaa samalla tavalla mittaajasta riippumatta, olisi asia toinen, eikä epävarmuystekiöiyä kisapaikalla olisi sen jälkeen kuin yksi, eli itse kisaaja.
Team XRay

Poissa Niittari

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #17 : 11.09.14 - klo: 08.18 »
Jos säännöissä lukee selkeästi jonki arvo tai raja jollekkin mitalle, miksi se pitää aina laittaa niin rajalle, enemmistö kuskille pieni toleranssi ei kisaa pilaa? Hyvänä esimerkkinä tuo touringin siipi, sääntö on selkeä, mutta miksi se pitää aina säätää niin rajalle, että kun kerran kolaroi niin se ei mene enään mitoista läpi. Eikö kannattaisi jättää ennemmin vähän toleranssia sille, eikä niin että annetaan porukan ylitellä mittoja ja hyväksyä ne hihatuntumalla, joka on sitten katsastajasta kiinni?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #18 : 11.09.14 - klo: 09.08 »
Aamulla hyväksytysti mitatt siipi pitää mennä läpi jos se on kolarissa kieroon vääntynyt. Järkikin sanoo ettei siitä ole mitään kilpailullista hyötyä. Tämän takia niiden siipien mittaaminen on pääasiassa ajanhukkaa kun se on jo kerran päivässä tehty -  ja vältettävissä järkevällä katsastussuunnitelmalla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: 200 ilmoittautumista tunnissa
« Vastaus #19 : 18.09.14 - klo: 10.00 »
En viitsinyt laittaa tätä FTT keskusteluun, kun tuoreet juuret sääntöihin liittyvälle keskustelulle ainakin osittain lienevät tässä topiikissa.

Näyttää siltä, että sääntökeskustelussa "vastakkain" on kaksi erilaista periaatetta tai "filosofiaa"
> TOISAALTA kaiken mahdollisen nykyisen ja lähiaikoina tulossa olevan säätäminen säännöissä etukäteen jolloin fokus on "sääntöjen mukaisuudessa" ja niiden valvonnassa. Tämä on jo johtanut siihen, että toimiakseen oikein kilpailijan pitää lukea ja sisäistää noin 40 sivua tiheään kirjoitettua sääntöohjetta sekä vielä kahlata läpi muutamat EFRA jne. listat joihin em. ohjeissa on linkit. Ilmoittautuessaan kisaan kilpailija nykyisin samalla sitoutuu tuntemaan nuo edellä mainitut säännöt, siis ne noin 40 sivua tekstiä.

> TOISAALTA esillä on muutaman lyhyen minimisäännön tyyppinen sääntöjen laadintatapa, missä määritellään vain muutama keskeinen asia ja muu jätetään vapaaksi. Tästä kertyy luettavaa ja sisäistettävää ehkä 1 sivullinen tekstiä.

Vaikka kansallisella virallisella SM-sarjalla on luonnollisesti oltava asialliset säännöt, niin voidaan kysyä olisiko aika kypsä sääntöjen laatimistavan ja "filosofian" arviointiin?
Yksi lisäsyy sääntöremonttiin tähän voisi olla se, että nykyisin radio-ohjattavalla pienoisautolla FTT-sarjaa ajavaa koskee koko joukko sääntöjä jotka kumpuavat AKK:sta ja 1/1 isojen autojen maailmasta. Samoin moni kilpailunjärjestäjää koskeva ohje ja vaatimus. Samassa dokumentissa on mukana myös slotti-autojen säännöt.

Kyllä kokenut kuski (ja kisajärjestäjä) pärjää tuon kaiken keskellä, mutta kieltämättä sääliksi käy tuoretta kuskia, jolle ekoihin kisoihin tullessaan annetaan ohje ensin lukea ja sisäistää säännöstöt ja soveltaa omaan autoonsa ja kisakäyttäytymiseensä. Kaikki tämä siinä vaiheessa kun muutenkin jännittää ja pitäisi saada oma auto ja ajaminen kisakuosiin.

Nimim.
"Yksinkertainen ei ole pelkästään kaunista, vaan usein myös hyvin toimivaa"
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi