Tehdään niin että järjestetään tiksissä yks kisa profiililla jonka suunnittelen ja jolla treenaan kuukauden putkeen.
Mietitään sen jälkeen kotietuja ja spekuloidaan että olisko ero ollu sama jos rata olis ollu mulle täysin uusi kun ekaan eräharjoitukseen lähden.
Tottakai on sitä isompi etu mitä pidempään rata on ollut sama ja asut radalla tahkoamassa 1000 kierrosta enemmän kuin kukaan.
Siihen lisättynä se että alkuerissä on onnistuttava useampi kerta peräjälkeen.
Eihän siihen tarvita sherlockia että tajuaa miten helppo mun olis ajaa perus kruisailu tuloksia vaikka 4 peräjälkeen, verrattuna siihen että joku tulee radalle elämänsä ekaa kertaa... saati ajamaan vaikka ekaa kisaansa.
Ikinä ei pystytä poistamaan kotietua, ellei sitten rata ole vain kyseistä kisaa varten olemassa alustalla millä kukaan ei ole koskaan ajanut, mutta etua on helppo vähentää...
Ja se tapahtuu nimenomaan muuttamalla profiili juuri ennen kisaa siten ettei kukaan ehdi ajamaan siinä kierrostakaan ennen kisaa, ja laittamalla kierroksia enemmän joista lasketaan vähemmän.
Nyky tekijämäärällä ratojen muokkailu ennen kisaa on haasteellista.
Jep... sen takia tuota edellisenä iltana profiilin muutosta ei pahemmin nykyään nähdä.
Mutta luokka jossa henkenä on rento meininki... ajetaan 3 kierrosta josta lasketaan 2...
Jep jep... tyrit kerran ja voit unohtaa rentouden kokonaan jos haaveilet vielä kivasta sijoituksesta.
Tehdään sitten vaikka niin että otetaan vain bestläppikisa.
Vain yksi 3 minuutin hiitti missä pitää kyseinen kierros ajaa... Ilmeisesti sillä tavoin olis kotikenttäetu minimissään.
Enemmän yrityksiä takaa aina paremman onnistumismahdollisuuden ekaa kertaa rataa kiertävälle.
Ja vielä loppuun painotuksena että mulle on sama millä nyt ajetaan.
Ihan täysin sama...
Pistää vain niin ihmetyttämään miten porukka ei missään nimessä edes halua nähdä asiaa, vaan melkein sanotaan että kotikenttäetu on pienempi jos rata on jatkuvasti sama ja ajetaan vaikka 5 kierrosta joista kaikki lasketaan.
Miks ei missään nimessä haluta viedä hommaa siihen jonka varmasti suurin osa hetken miettimisen jälkeen ymmärtää olevan ystävällisempi ekaa kertaa kyseiselle radalle tulevalle, ja suosivan edes hieman vähemmän radan pro kierroskuningasta.
Vikana esimerkkinä edellinen kisa.
Tulin tiksiin treenaamatta ja profiilille minkä näin ekaa kertaa.
Mört oli päässyt hieman treenaamaan kyseistä profiilia.
Ja miten kävikään...
Turpaan tuli että heilahti ja nimenomaan puhtaasti siksi että kaverilla oli alla enemmän kierroksia kyseisellä radalla... oli tiedossa ajopaikka korokkeella, niksit hyppyreissä ja ajolinjatkin takaraivossa.
Perus varmalla tekemisellä anto opetuksen paljon kokeneemmille kuskeille jotka kohelsivat radalla minkä nikseistä ei ollut mitään käryäkään.
Ainiin, mutta ei sillä väliä koska ainoastaan se radan pinta on se joka ratkasee...
Sanoisinko että radan pinta oli esim minulle 50 kertaa tutumpi kuin maxille, koska olen vähinään senverran enemmän aikaa radalla viettänyt.
Hyppyrit, mutkat jne maxille taas yhtälailla tutummat kuin minulle.
Olihan hän ajanut ainakin sen 50 kertaa useammin radan läpi kuin minä.
Mut eihän millään noilla asioilla ole mitään merkitystä vaan päinvastoin