1
Polttisautot / V2 remmiahdettu nitroprojekti
« : 05.05.16 - klo: 11.12 »
Heipparallaa. Tässä on tovin aikaa kun viimeks tänne on tullu rustailtu mitään viestiä. Viimeks ajeltu viime vuoden puolella näillä etäohjatuilla kiitureilla. Koulutukset ja kaikki on vienyt aikaa koko harrastukselta ja ehkä se ajopaikan puutekin on vaikuttanut asiaan. Mutta itse aiheeseen. Viimeaikoina heräili taas ajatukset ja hiljalleen alkanut motivaatiota löytyä taas aiheeseen liittyen. Tosin, tällä kertaa ei rakenneta vanhaa vaan luodaan uutta. Kyseessä on 2tahtinen V2 nitromoottori remmiahtimella.
Miksi? Miksei? Monella varmasti herää kysymyksiä aiheesta ja paneudutaan itse moottoriin, sillä kori, alusta jne saa luvan siirtyä tuonnemmaksi. Olen viimeaikoina ruvennut piirtämään nitromoottoria, ajatuksena oli tehdä yksisylinterinen ihan harjoituksen kannalta. Kaverini totes että mikset suoraan tee v2 moottoria? En nähnyt estettä, joten tuumasta toimeen. Yhtään fyysistä osaa ei ole tehty, mutta tietokoneella piirrellen on osia alkanut hiljalleen valmistumaan. Tarkoitus on tehdä jo teoriassa toimiva moottori. Jahka kuvat on valmiita, siirryn tuottamaan osia ystävän avulla cnc-työstökoneella.
Monelle herää varmasti kysymys että miksi remmiahdettu? Vastaus siihen on yksinkertainen eikä niinkään viritysmielessä tärkeä. Sylinterilinja on sama, ja sylinterikulma 90 astetta. Tämä tuottaa ongelmia huuhtelujen kanssa vaparina. Remmiahtimella kun luodaan minimaalinen paine kampikammioon, saadaan huuhtelut ylipäätään toimimaan.
Tämä v2 15cc nitrokone on tarkoitus asettaa ehkä omavalmisteiseen autoon. Moottori tulee olemaan täysin itse suunniteltu, mutta runko ja muut osat tehdään osittain itse ja osittain tilaan netistä tarvittavat osat mm. iskunvaimennus. Visiona alustavasti olisi suunnitella jenkkiaiheinen auto takavetoisena.
Toivottavasti topikki herättää keskustelua sillä haluan jakaa tämän ainutlaatuisen projektin aihealueen kansalle ja luoda uusia ulottuvuuksia koko lajiin. Valitettavasti koulutuksen takia aikaa on niukalti, mutta pyrin tuottamaan otoksia ja tuotoksia tähän ketjuun niin paljon kuin kerkeän.
Mukavaa torstaita!
Edit: 12:30
Luulen että lukijat haluavat nähdä edes millaista projektia luodaan. Remmiahtimesta on laittaa kuva, sillä muut osat on vielä rajusti työn alla eikä niistä ole kovin kummoista kuvaa tarjota. Ahdinkin itsessään on vielä kesken, mutta pääpiirteittäin saa selkoa mitä on tehty. Ahtimen kanavat uupuu vielä.
Miksi? Miksei? Monella varmasti herää kysymyksiä aiheesta ja paneudutaan itse moottoriin, sillä kori, alusta jne saa luvan siirtyä tuonnemmaksi. Olen viimeaikoina ruvennut piirtämään nitromoottoria, ajatuksena oli tehdä yksisylinterinen ihan harjoituksen kannalta. Kaverini totes että mikset suoraan tee v2 moottoria? En nähnyt estettä, joten tuumasta toimeen. Yhtään fyysistä osaa ei ole tehty, mutta tietokoneella piirrellen on osia alkanut hiljalleen valmistumaan. Tarkoitus on tehdä jo teoriassa toimiva moottori. Jahka kuvat on valmiita, siirryn tuottamaan osia ystävän avulla cnc-työstökoneella.
Monelle herää varmasti kysymys että miksi remmiahdettu? Vastaus siihen on yksinkertainen eikä niinkään viritysmielessä tärkeä. Sylinterilinja on sama, ja sylinterikulma 90 astetta. Tämä tuottaa ongelmia huuhtelujen kanssa vaparina. Remmiahtimella kun luodaan minimaalinen paine kampikammioon, saadaan huuhtelut ylipäätään toimimaan.
Tämä v2 15cc nitrokone on tarkoitus asettaa ehkä omavalmisteiseen autoon. Moottori tulee olemaan täysin itse suunniteltu, mutta runko ja muut osat tehdään osittain itse ja osittain tilaan netistä tarvittavat osat mm. iskunvaimennus. Visiona alustavasti olisi suunnitella jenkkiaiheinen auto takavetoisena.
Toivottavasti topikki herättää keskustelua sillä haluan jakaa tämän ainutlaatuisen projektin aihealueen kansalle ja luoda uusia ulottuvuuksia koko lajiin. Valitettavasti koulutuksen takia aikaa on niukalti, mutta pyrin tuottamaan otoksia ja tuotoksia tähän ketjuun niin paljon kuin kerkeän.
Mukavaa torstaita!
Edit: 12:30
Luulen että lukijat haluavat nähdä edes millaista projektia luodaan. Remmiahtimesta on laittaa kuva, sillä muut osat on vielä rajusti työn alla eikä niistä ole kovin kummoista kuvaa tarjota. Ahdinkin itsessään on vielä kesken, mutta pääpiirteittäin saa selkoa mitä on tehty. Ahtimen kanavat uupuu vielä.